Kobiecy_styl_zarzadzania_kobsty.pdf
(
367 KB
)
Pobierz
Kobiecy styl
zarządzania
Autor: Ewa Lisowska
ISBN: 978-83-246-1987-0
Format: A5, stron: 200
Talent kobiet jest nasz¹ wspania³¹ szans¹. Okazj¹ pukaj¹c¹ do drzwi
Tom Peters,
amerykañski specjalista biznesowy
• Precyzyjne dane, oparte na raportach i literaturze dotycz¹cej sytuacji kobiet
w biznesie
• Mêski i kobiecy sposób zarz¹dzania
• Zalety zarz¹dzania opartego na partnerstwie
• Kszta³towanie œwiadomoœci spo³ecznej w zakresie dyskryminacji kobiet
KobiecoϾ jest trendy!
Kobiety stanowi¹ ponad po³owê naszego spo³eczeñstwa. S¹ œwietnie wykszta³cone,
odporne na frustracjê i stres. Doskonale wiedz¹, czym jest empatia, i potrafi¹ u¿ywaæ jej
na co dzieñ. W pracy sumienne i dok³adne, dzia³aj¹ równie kreatywnie, a mniej
autokratycznie od swoich kolegów. Ich sposób zarz¹dzania, ró¿ny od mêskiego, jest
kwintesencj¹ stylu demokratycznego — efektywnego, holistycznego, opartego na
komunikacji i partnerstwie oraz p³askich strukturach. Dlaczego wiêc tak niewiele kobiet
zajmuje kierownicze stanowiska najwy¿szego szczebla?
Kobiety tylko w jednym przegrywaj¹ z mê¿czyznami — brakuje im pewnoœci siebie i wiary
we w³asny sukces. Te cechy, z luboœci¹ podsycane w zdominowanych przez mê¿czyzn
organizacjach, wyp³ywaj¹ ze stosunkowo krótkiego doœwiadczenia kobiet w sferze
publicznej. W szczególny sposób dotyczy to stanowisk mened¿erskich. Jednak
we wspó³czesnym biznesie potrzebne s¹ inne wartoœci ni¿ te, które wytworzy³a mêska
kultura pracy. Dzisiejszy rynek opiera siê przede wszystkim na gospodarce wiedzy i us³ug,
struktury organizacyjne ulegaj¹ sp³aszczeniu, a mened¿erowie dostrzegaj¹ korzyœci p³yn¹ce
z ró¿norodnoœci. Koniec z zarz¹dzaniem przez strach. Przyszed³ czas na zarz¹dzanie
przez partnerstwo!
Co daje kobiecy styl zarz¹dzania? Pozwala firmie sprawniej wpisaæ siê w potrzeby
nowoczesnej gospodarki i osi¹gaæ lepsze wyniki finansowe. A wszystko to z wrodzonym
wdziêkiem i klas¹!
• Interaktywny styl kierowania, zgodny z ¿yciowym doœwiadczeniem
kobiet-mened¿erów.
• Nastawienie na wspó³pracê i komunikacjê miêdzyludzk¹.
• Kobiece myœlenie kontekstowe i postrzeganie firmy jako ca³oœci.
• Sposoby walki ze szklanym sufitem.
Spis treści
Wstęp ..................................................................................5
Rozdział 1. Kobiety w zarządzaniu: jak jest .........................................9
Im wyższy szczebel, tym mniej kobiet ............................................ 9
Dyskryminacja kobiet ma charakter systemowy .......................... 23
Kobiety wciąż zarabiają mniej,
także na stanowiskach kierowniczych ...................................... 28
Własna firma jako ucieczka przed dyskryminacją
i szklanym sufitem .................................................................... 42
Rozdział 2. Geneza sytuacji: dlaczego tak jest ...................................61
Wielowiekowy brak dostępu do edukacji ..................................... 61
Stereotypy i uprzedzenia dotyczące płci ........................................ 70
Stereotypy a stanowiska kierownicze ............................................ 78
Brak wiary we własne możliwości i umiejętności ........................ 87
Obowiązki rodzinne ..................................................................... 91
Brak solidarności kobiet ................................................................ 96
Rozdział 3. Współczesne zarządzanie potrzebuje kobiet:
może być lepiej ...............................................................101
Zasady nowoczesnego zarządzania ............................................. 101
Style męskie i kobiece .................................................................. 109
Menedżerki a właścicielki firm ................................................... 127
Rozwój usług i społeczeństwa obywatelskiego ............................ 133
Różnorodność zasobów pracy ..................................................... 137
Kobiecy styl zarządzania
Rozdział 4. Więcej kobiet w zarządzaniu
— to się opłaca, więc co można zrobić? .......................145
Ustawodawstwo wyrównujące szanse ........................................ 145
Dobre praktyki firm .................................................................... 151
Kształtowanie
świadomości
kobiet ............................................. 159
Przekonanie mężczyzn,
że
warto zatrudniać kobiety ................ 168
Zakończenie ....................................................................171
Bibliografia ......................................................................177
Skorowidz .......................................................................189
4
Współczesne zarządzanie
potrzebuje kobiet:
może być lepiej
Bieżące trendy w biznesie, mediach, edukacji, prawie, medycynie,
zarządzaniu oraz w obszarze pozabiznesowym, określanym jako
społeczeństwo obywatelskie, wskazują,
że świat
w przyszłości
będzie potrzebował kobiecego umysłu.
Helen Fisher
Rozdział 3.
Zasady nowoczesnego zarządzania
W związku z postępującą globalizacją w wielu dziedzinach ekono-
micznych i społecznych oraz coraz
ściślejszymi
powiązaniami po-
między krajami lub grupami krajów, w dyskursach naukowych
o zarządzaniu podkreśla się,
że
potrzebne są nowe koncepcje,
inne podejście i nowa wiedza, w którą winni być wyposażeni
menedżerowie
1
. Podkreśla się także,
że
partnerstwo i umiejętność
pracy zespołowej są bardziej skuteczne niż autorytaryzm i indy-
widualizm. We współczesnym zarządzaniu potrzebne są inne war-
tości niż te, które wytworzyła ludzkość w okresie industrialnym.
1
Por. na przykład: M. Strużycki,
Przedsiębiorstwo — uwarunkowania
zmian w zarządzaniu,
w:
Przedsiębiorstwo — przedsiębiorczość — rynek,
red. A. Skowronek-Mielczarek, Oficyna Wydawnicza SGH,
Warszawa 2003; R.W. Griffin,
Podstawy zarządzania organizacjami,
wyd. II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004; J. Penc,
Decyzje menedżerskie — o sztuce zarządzania,
Wydawnictwo C.H. Beck,
Warszawa 2001.
Kobiecy styl zarządzania
„Troska o pracownika i jednoczesne przekazywanie mu coraz więk-
szej roli w zarządzaniu przedsiębiorstwem to podstawowe wy-
znaczniki sukcesu wielu firm”
2
. Zwracał na to uwagę już w po-
łowie
lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku William Nickels,
który sformułował dwanaście zasad nowoczesnego kierowania.
Zasada pierwsza: dawaj dobry przykład, co oznacza,
że
osoba na
stanowisku kierownika, menedżera lub właściciela firmy powinna
być wzorem dla podwładnych, bowiem sposób postępowania
i odnoszenia się przełożonego do pracownic i pracowników, spo-
sób komunikowania się i styl jego pracy podlegają ocenie. Jest
akceptowany i powielany lub odwrotnie: nieakceptowany i tor-
pedowany. Zasada druga: przedstaw podwładnym zestaw celów
funkcjonowania firmy i ukierunkuj ich, bowiem pracownicy i pra-
cownice lubią widzieć swoje zadania w szerszym kontekście. Pra-
cownicy na ogół chcą wiedzieć, dlaczego mają wykonać takie,
a nie inne zadanie. Zasada trzecia: dostarczaj podwładnym infor-
macji — im więcej wiedzą o firmie, jej misji i strategii, osiągnię-
ciach i sukcesach, ale także problemach i porażkach, tym chętniej
włączają się w rozwiązywanie problemów, tym chętniej przysta-
ną na konieczne zmiany. Zasada czwarta: pytaj podwładnych
o radę — pracownicy obojga płci chcą być potrzebni firmie i utoż-
samiać się z nią, a mogą to realizować, gdy widzą,
że
coś od nich
zależy. Gdy mają poczucie,
że
ich opinie i zdanie na jakiś temat
są brane pod uwagę, wyzwala to w nich dążenie do samodzielnego
myślenia i inicjatywy. Zasada piąta: dawaj swoim ludziom do zro-
zumienia,
że
im sprzyjasz, czyli
że
wszelkie pomysły i uwagi pły-
nące od pracowników czy pracownic są dostrzegane i rozważane
przez kierownictwo działu bądź całej firmy,
że
ambicje pracow-
nic/pracowników nie są lekceważone. Zasada szósta: nie wydawaj
rozkazów, bowiem ma to złe oddziaływanie psychologiczne i nie
sprawdza się w szczególności w zespołach osób lepiej wykształ-
conych, a poza tym ma niedobre skojarzenia z rygorem wojsko-
2
I. Majewska-Opiełka,
Czas kobiet,
Bertelsmann Media, Warszawa
2000, s. 241.
102
Plik z chomika:
Ksiazki_20
Inne pliki z tego folderu:
Autentycznosc_przyciaga_Jak_budowac_swoja_marke_na_prawdziwym_i_porywajacym_przekazie_autent.pdf
(3531 KB)
Analiza_biznesowa_Praktyczne_modelowanie_organizacji_sfomod.pdf
(833 KB)
Avon_Najbardziej_kobieca_z_firm_avon.pdf
(270 KB)
Design_Thinking_dla_przedsiebiorcow_i_malych_firm_Potega_myslenia_projektowego_w_codziennej_pracy_desthi.pdf
(647 KB)
Czarownice_w_biznesie_Rytualy_kobiet_sukcesu_czarbi.pdf
(308 KB)
Inne foldery tego chomika:
Bestsellery
Bezdroża
Bizneswoman
C
Coaching
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin