Cagiva Aletta Rossa 200 - Elefant 200 -(MT 6-1984).pdf

(274 KB) Pobierz
CAGIVA ALETTA ROSSA 200
(albo ELEFANT 200)
Włoska firma ,,Cagiva” produkuje
kilka modeli motocykli z silnikami
dwusuwowymi i czterosuwowymi. Są
to zarówno pojazdy szosowe, uspor­
towione. crossowe, jak i enduro.
Wśród nich dominują jednoślady kla­
sy 200 cm3 odznaczające się bardzo
ciekawymi rozwiązaniami.
Motocyklem uniwersalnym, prze­
znaczonym zarówno do jazdy szoso­
wej jak i zabaw w terenie, jest model
Aletta Rossa 200. W jego konstrukcji
uwzględniono zarówno wymagania
stawiane
pojazdom
crossowym,
a więc bardzo duży skok kół, jak i te.
które muszą spełniać motocykle po­
ruszające się po ruchliwych ulicach.
Każdy motocykl powinien być
możliwie lekki. Nic więc dziwnego, że
w Cagivie zastosowano rurową ramę
przestrzenną (fot. 1) wykonaną z ru­
rek cienkościennych o małej średni­
cy. Jest ona ściśle dopasowana do
zwartego si inika dwusuwowego o po­
jemności skokowej 190,38 cm . które­
go cylinder jest chłodzony cieczą (fot.
2). Ponieważ jest to silnik bardzo „wy­
silony". zastosowano układ chłodze­
nia z wymuszonym za pomocą pompy
obiegiem cieczy. Nie jest to jedyne
nowoczesne rozwiązanie jakie zasto­
sowano w tym układzie napędowym.
Podobnie jak we wszystkich nowo­
czesnych dwusuwach, w zbiorniku
paliwa znajduje się tylko benzyna.
Olej smarujący gładź cylindrową jest
doprowadzany do gażnika z oddziel­
nego zbiorniczka o pojemności 1,2
dnrr. Przepływ oleju umożliwia spe­
cjalna
pompa
stanowiąca
najistotniejszy element układu sma­
rującego. Wymieszanie oleju i benzy­
ny następuje dopiero w gaźn i ku. Tego
typu rozwiązanie ma wiele zalet.
Umożliwia to ścisłe dawkowanie oleju
zależnie od obciążenia silnika, zmnie­
jsza jego zużycie i ogranicza tworze­
nie się nagaru w komorze spalania.
W układzie napędowym na uwagę
zasługuje także zastosowanie wielo-
tarczowego sprzęgła umieszczonego
w kąpieli olejowej.
Sportowy charakter motocykla Ca-
giva Aletta wymagał specjalnej kon­
strukcji zawieszenia. 2 przodu zasto­
sowano od dawna sprawdzone amor­
tyzatory teleskopowe o dużym skoku,
z tyłu natomiast nowoczesne zawie­
szenie z jednym amortyzatorem (fot.
3). Zawieszenie to o nazwie „Soft
Damp” , jest odmianą dobrze znanego
Czytelnikom „M T" rozwiązania „mo-
noshock". W Cagivie pojedynczy
Fot 3
amortyzator współpracuje z podwój­
nym wahaczem za pośrednictwem
układu dźwigni. Zaletą tego rozwiąza­
nia jest prawie nieograniczony skok
koła tylnego oraz jego bardzo precy­
zyjne prowadzenie.
Z uwagi na fakt, że Cagiva Aletta
jest dopuszczona do normalnego
ruchu drogowego, wyposażono ją
w nowoczesny układ hamulcowy z
tarczowym hamulcem koła przednie­
go, kierunkowskazy, oraz nowocześ­
nie rozwiązany zestaw wskaźników,
w skład którego wchodzi obroto­
mierz.
Jerzy Borkowski
33 _
l
33 CO C/> CO
® P 5.
5
2 5
-
£
& s
a (O
- otł ®
* 2 Co
" .
"5 -1 5. -*
2 a 3 3 2. ~
1
» 1
tfr O - j
S
(1)
o w x-
_ '
S i®
ł
Vj
n '
5 O
i
a
g-.gffę
U i
3“ s f i. i
lii
i i i
*
> 3
9
M -<
a
Indeks 36540
Zgłoś jeśli naruszono regulamin