Photoshop_Studio_Obrazy_malowane_cyfrowo_phstob.pdf

(2451 KB) Pobierz
Photoshop Studio.
Obrazy malowane cyfrowo
Autor: Bert Monroy
T³umaczenie: Piotr Cieœlak
ISBN: 978-83-246-2104-0
Tytu³ orygina³u:
Photoshop Studio with Bert Monroy:
Digital Painting (Voices That Matter)
Format: 200x230, stron: 312
Jak uzyskaæ niepowtarzalny nastrój i g³êbiê obiektów przy u¿yciu
œwiate³ i cieni?
Jak tworzyæ efekty specjalne za pomoc¹ stylów warstw?
Jak perfekcyjnie pos³ugiwaæ siê kana³ami alfa, maskami i œcie¿kami odcinania?
Jeœli zajmujesz siê grafik¹ komputerow¹ i nawet uzna³eœ, ¿e Twoje prace s¹ ca³kiem
niez³e, ale wci¹¿ szukasz nowych rozwi¹zañ i nieustannie d¹¿ysz do perfekcji,
z pewnoœci¹ nie jesteœ przeciêtnym grafikiem, lecz prawdziwym artyst¹. Ta ksi¹¿ka
powsta³a w³aœnie dla kogoœ takiego jak Ty. Jej zadaniem jest rozbudzenie kreatywnoœci
i zainspirowanie. Znajdziesz tu opisy nietypowych sposobów wykorzystania ró¿nych
narzêdzi i programów graficznych, które bêdziesz móg³ zmodyfikowaæ i dostosowaæ
do w³asnych potrzeb.
Ksi¹¿ka „Photoshop Studio. Obrazy malowane cyfrowo” zabierze Ciê w wyj¹tkow¹
podró¿ po fascynuj¹cym œwiecie ilustracji mistrza Berta Monroya. Nie jest to typowy
podrêcznik, a raczej niezwyk³a ksiêga tajemnic, które teraz tak¿e i Ty mo¿esz odkryæ,
aby zastosowaæ nietuzinkowe metody tworzenia wspania³ej grafiki komputerowej.
Dziêki niej nauczysz siê zarz¹dzaæ procesem projektowania, robiæ odpowiednie
fotografie oraz zbieraæ inne materia³y pomocnicze. Dowiesz siê, w jaki sposób
pos³ugiwaæ siê narzêdziami Photoshopa i Illustratora, aby tworzyæ oryginalne
i piêkne obrazy.
Proces projektowania i planowanie kompozycji
Definiowanie Ÿróde³ œwiat³a
Tworzenie efektów œwietlnych
Oœwietlenie globalne w ustawieniach warstw
Tworzenie efektów specjalnych stylów warstw
Zastosowanie kana³ów alfa
Techniki malarskie w Photoshopie
Tekstury i filtry
Odtwarzanie perspektywy przy u¿yciu narzêdzia Blend
Zaawansowane narzêdzia tekstowe
Spis treści
Przedmowa
Wstęp
Treść
Moje studio
Jak korzystać z tej książki?
9
11
11
12
14
3 Oakland
Punkt zwrotny
Początek projektu
Projektowanie kamiennej ściany
Postarzanie kamieni
Tworzenie efektów specjalnych
przy użyciu stylów warstw
Kamienne bloki
Cienie
Projektowanie neonów
Diabeł tkwi w szczegółach
Zniekształcenie obrazu w szkle
Kanały alfa
Tworzenie zaznaczeń
Zastosowanie kanałów alfa
Odbicia
Projektowanie miniaturowych żarówek
przy użyciu warstw
Tworzenie cieni
51
51
52
53
55
56
60
62
63
65
67
68
68
69
72
76
80
1
Proces projektowania
Inspiracje
Szkic
Definicje pojęć związanych
z perspektywą
Prace nad szkicem
Materiały pomocnicze
Droga do ideału — krok po kroku
Zdjęcia pomocnicze,
przedstawiające detale sceny
Do czego mogą przydać się notatki?
W poszukiwaniu materiałów pomocniczych
Proces edycji obrazu w programie Photoshop
Podział na części
Dokument zbiorczy z projektem
Tworzenie plików składowych
Porządek musi być
15
15
19
20
21
22
23
24
26
27
30
30
32
33
35
4
Shoe Repair
Odbicia i cienie
Odbicia
Starzejący się neon
Rdza
Zanikające odbicia
Cienie
Projektowanie tkaniny
Szwy
83
83
84
86
88
90
92
94
98
2
Światła i cienie
Świat wokół nas
Obrazy, których tematem są światła i cienie
Definiowanie źródeł światła
Tworzenie efektów świetlnych
Efekt cienia
Oświetlenie globalne
w ustawieniach warstw
39
39
40
42
44
46
48
5
Old Chair
Kolejny punkt zwrotny
Od myszy do tabletu
Wacom Cintiq
Techniki malarskie w Photoshopie
Nareszcie się przydała!
Uszkodzenia
Inne ustawienia pędzli
Podręczna, osobista kolekcja obrazów
101
101
102
103
104
104
105
110
111
Właz studzienki kanalizacyjnej
Powtarzanie przekształceń
Dalszy ciąg prac nad pokrywą
włazu studzienki
Polecenie Calculations (Obliczenia)
Deformacja obiektów wektorowych
Najprostsze rozwiązanie
Odtwarzanie perspektywy przy użyciu
narzędzia Blend (Tworzenie przejść)
Tekstury
Stolarka
Betonowa podstawa
Ślisko!
Ach, te drobiazgi…
154
155
157
158
161
163
165
166
166
169
170
171
6
Red Truck
Tekstury i filtry
Filtr Spherize (Sferyzacja) i wartości ujemne
Postarzanie ciężarówki
Projektowanie powierzchni
skorodowanego metalu
Zastosowanie filtra Displace
(Przemieszczanie)
Drobne plamki
Reflektor
Rdza, brud i uszkodzenia
Detale
113
113
114
120
122
125
128
130
136
137
8 Lunch in Tiburon
Uchwycić światło
Obrus
Symbole kwiatowe
Tło
Kropkowana tekstura
Wypukłości obrusu
Tworzenie powtarzającego się wzoru
Łagodne fałdy i zagięcia
Filtr Displace (Przemieszczanie)
Malowanie… pieprzem
Słoneczne odblaski
Ugięcie i załamanie światła
Czerwona słomka w szklance
Obrus widoczny przez szkło
173
173
175
176
178
180
182
182
184
184
187
192
195
195
196
7
Oyster Bar
Dbałość o szczegóły
Deszcz i kałuże
Tam, gdzie kończy się deszcz
Większe kałuże wody
Kałuże na ulicy
141
141
143
146
148
150
Drobne napisy
Odręczne malowanie
198
200
Grupy odcinania
Filtr Vanishing Point (Punkt zbiegu)
234
236
9
Damen
Największe wyzwanie
Podział na projekty
15 tysięcy warstw
Pliki i pliczki
Pociąg
Organizacja pracy
Style warstw
Okna
Nity
Zadrapania powierzchni
Jeszcze o nitach…
Zardzewiałe ogrodzenia
Brud i kurz
Drzewa
Wzorki
„Recykling” materiałów graficznych
Program Illustrator — brakujące ogniwo
Narzędzie Blend (Tworzenie przejść)
Balustrady
Sprężyny
Jeszcze o powtarzaniu przekształceń
Mrowie okien
Instalacje elektryczne
Zaawansowane narzędzia tekstowe
203
203
206
207
207
208
209
210
211
212
212
214
216
217
218
220
224
225
225
228
229
230
230
231
232
10 Ćwiczenia
Twoja kolej
Zabawy z warstwami
Tworzenie cieni
Zastosowanie kanałów alfa
Paleta Brushes (Pędzle)
a projektowanie drzew
Tworzenie tekstur
Eksperymenty z filtrami
Stary, zardzewiały napis
Pada!
Błyskawica kontratakuje!
243
243
244
249
258
262
267
275
275
282
287
Pożegnanie…
Skorowidz
297
298
2
Światła i cienie
Świat wokół nas
Zanim jeszcze rzucę się w wir realizacji projektu, staram się przeanalizować
jeden z najważniejszych aspektów tworzenia realistycznego obrazu — oświet-
lenie. Wprawdzie wydaje się, że to kompozycja i temat zdjęcia są najważniej-
sze, lecz w rzeczywistości to właśnie oświetlenie decyduje o nastroju obrazu,
a także opowiada pewną historię. Pora dnia, źródła światła i sposób ułoże-
nia cieni stanowią kluczowe elementy, decydujące o sposobie postrzega-
nia sceny. Jeśli widziałeś film
Obywatel Kane
czy jeden ze starych thrillerów
hitchcocka albo dowolny inny dobry film czarno-biały z minionej epoki, to
z pewnością zwróciłeś uwagę na grę świateł i cieni, która kreuje nastrój i dra-
maturgię obrazu. Brak kolorów w starych filmach musiał być rekompenso-
wany umiejętnym oświetleniem, które kazało widzom wierzyć w prawdziwość
świata pokazanego na srebrnym ekranie.
Cienie decydują też o przestrzenności i plastyczności sceny. Pozbawione cieni
obiekty wydają się nudne i płaskie. Poprawne wycieniowanie obiektów zapewnia
im odpowiednią głębię i pozwala uzyskać złudzenie trójwymiarowego świata na
dwuwymiarowym medium, takim jak kartka papieru czy ekran monitora. Zarówno
Illustrator jak i Photoshop służą do edycji grafiki dwuwymiarowej, lecz dzięki umie-
jętnemu zastosowaniu cieniowania i perspektywy, można w nich tworzyć obrazy
sprawiające wrażenie bardzo naturalnej trójwymiarowości.
Światła i cienie decydują o tym, w jaki sposób dany obiekt będzie postrzegany wzglę-
dem innych elementów kompozycji, i nadają mu odpowiednie miejsce na scenie.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin