MBA_Kompendium_mbakom.pdf

(280 KB) Pobierz
MBA. Kompendium
Autorzy: Robert F. Bruner, Mark R. Eaker,
R. Edward Freeman, Robert E. Spekman, Elizabeth
T³umaczenie: Micha³ Lipa, Magdalena œwietlik
ISBN: 83-7361-827-9
Tytu³ orygina³u:
The Portable MBA, 4th Edition
Format: A5, stron: 368
W ci¹gu ostatnich lat oblicze gospodarki bardzo siê zmieni³o. Na rynkach finansowych
porzucono tradycyjne metody wyceny przedsiêbiorstw, a firmy zmieni³y model
dzia³alnoœci, nastawiaj¹c siê na maksymalizacjê zysków w krótkim czasie. Efekty tych
zmian to bankructwa i upadki podmiotów gospodarczych, które wydawa³y siê potêgami.
Pozosta³y firmy, które zaspokaja³y potrzeby rynku. Tworzenie strategii w takich firmach
zaczyna siê od zdefiniowania tych potrzeb. Zbudowanie stabilnej firmy i utrzymywanie
jej na rynku wymaga innowacyjnoœci. Bez opanowania podstaw wiedzy o biznesie jest
to wrêcz niemo¿liwe.
„MBA. Kompendium” to ksi¹¿ka przedstawiaj¹ca wszystkie zagadnienia zwi¹zane
z zarz¹dzaniem firm¹ dzia³aj¹c¹ na trudnym, wspó³czesnym rynku. Autorzy —
wyk³adowcy Darden School dzia³aj¹cej przy University of Virginia, jednej z najbardziej
presti¿owych uczelni kszta³c¹cych mened¿erów — opisuj¹ teoriê i praktykê
nowoczesnego biznesu. Omawiaj¹ wszystkie tematy wyk³adane na pierwszym roku
typowego kursu MBA: marketing, ekonomiê, etykê biznesu, przywództwo, strategiê
i zarz¹dzanie zasobami ludzkimi i skupiaj¹ siê na wyzwaniach, przed jakimi staje
mened¿er nowoczesnej firmy.
• Rola przedsiêbiorstwa we wspó³czesnej gospodarce
• Etyka nowoczesnego biznesu
• Mikroekonomia i makroekonomia
• Zarz¹dzanie relacjami z klientami
• Definiowanie strategii przedsiêbiorstwa
• Zasady rachunkowoœci w firmie
• Sposoby interpretacji sprawozdañ finansowych
• Zarz¹dzanie finansami
• Zawieranie aliansów strategicznych
• Dzia³alnoœæ na rynkach miêdzynarodowych
„MBA. Kompendium” to lektura obowi¹zkowa dla ka¿dego mened¿era
Spis treści
Przedmowa ....................................................................................................................11
O autorach .....................................................................................................................15
CZĘŚĆ I: O CO CHODZI W BIZNESIE?
Rozdział 1.
Czym jest biznes? ........................................................................................................21
Nowa konkurencja ................................................................................................................................... 23
Inteligentne przedsiębiorstwo ............................................................................................................ 26
Ekosystemy w biznesie .......................................................................................................................... 29
Internet .......................................................................................................................................................... 30
Implikacje ..................................................................................................................................................... 30
Zalecane lektury ........................................................................................................................................ 32
Przyszłość .......................................................................................................................33
Problem pluskwy milenijnej ................................................................................................................ 37
Tworzenie scenariuszy ........................................................................................................................... 39
Makrotrendy ................................................................................................................................................ 44
Zalecane lektury ........................................................................................................................................ 47
Zarządzanie ludźmi ....................................................................................................49
Krótka historia biznesu .......................................................................................................................... 50
Rola jednostek i relacji między nimi ................................................................................................ 53
Grupy i zespoły .......................................................................................................................................... 58
Poziom organizacyjny ............................................................................................................................. 59
Systemy zarządzania zasobami ludzkimi ..................................................................................... 61
Kilka praktycznych zasad ..................................................................................................................... 66
Zalecane lektury ........................................................................................................................................ 68
Rozdział 2.
Rozdział 3.
Rozdział 4.
Etyka biznesu ...............................................................................................................69
Co można uznać za problem natury etycznej? ........................................................................... 70
Narzędzia rozumowania moralnego (argumentacji moralnej) ............................................ 74
Jak zrozumieć kapitalizm w kategoriach etycznych? .............................................................. 80
Wyzwania etyczne w biznesie ............................................................................................................ 84
Zalecane lektury ........................................................................................................................................ 86
Ekonomia .......................................................................................................................87
Mikroekonomia ......................................................................................................................................... 88
Makroekonomia ........................................................................................................................................ 95
Bilans płatniczy ...................................................................................................................................... 103
Produktywność i nowa gospodarka .............................................................................................. 104
Zalecane lektury ..................................................................................................................................... 106
Rozdział 5.
CZĘŚĆ II: FUNKCJE PRZEDSIĘBIORSTWA
Rozdział 6.
Zarządzanie marketingowe: siła wartości klienta ........................................ 109
Idea marketingu ..................................................................................................................................... 111
Rola strategii marketingowej w strategii organizacji ............................................................. 113
Selekcja klientów ................................................................................................................................... 116
Podstawowe działania marketingowe w organizacji ............................................................. 127
Zarządzanie relacjami z klientem a internet ............................................................................ 130
Kreowanie wartości dla klienta i rola pracowników ............................................................. 131
Tworzenie wartości poprzez sojusze i partnerstwa ............................................................... 133
Podsumowanie ....................................................................................................................................... 135
Zalecane lektury ..................................................................................................................................... 136
Zarządzanie operacyjne: kreowanie nowych możliwości oraz
wdrażanie strategii .................................................................................................. 137
Kim jest menedżer operacyjny? ...................................................................................................... 137
Pomiar rezultatów procesów: czym jest usprawnianie? ...................................................... 140
Usprawnianie procesów: zasady zarządzania operacyjnego ............................................ 144
Strategia działań operacyjnych polega na selekcji i budowaniu zdolności ............... 161
Zalecane lektury ..................................................................................................................................... 162
Przedsiębiorczość: tworzenie nowej firmy i działanie w warunkach
ograniczoności zasobów ........................................................................................ 165
Co to jest możliwość przedsiębiorczego działania? ............................................................... 167
Jednostki społeczne, makrosiły i trendy .................................................................................... 171
Problemy z wykorzystaniem możliwości w warunkach ograniczoności zasobów . 174
Zalecane lektury ..................................................................................................................................... 185
Rozdział 7.
Rozdział 8.
8
Spis treści
Rozdział 9.
Rachunkowość ........................................................................................................... 187
Dwustronny zapis oddaje systemową naturę firmy .............................................................. 188
Podstawowa prawda: księgowość precyzyjnie określa przybliżony obraz ................. 191
Jak czytać sprawozdanie finansowe? .......................................................................................... 193
Ocena kondycji finansowej firmy .................................................................................................. 204
Ocena wyników w porównaniu z planem: rachunkowość zarządcza .......................... 207
Wnioski ...................................................................................................................................................... 210
Zalecane lektury ..................................................................................................................................... 211
Rozdział 10. Finanse ......................................................................................................................... 213
Zasada 1. Myśl jak inwestor ............................................................................................................. 214
Zasada 2. Inwestuj, gdy wartość rzeczywista aktywu jest równa nakładom lub
przewyższa je ........................................................................................................................................ 223
Zasada 3. Sprzedawaj papiery wartościowe z zyskiem ....................................................... 232
Zasada 4. Nie bierz pod uwagę opcji, które niosą ryzyko ................................................... 236
Zasada 5. Jeżeli jesteś zdezorientowany, wróć do zasady pierwszej ............................ 238
Zalecane lektury ..................................................................................................................................... 238
Rozdział 11. Strategia: określanie i budowanie przewagi konkurencyjnej .................. 239
Czym jest strategia? .............................................................................................................................. 240
Proces formułowania strategii ......................................................................................................... 241
Cechy dobrej strategii .......................................................................................................................... 257
Strategia: zobowiązanie czy elastyczność? ................................................................................ 258
Zalecane lektury ..................................................................................................................................... 259
CZĘŚĆ III: NOWE HORYZONTY
Rozdział 12. Nowy paradygmat przywództwa — kierowanie ze
środka
........................ 263
Wstęp ........................................................................................................................................................... 264
Fundamentalne zmiany ...................................................................................................................... 266
Rozwiązania częściowe ....................................................................................................................... 272
Odkrywanie na nowo praktyki zarządzania ............................................................................. 278
Kierowanie ze
środka
— kilka wniosków .................................................................................. 287
Zalecane lektury ..................................................................................................................................... 289
Rozdział 13. Alianse strategiczne ................................................................................................ 291
Czym jest alians strategiczny? ......................................................................................................... 293
Powody zawierania aliansów ........................................................................................................... 294
Podstawowe wymiary aliansów ...................................................................................................... 297
Cykl
życia
aliansu strategicznego ................................................................................................... 304
Menedżer zarządzający aliansem .................................................................................................. 307
Alianse okresowe ................................................................................................................................... 311
Spis treści
9
Wyniki aliansu i strategiczna karta wyników ........................................................................... 319
Podsumowanie ....................................................................................................................................... 319
Literatura zalecana ................................................................................................................................ 321
Rozdział 14. Biznes międzynarodowy ........................................................................................ 323
Przyczyny inwestycji zagranicznych ............................................................................................. 324
Źródła
rozbieżności .............................................................................................................................. 327
Ryzyko polityczne i operacyjne ....................................................................................................... 331
Kursy walut zagranicznych ............................................................................................................... 340
Organizowanie firm wielonarodowych ....................................................................................... 344
Literatura zalecana ................................................................................................................................ 345
Rozdział 15. Uwagi końcowe ......................................................................................................... 347
Skorowidz ................................................................................................................... 351
10
Spis treści
Zgłoś jeśli naruszono regulamin