Technical_Leadership_Od_eksperta_do_lidera_techle.pdf

(802 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym
powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje
były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani
za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz
Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody
wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Magdalena Dragon-Philipczyk
Projekt okładki: Jan Paluch
Ilustracje: Maria Pankowska
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
onepress@onepress.pl
WWW:
http://onepress.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/techle
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-283-1096-4
Copyright © Mariusz Sieraczkiewicz 2016
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
SPIS TRE CI
Od autora .................................................................................................... 9
Rozdzia 1. Rola lidera technicznego ......................................................... 11
Typowa ścieżka kariery w IT ................................................................................ 12
Definicja lidera technicznego ............................................................................... 13
Model Technical Leadership ................................................................................ 14
Wizja ........................................................................................................................ 16
Stereotyp lidera ....................................................................................................... 17
Typy przywództwa ................................................................................................. 18
Grzechy główne liderów technicznych ............................................................... 20
Podsumowanie ....................................................................................................... 23
Rozdzia 2. Ekspert a lider ......................................................................... 25
Między ekspertem a liderem ................................................................................. 25
Autorytet wiedzy i postawy .................................................................................. 28
Jak pogodzić prace techniczne i nietechniczne? ................................................ 29
Podsumowanie ....................................................................................................... 35
Rozdzia 3. Od wizji do dzia ania ............................................................... 37
Strategia Disneya .................................................................................................... 37
Definiowanie wizji środowiska z użyciem strategii Disneya ............................ 39
Przykłady ................................................................................................................. 40
Podsumowanie ....................................................................................................... 42
Kup książkę
Poleć książkę
6
Technical Leadership. Od eksperta do lidera
Rozdzia 4. Motywacja ............................................................................... 43
Teoria X i Y ............................................................................................................. 43
Co mnie motywuje? ............................................................................................... 44
Czynniki motywacyjne .......................................................................................... 45
Kryteria .................................................................................................................... 47
Kwantyfikatory ilościowe ...................................................................................... 47
Profil motywacyjny ................................................................................................ 49
Jak to wpleść w codzienne życie zespołu? ........................................................... 51
Analiza motywatorów ........................................................................................... 51
Skupienie ................................................................................................................. 52
Codziennik .............................................................................................................. 53
Wysoka energia ...................................................................................................... 55
Czynniki motywacyjne i higieniczne ................................................................... 56
Co motywuje programistów? ............................................................................... 57
Złam wszelkie zasady ............................................................................................. 58
Drive ........................................................................................................................ 59
Elementy angażującego środowiska .................................................................... 61
Slack ......................................................................................................................... 65
Podsumowanie ....................................................................................................... 65
Rozdzia 5. Praca z zespo em ..................................................................... 69
Model Cynefin ........................................................................................................ 69
Oczekiwania i reguły .............................................................................................. 71
Fazy rozwoju grupy ................................................................................................ 72
Przywództwo sytuacyjne ....................................................................................... 74
Dysfunkcje zespołu ................................................................................................ 76
Podsumowanie ....................................................................................................... 78
Rozdzia 6. Proces i in ynieria .................................................................... 81
Podział odpowiedzialności ................................................................................... 81
Wizja i cele projektu .............................................................................................. 82
Wymagania i decyzje biznesowe .......................................................................... 83
Właściciel procesu .................................................................................................. 83
Proces ....................................................................................................................... 84
Retrospekcje ............................................................................................................ 85
Codzienne spotkania ............................................................................................. 87
Oznaczanie problemów ......................................................................................... 87
Kryteria jakościowe ................................................................................................ 88
Podsumowanie ....................................................................................................... 89
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
7
Rozdział 7. Zarządzanie wiedzą ................................................................. 91
Wprowadzanie osoby do zespołu ........................................................................ 91
Spójne zasady .......................................................................................................... 92
Wymiana doświadczeń w zespołach ................................................................... 93
Przeglądy kodu ....................................................................................................... 93
Aktualizacja wiedzy o systemie ............................................................................ 94
Ciągły rozwój .......................................................................................................... 95
Mantra architektoniczna ....................................................................................... 97
Co to jest mantra architektoniczna? .................................................................... 97
Podsumowanie .....................................................................................................102
Rozdział 8. Relacja z biznesem ................................................................ 105
Antywzorce współpracy ......................................................................................105
Dobre praktyki ......................................................................................................107
Budowanie sieci wsparcia ...................................................................................108
Ustalanie zasad współpracy ................................................................................109
Indeks zadowolenia ..............................................................................................111
Mapa relacji ...........................................................................................................111
Analiza potrzeb .....................................................................................................113
Podsumowanie .....................................................................................................115
Rozdział 9. Informacja zwrotna ............................................................... 117
Praktyki związane z informacją zwrotną ..........................................................117
Dlaczego nie udzielamy informacji zwrotnej
i jakie są tego konsekwencje? ...........................................................................118
Korzyści .................................................................................................................118
Podstawowy błąd ..................................................................................................118
Feedback i feedforward .......................................................................................119
Wskazówki co do udzielania informacji zwrotnej ...........................................120
Kanapka informacji zwrotnej .............................................................................121
Zespołowa informacja zwrotna ..........................................................................121
Trudna informacja zwrotna ................................................................................122
Podsumowanie .....................................................................................................122
Rozdział 10. Trudne rozmowy ................................................................. 125
Skąd się biorą emocje? .........................................................................................125
Co niszczy kontakt? .............................................................................................127
Elementy klarownego komunikatu ...................................................................129
Druga pozycja .......................................................................................................133
Podsumowanie .....................................................................................................135
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin