Delphi_dla_NET_Vademecum_profesjonalisty_delnke.pdf

(769 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TRE CI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
Delphi dla .NET.
Vademecum profesjonalisty
Autor: Xavier Pacheco
T³umaczenie: Rafa³ Joñca, Szymon
Kobalczyk, Miko³aj Szczepaniak
ISBN: 83-7361-631-4
Tytu³ orygina³u:
Delphi for .net Developers Guide
Format: B5, stron: 944
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Platforma .NET staje siê coraz bardziej popularna. Powstaje coraz wiêcej aplikacji
realizowanych w³a nie pod jej k¹tem. Udostêpniane przez platformê .NET mechanizmy
pozwalaj¹ na szybkie tworzenie aplikacji, co przysparza jej wielu zwolenników. Do
stworzenia aplikacji nie wystarcz¹ jednak tylko mechanizmy, nawet najlepsze. Niezbêdne
jest wygodne i uniwersalne rodowisko programowania, jakim niew¹tpliwie jest Delphi.
Jego najnowsza wersja umo¿liwia pe³ne wykorzystanie potencja³u platformy .NET.
„Delphi dla .NET. Vademecum profesjonalisty” to podrêcznik przedstawiaj¹cy mo¿liwo ci
tworzenia aplikacji .NET za pomoc¹ narzêdzia programistycznego firmy Borland.
W ksi¹¿ce zamieszczono praktyczne przyk³ady, omówienie ciekawych technik oraz
przydatne wskazówki na temat efektywnego korzystania z potencja³u platformy .NET
Framework. Ksi¹¿ka zawiera dok³adne omówienie jêzyka programowania Delphi,
zaawansowanych zagadnieñ zwi¹zanych z programowaniem dla platformy .NET
(w tym z zarz¹dzaniem pamiêci¹), mechanizmów COM-Interop i Reflection, biblioteki
GDI+, wytwarzania komponentów typu Windows Forms oraz Web Forms i wiele innych.
Znajdziesz tu tak¿e solidn¹ analizê kluczowych technologii platformy .NET, takich jak
ADO.NET i ASP.NET, w³¹cznie z mnóstwem przyk³adów demonstruj¹cych ich mo¿liwo ci.
• Podstawowe wiadomo ci o platformie .NET i rodzaje aplikacji .NET
• Przegl¹d elementów platformy .NET
• Delphi for .NET — rodowisko i jêzyk programowania
• Biblioteka klas platformy .NET
• Korzystanie z biblioteki GDI+
• rodowisko Mono
• Programowanie wielow¹tkowe
• Us³ugi COM Interop i Platform Invocation Service
• Programowanie aplikacji bazodanowych
• Tworzenie stron WWW w technologii ASP.NET
Je li szukasz ksi¹¿ki po wiêconej technologii .NET i programowaniu w jêzyku Delphi
aplikacji zgodnych z t¹ technologi¹, trafi³e najlepiej, jak tylko mog³e .
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
5RKU VTG EK
1 #WVQT\G
9RTQYCF\GPKG
%\ú è +
4Q\F\KC
2QFUVCY[ VGEJPQNQIKK 0'6
9RTQYCF\GPKG FQ VGEJPQNQIKK 0'6
Koncepcja .NET................................................................................................................... 28
Wizja .NET .................................................................................................................... 28
Składniki platformy .NET Framework
— środowisko Common Language Runtime (CLR) i biblioteki Class Libraries........ 31
Rodzaje aplikacji .NET.................................................................................................. 32
Czym jest biblioteka VCL for .NET? ............................................................................ 33
Rozproszone wytwarzanie oprogramowania za pośrednictwem usług Web Services.......... 34
Definicja usług Web Services ........................................................................................ 35
Klienty usług Web Services........................................................................................... 37
Narzędzia programowania usług Web Services............................................................. 38
4Q\F\KC
2T\GINæF RNCVHQTO[ 0'6 (TCOGYQTM
Od tworzenia do uruchamiania ............................................................................................ 39
Środowisko Common Language Runtime (CLR) ................................................................ 40
Moduły zarządzane ........................................................................................................ 40
Podzespoły..................................................................................................................... 41
Kod zarządzany i niezarządzany.................................................................................... 42
Kompilowanie i uruchamianie kodu MSIL i JIT ........................................................... 42
System Common Type System (CTS) ................................................................................. 45
Typy wartościowe.......................................................................................................... 45
Typy referencyjne .......................................................................................................... 46
Specyfikacja Common Language Specification (CLS)........................................................ 46
Platforma .NET Framework i biblioteka Base Class Library (BCL).................................... 47
Przestrzenie nazw .......................................................................................................... 47
Przestrzeń nazw System................................................................................................. 47
Główne podprzestrzenie przestrzeni nazw System ........................................................ 47
%\ú è ++
4Q\F\KC
,ú\[M RTQITCOQYCPKC &GNRJK HQT 0'6
9RTQYCF\GPKG FQ Lú\[MC &GNRJK HQT 0'6 K PQYGIQ TQFQYKUMC +&'
Omówienie Delphi for .NET................................................................................................ 55
Wprowadzenie do zintegrowanego środowiska programowania (IDE) ............................... 56
Strona powitalna ............................................................................................................ 57
Obszar projektowania .................................................................................................... 57
Formularze..................................................................................................................... 60
6
Delphi dla .NET. Vademecum profesjonalisty
Paleta narzędzi i fragmenty kodu................................................................................... 61
Inspektor obiektów ........................................................................................................ 62
Edytor kodu ................................................................................................................... 63
Mened er projektu ......................................................................................................... 65
Widok modelu ............................................................................................................... 66
Eksplorator danych ........................................................................................................ 67
Repozytorium obiektów................................................................................................. 67
Eksplorator kodu............................................................................................................ 68
Lista zadań do wykonania.............................................................................................. 68
4Q\F\KC
2TQITCO[ OQFW [ K RT\GUVT\GPKG PC\Y
Struktury oparte na modułach zarządzanych........................................................................ 71
Przestrzenie nazw .......................................................................................................... 71
Struktura modułu ........................................................................................................... 73
Składnia klauzuli uses.................................................................................................... 75
Cykliczne odwołania do modułów................................................................................. 76
Przestrzenie nazw................................................................................................................. 77
Deklaracja przestrzeni nazw .......................................................................................... 77
Stosowanie przestrzeni nazw ......................................................................................... 79
Klauzula namespaces..................................................................................................... 79
Identyfikowanie ogólnych przestrzeni nazw.................................................................. 79
Aliasy modułów............................................................................................................. 80
4Q\F\KC
,ú\[M &GNRJK
Wszystko o technologii .NET .............................................................................................. 81
Komentarze .......................................................................................................................... 82
Procedury i funkcje .............................................................................................................. 82
Nawiasy w wywołaniach ............................................................................................... 83
Przecią anie ................................................................................................................... 83
Domyślne wartości parametrów..................................................................................... 83
Zmienne ............................................................................................................................... 85
Stałe ..................................................................................................................................... 86
Operatory ............................................................................................................................. 88
Operatory przypisania.................................................................................................... 88
Operatory porównania ................................................................................................... 89
Operatory logiczne......................................................................................................... 89
Operatory arytmetyczne................................................................................................. 90
Operatory bitowe ........................................................................................................... 91
Procedury zwiększania i zmniejszania........................................................................... 92
Operatory typu „zrób i przypisz” ................................................................................... 92
Typy języka Delphi.............................................................................................................. 93
Obiekty, wszędzie tylko obiekty!................................................................................... 93
Zestawienie typów ......................................................................................................... 94
Znaki.............................................................................................................................. 95
Typy wariantowe ........................................................................................................... 95
Typy definiowane przez u ytkownika ................................................................................. 99
Tablice ......................................................................................................................... 100
Tablice dynamiczne ..................................................................................................... 101
Rekordy ....................................................................................................................... 103
Zbiory .......................................................................................................................... 104
„Niebezpieczny” kod ................................................................................................... 106
Wskaźniki .................................................................................................................... 107
Klasy i obiekty............................................................................................................. 110
Aliasy typów................................................................................................................ 111
Rzutowanie i konwersja typów .......................................................................................... 112
Zasoby łańcuchowe............................................................................................................ 113
Spis treści
7
Testowanie warunków ....................................................................................................... 113
Instrukcja if.................................................................................................................. 114
Stosowanie instrukcji case ........................................................................................... 114
Pętle ................................................................................................................................... 115
Pętla for ....................................................................................................................... 115
Pętla while ................................................................................................................... 116
Pętla repeat-until.......................................................................................................... 117
Instrukcja Break........................................................................................................... 117
Instrukcja Continue...................................................................................................... 117
Procedury i funkcje ............................................................................................................ 118
Przekazywanie parametrów ......................................................................................... 119
Zakres ................................................................................................................................ 122
Moduły i przestrzenie nazw ............................................................................................... 123
Klauzula uses............................................................................................................... 124
Cykliczne odwołania do modułów............................................................................... 125
Pakiety i podzespoły .......................................................................................................... 125
Programowanie obiektowe................................................................................................. 126
Stosowanie obiektów Delphi.............................................................................................. 127
Deklaracja i tworzenie egzemplarza ............................................................................ 128
Destrukcja.................................................................................................................... 129
Przodek wszystkich obiektów...................................................................................... 129
Pola.............................................................................................................................. 129
Metody......................................................................................................................... 130
Typy metod.................................................................................................................. 131
Referencje do klas........................................................................................................ 134
Właściwości................................................................................................................. 135
Zdarzenia ..................................................................................................................... 136
Specyfikatory widoczności .......................................................................................... 138
Klasy zaprzyjaźnione................................................................................................... 140
Klasy pomocnicze........................................................................................................ 140
Typy zagnie d one ...................................................................................................... 141
Przecią anie operatorów .............................................................................................. 142
Atrybuty....................................................................................................................... 142
Interfejsy...................................................................................................................... 143
Ujednolicony mechanizm obsługi wyjątków ..................................................................... 147
Klasy wyjątków ........................................................................................................... 150
Przepływ sterowania działaniem.................................................................................. 151
Ponowne generowanie wyjątków................................................................................. 153
%\ú è +++
4Q\F\KC
2TCEC \ DKDNKQVGMæ MNCU RNCVHQTO[ 0'6 (TCOGYQTM
2QF\GURQ [ 0'6 DKDNKQVGMK K RCMKGV[
Podstawowe podzespoły .................................................................................................... 157
Przeglądanie zawartości podzespołów i występujących między nimi zale ności .............. 158
Mechanizm GAC ............................................................................................................... 159
Konstruowanie podzespołów ............................................................................................. 160
Dlaczego stosujemy podzespoły .NET?....................................................................... 161
Stosowanie pakietów do budowy podzespołów........................................................... 161
Stosowanie bibliotek do budowania podzespołów....................................................... 166
Stosowanie podzespołów w języku Delphi ........................................................................ 170
Stosowanie podzespołów z języka Delphi w programach C# ............................................ 171
Instalacja pakietów w środowisku Delphi.......................................................................... 171
Podzespoły ze ścisłą kontrolą nazw ................................................................................... 172
Dynamicznie wczytywane podzespoły .............................................................................. 173
8
Delphi dla .NET. Vademecum profesjonalisty
4Q\F\KC
2TQITCOQYCPKG RT\[ W [EKW )&+ 4[UQYCPKG Y 0'6
Pojęcia podstawowe........................................................................................................... 175
Przestrzenie nazw GDI+ .............................................................................................. 175
Klasa Graphics............................................................................................................. 176
Układ współrzędnych w systemie Windows................................................................ 176
Rysowanie prostych ........................................................................................................... 178
Klasy Pen i Brush ........................................................................................................ 178
Rysowanie prostych..................................................................................................... 179
Końcówki linii ............................................................................................................. 181
Łączenie linii — klasa GraphicsPath ........................................................................... 183
Rysowanie krzywych ......................................................................................................... 185
Krzywa sklejana typu cardinal..................................................................................... 185
Krzywa sklejana Beziera.............................................................................................. 185
Rysowanie figur ................................................................................................................. 189
Rysowanie prostokątów............................................................................................... 189
Rysowanie elips ........................................................................................................... 190
Rysowanie wielokątów ................................................................................................ 191
Rysowanie wycinków elips.......................................................................................... 191
Więcej o „pędzlu” LinearGradientBrush ..................................................................... 193
Klasy GraphicsPath i Region ............................................................................................. 193
Rysowanie za pomocą klasy GraphicsPath.................................................................. 194
Rysowanie za pomocą klasy Region............................................................................ 195
Obszary przycinające................................................................................................... 197
Praca z obrazami ................................................................................................................ 199
Klasy Image ................................................................................................................. 200
Wczytywanie i tworzenie bitmap................................................................................. 200
Zmiana rozdzielczości obrazu...................................................................................... 201
Rysowanie obrazów..................................................................................................... 202
Interpolacja .................................................................................................................. 203
Rysowanie efektu zwierciadła (lustra) ......................................................................... 204
Stosowanie metod przekształcania obrazów ................................................................ 206
Tworzenie miniatur...................................................................................................... 210
Przegląd układów współrzędnych...................................................................................... 211
Przykład animacji............................................................................................................... 213
4Q\F\KC
/QPQ 9KGNQRNCVHQTOQYG TQFQYKUMQ 0'6
Cechy środowiska Mono.................................................................................................... 221
Historia Mono .................................................................................................................... 222
Po co stworzono Mono?..................................................................................................... 223
Mapa drogowa Mono......................................................................................................... 224
Cele Mono 1.0 ............................................................................................................. 224
Cele Mono 1.2 ............................................................................................................. 225
Cele Mono 1.4 ............................................................................................................. 225
Instalacja i ustawienia ........................................................................................................ 226
Instalacja środowiska uruchomieniowego Mono — program Red Carpet................... 226
Tworzenie naszego pierwszego programu Mono............................................................... 229
Uruchamianie w środowisku Mono (w systemie Linux)
podzespołów wygenerowanych w Delphi....................................................................... 230
Wieloplatformowa technologia ASP.NET ......................................................................... 234
Wdra anie rozwiązań ASP.NET w środowisku Mono ................................................ 236
Konfiguracja XSP........................................................................................................ 236
Parametry środowiska uruchomieniowego XSP .......................................................... 236
Kilka uwag i mo liwych kierunków rozwoju rozszerzeń zaprezentowanego przykładu...238
Mono i technologia ADO.NET .......................................................................................... 239
Mono i serwer Apache ....................................................................................................... 243
Mono i przestrzeń nazw System.Windows.Forms ............................................................. 245
Zgłoś jeśli naruszono regulamin