Magia_w_dzialaniu_Sesje_NLP_Richarda_Bandlera_magdzi.pdf

(228 KB) Pobierz
Magia w dzia³aniu. Sesje
NLP Richarda Bandlera
Autor: Richard Bandler
T³umaczenie: Anna Zawadzka
ISBN: 978-83-246-0857-7
Tytu³ orygina³u:
Magic in Action
Format: A5, stron: 256
oprawa twarda
Tr
anskrypcje spotkañ terapeutycznych prowadzonych przez twórcê NLP
Leczenie silnych lêków, fobii i obsesji
NLP a wywo³ywanie b³yskawicznej zmiany
Sposoby na zwiêkszanie mo¿liwoœci umys³u
Kontrola nad nastrojami — w³asnymi i innych ludzi
Sekrety najwiêkszego mistrza neurolingwistycznego programowania
Fascynuj¹ca ksi¹¿ka dla odwa¿nych
Bandler w akcji!
Raz, dwa, trzy… Twoje powieki staj¹ siê coraz ciê¿sze… oddech spokojny… zapadasz siê
w fotelu i zaczynasz wêdrówkê po œwiecie swojej podœwiadomoœci… wracasz do czasów
dzieciñstwa… Wiêkszoœæ z nas tak w³aœnie wyobra¿a sobie seanse hipnozy. Tymczasem
oddzia³ywaæ na podœwiadomoœæ w³asn¹ oraz innych osób mo¿esz bez u¿ycia kozetki, ³agodnej
muzyki i monotonnego odliczania.
Zacznijmy od NLP — neurolingwistycznego programowania, skutecznego sposobu wp³ywania
na pogl¹dy, zachowania i decyzje ludzi z wykorzystaniem tajemniczych kotwic, przeramowania
czy linii czasu tylko za pomoc¹ odpowiednich s³ów, gestów i modelowania g³osu.
To w³aœnie Richard Bandler, autor ksi¹¿ek Czas na zmianê. Podrêcznik hipnotycznego
wywierania wp³ywu oraz Struktura magii. Kszta³towanie ludzkiej psychiki, czyli wiêcej
ni¿ NLP (oba tytu³y wydane przez Onepress) jest g³ównym twórc¹ NLP. Bandler jest postaci¹
kontrowersyjn¹, pozostaj¹c¹ w opozycji do wiêkszoœci przedstawicieli spo³ecznoœci NLP
i bardzo ekscentryczn¹. Dwóch rzeczy na pewno jednak nie mo¿na mu odmówiæ — poczucia
humoru i niesamowitej skutecznoœci.
Trzymasz w rêku zapis z sesji terapeutycznych prowadzonych przez Richarda Bandlera. Wczytaj
siê w tekst uwa¿nie, by prawie us³yszeæ g³os Mistrza. Analizuj po kolei zawarte w ksi¹¿ce
æwiczenia, a wzniesiesz siê na wy¿yny wp³ywania na umys³y innych. Nauczysz siê sprawiaæ,
by ich problemy rozp³ywa³y siê jak po wypowiedzeniu magicznego zaklêcia. To bardzo potê¿na
wiedza, ale — wbrew pozorom — zaskakuj¹co prosta. Jeœli umys³ ludzki jest w stanie karmiæ siê
samodzielnie wygenerowan¹ fobi¹, nic nie stoi na przeszkodzie, by ten pêdz¹cy poci¹g
szaleñczych myœli skierowaæ na inne tory. I wreszcie dotrzeæ na stacjê z napisem SPOKÓJ.
Jeœli jesteœ laikiem, nie powinieneœ uczyæ siê robiæ tych rzeczy z ksi¹¿ki; na razie naucz siê
tego, co mo¿liwe. Chcê, by twoja nieœwiadomoœæ zrozumia³a, ¿e skoro osoby bior¹ce udzia³
w tych sesjach w ci¹gu kilku chwil zmieni³y kierunek swojego ¿ycia, równie szybko mog¹
znikn¹æ wszystkie Twoje problemy. Mo¿esz zacz¹æ koncentrowaæ siê na przysz³ych
mo¿liwoœciach. Poniewa¿ bez wzglêdu na to, jaka by³a twoja przesz³oœæ, zawsze masz przed
sob¹ przysz³oœæ. Richard Bandler
S
PIS TRE CI
WstÚp ................................................................................... 7
Rozdziaï 1. Spodziewana strata ......................................... 15
Rozdziaï 2. Agorafobia ....................................................... 45
Rozdziaï 3. Strach przed osobami
reprezentujÈcymi wïadzÚ .............................................. 73
Rozdziaï 4. Czekolada i d d ownice ............................... 101
Rozdziaï 5. Poza przekonania .......................................... 161
Rozdziaï 6. Utrata wagi .................................................... 201
Dodatek. Model Miltona ................................................. 245
Bibliografia ...................................................................... 253
ROZDZIA¦
2.
A
GORAFOBIA
ChoÊ Lee figuruje jako osoba z agorafobiÈ, nie jest to standar-
dowy przykïad tej przypadïo ci. Lee mo e wychodziÊ z domu;
po prostu nie jest w stanie opuszczaÊ miasta, w którym miesz-
ka. Zwykïa my l o wyje dzie powoduje u niego reakcjÚ silniej-
szÈ od ataku paniki (omawianego w poprzednim rozdziale).
Ten problem staï siÚ tak uciÈ liwy, e Lee podjÈï tylko kilka
prób opuszczenia miasta w ciÈgu ïadnych paru lat.
Zaburzenie Lee byïo ju leczone psychiatrycznie i nadano
mu mnóstwo ró nych etykiet. Trzeba jednak zaczÈÊ od tego,
e ten problem nie jest zaburzeniem. Jest to przykïad jego
zdolno ci do nauki. Bez wzglÚdu na to, co doprowadziïo do
tego, by Lee kojarzyï wyjazd z Huntington w Zachodniej Wir-
ginii z uczuciem wszechogarniajÈcego przera enia — a osoby,
które byïy w Huntington, wiedzÈ, e jest to miejsce oferujÈce
bardzo ograniczone mo liwo ci — wystarczy tylko seria dyso-
cjacji, by zmniejszyÊ wpïyw reakcji semantycznej na przekaz
neurosynaptyczny. Obni y siÚ w ten sposób intensywno Ê
jego odczuÊ do punktu, w którym bÚdzie umiaï sobie z nimi
poradziÊ, wywoïujÈc w tym samym momencie dobry na-
strój i podniecenie. Te nowe odczucia sÈ nastÚpnie ïÈczone
z my lÈ o wyje dzie z miasta. Po piÚtnastu minutach Lee
bÚdzie mógï wyje d aÊ nie tylko poza granice Huntington,
ale nawet stanu.
46
_________________________________
M
AGIA W DZIAANIU
W sytuacjach gdy odczucia stajÈ siÚ obezwïadniajÈce, NLP
ma na celu najpierw zmniejszyÊ ich intensywno Ê, po czym
zastÈpiÊ je czym bardziej odpowiednim.
Ujmowanie ka dej trudno ci w kategoriach problemu psy-
chiatrycznego lub koncentrowanie siÚ na tym, co poszïo nie
tak w czyjej przeszïo ci, niweczy zdolno Ê tej osoby do przy-
swajania pozytywnych i u ytecznych rzeczy równie ïatwo
co zupeïnie bezsensownych. W rodowisku komputerowym
obowiÈzuje pewna zasada, która w jÚzyku angielskim brzmi:
garbage in garbage out,
czyli mieci na wej ciu — mieci na
wyj ciu lub bïÚdne dane — bïÚdne wyniki. W przypadku ludzi
jest podobnie. Szesna cie lat terapeutycznego przetwarzania
bïÚdnych danych nie wywoïaïo adnego satysfakcjonujÈcego
wyniku, za piÚtna cie minut NLP umo liwiïo Lee wykorzy-
stanie swej umiejÚtno ci szybkiego i ïatwego uczenia siÚ. To
nie byï problem, który nale aïo rozwiÈzaÊ, tylko co nowego,
czego powinien siÚ nauczyÊ. W tym sensie sesja nie uleczyïa
wcale fobii. Byïa raczej czÚ ciowym modelem, który w rze-
czywisto ci dotyczyï uczenia siÚ.
_______________________
Bill:
Jest to jeden z serii filmów wideo przed-
stawiajÈcych Richarda Bandlera, twórcÚ
i wspóïzaïo yciela ruchu Programowania Neu-
rolingwistycznego. Obok mnie siedzi Michael
Saggese, który bÚdzie dzi pomagaï przy narra-
cji filmu. Michael, to rzeczywi cie niezwykïe
szczÚ cie, e w tej serii filmów uczestniczyï
dr Bandler i pracowaï z trzema bardzo wa nymi
i odwa nymi klientami, którzy stanÚli przed
kamerÈ i do pewnego stopnia ujawnili swój
A
GORAFOBIA
_______________________________________________
47
problem. Jednak w wielu przypadkach okazaïo
siÚ, e dr Bandler potrafi pracowaÊ w sytuacjach,
w których nie musimy wcale wiedzieÊ, co siÚ
naprawdÚ dzieje. ByÊ mo e jest to wskazówka,
jak niepowtarzalne jest podej cie programowa-
nia neurolingwistycznego, je li chodzi o sposób
radzenia sobie z lud mi. Czy chciaïby co do
tego dodaÊ?
Michael:
Chciaïbym rozwinÈÊ dwie wspomniane przez
ciebie my li. Niepowtarzalno ci tej sytuacji
powoduje, e jest ona dla mnie bardzo ekscy-
tujÈca. Dr Bandler siedzÈcy w studiu i pracujÈcy
na ywo z lud mi. Mo liwo Ê przeprowadzenia
z nimi pó niejszego podsumowania. Obser-
wowanie, jak w jego wykonaniu nawet praca
z bardzo skomplikowanymi problemami staje
siÚ ïatwa.
Jest to prawdopodobnie równie jedna z rzeczy,
która do pewnego stopnia stwarza niebezpie-
czeñstwo. Niektóre osoby po obejrzeniu filmu
mogïyby doj Ê do wniosku, e mo e tego doko-
naÊ ka dy. Jednak wykonywanie tego rodzaju
pracy wymaga najpierw odbycia odpowiedniego
szkolenia.
Caïkowicie siÚ z tobÈ zgadzam. WracajÈc do dru-
giej czÚ Ê twojego pytania, tematem dzisiejszego
filmu jest praca z fobiÈ, co na wiele sposobów
jest w NLP niepowtarzalne, poniewa pracuje siÚ
nad strukturÈ do wiadczenia, a w szczególno ci
Bill:
Michael:
Zgłoś jeśli naruszono regulamin