Krag_milosci_Dalajlamy_Droga_do_osiagniecia_jednosci_ze_swiatem_dalajl.pdf
(
229 KB
)
Pobierz
Kr¹g mi³oœci Dalajlamy.
Droga do osi¹gniêcia
jednoœci ze œwiatem
Autor: Dalajlama
T³umaczenieś: Jacek Miko³ajczyk
ISBN: 978-83-246-0786-0
Tytu³ orygina³u:
How to Expand Love:
Widening the Circle of Loving Relationships
Format: 122x194, stron: 232
•
Pielêgnuj w sobie potêgê mi³oœci
•
Doceñ wartoœæ wspó³czucia
•
Odkryj si³ê altruizmu
Pod¹¿aj drog¹ do oœwiecenia
Je¿eli nie kochasz siebie, nie mo¿esz kochaæ innych.
Nie jesteœ w stanie kochaæ innych.
Je¿eli nie masz wspó³czucia dla siebie,
nie mo¿esz w takim razie rozwin¹æ wspó³czucia wobec innych.
Prawdziwy po¿ytek przynosz¹ nam dzia³ania motywowane nie w¹sk¹, w³asn¹
korzyœci¹, a trosk¹ o innych
Dalajlama XIV
Uczyñ z Twojego czystego umys³u i bezkompromisowego serca œwi¹tyniê i nie zgadzaj
siê na z³o panosz¹ce siê wokó³ Ciebie. Pod¹¿aj drog¹, któr¹ wskazuje Ci Dalajlama.
Samodzielnie wcielaj w ¿ycie siedmioetapowy program, który pozwoli Ci uwolniæ serce
i umys³ oraz przybli¿y Ciê do stanu wiecznej m¹droœci i oœwiecenia. œwiat nie zna
filozofii bardziej pokojowej ni¿ buddyzm. Nauki Buddy od tysiêcy lat prowadz¹ jasne
umys³y ku wyzwoleniu, spokojowi i nirwanie.
Dalajlama XIV, który przez wiêkszoœæ swojego ¿ycia mieszka z dala od ukochanego
kraju, nie przestaje wierzyæ, ¿e przysz³oœæ niesie ze sob¹ nadziejê. Pamiêtaj, ¿e ta
przysz³oœæ zale¿y równie¿ od Ciebie. Naucz siê kierowaæ na zewn¹trz, ku innym
ludziom, ca³¹ energiê zgromadzon¹ w Tobie. Nie pozwól, by straci³a ona swoj¹ moc,
rozbijaj¹c siê o egoistyczne pobudki. Doœwiadcz niczym nieograniczonej mi³oœci, która
odmieni Twoje ¿ycie na dobre. Kieruj siê m¹droœci¹ duchowego i politycznego
przywódcy tybetañskiego oraz wielkiego wspó³czesnego nauczyciela wszystkich
narodów. Pozwól Dalajlamie otoczyæ Ciê oceanem m¹droœci i ofiarowaæ sobie klejnot
spe³niaj¹cy ¿yczenia. Krocz wskazywan¹ przez niego œcie¿k¹ ku szczêœciu.
•
Naucz siê dostrzegaæ przyjació³.
•
Doceniaj i odwzajemniaj ¿yczliwoœæ.
•
Poznaj, czym jest prawdziwa mi³oœæ.
•
Odró¿niaj mi³oœæ od przywi¹zania.
•
Odkryj potêgê wspó³czucia
3
Podstawowa
czystość umysłu
Naturą umysłu jest czyste
światło.
Jego splamienia są czymś powierzchownym.
— DHARMAKIRTI
zy możliwe jest całkowite pozbycie się niedobrych
emocji, czy też można je tylko powstrzymywać?
Według podstawowego poglądu buddystów umysł jest
w swej istocie
świetlisty
i poznający. Dlatego problemy
emocjonalne nie zamieszkują w istocie umysłu; antypro-
duktywne postawy są tymczasowe i powierzchowne,
można więc się ich pozbyć.
Gdyby złe emocje, takie jak gniew, należały do samej
natury umysłu, od chwili ich pojawienia się umysł mu-
siałby zawsze być gniewny. Oczywiście tak się nie dzieje.
W gniew wpadamy jedynie w pewnych okolicznościach
i kiedy one znikają, znika również to negatywne uczucie.
C
K
R
Ą
G
MI
Ł
O
Ś
CI
D
ALAJLAMY
Jakiego rodzaju okoliczności służą za podstawę gnie-
wu czy też wywołują gniew albo nienawiść? Kiedy wpa-
damy w gniew, jego przedmiot jawi się nam w gorszym
świetle,
niż jest w rzeczywistości. Wpadasz w gniew,
ponieważ dana osoba skrzywdziła, krzywdzi lub skrzyw-
dzi Ciebie albo Twojego przyjaciela. Czym więc jest to
„ja”, które zostaje skrzywdzone?
W przypływie wściekłości odczuwamy,
że
podmiot
gniewu, „ja”, i jego przedmiot, wróg, są stałe i niezależ-
ne od siebie. Ponieważ uznajemy tego rodzaju pozory za
naturalne, pojawia się gniew. Jeżeli jednak w tym pierw-
szym przypływie wściekłości uczynisz użytek z rozumu
i zapytasz siebie: „Kim jestem? Kim jest ten, kto mnie
rani? Czym jest wróg? Czy wróg jest ciałem? Czy wróg
jest umysłem?” — ten solidnie zakorzeniony w jestestwie
wróg, który przedtem wydawał się stworzony przez samą
naturę jako coś, na co należy się gniewać, oraz to „ja”,
któremu natura kazała być ranionym, zaczną zanikać.
I ulotni się również wróg.
Pomyśl o tym. Wpadamy w gniew z powodu czegoś,
co udaremnia realizację naszych pragnień. Gniew zostaje
wzniecony przez błędne wyobrażenie, wedle którego jego
przedmiot i Ty zostajecie w ten sposób sami przez siebie
określeni (jako wróg i ofiara). Nienawiść nie jest im-
manentną częścią umysłu. To postawa bez prawomoc-
nej podstawy. Za to miłość jest prawomocnie osadzona
28
Pod st awo wa czy sto
ś ć
u my s
łu
w prawdzie. Kiedy po długim czasie prawomocna po-
stawa walczy z nieprawomocną, ta pierwsza zawsze od-
niesie zwycięstwo nad tą drugą.
Jakości, które są zależne od umysłu, mogą być bez
ograniczeń rozwijane, więc kiedy rozwijasz postawy od-
pierające złe emocje, przeciwstawione im nieprzychylne
odpowiedniki zostają osłabione i ostatecznie dają się
w zupełności stłumić. Skoro esencjonalną naturą umysłu
jest
świetlistość
i poznanie, wszyscy jesteśmy już na wstę-
pie wyposażeni we wszystko, co konieczne, by osiągnąć
stan oświecenia.
R
OZPOZNANIE UMYSŁU
Jakieś dwadzieścia lat temu byłem w Ladakh w Indiach.
Przeprowadzałem tam serię medytacji i — jak to ciągle
mam w zwyczaju — miałem przed sobą figurkę
Śiakja-
muni Buddy. Warstewka złota na sercu figurki starła się
i jego powierzchnia stała się brązowawa. Kiedy patrzy-
łem
na to serce, które przybrało tak nieatrakcyjny kolor,
i spoglądałem jednocześnie w głąb swego umysłu, osta-
tecznie moje myśli zatrzymały się i przez krótką chwilę
odczuwałem
świetlistą
i pojmującą naturę umysłu. Póź-
niej, kiedy to sobie przypominałem, doznanie powróciło.
29
K
R
Ą
G
MI
Ł
O
Ś
CI
D
ALAJLAMY
W codziennych praktykach bardzo pomocne jest roz-
poznawanie natury umysłu i koncentrowanie się na niej.
Trudno jednak uczepić się jej, ponieważ jest ukryta pod
powierzchnią rozproszonych myśli. Możesz zastoso-
wać pewną technikę rozpoznawania podstawowej natury
umysłu, polegającą na tym, by najpierw przestać przy-
pominać sobie to, co działo się w przeszłości, po czym
przestać również myśleć o tym, co może się zdarzyć
w przyszłości; pozwól umysłowi poruszać się z własnej
woli bez powłoki myśli. Pozwól mu odpocząć w jego
naturalnym stanie i obserwuj go przez chwilę.
Jeżeli na przykład usłyszysz jakiś hałas, w chwili po-
między jego usłyszeniem a określeniem jego
źródła
mo-
żesz
wyczuć stan umysłu pozbawionego myśli, choć nie
uśpionego, w którym przedmiot jest refleksją
świetlisto-
ści
i poznania umysłu. W tym momencie może zostać
uchwycona podstawowa natura umysłu. Na początku,
kiedy jeszcze nie jesteś biegły w tym
ćwiczeniu,
może to
być dosyć trudne, jednak z czasem umysł objawi Ci się
w stanie podobnym do czystej wody. Spróbuj pozosta-
wać w nim bez rozpraszania go konceptualnym myśle-
niem. Przyzwyczajaj się do tego.
Trenuj ten rodzaj medytacji wcześnie rano, kiedy
umysł jest już rozbudzony i czysty, ale zmysły nie dzia-
łają
jeszcze w pełni. Najlepiej nie jedz zbyt wiele wie-
czorem ani nie
śpij
zbyt długo; Twój sen będzie lżejszy,
30
Plik z chomika:
Ksiazki_20
Inne pliki z tego folderu:
Seks_przywodztwo_i_rocknroll_Lekcje_Akademii_Rocka_dla_liderow_sexroc.pdf
(4471 KB)
Autopromocja_i_awans_autopr.pdf
(216 KB)
Biurko_w_biurko_z_jelopem_Sztuka_przetrwania_w_biurze_biurko.pdf
(394 KB)
A_jesli_nasz_swiat_jest_ich_rajem_Ostatnie_rozmowy_z_Philipem_K_Dickiem_ajesli.pdf
(217 KB)
Diablica_w_pracy_Grzeczne_dziewczynki_chca_miec_dobrego_szefa_niegrzeczne_sa_szefami_diapra.pdf
(303 KB)
Inne foldery tego chomika:
Bestsellery
Bezdroża
Biznes
Bizneswoman
C
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin