Udało się stworzyć struktury węglowe wytrzymalsze nawet od diamentów.pdf

(1788 KB) Pobierz
26.04.2020
STRONA GŁÓWNA
Udało się stworzyć struktury węglowe wytrzymalsze nawet od diamentów - NeeWS - GeekWeek.pl
Przebój
ptAd360
TECHNOLOGIA
07:00 // 20.04.2020
Udało się stworzyć struktury węglowe wytrzymalsze nawet od
diamentów
Naukowcy od lat wiedzieli, że takie struktury można stworzyć, lecz dopiero teraz
teoria została potwierdzona w rzeczywistości. Mówimy tutaj o kamieniu milowym w
tworzeniu nowych materiałów przyszłości.
Do tej pory takie cuda mogliśmy zobaczyć tylko w serialach lub lmach science- ction. Postęp technologiczny
dokonuje się w tak galopującym tempie, że powoli kcja staje się rzeczywistością. Najlepszym tego
https://www.geekweek.pl/news/2020-04-20/udalo-sie-stworzyc-struktury-weglowe-wytrzymalsze-nawet-od-diamentow/
1/7
26.04.2020
Udało się stworzyć struktury węglowe wytrzymalsze nawet od diamentów - NeeWS - GeekWeek.pl
przykładem jest najnowsze osiągnięcie naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvin.
Powstały tam nanokratownice złożone z węgla, które są wytrzymalsze, od diamentów, a jednocześnie mniej
od nich gęste. Oznacza to, że przy mniejszej masie mają od nich większą wytrzymałość. Badania na ten temat
zostały opublikowane właśnie na łamach najnowszego wydania Nature Communications.
Do tej pory struktury węglowe powstawały na bazie wiązek. Niestety, to sprawiało, że nie posiadały one tak
rewelacyjnych właściwości mechanicznych jak diamenty, ale były ich tańszym substytutem. Teraz się to
zmieniło. Nowa technologia oparta na nanokratownicach nie tylko ma ogromny potencjał mechaniczny, który
jest wyższy od diamentów, ale również są tanie w produkcji i pozwalają na obniżenie masy tworzonych za ich
pomocą struktur.
Smartfony i akcesoria
Ads by optAd360
Struktura nanokratownicy o zamkniętych komórkach o grubościach ścian ok. 160 nanometrów. Fot. UCI.
„Chociaż
teoretyczne parametry tych konstrukcji były wcześniej przewidywane, byliśmy pierwszą grupą, która
eksperymentalnie potwierdziła, że mogą one działać tak dobrze, jak przewidywano, jednocześnie
demonstrując materiał architektoniczny o niespotykanej wydajności mechanicznej.”
- powiedział Lorenz
Valdevita, jeden z naukowców zaangażowanych w projekt na UCI.
https://www.geekweek.pl/news/2020-04-20/udalo-sie-stworzyc-struktury-weglowe-wytrzymalsze-nawet-od-diamentow/
2/7
26.04.2020
Udało się stworzyć struktury węglowe wytrzymalsze nawet od diamentów - NeeWS - GeekWeek.pl
Naukowcy informują, że ich wynalazek znajdzie w przyszłości zastosowanie w lotnictwie i przemyśle
kosmicznym. Ze struktur węglowych wytrzymalszych od diamentów będą mogły powstawać nowe, lekkie
kompozyty do naddźwiękowych lub nawet hipersonicznych pojazdów latających. Zanim to jednak nastąpi,
chcą sprawdzić, czy takie układy osiągają teoretyczne granice wytrzymałości i sztywności materiałów
porowatych.
Źródło: GeekWeek.pl/UCI / Fot. UCI
Przebój
Reklamy
Nie wyświetlaj tej reklamy
Dlaczego ta reklama?
ptAd360
DIAMENT
KOMPOZYT WĘGLOWY
KOSMOS
LOTNICTWO
MATERIAŁ PRZYSZŁOŚCI
TECHNOLOGIA
https://www.geekweek.pl/news/2020-04-20/udalo-sie-stworzyc-struktury-weglowe-wytrzymalsze-nawet-od-diamentow/
3/7
26.04.2020
Udało się stworzyć struktury węglowe wytrzymalsze nawet od diamentów - NeeWS - GeekWeek.pl
Przebój
-25%
ptAd360
LOTNICTWO
12:44 // 18.03.2020
Najcichszy samolot naddźwiękowy w historii powstaje z części F-
16, U-2 i F-117
NASA poinformowała w grudniu ubiegłego roku, że projekt X-Plane, który ma
zaowocować pojawieniem się nowego naddźwiękowego Concorde'a, doczekał się
nalizacji w postaci rozpoczęcia budowy maszyny.
Prace nad nią są prowadzone przez koncern zbrojeniowy Lockheed Martin, a dokładnie słynny oddział Skunk
Works, znajdujący się w Palmdale w Kalifornii. Na początek powstanie prototyp samolotu o nazwie kodowej X-
59, a następnie jej pełna, pasażerska wersja. Według planów NASA, prototyp ma rozwijać 1600 km/h i
powstanie do końca roku 2020, natomiast pasażerowie pełnej wersji będą mogli podróżować z prędkością
blisko 3000 km/h.
Następca Concorde'a będzie odbywał loty znacznie wyżej od zwykłych samolotów pasażerskich, bo na
wysokości blisko 17 kilometrów ponad powierzchnią Ziemi. Największym jednak atrybutem maszyny ma być
niezwykle cicha praca napędu. Naddźwiękowy odrzutowiec przyszłości będzie bardzo cicho przekraczał
barierę dźwięku. Dzięki temu będzie mógł z dużymi prędkościami startować i lądować na większości miejskich
lotnisk świata.
Technologie zastosowane w nowoczesnym odrzutowcu QueSST mają pozwolić obniżyć grom dźwiękowy
powstały przy przekraczaniu bariery dźwięku z 90 dB do 75, a ostatecznie do zaledwie 60 dB. Wówczas
samoloty będą mogły osiągać większe prędkości nawet nad miastami, tuż po starcie z lotniska. W przypadku
superszybkich Concorde'ów w ogóle nie było to możliwe. Przez to mogły one latać z prędkościami powyżej
bariery dźwięku dopiero daleko poza miastami. To znacznie wydłużało czas podróży pomiędzy metropoliami.
https://www.geekweek.pl/news/2020-04-20/udalo-sie-stworzyc-struktury-weglowe-wytrzymalsze-nawet-od-diamentow/
4/7
26.04.2020
Udało się stworzyć struktury węglowe wytrzymalsze nawet od diamentów - NeeWS - GeekWeek.pl
Smartfony i akcesoria
Ads by optAd360
Quiet Supersonic X-Plane
NASA ujawniła, że prototyp powstaje z niepotrzebnych części, które wcześniej znajdowały się na pokładach
samolotów F-16, U-2, F-117 czy T-38. Chodzi tutaj przede wszystkim o kokpity, drążki kontrolne, układy
napędowe czy podwozia. W sumie w zakładach zgromadzono ponad 4 tysiące najróżniejszych elementów
samolotów. Agencja chce w ten sposób obniżyć, jak to tylko możliwe, koszta budowy prototypu. Oczywiście,
gotowy pojazd będzie już posiadał własne oryginalne części.
Lockheed Martin otrzymał od agencji blisko 250 milionów dolarów na budowę demonstratora technologii.
Samolot ma być gotowy do pierwszych lotów testowych w połowie 2021 roku. Wówczas NASA rozpocznie
program jego lotów nad miastami i lądowań na najróżniejszych portach lotniczych świata.
Agencja będzie chciała w ten sposób sprawdzić, czy w chwili przekraczania bariery dźwięku, powstający grom
dźwiękowy będzie znacznie łagodniejszy, niż ma to miejsce w latających obecnie po świecie
naddźwiękowcach, czyli głównie maszynach wojskowych. NASA będzie zbierała dane i opinie mieszkańców
miast na temat opracowywanej cichej technologii naddźwiękowej.
Źródło: GeekWeek.pl/NASA / Fot. NASA
https://www.geekweek.pl/news/2020-04-20/udalo-sie-stworzyc-struktury-weglowe-wytrzymalsze-nawet-od-diamentow/
5/7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin