praktyczny-kurs-pisarstwa.pdf
(
592 KB
)
Pobierz
Ten ebook zawiera darmowy fragment publikacji
"Praktyczny Kurs Pisarstwa"
Darmowa publikacja dostarczona przez
ZloteMysli.pl
Copyright by Złote Myśli & Katarzyna Krzan, rok 2009
Autor: Katarzyna Krzan
Tytuł: Praktyczny Kurs Pisarstwa
Data: 13.04.2020
Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
www.zlotemysli.pl
email:
kontakt@zlotemysli.pl
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana tylko i wyłącznie
w formie dostarczonej przez Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości
publikacji bez pisemnej zgody Wydawcy. Zabrania się jej odsprzedaży, zgodnie
z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
Autor oraz Wydawnictwo Złote Myśli dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za
ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub
autorskich. Autor oraz Wydawnictwo Złote Myśli nie ponoszą również żadnej
odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych
w książce.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
SPIS TREŚCI
DROGA AUTORA DO DEBIUTU.........................................................5
O czym pisać?................................................................................................................9
Jak pisać?....................................................................................................................12
JAK ZACZĄĆ.....................................................................................17
Naczelna zasada: „zaciekawić czytelnika”...................................................................21
Rozpoczęcie ruchu fabularnego..................................................................................22
Cechy dobrego stylu....................................................................................................23
Pierwsze zdania......................................................................................................24
Ćwiczenia...............................................................................................................24
Typy narracji...............................................................................................................29
Narrator pierwszoosobowy.........................................................................................36
Narrator trzecioosobowy.............................................................................................37
Rodzaje ograniczeń................................................................................................38
Ćwiczenia...............................................................................................................39
Imię dla bohatera........................................................................................................43
Charakterystyka..........................................................................................................43
Postać bohatera posiada dwa aspekty....................................................................44
Dwa typy charakterystyk........................................................................................44
Siedem technik tworzenia postaci..........................................................................45
Elementy składowe postaci literackiej...................................................................45
Ćwiczenia...............................................................................................................46
Dwa rodzaje kontekstów narracyjnych.......................................................................50
Konwencje zapisu dialogów...................................................................................52
Style wypowiedzi bohaterów..................................................................................52
Ćwiczenia................................................................................................................52
TECHNIKI NARRACJI.....................................................................28
POSTACI..........................................................................................40
DIALOGI..........................................................................................47
BUDOWA SCEN...............................................................................56
Wewnętrzna struktura sceny......................................................................................56
Chwyty....................................................................................................................59
Ćwiczenia...............................................................................................................62
PROBLEMY KOMPOZYCJI..............................................................64
Kompozycja wątków...............................................................................................65
Kompozycja.................................................................................................................66
Cechy powieści postmodernistycznej.........................................................................70
Ćwiczenie................................................................................................................72
PRZEBIEG FABUŁY.........................................................................74
Konstrukcja fabularna................................................................................................76
Wzorce strukturalne...............................................................................................79
Chwyty....................................................................................................................79
Ćwiczenia...............................................................................................................80
STEREOTYPY..................................................................................85
Metody przesłaniania pustki stereotypów..................................................................87
Typy stereotypów........................................................................................................87
Romans.......................................................................................................................90
Powieść sensacyjna.....................................................................................................92
Powieść kryminalna....................................................................................................93
Odmiany kryminału...............................................................................................94
Powieść science-fiction
...............................................................................................95
Horror.........................................................................................................................96
Powieść fantasy...........................................................................................................97
Ćwiczenia................................................................................................................97
PRZESTRZEŃ FABULARNA...........................................................101
Ćwiczenia..............................................................................................................104
ZAKOŃCZENIA FABULARNE........................................................105
Dwa rodzaje zakończeń.............................................................................................107
Ćwiczenia.............................................................................................................108
NA ZAKOŃCZENIE.........................................................................110
PRAKTYCZNY KURS PISARSTWA
–
darmowy fragment –
Złote Myśli
Katarzyna Krzan
●
str. 5
Postaci
Fabuła to następujące kolejno po sobie wydarzenia. Byłyby one jed-
nak czymś abstrakcyjnym, gdyby nie działające postaci. Fabuła skła-
da się z postaci, które tworzą wydarzenia, posuwając zarazem całą
akcję do przodu. Nie może tego czynić narrator, ale właśnie działają-
ce postaci.
POSTACI
– muszą być konkretne, charakterystyczne, wyróżnia-
jące się z tłumu, by czytelnik zechciał się do nich przywiązać i za-
pamiętać je na dłużej, niż trwa czytanie książki. Oczywiście czyn-
nikiem wyróżniającym postać może być jego nieokreśloność.
Ważne jednak, by wyróżniał się czymś godnym zapamiętania. Nie
jest to łatwe, ale dobrze obmyślona postać może zacząć żyć wła-
snym życiem, a wtedy można już pozostawić jej pełną swobodę
w działaniu.
Postać jest nierozerwalnie związana z fabułą. To ona działa, podej-
muj decyzje, walczy, przemawia, posuwając tym samym akcję do
przodu.
Wyrazisty, oryginalny bohater potrafi tchnąć życie w najbardziej ba-
nalną opowieść. Postać nie tylko działa, ale musi także się rozwijać
na skutek zdarzeń, które jej się przytrafiają. Jeśli nic w niej nie bę-
dzie ulegać zmianie, jeśli wciąż będzie popełniać te same błędy, nie
wyciągając z nich żadnych wniosków (jak dzieje się w operach my-
dlanych), doprowadzimy czytelnika do takiej irytacji, że nie pozosta-
nie nic innego, jak tylko ją uśmiercić.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Katarzyna Krzan
Plik z chomika:
Ksiazki_20
Inne pliki z tego folderu:
1-menadzer-doskonaly-komunikacja.pdf
(1796 KB)
262-strategie-marketingowe.pdf
(1580 KB)
2-menadzer-doskonaly-kreatywnosc.pdf
(1367 KB)
5-menadzer-doskonaly-rozwiazywanie-problemow.pdf
(1494 KB)
3-menadzer-doskonaly-przywodztwo.pdf
(1573 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 01.06.2025
bezdroża
dlabystrzakow
ebookpoint
Helion
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin