Flash_CS3_PL_cwiczenia_praktyczne_cwfcs3.pdf
(
830 KB
)
Pobierz
Flash CS3 PL.
Æwiczenia praktyczne
Autor: Joanna Pasek, Krzysztof Pasek
ISBN: 83-246-1179-7
Format: A5, stron: 160
Przyk³ady na ftp: 2237 kB
Poznaj Flasha i pod¹¿aj za swoj¹ wyobraŸni¹
•
Jak tworzyæ z³o¿one prezentacje i interaktywne filmy?
•
Jak budowaæ strukturê pliku?
•
Jak publikowaæ gotowe projekty w internecie?
Flash CS3 jest wspania³ym narzêdziem do tworzenia zaawansowanych interaktywnych
animacji na stronach WWW. Pozwala on na ³¹czenie w jednym projekcie elementów
audio, wideo, grafiki bitmapowej i grafiki wektorowej. Ten wyj¹tkowy program
umo¿liwia tak¿e tworzenie w³asnych filmów oraz z³o¿onych prezentacji. Jednak
najwiêksz¹ zalet¹ plików tego typu jest ich niewielki rozmiar, dziêki czemu dzia³aj¹ one
niezale¿nie od jakoœci ³¹czy internetowych.
„Flash
CS3 PL. Æwiczenia praktyczne” to podrêcznik dla ka¿dego, kto chce nauczyæ siê
tworzyæ interaktywne i z³o¿one aplikacje internetowe. Dla u³atwienia nauki æwiczenia
zosta³y tu u³o¿one wed³ug stopnia trudnoœci. Z kolejnych rozdzia³ów dowiesz siê, na
czym polega generowanie klatek poœrednich, praca z klatkami kluczowymi i zwyk³ymi
oraz animacja koloru i przezroczystoœci. A kiedy skoñczysz ju¿ pracê z ksi¹¿k¹,
bêdziesz umia³ wykorzystywaæ obiekty graficzne i dŸwiêkowe, aby samodzielnie
stworzyæ interaktywny film – poniewa¿ ta publikacja w jasny i zwiêz³y sposób przeka¿e
Ci niezbêdn¹ wiedzê!
•
Porz¹dkowanie filmu za pomoc¹ scen, warstw i obiektów
•
Generowanie klatek poœrednich (animacja ruchu i kszta³tu)
•
Efekt przyspieszania
•
Maski i œcie¿ki ruchu
•
Wykorzystanie klipów filmowych i obiektów graficznych
•
Animowane przyciski
•
Sterowanie odtwarzaniem filmu
•
Obs³uga zdarzeñ w ActionScript
•
Kontrolowanie obiektów za pomoc¹ myszy i klawiatury
•
Tworzenie prezentacji
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Potrzebujesz tylko wyobraŸni i Flasha,
aby tworzyæ wyj¹tkowe aplikacje
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Przygotowanie do pracy
Operacje na plikach
Interfejs Flasha
5
7
7
14
Rozdział 2. Rysowanie
Wektorowe kształty
Właściwości wypełnień
Właściwości linii
Transformacje
Tekst
19
20
28
36
42
52
Rozdział 3. Sceny, warstwy i obiekty
Warstwy
Obiekty
Sceny
55
55
67
78
Rozdział 4. Animacja
Listwa czasowa
Automatyczna animacja
Akcje sterujące listwą czasową
Obiekty filmowe a graficzne
Uwagi ogólne
83
83
93
107
115
117
Rozdział 5. Interaktywne elementy filmu
Rozdział 6. Publikowanie plików Flasha
119
147
3
Sceny, warstwy i obiekty
Film utworzony we Flashu zawsze składa się z pewnych części.
Za pomocą scen, obiektów i warstw można stworzyć dobrze
zorganizowaną strukturę. Znaczenie wymienionych terminów
będziemy wyjaśniać później, a na razie zapamiętaj tylko,
że
z tych
trzech elementów scena jest „największa”. Obiekty są umieszczane
w scenach, a warstwy — wewnątrz obiektów i scen.
Warstwy
Warstwy pozwalają rozłożyć rysunek na kilku poziomach w taki spo-
sób,
że
obrazy na warstwie wyższej zasłaniają wszystkie rysunki na
warstwach położonych pod spodem. W wektorowym, dwuwymiaro-
wym rysunku nie istnieje
żadna
wysokość — w rzeczywistości warstwy
pozwalają sterować kolejnością rysowania elementów sceny. Nie jest to
jednak jedyne zastosowanie warstw; stosuje się je także dla takich grafik,
które nigdy nie przesłaniają się wzajemnie. Warstwy są narzędziem
organizacji rysunku i są niezbędne przy automatycznej animacji, którą
omówimy w następnym rozdziale.
Wyobraź sobie rysunek domu za płotem z siatki. Nic trudnego; naj-
pierw tworzymy tło rysunku i domek, potem wstawiamy ukośnie od-
cinki, a na koniec rysujemy odcinki pochylone w drugą stronę. A teraz
wyobraź sobie,
że
musisz przesunąć domek bez zmiany położenia
płotu... Jest to niemożliwe, a w najlepszym razie „tylko” idiotycznie
skomplikowane. Rozważmy więc następujące rozwiązanie: domek
56
Flash CS3 PL •
Ć
wiczenia praktyczne
z tłem narysujemy na niższej warstwie, a płot na wyższej. To dobry
pomysł, ale jednocześnie obraza dla możliwości, jakie dają nam war-
stwy. Prawidłowy plan warstw tego rysunku powinien wyglądać tak:
kilka najniższych warstw zawiera elementy tła,
kolejne warstwy są przeznaczone na domek,
na jednej warstwie umieszczamy odcinki (czyli druty siatki)
pochylone w jedną stronę,
na kolejnej odcinki pochylone w drugą stronę,
ostatnia warstwa może zawierać na przykład słupki od płotu.
Rozdzielenie rysunku daje znaczne korzyści — zwróć uwagę choćby na
dwie warstwy zawierające siatkę płotu. Dzięki temu,
że
są osobne,
oszczędzamy sporo pamięci i zmniejszamy czas potrzebny na wyświe-
tlenie sceny (po nałożeniu linii na siebie zostałyby pocięte na tysiące
krótkich odcinków). Mamy też możliwość zmiany rozmiaru oczek siatki
albo przedłużenia płotu.
Nie wolno oszczędzać na liczbie warstw, ale też nie ma sensu tworzyć
ich zbyt dużo na jednej listwie czasowej. Jeżeli potrzebujesz naprawdę
dużej liczby warstw, to zastanów się, czy mógłbyś rozdzielić je pomię-
dzy kilka obiektów. Możesz też zastosować tak zwane foldery warstw.
Ć
W I C Z E N I E
3.1
Tworzenie rysunku na wielu warstwach
Przypuśćmy,
że
chcemy narysować idącego człowieka. Do czego może-
my użyć warstw w takim rysunku? Do wszystkiego: na osobnej warstwie
możemy umieścić tułów, nogi, głowę... Dla statycznej postaci utwórz tyle
warstw, by wygodnie rysować i edytować rysunek (na przykład umiesz-
czenie powiewającego szalika na oddzielnej warstwie pozwoli go
łatwo
przekrzywić, skrócić lub wydłużyć). Jeśli postać ma być animowana, to
każdy poruszający się element powinien trafić na odrębną warstwę.
Np. idący człowiek z całą pewnością będzie poruszać nogami, więc nogi
muszą być na oddzielnych warstwach.
1.
Utwórz nowy plik i zapisz go pod nazwą
spacer.fla.
Jeżeli w górnej
części ekranu nie widzisz panelu listwy czasowej, wyświetl go
poleceniem
Okno/Oś czasu
(do wyświetlania i ukrywania panelu
listwy czasowej możesz też używać specjalnego przycisku,
umieszczonego po lewej stronie na listwie znajdującej się
bezpośrednio nad stołem montażowym).
Rozdzia
ł
3. • Sceny, warstwy i obiekty
2.
Pośrodku sceny narysuj ołówkiem lub piórem tors postaci
57
opatulonej w płaszcz z postawionym kołnierzem. Aby rysunek
wyglądał na odręczny, na panelu
Właściwości
wybierz z listy
Styl
obrysu
nierówną, chropowatą kreskę. Dodaj wypełnienia. Nie
zapomnij o możliwości używania gumki w trybie
Wymaż linie,
jeśli zechcesz pozbyć się zbędnych kresek, nie naruszając
wypełnień (rysunek 3.1). Gdy tors będzie gotowy, zaznacz
wszystko (Ctrl+A) i zgrupuj (Ctrl+G).
Rysunek 3.1.
Rysunek na jednej
warstwie
3.
Rysunek torsu trafił na warstwę
Warstwa 1,
którą widzisz
w panelu listwy czasowej po lewej stronie (prawa strona panelu
przeznaczona jest na wyświetlanie klatek filmu). Chcielibyśmy
narysować głowę na osobnej warstwie, więc kolejną czynnością
będzie utworzenie nowej warstwy za pomocą przycisku
Wstaw
warstwę
(rysunek 3.2).
Nowe warstwy we Flashu są automatycznie numerowane, a więc
nowa warstwa otrzymuje nazwę
Warstwa 2.
Jak widać, nowo
utworzona warstwa jest wyróżniona ciemnoniebieskim kolorem
(jest aktywna), co oznacza,
że
wszystkie operacje będą dotyczyć
właśnie tej warstwy.
4.
Zanim zaczniemy rysować na kolejnej warstwie, zabezpieczymy
pierwszą przed uszkodzeniem (zablokujemy ją). W tym celu kliknij
drugą czarną kropkę na pasku
Warstwa 1,
tę umieszczoną pod
znaczkiem kłódki. Kropka zmieni się w małą kłódkę (rysunek
3.3). Następnie na aktywnej warstwie (Warstwa
2)
narysuj głowę
w kapeluszu, a potem zgrupuj elementy rysunku (Ctrl+A,
Ctrl+G).
5.
Utwórz kolejną warstwę i zablokuj poprzednią.
6.
Na nowej, trzeciej z kolei warstwie narysuj nogę postaci i zgrupuj
ją. Narysuj nogę tak, by zachodziła na tors. Nie wygląda to najlepiej,
ale naprawimy to później.
Plik z chomika:
Ksiazki_20
Inne pliki z tego folderu:
100_sposobow_na_Flash_100fla.pdf
(2168 KB)
Adobe_Flash_CS3_Professional_Oficjalny_podrecznik_flcs3o.pdf
(3674 KB)
Adobe_Flash_Professional_CS6_CS6PL_Oficjalny_podrecznik_flcs6o.pdf
(6635 KB)
ActionScript_2_0_Od_podstaw_acs2po.pdf
(765 KB)
Adobe_Flash_CS3_Professional_PL_Techniki_studyjne_Oficjalny_podrecznik_fcs3ts.pdf
(3400 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
Access
Acrobat
After Effects
Agile - Programowanie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin