Technika_HDRI_w_fotografii_Od_inspiracji_do_obrazu_tehdri.pdf

(4084 KB) Pobierz
Technika HDRI w fotografii.
Od inspiracji do obrazu
Autor:
Christian Bloch
T³umaczenie: Pawe³ Kita
ISBN: 978-83-246-2343-3
Tytu³ orygina³u:
The HDRI Handbook: High Dynamic
Range Imaging for Photographers and CG Artists +DVD
Format: 200×230, stron: 344
Odkryj sekrety tworzenia efektów specjalnych
• Jak pracowaæ z obrazami HDR?
• Jak „zszywaæ” zdjêcia panoramiczne?
• Jak twórczo wykorzystaæ niekonwencjonalne obrazy?
Nowoczesna technologia HDRI (skrót od ang. High Dynamic Range Imaging) to cyfrowa
metoda pozyskiwania i edycji ca³ego oœwietlenia dostêpnego w obrêbie fotografowanej
sceny. Technologia ta umo¿liwia stosowanie wirtualnych technik œciemniania i rozjaœniania
podczas retuszu zdjêæ, pozwala wiêc na tworzenie realistycznych obrazów dziêki
symulowaniu rzeczywistej fizyki œwiat³a. Natomiast wykorzystanie renderingu fizycznego
umo¿liwia ³¹czenie fotografii HDR ze scenami i obiektami wirtualnymi, co w praktyce
oznacza tworzenie perfekcyjnych, zachwycaj¹cych efektów specjalnych!
Ksi¹¿ka „Technika HDRI w fotografii. Od inspiracji do obrazu” gruntownie wyjaœnia
wiele tajemnic pracy z obrazami o zwiêkszonym zakresie tonalnym. Korzystaj¹c z tego
przewodnika, poznasz sekrety tworzenia fotografii panoramicznej oraz metody edycji,
kompozycji i tworzenia doskona³ych wydruków obrazów HDR. Dowiesz siê, na czym
polega mapowanie tonów, retuszowanie, a tak¿e nauczysz siê u¿ywaæ obrazów HDR
podczas renderowania scen 3D. Dziêki temu podrêcznikowi zdobêdziesz solidne
podstawy do rozpoczêcia kreatywnej pracy z wykorzystaniem HDRI.
• Oprogramowanie HDRI
• Zaawansowane programy do edycji obrazu
• Fotografie w technologii HDR
• Logarytmiczne czujniki CMOS
• Kalibracja systemów
• Retusz
• Mapowanie tonów
• Operatory lokalne i globalne
• Obróbka obrazów HDR
• Wykorzystanie filtrów
• Zdjêcia panoramiczne i segmentowe
• Grafika 3D
Odkryj nowe mo¿liwoœci tworzenia niezwyk³ych fotografii!
Spis treści
6 Przedmowa
8 Wprowadzenie
 O autorach
 Twój drogowskaz
1
12





Rozdział 1. Podstawy
.. Zagadnienia podstawowe
.. Jak postrzegamy świat
.. Jak realistyczna jest fotografia analogowa?
.. Obrazy cyfrowe
.. Media wyjściowe
2
38



Rozdział 2. Nowe narzędzia
.. Formaty plików
.. Porównanie formatów HDRI
.. Oprogramowanie HDRI
3
90 Rozdział 3. Robienie zdjęć w technologii HDR
 .. Cyfrowe czujniki obrazu
 .. Praca własnoręczna
Spis treści
142




Rozdział 4. Mapowanie tonów
.. Operatory mapowania tonów
.. Mapowanie tonów w praktyce
.. Zastosowanie HDR w praktyce fotografii artystycznej
.. Twórcze techniki mapowania tonów
4
210 Rozdział 5. Obróbka obrazów HDR
 .. Wykorzystanie pełnego zakresu dynamicznego
 .. Efektywniejsze wykorzystanie filtrów
5
232






Rozdział 6. Robienie panoramicznych zdjęć HDR
.. Konwencje stosowane w panografii
.. Technika jednoujęciowa
.. Kula lustrzana
.. Robienie zdjęć segmentowych
.. Sklepienia niebieskie typu „skydome”
.. Porównanie
6
284





Rozdział 7. Zastosowanie w gra ce 3D
.. Zasady pracy z obrazami generowanymi komputerowo
.. Symulacja z użyciem brutalnej siły: studium wykonalności
.. Zaawansowane techniki ustawiania scen
.. Inteligentne oświetlenie bazujące na obrazach
.. Bardziej twórcze zastosowania
7
Ostatnia strona
Rozdział . Robienie panoramicznych zdjęć HDR
Niniejszy rozdział został w całości poświęcony
zagadnieniu tworzenia środowisk HDR. Stanowi
on połączenie dziedzin fotografii HDR i fotografii
panoramicznej. Jest to więc praktycznie najtrud-
niejsze zastosowanie aparatu, jakie możemy sobie
wyobrazić.
Robienie panoramicznych zdjęć HDR
233
Panografia, jak często określa się fotografię pa-
noramiczną, bazuje na tradycji tak starej, że jej
początki sięgają powstawania fotografii. Tak
naprawdę jej historia jest nawet starsza i wiąże
się z chińskimi, greckimi i weneckimi mistrzami
zajmującymi się malowaniem obrazów o dużej
skali. Ludzie kochają po prostu widoki panora-
miczne i tworzony przez nie nastrój: zawsze tak
było. W epoce cyfrowej obrazy panoramiczne
zajmują zaszczytne miejsce w rzeczywistości
wirtualnej. Badania w tej dziedzinie nigdy nie
ustały, a wręcz ostatnio przyspieszyły dzięki
technologii HDRI.
Zdjęcia panoramiczne nie tylko wyglądają faj-
nie, ale są też wielką pomocą podczas renderingu
3D. Lecz nawet w przypadku zwykłych zasto-
sowań fotograficznych mamy tu do czynienia
z problemami związanymi z naświetleniem. Pró-
bujemy uchwycić całe otoczenie, dlatego będzie-
my mieli prawdopodobnie do czynienia z bardzo
jasnymi i bardzo ciemnymi miejscami. Właśnie
dlatego panografowie bardzo chętnie korzystają
z dobrodziejstw technologii HDR.
Wiele części tego rozdziału jest dziełem Bern-
harda Vogla. Wspólnie zaprezentujemy wiele
metod robienia zdjęć o różnym poziomie zaawan-
sowania i wymaganiach odnośnie potrzebnego
nakładu pracy i sprzętu. Osoby, które posiadają
odpowiednio wysoki budżet, mogą robić tego ro-
dzaju zdjęcia bardzo szybko i łatwo. Jeśli jednak
włożymy w pracę odpowiednią ilość wysiłku, wy-
niki mogą być porównywalne, a nawet lepsze przy
niższych nakładach finansowych.
6.1. Konwencje stosowane
w panografii
Robienie zdjęć panoramicznych różni się od prak-
tyk stosowanych w zwykłej fotografii. Zanim
jednak przejdziemy do rzeczy, musimy mieć pew-
ność, że posługujemy się tymi samymi terminami
i definicjami.
6.1.1. Pole widzenia
Kiedy zwykły fotograf mówi o odległości ognisko-
wej (ang.
focal length),
to zakłada, że osoba, z którą
rozmawia, także używa w swojej wyobraźni takie-
go samego obszaru obrazu (typu kliszy, rozmiaru
matrycy). W typowej rozmowie stwierdzenie typu
„zrobiono za pomocą 17 mm” od razu powoduje
skojarzenie z bardzo szerokokątnym obiektywem.
W przypadku aparatów cyfrowych nawet ama-
torzy zaczynają zdawać sobie sprawę, że
odle-
głość ogniskowa
sama w sobie jest pojęciem
bez definicji. Wiele osób obchodzi ten problem,
mnożąc długość ogniskową przez tzw. mnożnik
ogniskowej (ang.
crop factor),
który za podstawę
uznaje kliszę 35 mm i standardowy obiektyw.
W kolejnych działach dowiecie się, czemu nie jest
to dobrym pomysłem.
Fotografowie zajmujący się zdjęciami pano-
ramicznymi porzucili tę jednokierunkową dro-
gę i pracują obecnie z pojęciem zwanym
polem
widzenia
(ang.
Field of View,
FOV).
Wyobraźcie
sobie, że gdy patrzycie, znajdujecie się w jednym
z rogów trójkąta: pole widzenia określi, jak dużo
możecie zobaczyć bez poruszania głową. Mimo to
jest to nadal dość dwuznaczna definicja, dlatego
dodamy do niej kierunki. Mamy więc do czynie-
nia z pionowym, poziomym, a nawet przekątnym
polem widzenia.
Pełny obraz sferyczny posiada poziome pole wi-
dzenia 360° (ang.
horizontal Field of View;
hFOV)
i pionowe pole widzenia 180° (ang.
vertical Field
of View;
vFOV). Jest to maksymalne pole, jakie
możemy wykorzystać w rzeczywistych sytuacjach,
i pokrywa wszystko, co widzimy dookoła siebie.
Ale co oznacza użyte w poprzednim akapicie
słowo
sferyczny?
6.1.2. Projekcja obrazu
Podstawowym problemem związanym z wido-
kiem panoramicznym jest fakt, że z definicji nie
posiada on żadnych granic. Jest to coś w rodzaju
kuli, która owija się wokół punktu widokowego.
Obrazy 2D posiadają jednak granice i są zawsze
płaskimi prostokątami. Musimy więc rozwinąć
kulę otaczającą punkt widzenia, aby uzyskać
Zgłoś jeśli naruszono regulamin