Delphi_6_cwiczenia_praktyczne_cwdel6.pdf

(264 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TRE CI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
Delphi 6.
Æwiczenia praktyczne
Autor: Adam Boduch
ISBN: 83-7197-930-4
Format: B5, stron: 128
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Tysi¹ce programistów na ca³ym wiecie u¿ywa Delphi do tworzenia programów
w systemie Windows. Wygodne rodowisko programistyczne, bogata biblioteka
gotowych modu³ów oraz prostota obs³ugi wzorowanego na Pascalu jêzyka ObjectPascal
to niezaprzeczalne atuty Delphi.
„Delphi 6. Æwiczenia praktyczne” to ksi¹¿ka, która pozwoli Ci w szybkim tempie
opanowaæ podstawowy warsztat programisty i rozpocz¹æ tworzenie pierwszych
aplikacji. Poznasz zintegrowane rodowisko programistyczne Delphi, a nastêpnie,
krok po kroku, za pomoc¹ praktycznych æwiczeñ opanujesz jêzyk ObjectPascal.
Autor unika informatycznego ¿argonu, a sprawy skomplikowane t³umaczy w sposób
jasny i zwiêz³y, co czyni tê ksi¹¿k¹ idealn¹ dla osób, które dopiero rozpoczynaj¹
swoj¹ przygodê z programowaniem.
Poznasz miêdzy innymi:
Podstawy projektowania obiektowego
rodowisko programistyczne Delphi
Jêzyk ObjectPascal: instrukcje, zmienne i typy danych
Programowanie grafiki
Obs³ugê d wiêku w Delphi
Pisanie aplikacji internetowych
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
Wstęp.............................................................................................................................................................. 5
Rozdział 1.
Zaczynamy..................................................................................................................................................... 7
Rzut oka na środowisko ...............................................................................................................7
Paleta komponentów ..............................................................................................................8
Projektant formularzy ............................................................................................................8
Drzewo obiektów ...................................................................................................................8
Inspektor obiektów.................................................................................................................9
Jak to działa? ................................................................................................................................9
Podsumowanie ...........................................................................................................................10
Rozdział 2. Zabawa z Object Pascalem ................................................................................................................. 11
Tworzymy pierwszy program ....................................................................................................11
Budowa programu................................................................................................................11
Uruchamianie programu ......................................................................................................14
Zapisywanie programu.........................................................................................................14
Otwieranie i zamykanie projektu .........................................................................................15
Pisanie kodu aplikacji.................................................................................................................15
Aplikacje konsolowe ..................................................................................................................17
Wpisywanie tekstu na konsoli .............................................................................................18
Odczytywanie tekstu z konsoli ............................................................................................19
Pętle............................................................................................................................................21
Pętla for ................................................................................................................................21
Pętla repeat...........................................................................................................................22
Pętla while............................................................................................................................23
Funkcje Break i Continue ....................................................................................................24
Instrukcje warunkowe ................................................................................................................24
Procedury ...................................................................................................................................28
Funkcje .......................................................................................................................................30
Moduły .......................................................................................................................................34
Dołączanie modułu do aplikacji...........................................................................................35
Dostępność zmiennych ........................................................................................................36
Tablice........................................................................................................................................38
Tablice dynamiczne .............................................................................................................40
Rekordy ......................................................................................................................................41
Podsumowanie ...........................................................................................................................43
4
Delphi 6. Ćwiczenia praktyczne
Rozdział 3. Projektowanie obiektowe..................................................................................................................45
Klasa TThread ............................................................................................................................45
Pierwszy wątek ....................................................................................................................45
Wstrzymywanie i uruchamianie wątku................................................................................47
Kilka wątków naraz .............................................................................................................48
Gra „The Ball” ...........................................................................................................................50
Zarys gry ..............................................................................................................................51
Budowa interfejsu ................................................................................................................51
Kod aplikacji ........................................................................................................................51
Kilka formularzy w jednym projekcie .......................................................................................58
Klasy...........................................................................................................................................62
Tworzenie własnych klas .....................................................................................................64
Konstruktory i destruktory ...................................................................................................66
Dziedziczenie klas ...............................................................................................................67
Przedefiniowanie metod.......................................................................................................68
Sekcje klasy .........................................................................................................................70
Podsumowanie ...........................................................................................................................71
Rozdział 4. Programowanie grafiki ....................................................................................................................... 73
Wyświetlanie tekstu ...................................................................................................................73
Funkcja DrawText ...............................................................................................................75
Ładowanie obrazków .................................................................................................................76
TBitmap ...............................................................................................................................76
TJPEGImage ........................................................................................................................76
Tworzenie tekstu i grafiki ....................................................................................................77
Figury geometryczne..................................................................................................................77
Prosty edytor graficzny ..............................................................................................................79
Animacje ....................................................................................................................................85
Grafika w formacie Flasha .........................................................................................................89
Podsumowanie ...........................................................................................................................91
Rozdział 5. Dźwięk w Delphi...................................................................................................................................... 93
Funkcja PlaySound.....................................................................................................................93
Komponent MediaPlayer............................................................................................................96
Odtwarzanie filmów...................................................................................................................97
Nagrywanie dźwięku w formacie WAV ....................................................................................99
Podsumowanie .........................................................................................................................100
Rozdział 6. Korzystanie z Internetu ..................................................................................................................... 101
Przeglądarka internetowa .........................................................................................................101
Instalowanie kontrolki ActiveX .........................................................................................101
Budowa interfejsu ..............................................................................................................102
Kod aplikacji ......................................................................................................................103
Instalacja pakietu Indy .............................................................................................................107
Wysyłanie e-maila....................................................................................................................108
Protokół HTTP .........................................................................................................................111
Przekazywanie parametrów do skryptu .............................................................................114
Przesyłanie SMS-ów z programu.............................................................................................115
Podsumowanie .........................................................................................................................125
Zakończenie ............................................................................................................................................ 127
1.
Zaczynamy
Rozdział
Zanim rozpoczniemy właściwą naukę, czyli zajmiemy się ćwiczeniami, musisz poznać
trochę samo Delphi. Jest to niezbędne, aby bezproblemowo kontynuować zdobywanie
wiedzy. Delphi jest środowiskiem wizualnym — zawiera kilka okien, formularzy, przyci-
sków i ikon, które na początku mogą Cię trochę zniechęcić.
Rzut oka na środowisko
Delphi 6 w wersji podstawowej wygląda tak, jak pokazano na rysunku 1.1.
Rysunek 1.1.
Wygląd okna
programu Delphi
8
Delphi 6. Ćwiczenia praktyczne
Tworzenie programów w Delphi jest o tyle łatwe i przyjemne, e mamy do dyspozycji szereg
komponentów, które pomogą nam osiągnąć zamierzony efekt.
Komponent jest obiektem zapewniającym wykonanie za nas pewnych funkcji. Jest w pewnym
sensie klockiem, a my jesteśmy budowniczymi. W łatwy sposób mo emy umieszczać
w programie przyciski, etykiety, listy rozwijane, pola edycyjne itp.
Komponent nie pełni jedynie funkcji dekoracyjnych — w wielu przypadkach pomaga nam
w łatwy sposób osiągnąć zało one rezultaty.
Paleta komponentów
Paletę komponentów przedstawiam na rysunku 1.2.
Rysunek 1.2.
Paleta
komponentów
Paleta jest podzielona na zakładki, a same komponenty są uporządkowane tematycznie. Jak
widzisz, jest ich całkiem sporo, ale i tak w wersji podstawowej programu jest ich stosunkowo
najmniej.
Projektant formularzy
Projektant formularzy, inaczej zwany formularzem lub formą, to największe okno znajdujące
się w środku ekranu.
Rysunek 1.3.
Projektant
formularzy
Projektując w Delphi, mamy to udogodnienie, e widzimy, jak będzie wyglądał program
po uruchomieniu. Formularz zapewnia ten właśnie podgląd. To na nim będziemy umieszczali
komponenty. Po uruchomieniu programu zniknie jedynie siateczka, którą teraz widzisz.
Drzewo obiektów
Okno przedstawione na rysunku 1.4 to
Object TreeView.
Jest to nowość, która pojawiła
się w Delphi 6.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin