Kontroling_dla_menedzerow_konmen.pdf
(
2933 KB
)
Pobierz
IDŹ DO:
Spis
treści
Przykładowy rozdział
Kontroling dla menedżerów
Autor:
Bolesław Rafał Kuc
ISBN: 978-83-246-3353-1
Format: 158 × 235, stron: 424
KATALOG KSIĄŻEK:
Katalog
online
Bestsellery
Nowe książki
Zapowiedzi
CENNIK I INFORMACJE:
Zamów
informacje
o nowościach
Zamów cennik
CZYTELNIA:
Fragmenty
książek
online
•
•
•
•
•
•
•
•
Funkcje, typy i rodzaje kontrolingu
Od zarządzania produkcją do zarządzania operacyjnego
Koncepcje usytuowania kontrolera w strukturze organizacyjnej
Zestaw narzędzi (instrumentarium) kontrolingu
Kontrola i kontroling wobec nowych wyzwań
Systemy informacyjne jako niezbędne narzędzie nowoczesnego zarządzania
Kontroling zorientowany na integrowanie wartości
Zarządzanie ryzykiem z wykorzystaniem systemu kontrolingu
Kontroling nie ma alternatywy
Do koszyka
Do przechowalni
Nowość
Promocja
Kontroling w Polsce pojawił się stosunkowo niedawno, na początku lat dziewięćdziesiątych,
przede wszystkim w polskich oddziałach firm zagranicznych. W pierwszych dekadach swej
niedługiej historii umieszczany był w zespole narzędzi służących rachunkowości zarządczej.
Z czasem jego zadania uległy rozszerzeniu na sfery inne niż tylko finanse firmy. Kontroling drugiej
generacji potrafi określać znaczące odchylenia otrzymywanych wyników od planu, oceniać szanse
i zagrożenia. Jest także nastawiony na badanie otoczenia przedsiębiorstwa. Współtworzy warunki
do szybkiego reagowania na zmiany wewnątrz organizacji w celu zapewnienia pomyślnego
rozwoju przedsiębiorstwa.
Kontroling jako narzędzie diagnostyczne służy do kierowania przedsiębiorstwem
— do przewidywania opartego na analizie wskaźników, likwidowania najsłabszych ogniw,
uwzględniania wymagań rynku i rosnącej konkurencji. Staje się niezastąpiony przy określaniu
kondycji firmy, nowych koncepcji na przyszłość, miejsc powstawania nieuzasadnionych
kosztów oraz sposobów maksymalizacji zadowolenia klienta. Kontroling jest najważniejszym
instrumentem zapewniania racjonalności zarządzania przedsiębiorstwem. Książka, którą
trzymasz w ręku, ukazuje także nowe wcielenie kontrolingu — jako narzędzia zarządzania
ryzykiem.
Stosuj kontroling — zawsze i wszędzie:
Onepress.pl Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail:
onepress@onepress.pl
redakcja:
redakcjawww@onepress.pl
informacje:
o księgarni onepress.pl
•
•
•
•
•
•
•
Uzależnij wynagrodzenia załogi od wyników firmy.
Spraw, by Twoi pracownicy działali maksymalnie efektywnie.
Sprawnie reaguj na zmianę — wewnątrz i na zewnątrz organizacji.
Popraw rentowność firmy.
Naucz się usuwać wąskie gardła i bariery rozwoju firmy.
Stwórz obiektywny i wiarygodny model informacyjny.
Wprowadź dyscyplinę i odpowiedzialność biznesową we wszystkich ośrodkach
decyzyjnych w firmie i ciesz się z oszczędności czasu, pracy i pieniędzy!
Spis tre ci
Wprowadzenie ..........................................................................................................7
Rozdzia 1. Teoretyczne podstawy kontrolingu ............................................. 15
Streszczenie ...................................................................................................................15
1.1. Geneza kontrolingu i jego rozwój do czasów obecnych ..................................16
1.2. Ró norodno �½ definicji kontrolingu ................................................................ 28
1.3. Kierunki zainteresowa kontrolingu ................................................................ 39
1.4. Funkcje i zadania kontrolingu ........................................................................... 47
1.5. Kontrola pomaga korygowa�½ cele i plany organizacji .....................................55
1.6. Mechanizm kontroli w kontrolingu .................................................................. 60
Rozdzia 2. Wspó czesne organizacje potrzebujû kontrolingu ...................69
Streszczenie .................................................................................................................. 69
2.1. Organizacje jako systemy otwarte ...................................................................... 70
2.2. Turbulentne otoczenie wywo uje chaos w organizacji ................................... 78
2.3. Kontroling narz dziem porzûdkowania chaosu ............................................. 84
2.4. Kontroling wspó tworzy i monitoruje systemy informacyjne .......................91
Rozdzia 3. Kontroling narz dziem zarzûdzania operacyjnego ............... 101
Streszczenie ................................................................................................................. 101
3.1. Istota i zadania zarzûdzania operacyjnego (operacjami) ...............................102
3.2. Od zarzûdzania produkcjû do zarzûdzania operacyjnego .............................104
3.3. Rola kontrolingu w projektowaniu efektywnych systemów operacji .......... 115
3.4. Elementy sk adowe modelu zarzûdzania operacjami .................................... 119
3.5. Orientacje zarzûdzania operacyjnego ...............................................................123
3.6. Tworzenie warto ci g ównym zadaniem zarzûdzania dynamicznego .........130
3.7. Koordynacja wyzwaniem dla kontrolingu ...................................................... 133
Rozdzia 4. Typy i rodzaje kontrolingu ..........................................................137
Streszczenie .................................................................................................................137
4.1. Kontroling antycypuje szanse i zagro enia .....................................................138
4.2. Typy kontrolingu — klasyfikacja wed ug okre lonych kryteriów ...............143
4.3. Kontroling operacyjny (operatywny) ...............................................................145
4.4. Kontroling strategiczny ..................................................................................... 151
4.5. Zastosowanie kontrolingu w wybranych obszarach (dziedzinach)
przedsi biorstwa ..................................................................................................157
4.6. Koncepcje usytuowania kontrolera w strukturze organizacyjnej ................165
4
KONTROLING DLA MENED ERÓW
Rozdzia 5. Funkcje, kryteria i narz dzia kontrolingu ...............................173
Streszczenie .................................................................................................................173
5.1. Funkcje kontrolingu ...........................................................................................174
5.2. Kryteria bada kontrolnych (aksjologia kontrolingu) ..................................179
5.3. Analiza jako metoda badawcza stosowana w kontrolingu ............................183
5.4. Zestaw narz dzi (instrumentarium) kontrolingu ..........................................187
5.5. Uniwersalne narz dzie badania (pomiaru) zaawansowania kontrolingu
w przedsi biorstwie ............................................................................................ 202
Rozdzia 6. Profesjonalizacja zawodu kontrolera (controllera) ...............205
Streszczenie ................................................................................................................ 205
6.1. Czym zajmuje si kontroler (controller)? ....................................................... 206
6.2. Kompetencje kontrolera — przeglûd programów kursów szkoleniowych ....219
6.3. Niemiecka implementacja kontrolingu .......................................................... 224
6.4. Uniwersalizacja zada i kompetencji kontrolera ...........................................231
Rozdzia 7. Kontrola i kontroling wobec nowych wyzwa ........................235
Streszczenie .................................................................................................................235
7.1. Tradycyjne formy kontroli ju nie wystarczajû .............................................. 236
7.2. Kontrola wybiega w przysz o �½ ........................................................................ 242
7.3. Tworzenie systemów wczesnego ostrzegania wyzwaniem
dla mened erów ................................................................................................. 247
7.4. Niepewno �½ przedmiotem zainteresowania kontrolingu .............................251
7.5. Koncepcja nadzoru strategicznego .................................................................. 257
7.6. Kontrola i kontroling w organizacjach przysz o ci ...................................... 263
Rozdzia 8. Kontroling narz dziem wczesnego ostrzegania .....................271
Streszczenie .................................................................................................................271
8.1. Systemy informacyjne niezb dnym narz dziem
nowoczesnego zarzûdzania ............................................................................... 272
8.2. Ogólne zasady tworzenia SWO ........................................................................ 280
8.3. Kontroler w roli szefa s u by informacyjnej .................................................. 289
8.4. Funkcje systemów wczesnego ostrzegania ...................................................... 294
8.5. Rodzaje i funkcje wska ników SWO ............................................................... 297
8.6. Metody oceny kondycji przedsi biorstw wykorzystywane w SWO ............ 304
Rozdzia 9. Kontroling narz dziem zarzûdzania warto ciû .......................315
Streszczenie ................................................................................................................. 315
9.1. Od maksymalizacji zysku do maksymalizacji warto ci .................................316
9.2. Zarzûdzanie warto ciami — od hase do praktyki .........................................323
9.3. Kontroling zorientowany na integrowanie warto ci .................................... 328
9.4. Kreowanie warto ci dodanej z wykorzystaniem kontrolingu ......................339
9.5. Kontroler stra nikiem warto ci ....................................................................... 349
9.6. Kontroling w zarzûdzaniu warto ciû — aspekty praktyczne ........................354
Spis tre ci
5
Rozdzia 10. Zarzûdzanie ryzykiem
z wykorzystaniem systemu kontrolingu .................................359
Streszczenie .................................................................................................................359
10.1. Istota i definicje ryzyka .................................................................................... 360
10.2. ród a i przyczyny ryzyka ............................................................................... 368
10.3. Postawy mened erów wobec ryzyka ............................................................... 377
10.4. Tradycyjne metody (sposoby) przeciwdzia ania ryzyku ............................. 388
10.5. Etapy procesu reagowania na ryzyko ............................................................. 397
10.6. Optymalizacja ryzyka wyzwaniem dla wspó czesnego mened era
wspomaganego przez system kontrolingu .................................................... 407
Bibliografia ............................................................................................................413
Plik z chomika:
Ksiazki_20
Inne pliki z tego folderu:
100_sposobow_na_Excel_2007_PL_Tworzenie_funkcjonalnych_arkuszy_100e27.pdf
(1096 KB)
6_etapow_sprawnego_przejscia_z_UOR_na_MSSF_e_55r1.pdf
(518 KB)
ABC_Excel_2010_PL_abce21.pdf
(581 KB)
Aktualnosci_rachunkowosci_budzetowej_wydanie_czerwiec_2014_r_e_55gt.pdf
(167 KB)
Aktualnosci_rachunkowosci_budzetowej_wydanie_kwiecien_2014_r_e_55gr.pdf
(191 KB)
Inne foldery tego chomika:
Bestsellery
Bezdroża
Biznes
Bizneswoman
C
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin