Kamil Minkner, Adam Drosik, Sabina Baraniewicz-Kotasińska, Bartosz Maziarz, Grzegorz Haber - Wprowadzenie do Global Studies. Podręcznik akademicki.pdf

(9002 KB) Pobierz
Wprowadzenie
do Global Studies
Kamil Minkner, Adam Drosik,
Grzegorz Haber, Bartosz Maziarz
Autorzy projektu „Global Studies – wprowadzenie do edukacji globalnej”
Fundacja HumanDoc
Koordynatorzy
Dominika Springer
Izabela Żbikowska
Recenzenci
prof. dr hab. Tadeusz Klementewicz
dr hab. Magdalena Ratajczak, prof. UWr
Redaktor prowadzcy
Paweł Jaroniak
Redaktor techniczny
Dariusz Żulewski
Korekta
Bogna Paprocka-Podlasiak
Projekt okładki
Krzysztof Galus
Fotografia na okładce
Wojciech Grzędziński
© Copyright by Fundacja HumanDoc
© Copyright by Wydawnictwo Adam Marszałek
Powstanie publikacji
Wprowadzenie do Global Studies. Podręcznik akademicki
jest częścią projektu
Wpro-
wadzenie do edukacji globalnej
współfinansowanego ze środków programu Polska Pomoc Ministerstwa
Spraw Zagranicznych RP. Książka jest dostępna na licencji Creative Commons. Uznanie autorstwa 4.0
Międzynarodowe. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz zdjęć: Wojciecha Grzędzińskiego, Rafała Mielni-
ka, World Food Programme, Human Rights Watch, Desmond Tutu HIV Foundation, International Judo
Federation oraz Against Gravity. Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej
realizowanej za pośrednictwem MSZ RP w 2019 roku. Zezwala się na jego dowolne wykorzystanie pod
warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosowanej licencji, o posiadaczach praw oraz
o programie polskiej współpracy rozwojowej
Toruń 2019
ISBN 978-83-8180-115-7
Wydawnictwo prowadzi sprzedaż wysyłkową: tel./fax 56 648 50 70, e-mail: marketing@marszalek.com.pl
Wydawnictwo Adam Marszałek, ul. Lubicka 44, 87-100 Toruń
tel. 56 664 22 35, 56 660 81 60
e-mail:  info@marszalek.com.pl, www.marszalek.com.pl
Drukarnia, ul. Warszawska 54, 87-148 Łysomice, tel. 56 678 34 78
Słowo wstępu od Fundacji HumanDoc – o idei powstania podręcznika . . .
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7
11
C
ZĘŚĆ
1
W
KRĘGU POJĘĆ PODSTAWOWYCH
1. Studia globalne i globalizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Prognozowanie i analiza trendów a rozumienie globalnego świata .
3. Determinanty i płaszczyzny procesów globalnych . . . . . . . . . . .
4. Sieć jako dominujący typ globalnej organizacji życia społecznego
i ekonomicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5. Rozwój społeczny a etyka globalna . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. .
. .
. .
. .
. .
19
39
53
67
81
C
ZĘŚĆ
2
P
ŁASZCZYZNA POLITYCZNA
6. Demokracja jako wyzwanie globalne . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7. Prawa człowieka w globalnym świecie . . . . . . . . . . . . . . . . .
8. Specyfika konfliktów globalnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9. Polityzacja strachu jako globalny trend w zakresie bezpieczeństwa .
10. Zarządzanie problemami globalnymi . . . . . . . . . . . . . . . . .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
95
111
125
137
149
C
ZĘŚĆ
3
P
ŁASZCZYZNA EKONOMICZNA
11. Globalny kapitalizm i jego oblicza . . . . . . . . . .
12. Nierówności społeczne w świecie współczesnym . .
13. Problemy żywności i głodu jako wyzwania globalne
14. Konsumpcjonizm. Dyktat globalnych marek . . . .
15. Praca jako wyzwanie globalne . . . . . . . . . . . .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
163
177
189
201
215
6
Spis treści
C
ZĘŚĆ
4
P
ŁASZCZYZNA SPOŁECZNA
16. Problemy demograficzne współczesnego świata
17. Globalna mobilność – globalne wyzwania . . .
18. Turystyka jako problem globalny . . . . . . . .
19. Współczesne choroby cywilizacyjne . . . . . . .
20. Alterglobalizm i krytyka procesów globalizacji .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
231
245
259
269
285
C
ZĘŚĆ
5
K
ULTURA I MEDIA
21. Kultura w czasach globalizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
22.
National branding,
czyli dążąc do wyróżnienia się w globalnym świecie
23. Media w globalnym świecie, globalny świat w mediach . . . . . . . .
24. Film jako medium globalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
.
.
.
.
299
317
331
345
C
ZĘŚĆ
6
T
ECHNOLOGIE
25. ICT w kontekście podziałów Północ–Południe . . . . . . . . . . . . . .
26. Rewolucja biotechnologiczna i posthumanizm, czyli globalne
wyzwania wobec granic ciała i życia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
27.
Big Data
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
361
377
391
C
ZĘŚĆ
7
E
KOLOGIA
28. Zrównoważony rozwój jako wyzwanie globalne . . . . . . . . . . . . .
29. Miasta w globalnym świecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
30. Zmiany klimatyczne na świecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
405
421
435
A
NEKS
SCENARIUSZE ZAJĘĆ W CZTERECH ODSŁONACH
Zapotrzebowanie na wroga . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Napływ migrantów afrykańskich do Europy a wzrost nastrojów
ksenofobicznych z użyciem filmu
Kenia – nierówne korzyści
z rozwoju gospodarczego
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Migracje międzynarodowe we współczesnym świecie: wyzwania
dla państwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Scenariusz zajęć z przedmiotu „Intercultural Communication” . . . . . .
Noty o autorach
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
451
463
473
479
489
Zgłoś jeśli naruszono regulamin