Delphi_2006_cwiczenia_praktyczne_cwde26.pdf

(617 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREŒCI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
Delphi 2006.
Æwiczenia praktyczne
Autor: Andrzej Or³owski
ISBN: 83-246-0524-X
Format: A5, stron: 128
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Delphi 2006 to najnowsza wersja niezwykle popularnego œrodowiska
programistycznego, które jest po³¹czeniem jêzyka programowania Object Pascal
z mo¿liwoœci¹ budowania aplikacji z „klocków” — gotowych komponentów.
Taka filozofia pracy pozwala na tworzenie nawet najbardziej z³o¿onych programów
szybko i efektywnie. W najnowszej wersji Delphi mo¿liwe jest tak¿e korzystanie
z elementów platformy .NET opracowanej przez firmê Microsoft. Za pomoc¹ tego
œrodowiska mo¿na kreowaæ zarówno proste aplikacje konsolowe, jak i rozbudowane
systemy informatyczne wykorzystuj¹ce mechanizmy sieciowe, bazy danych
i zaawansowane biblioteki graficzne.
Ksi¹¿ka „Delphi 2006. Æwiczenia praktyczne” to wprowadzenie do programowania
z wykorzystaniem tego w³aœnie œrodowiska. Czytaj¹c j¹ i wykonuj¹c kolejne æwiczenia,
nauczysz siê zasad korzystania z narzêdzi oferowanych przez Delphi i przyswoisz sobie
regu³y pisania programów w jêzyku Object Pascal, bêd¹cym fundamentem œrodowiska.
Poznasz ró¿nice miêdzy aplikacjami wykorzystuj¹cymi biblioteki Win32 i .NET,
utworzysz w³asne programy oraz skompilujesz je i uruchomisz.
• Interfejs u¿ytkownika Delphi 2006
• Podstawowe elementy jêzyka Object Pascal
• Definiowanie parametrów projektu
• Aplikacje konsolowe
• Tworzenie aplikacji okienkowych w oparciu o komponenty VCL i .NET
• Korzystanie z bibliotek WinAPI i OpenGL
Poznaj profesjonalne narzêdzie programistyczne
i korzystaj z niego podczas pracy
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wstęp
Rozdział 1. Środowisko Delphi 2006
Uruchomienie Delphi 2006
Podstawowe pola paska Menu
Pole File
Pole Edit
Pole View
Pole Project
Pole Run
9
11
11
12
13
14
15
18
19
Rozdział 2. Podstawy języka Delphi
Stałe
Zmienne
Typy liczb i ich zakresy
Liczby całkowite
Liczby rzeczywiste
Instrukcje
Instrukcja grupująca (begin...end)
Instrukcje powtarzające
Instrukcja procedury (procedure)
Instrukcja skoku (goto)
Instrukcja przypisania (:=)
Instrukcja pusta
21
21
22
23
23
24
25
25
29
31
32
32
32
6
Delphi 2006 • Ćwiczenia praktyczne
Instrukcja warunkowa (if)
Instrukcja wiążąca (with)
Instrukcja wyboru (case)
Funkcje konwersji
32
33
34
35
Rozdział 3. Własne aplikacje
Tworzenie aplikacji
Nowy projekt
Zachowanie projektu (plików) na dysku
Otwieranie projektu lub pliku
Zamknięcie pliku (Close)
Zamknięcie wszystkich plików (Close All)
Drukowanie (Print)
37
37
37
40
42
45
46
46
Rozdział 4. Przykładowe aplikacje
Aplikacje konsolowe
Aplikacja konsolowa dla Win32
Aplikacja konsolowa dla platformy .NET
VCL Form Applications — Delphi for Win32
Nowy projekt aplikacji typu VCL Forms dla Win32
Podsumowanie
Windows Forms Application — Delphi for .NET
(WinForm)
Nowy projekt aplikacji typu Windows Forms
Application — Delphi for .NET
47
48
48
53
54
55
78
81
81
Rozdział 5. Z Delphi 7 do Delphi 2006
Z Delphi 7 do VCL Win Application
— Delphi for Win32
Z Delphi 7 do VCL Win Application — Delphi for .NET
Z Delphi 7 do Windows Forms Application
— Delphi for .NET
Z Delphi 7 do WinForm metodą dołączenia modułu
Z Delphi 7 do WinForm metodą adaptacji funkcji
89
90
94
96
97
99
Rozdział 6. Rozszerzenia Delphi 2006
Osobowości
Uzupełnianie bloków
begin
for
while
repeat
101
101
102
102
102
103
103
Spis treści
Paski zmian
Refaktoryzacja
Szablony dynamiczne
Otaczanie (surround)
7
103
104
104
107
Dodatek A
Dla dociekliwych
Aplikacja wykorzystująca WinAPI
Grafika OpenGL
Biblioteki
109
109
115
120
Podsumowanie
126
W tej części książki przedstawione zostaną przykłady tworzenia
podstawowych aplikacji dla
Win32
i platformy
.NET.
Środo-
wisko programistyczne
Delphi 2006
umożliwia tworzenie
aplikacji dla
Win32
oraz dla platformy
.NET.
Ponieważ aplikacje two-
rzone dla platformy
.NET
nie mogą być uruchomione na komputerze,
na którym nie zainstalowano odpowiednich składników, lub kompu-
ter nie pracuje pod kontrolą systemu
Windows 2003,
istnieje potrzeba
oznaczenia, dla której platformy utworzona została dana aplikacja. Ist-
nieją przynajmniej dwa (2) sposoby rozróżnienia, dla której plat-
formy utworzona została dana aplikacja:
1.
Nadanie programowi nazwy z sekwencją
_NET
w nazwie
programu, np.
Klawisz_NET.
2.
Rozróżnienie, na podstawie ikony programu, tak jak pokazuje
to rysunek 4.1.
Rysunek 4.1.
Ikony programów
dla Win32
i platformy .NET
Różnice są widoczne (szachownica dla
Win32
i skrzyżowane strzałki
dla
.NET).
Aplikacje tworzone dla
Win32
i
.NET
różnią się nie tylko
ikoną programu, ale głównie składnią poszczególnych poleceń, kom-
ponentami i ich obsługą, oraz innymi elementami, które zostaną po-
kazane w przykładach poszczególnych aplikacji tworzonych dla tych
platform.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin