Fizyka dla klas X (1954).pdf
(
35789 KB
)
Pobierz
BRONISŁAW BURAS i JAN EHRENFEUCHT
FIZYK
DLA KLASY X
WARSZAWA
1954
.NYCH
PAŃSTWOWE ZAKŁADY WYDAWNICTW ' ZKOL?
R e d a k to r odpow iedzialny
B. S IK O R S K A
Ilu stra cje w ykonał
E. J A K U B O W S K I
K siążko zatw ierdzona pism em M inisterstw a Oświa
ty nr O c -i7/11/54 z dnia ¿6 kw ietnia 1954 r.
na rok szkolny 1954/55
4 H .S z .u n til.E n d .o f.T !
P a ń s tw o w e
Z a k ła d y
W y d a w n ic tw
S z k o l n y c h — W arszaw a 1954
W ydanie p ią te zm ienione
N akład 65 0 0 0 + 1 8 0 e jz .
A rk u sz y : d ru k . 18,375; w yd. 14,67
la p i e r 6 1 X 8 6 cm , 60 g, kl. V II
Cena książ-ki 6,35 zl
O ddano do składan ia 8 V 1954 r.
P odpisano do d ru k u 24 V 1954 r.
D ruk ukończono w czerwcu 1954 r.
Zam . nr 8503/A 376; za rz . n r 2014
E-5-15110
/
S k ład : Zakl. G raf. P Z W S w B ydgoszczy, ul. G eneralissim usa S talin a 1
D ru k : R SW „ P r a s a “ — Z akład iSr 2
E L E K T R Y C Z N O
S___ C
R O Z D Z IA Ł I
ELEKTROCHEMIA
§ 1 . Zjawisko elektrolizy
Pamiętamy, że prąd elektryczny może wywoływać reakcje che
miczne. Zjawisko takie możemy wywołać przepuszczając prąd
elektryczny przez roztwór soli, kwasu lub zasady. Stwierdzono
też, że zjawiska chemiczne zachodzą również przy przejściu prądu
przez stopione (w wysokiej temperaturze) sole, kwasy i zasady.
Ogólnie
O
•
zjawisko przemian chemicznych towarzyszących przepły
wowi prądu elektrycznego nazywamy e le k tro liz ą , a sub
stancje, w których zachodzą te przemiany chemiczne pod
czas przejścia przez nie prądu, nazywamy e le k tr o lita m i.
Tak więc elektrolitem jest roztwór siarczasu miedzi (nie
siarczan miedzi, lecz jego ro ztw ó r), roztwór kwasu siarkowego,
roztwór wodorotlenku sodowego, stopiony wodorotlenek sodowy,
stopiony chlorek magnezu itd.
Przewodniki zanurzone w elektrolicie i doprowadzające do
niego prąd elektryczny nazywamy e le k tro d a m i. Elek
trodę połączoną z dodatnim biegunem źródła prądu na
zywamy an o d ą, z ujemnym — k a to d ą .
Rysunek I przedstawia dobrze znane z kursu szkoły pod
stawowej doświadczenie nad elektrolizą siarczanu miedzi.
Na podstawie licznych doświadczeń stwierdzono, że na ka
todzie wydzielają się nie ta le i w
rodór, na anodzie zaś — tle n .
1*
3
Ponadto do anody zmierzają r e s z ty kw asow e oraz g ru p a
OH. Te ostatnie nie wydzielają się oczywiście w stanie wolnym,
ale reagują z substancją anody lub też z elektrolitem, o czym
będzie mowa w § 2.
+
katoda
R y s. 1
Zjawisko elektrolizy możemy łatwo wyjaśnić, jeżeli przy
pomnimy sobie wiadomości z chemii o zachowaniu się cząsteczek
ciał rozpuszczonych w wodzie. Woda działa w szczególny spo
sób na cząsteczki soli, kwasów i zasad. Cząsteczki te rozpadają
się pod wpływem wody na mniejsze części, zwane j o n a m i 1).
Pomimo że cząsteczka była elektrycznie obojętna, jony są na-
elektryzowane. Jedne mają niedobór elektronów, czyli są na-
elektryzowane dodatnio, drugie mają ich nadmiar, są więc naelek
tryzowane ujemnie.
Jony o naboju dodatnim nazywamy k a tio n a m i, naładowa
ne ujemnie — a n io n a m i.
Rozważmy np. roztwór chlorowodoru, czyli kwas solny.
Cząsteczki HC1 rozpadają się pod wpływem wody na dodatnie
jony wodoru, które oznaczamy H +, i ujemne jony chloru Cl~.*
)
*) P ierw szy m u czonym , k tó r y p o staw ił w r. 1887 hip o tezę, że cząsteczk i
kw asów , z a sad i soli w ro ztw o rach w o d n y ch ro z p a d a ją się n a jo n y , b y ł
szw edzki fizy k o ch em ik S v a n to A rrh en iu s (1859— 1927).
Jony te poruszają się, podobnie jak cząsteczki cieczyl) i przy
spotkaniu mogą się z powrotem połączyć w obojętną cząsteczkę,
która za chwilę znów się rozpadnie. W roztworze ustala się pewna
równowaga. W danej chwili zawsze jest pewna liczba cząsteczek
R y s. 2
obojętnych oraz pewna liczba jonów (rys. 2 —na rysunku tym
nie uwzględniono cząsteczek wody). W jednostce czasu tyle
samo cząsteczek rozpada się, ile powstaje nowych wskutek po
łączenia się jonów w cząsteczki.
Na niektórych jonach spotykamy naboje 2,, 3, 4 i więcej
razy większe niż na jonach wodoru
lub chloru (patrz tip. rys. 3). Liczba
___ _ __ ___ _
ta równa się wartościowości chemicz
nej danego jonu. Nigdy natomiast
nie spotykamy jonów, które by miały
nabój mniejszy niż nabój jonu wo
dorowego. Nie spotykamy też jonów
o naboju nie będącym całkowitą
wielokrotnością naboju jonu wodo
rowego. Nasuwa się przeto wniosek,
że jon wodoru lub chloru ma naj
mniejszy, niepodzielny nabój. Bada
nia naukowe potwierdziły ten wnio
sek i wykazały, że nabój dodatni
R y s .
3*
)
*) P rzy p o m in acie sobie zapew ne teo rię k in e ty czn o -m o lek u larn ą cieczy.
Plik z chomika:
edukator
Inne pliki z tego folderu:
MATEMATYKA - kl.7 Podręcznik dla klasy siódmej szkoły podstawowej 1990.PDF
(103082 KB)
Podręcznik Fizyka z astronomią II klasa liceum ogólnokształcącego (1992).pdf
(55663 KB)
Fizyka dla klas X (1954).pdf
(35789 KB)
3 Gimnazjum - Podręcznik - Fizyka 2.pdf
(291900 KB)
3 Gimnazjum - Podręcznik - Fizyka 1.pdf
(152111 KB)
Inne foldery tego chomika:
1e koń h 123
ANATOMIA_WETERYNARIA(haslo123)
ANDROID321
architekthaslo(123)
bajki grajki_mp3 haslo 123
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin