Flash_5_Kompendium_programisty_fla5kp.pdf

(832 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREŒCI
Flash 5.
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
Kompendium programisty
Autor: P.S. Woods
T³umaczenie: Marek Binkowski, Rafa³ Joñca, Robert
Pasternak
ISBN: 83-7197-588-0
Tytu³ orygina³u:
Flash 5. Developer's Guide
Format: B5, stron: 258
Zawiera CD-ROM
Ta ksi¹¿ka to wspania³e Ÿród³o wiedzy dla twórców flashowych chc¹cych zapoznaæ siê
z zagadnieniami programistycznymi (i nie tylko) zwi¹zanymi bezpoœrednio z Flashem.
Nie znajdziesz w niej jednak opisu jêzyka ActionScript -- celem jest przedstawienie
programów i jêzyków programowania, z których zapewne bêdziesz chcia³ skorzystaæ
w trakcie kreowania nowej witryny flashowej.
Poniewa¿ wierzê, ¿e najlepsz¹ metod¹ nauki jest przeczytanie krótkiego wprowadzenia
do tematu, póŸniej dok³adne omówienie prostego zagadnienia i powolne przechodzenie
do coraz to bardziej z³o¿onych pojêæ, tak¹ w³aœnie technikê bêdê stosowa³ podczas
omawiania ka¿dego tematu w ka¿dym rozdziale.
Ka¿dy rozdzia³ dotyczy konkretnego tematu. Treœæ ka¿dego z nich zaczyna siê od
przedstawienia prostych, ogólnych przyk³adów i powoli przechodzi do bardziej
z³o¿onych problemów. Mo¿na powiedzieæ, ¿e pocz¹tek rozdzia³u ma Ci daæ solidne
podstawy danego tematu, abyœ dok³adnie zrozumia³ póŸniejsze przyk³ady.
Praktycznie wszystkim pojêciom w ksi¹¿ce towarzysz¹ przyk³ady. Niektóre z nich s¹
zabawne i bardzo proste, ale g³ównym ich zadaniem jest ilustracja omawianego
zagadnienia. Kod ka¿dego przyk³adu wraz z omówieniem znajdziesz nie tylko na CD-
ROM-ie, ale i w ksi¹¿ce. W ten sposób mo¿esz mieæ go przed oczami, a na ekranie
komputera ogl¹daæ jego dzia³anie.
„Flash 5. Kompendium programisty” kierowana jest przede wszystkim do bardziej
zaawansowanych twórców flashowych chc¹cych wykorzystaæ na swych witrynach
inne jêzyki skryptowe ni¿ ActionScript. Ksi¹¿ka nie jest przeznaczona dla
pocz¹tkuj¹cych, poniewa¿ nie zawiera opisu podstawowych funkcji i narzêdzi Flasha.
Tê tematykê pozostawiam innym publikacjom. Jeœli czujesz siê pewnie w takich
zagadnieniach jak: animacja, rysowanie, importowanie obrazów i chcesz siê
dowiedzieæ wiêcej na temat zaawansowanego wykorzystania filmów Flasha, to jest to
ksi¹¿ka dla Ciebie.
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
O Autorze.........................................................................................................................................................11
Wstęp ............................................................................................................................................................... 13
Do kogo kierowana jest ta ksią ka? ..................................................................................14
Co znajdziesz w ksią ce? ..................................................................................................14
Rozdział 1.
Wprowadzenie do języka JavaScript...................................................................................................15
Trochę historii ...................................................................................................................16
Definicja JavaScript ..........................................................................................................17
Skrypt uruchamiany na komputerze u ytkownika......................................................17
Czytelność kodu..........................................................................................................18
Prosty i elastyczny język.............................................................................................18
Znaczniki HTML i okienka z komunikatem ostrzegawczym ...........................................19
Zmienne.............................................................................................................................21
Typy danych................................................................................................................22
Sterowanie wykonywaniem skryptu .................................................................................25
Wyra enie warunkowe if, else if, else ........................................................................25
Pętla while...................................................................................................................28
Pętla do while..............................................................................................................28
Pętla for.......................................................................................................................29
Struktura decyzyjna switch .........................................................................................30
Operatory ....................................................................................................................30
Tablice...............................................................................................................................33
Tablica numerowana...................................................................................................33
Tablica przyporządkowująca ......................................................................................34
Wielowymiarowe tablice ............................................................................................34
Funkcje ..............................................................................................................................35
Bardziej zło one wykorzystanie funkcji .....................................................................36
Funkcję wbudowane w język JavaScript ....................................................................37
Narzędzia dotyczące języka JavaScript.............................................................................39
Programy Note Tab Pro i Edit Plus.............................................................................39
Program 1st Page 2000 ...............................................................................................40
Program Dreamweaver ...............................................................................................41
Co powinieneś zapamiętać z tego rozdziału .....................................................................42
Rozdział 2.
Język JavaScript — część II..................................................................................................................43
Wprowadzenie do programowania obiektowego..............................................................43
Obiekt..........................................................................................................................44
Właściwość i metoda ..................................................................................................45
Konstruktory ...............................................................................................................46
Instrukcja with ............................................................................................................47
Funkcje obiektu String................................................................................................48
Wykorzystywanie obiektów wbudowanych w język JavaScript ......................................52
Obiekt Object ..............................................................................................................52
Obiekt Math ................................................................................................................53
Obiekt Date .................................................................................................................55
4
Flash 5. Kompendium programisty
Obiektowy model dokumentu w języku JavaScript..........................................................56
Struktura......................................................................................................................57
Notacja kropkowa .......................................................................................................57
Manipulacja oknami..........................................................................................................58
Otwieranie okna ..........................................................................................................58
Opcje okna ..................................................................................................................59
Nowe okno mo e być obiektem..................................................................................61
Cookies..............................................................................................................................62
Obiekt Cookie — zapisywanie i odczytywanie informacji ........................................62
Dalsze rozwa ania na temat cookie ............................................................................66
Co powinieneś zapamiętać z tego rozdziału .....................................................................66
Rozdział 3.
Flash, HTML i przeglądarka..................................................................................................................67
Pomosty pomiędzy aplikacjami ........................................................................................68
Moduły rozszerzające a kontrolki ActiveX ................................................................68
Wymagania osadzonego obiektu multimedialnego ....................................................70
Łączenie Flasha z przeglądarką.........................................................................................70
Akcje FSCommand i metody filmu Flasha.................................................................72
Komunikacja pomiędzy oknami .................................................................................73
Pamięć filmu Flasha po stronie klienta w postaci cookies .........................................77
Kompatybilność ..........................................................................................................79
Flash i HTML....................................................................................................................80
Atrybuty znaczników <OBJECT> i <EMBED> ........................................................80
Szablony......................................................................................................................82
Integracja z programem Dreamweaver .......................................................................86
Wykrywanie przeglądarki i pluginu..................................................................................86
Podstawowa idea.........................................................................................................87
Rozwiązanie komercyjne ............................................................................................87
Co powinieneś zapamiętać z tego rozdziału .....................................................................90
Rozdział 4.
Flash i serwer WWW ................................................................................................................................ 91
Zasada działania serwera...................................................................................................92
Model klient-serwer ....................................................................................................92
Protokół HTTP............................................................................................................94
Typy MIME ................................................................................................................95
Rodzaje serwerów.......................................................................................................96
Jakie zadania najlepiej powierzyć serwerowi? ...........................................................97
Dlaczego serwer Apache?...........................................................................................98
Instalacja serwera Apache w systemie Windows..............................................................98
Pobranie Apache’a dla systemu Windows..................................................................99
Czy Apache jest bezpłatny? ......................................................................................101
Pakiet instalacyjny PHPTriad ...................................................................................101
Konfiguracja i uruchamianie serwera Apache ................................................................101
Plik konfiguracyjny httpd.conf .................................................................................102
Plik mime.types.........................................................................................................104
Polecenia z linii komend...........................................................................................104
Ograniczanie dostępu i bezpieczeństwo na serwerze Apache ........................................105
Konfiguracja .............................................................................................................105
Plik indeksowy w ka dym katalogu .........................................................................106
Plik .htaccess.............................................................................................................106
Co powinieneś zapamiętać z tego rozdziału ...................................................................107
Spis treści
5
Język PHP ...................................................................................................................................................109
Historia języka PHP ........................................................................................................109
Instalacja i konfiguracja ..................................................................................................111
Podstawy języka PHP......................................................................................................112
PHP i HTML.............................................................................................................114
Składnia.....................................................................................................................114
Wyświetlanie danych ................................................................................................115
Struktury sterujące ....................................................................................................117
Kilka przydatnych elementów wbudowanych w język PHP ..........................................118
Zmienna $HTTP_USER_AGENT............................................................................118
Zmienne $HTTP_POST_VARS i $HTTP_GET_VARS .........................................119
Zmienna $PHP_SELF i odmiana polecenia echo.....................................................120
Funkcja include i przypisywanie zmiennych Flasha
bez u ycia języka ActionScript ..........................................................................122
Wyszukiwanie wzorca w ciągu znaków..........................................................................124
Wyra enia regularne .................................................................................................124
Sprawdzanie poprawności podanego adresu e-mail .................................................128
Obsługa plików ...............................................................................................................130
Łączymy wszystko razem — zapisywanie się na listę e-mailową..................................132
Co powinieneś zapamiętać z tego rozdziału ...................................................................133
Rozdział 5.
Rozdział 6.
MySQL.......................................................................................................................................................... 135
Historia i wprowadzenie..................................................................................................135
Jak MySQL wypada w statystykach? .......................................................................137
Model klient-serwer w MySQL ................................................................................138
Instalacja..........................................................................................................................139
Pobranie i instalacja MySQL ....................................................................................139
Program Mysqlshow .................................................................................................139
Licencja.....................................................................................................................140
Język SQL .......................................................................................................................141
Zaczynamy................................................................................................................141
Logowanie do MySQL .............................................................................................142
Przydatne polecenia ..................................................................................................143
Odczytywanie rekordów za pomocą skryptów PHP .......................................................147
Wyprowadzanie danych z bazy na stronę HTML.....................................................147
Wyświetlanie danych z bazy w filmie Flasha...........................................................149
Modyfikacja rekordów — aplikacja administratora........................................................151
Łączymy wszystko razem — pocztówki.........................................................................153
Zacznijmy od końca — pocztówka odbiorcy ...........................................................154
Wysyłanie pocztówki................................................................................................156
Co powinieneś zapamiętać z tego rozdziału ...................................................................162
Rozdział 7.
Język XML.................................................................................................................................................163
Ogólne wiadomości o XML............................................................................................163
Szum informacyjny a obietnice ................................................................................163
Podstawy ...................................................................................................................165
XML we Flashu...............................................................................................................170
Ogólne informacje ....................................................................................................170
Statyczne dokumenty XML ......................................................................................171
Łącza XMLSocket ....................................................................................................183
Co powinieneś zapamiętać z tego rozdziału ...................................................................186
6
Rozdział 8.
Flash 5. Kompendium programisty
Program Swift-Generator ......................................................................................................................187
Dlaczego dynamicznie?...................................................................................................187
Flash 3 i dynamiczne dane........................................................................................188
Zastępowanie obrazków i dźwięków ........................................................................188
Podstawy u ytkowania Swift-Generatora .......................................................................188
Co to jest Swift-Generator? ......................................................................................189
Język Swift-Script.....................................................................................................190
Jeszcze raz tablica ogłoszeń ............................................................................................196
Szafa grająca ...................................................................................................................199
Skrypty a dynamiczne generowanie plików SWF ..........................................................201
Inne narzędzia dynamicznie generujące materiały SWF ................................................202
Co powinieneś zapamiętać z tego rozdziału ...................................................................203
Rozdział 9.
Grafika trójwymiarowa...........................................................................................................................205
Przegląd zagadnień związanych z grafiką 3D.................................................................205
Modelowanie.............................................................................................................206
Animacja ...................................................................................................................207
Rendering..................................................................................................................208
Narzędzia ..................................................................................................................208
Wprowadzenie do grafiki trójwymiarowej 3D przy u yciu programu Strata.................210
Obiekty parametryczne .............................................................................................211
Widoki.......................................................................................................................212
Selekcja .....................................................................................................................214
Narzędzia transformacji ............................................................................................215
Projekt — zbuduj statek kosmiczny .........................................................................217
Modelowanie podstawowych obiektów w programie Strata ..........................................220
Wytłaczanie obiektu 2D............................................................................................220
Tworzenie brył obrotowych przy u yciu obiektów 2D ............................................221
Powierzchnie Béziera................................................................................................222
Wytłaczanie wzdłu ście ki ......................................................................................225
Siatki zbudowane z wieloboków — grawitacja........................................................226
Metaobiekty ..............................................................................................................227
Podsumowanie programu Strata 3D .........................................................................229
Wprowadzenie do programu Swift 3D............................................................................229
Konwersja .................................................................................................................230
Materiały ...................................................................................................................230
Transformacja, selekcja i wyświetlanie ....................................................................231
Zasady animacji w Swift 3D.....................................................................................233
Kamery......................................................................................................................235
Prosta animacja postaci ...................................................................................................236
Animacje 3D w czasie rzeczywistym z zastosowaniem odpowiedniego scenariusza ....237
Prawdziwe 3D z zastosowaniem skryptów .....................................................................238
Amorphium Pro — ciekawa alternatywa ........................................................................239
Co powinieneś zapamiętać z tego rozdziału ...................................................................243
Dodatek A
Zasoby sieciowe dotyczące Flasha..................................................................................................... 245
Programy dotyczące grafiki 3D.......................................................................................245
Swift3D .....................................................................................................................246
Amorphium ...............................................................................................................246
Strata Software..........................................................................................................246
Blender......................................................................................................................246
Witryna Webreference 3D — Rob Polevoi ..............................................................247
Zgłoś jeśli naruszono regulamin