Jean Danielou SJ
Wejście w historie zbawienia
Chrzest i bierzmowanie
Tłumaczenie Agnieszka Kuryś
Cerf-Kairos
Wydawnictwo M Znak
1996
Tytuł oryginału:
Uentree dans I'histoire du Salut. Bapteme et confirmation
© Copyright by Les Editions du Cerf, Paris 1967
Cet ouvrage, publie dans !e cadre du programme de par-ticipation a la publication, beneficie du soutien du Ministere des Affaires Etrangeres, de 1'Ambassade de France en POLOGNE et de 1'Institut Francais de Varsovie.
Książka ta jest objęta programem wspierania przekładów literatury francuskiej i korzysta z dotacji Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ambasady Francuskiej w Polsce oraz Instytutu Francuskiego w Warszawie.
Redaktor serii: Grzegorz Chrzanowski OP
Opracowanie redakcyjne: Karolina i Michał Romankowie
Wydawcy:
Les Editions du Cerf, Paris Wydawnictwo Kairos, Kijów Wydawnictwo M, Kraków Wydawnictwo Znak, Kraków
© Copyright for the Polish edition by Wydawnictwo Kairos, Kijów 1996
ISBN 83-905707-4-2
Stowarzyszenie Pomocy Wydawnictwom Katolickim na Ukrainie „Kairos" 31-043 Kraków, ul. Stolarska 12 Druk: Pracownia AA 31-101 Kraków, Pl. Na Groblach 5
Drogi Czytelniku,
Książka, którą trzymasz w ręku, jest rezultatem współpracy czterech wydawnictw: Cerf z Paryża, Kairos z Kijowa oraz dwóch wydawnictw krakowskich: Znaku i M. Wydawnictwo Kairos zostało założone w 1992 roku przez dominikanów pracujących w Kijowie i jest oficyną wydawniczą publikującą książki i czasopisma o charakterze religijnym. Każdego roku Kairos wydaje kilkanaście książek w języku ukraińskim lub rosyjskim, regularnie ukazują się cztery tytuły czasopism o charakterze ekumenicznym dla chrześcijan żyjących na Ukraini oraz kwartalnik dla mniejszości polskiej.
Seria „Żywa Wiara", w skład której wchodzi ta książka, pragnie przedstawić polskim Czytelnikom tłumaczenia najciekawszych pozycji z wydawanej od 30 lat przez Cerf kolekcji „Foi Vivante". Książki te przeznaczone są dla szerokiego kręgu odbiorców, stawiają sobie za cel popularyzację duchowości
i teologii chrześcijańskiej oraz formowanie chrześcijan do dojrzałej wiary. Oprócz motywów o charakterze merytorycznym,o powstaniu tej serii zadecydowały także względy ekonomiczne. Dochód uzyskany ze sprzedaży książek z serii „Żywa Wiara" zostanie przekazany wydawnictwu Kairos. Kupując książki naszej serii, wspierasz jednocześnie, Drogi Czytelniku, działalność wydawnictwa religijnego na Ukrainie.
Mamy nadzieję, że lektura książek wydawanych w serii „Żywa Wiara" pomoże wielu polskim Czytelnikom w sposób dojrzały przeżywać ich wiarę w realiach codziennego życia.
Wydawcy
WPROWADZENIE
Teologia określa sakramenty jako skuteczne znaki. Takie jest znaczenie scholastycznego adagium: Significando causant. Nasze współczesne podręczniki podkreślają jednak niemal wyłącznie drugi człon tej definicji. Analizuje się skuteczność sakramentów, ale mało kto zajmuje się ich znaczeniem. Właśnie temu wymiarowi zostały poświęcone rozdziały niniejszej książki. Rozważają one znaczenie obrzędów sakramentalnych i szerzej - kultu chrześcijańskiego. Studium to stawia sobie za cel nie tylko zaspokojenie naszej ciekawości. Podejmowane w nim zagadnienia przedstawiają również niemałą wartość z punktu widzenia duszpasterstwa liturgicznego. Faktycznie, z powodu niezrozumienia obrzędy sakramentów często wydają się wiernym sztuczne, a czasem wręcz szokujące. Pełną ich wartość można pojąć jedynie zgłębiając ich znaczenie.
Tak działo się w dawnym Kościele. Wyjaśnianie obrzędów sakramentalnych zajmowało ważne miejsce w formacji wiernych. Tak więc Tydzień Wielkanocny, następujący po udzieleniu chrztu i komunii konwertytom w noc Wielkiej Soboty, był poświęcony wyjaśnianiu sakramentów ludziom, którzy je przyjęli. Egeria (Eteria), która u schyłku IV wieku w Jerozolimie uczestniczyła w ceremoniach Okresu Wielkanocnego, opisuje biskupa, mówiącego w ostatnim kazaniu wielkopostnym do katechumenów: „Nie sądźcie, iż jest to bez powodu.
Wejście w historię zbawienia
Gdy w imię Pańskie otrzymacie chrzest, przez osiem dni paschalnych po nabożeństwie (...) o tym usłyszycie."' Poza tym przy okazji każdego święta roku liturgicznego jego znaczenie komentowano w kazaniach.
Nasze studium opiera się zasadniczo na nauczaniu pierwszych wieków chrześcijaństwa. Chodzi zatem o symbolikę kultu chrześcijańskiego na podstawie nauki Ojców Kościoła. Zanim jednak wejdziemy w szczegółowe interpretacje patrystyczne, na wstępie określimy przyjęte przy nich zasady. Symbolika ta nie jest przecież zdana na fantazję pierwszej lepszej osoby. Stanowi ona wspólną tradycję sięgającą czasów apostolskich. W tradycji tej uderzający jest jej biblijny charakter, widoczny zarówno przy lekturze katechez poświęconych sakramentom, jak i przy oglądaniu malowideł z katakumb. Figurami sakramentów są Adam w Raju, Noe w Arce, Mojżesz przechodzący przez Morze Czerwone. Na początku musimy sprecyzować znaczenie i pochodzenie tej symboliki.
*
* *
Fakt, iż rzeczywistości Starego Testamentu są figurami rzeczywistości Nowego, stanowi zasadę teologii biblijnej. Dziedzina zajmująca się odpowiedniościami między dwoma Testamentami nosi miano typologii.2
1 Patrologia Graecu. wyd. J. P. Mignę (dalej: PG), XLVI. 5. Przekład polski: Eteria. Pielgrzymka do miejsc świętych, w: św. Hieronim, O znakomitych mętach; Eteria. Pielgrzymka do miejsc świętych, tłum. o. Władysław Szoldrski CSsR, PSP. t. VI, ATK, Warszawa 1970, s. 225.
: Pojęcie to przyjmuje dzisiaj wszyscy egzegeci. Zob. Joseph Coppens, Les Harmbnies des deux Testaments. Essai sur les divers sens des Ecritures et sur i'unitę de la revelation, Paris 1949, s. 98.
Wprowadzenie
Warto przypomnieć jej podstawy. Ma ona punkt wyjścia w Starym Testamencie. Rzeczywiście, prorocy zapowiadali ludowi Izraela w czasach jego niewoli, iż w przyszłości Bóg dokona dla niego podobnych i jeszcze większych dzieł, jakich dokonał niegdyś. Tak więc nastąpi nowy potop, który obróci wniwecz grzeszny świat, a garstka ustrzeżonych przed nim ludzi zapoczątkuje nową ludzkość; nastąpi nowe Wyjście, kiedy Bóg wyzwoli swą mocą ludzkość zniewoloną przez bożki; nastanie nowy Raj, do którego Bóg wprowadzi swój wyzwolony lud.3 To stanowi pierwszą typologię, którą można nazwać eschatologiczną, bowiem przyszłe wydarzenia są dla proroków wydarzeniami z końca czasów.4 Typologia nie jest więc wynalazkiem Nowego Testamentu. Dowiódł on jedynie, że typologia została wypełniona w osobie Jezusa z Nazaretu.5 Istotnie, wydarzenia końca, pełni czasu, zostają wypełnione wraz z przyjściem Jezusa. Jest On Nowym Adamem, z którym nadeszły czasy przyszłego Raju. W Nim zostało już dokonane zniszczenie grzesznego świata, czego prefiguracją był potop. W Nim nastąpiło prawdziwe Wyjście, które wyzwala lud Boży z tyranii szatana.6 Przepowiadanie apostolskie posługiwało się typologią jako argumentem, by ustalić prawdę swego przesłania7 przez
1 Zob. Jeun Daniślou. Sacramentum futuri. Etudes sur les origines de la typologie bibliaue, Paris 1950. s. 1-250.
4 Zob. Andre Feuillet. Le messianisme du Livre d'haie, „Recherches deScience Religieuse". 1949. s. 183.
5 ..Jedyną rzeczą, specyficznie chrześcijańsku, w egzegezie patrystycznej Starego Testamentu jest odniesienie do Chrystusa" (Harald Riesenteld. The Resurrec-lion in Ezcchicl XXXVII and in the Dura-Europos patnttngs, s. 22).
6 Harald Sahlin, 2ur typologie des Johannesevangeliums, Upsala 1950, s. 8n.
7 Rendel Harris. Testimonies. 1. s. 21.
10 Wejście w historię zbawienia
wykazanie, iż Chrystus kontynuuje i przekracza Stary Testament: „A wszystko to przydarzyło się im jako zapowiedź {typikos) rzeczy przyszłych, spisane zaś zostało ku pouczeniu nas" (1 Kor 10, 11). To właśnie św. Paweł nazywa consolatio Scripturarum (Rz 15, 4).
Czasy eschatologiczne to jednak nie tylko czas życia Jezusa; to także czas istnienia Kościoła. Tak więc typologia eschatologiczna Starego Testamentu wypełnia się nie tylko w osobie Chrystusa, ale także w Kościele. Obok typologii chrystologicznej istnieje zatem typologia sakramentalna. Ową typologię sakramentalną znajdujemy już w Nowym Testamencie. Ewangelia Jana ukazuje nam w mannie zapowiedź Eucharystii, Pierwszy List do Koryntian przedstawia w przejściu przez Morze Czerwone zapowiedź chrztu, Pierwszy List Piotra - w potopie również zapowiedź chrztu. To oznacza, iż sakramenty wciąż dokonują pośród nas mirabilia, wielkich dzieł Boga, w Starym i Nowym Testamencie": potop, Męka, chrzest ukazują nam te same Boże obyczaje w trzech epokach historii świętej i same są przyporządkowane eschatologicznemu sądowi.
Tak więc typologia sakramentalna jest tylko jedną z postaci typologii w ogóle, analogii teologicznej między przełomowymi chwilami historii świętej. Jednak w przypadku sakramentów pojawia się nowy problem. Sakramenty obejmują w istocie dwa aspekty. Z jednej strony istnieje rzeczywistość, która się spełnia. Rzeczywistość ta znajduje się w ciągłości dzieł Boga w obu Testamentach. Istnieje jednak również widzialny znak - woda, chleb, olej, chrzest, posiłek, namaszczenie - za
...
dziadekpp