Komp.ŚWiAT-BiBLiOTECZKA-PROGRAMOWANiE.PRZEZ.ZABAWE.PDF

(8307 KB) Pobierz
Biblioteczka
książka z płytą
nAukA
progrAmowAniA
PRZeZ ZabaWę
nauczysz się:
n
 układać własne programy 
n
 tworzyć zmienne, listy, pętle 
i instrukcje warunkowe 
n
 pisać własne gry 
n
 korzystać z Arduino 
n
 myśleć logicznie i kreatywnie
z tą książką – Płyta i e-wydanie gratis
Poniżej znajduje się płyta z kodem bonusowym. Wystarczy zało-
żyć konto i zalogować się na stronie ksplus.pl oraz zarejestro-
wać kod, by uzyskać dostęp do e-wydania tej książki. Po zalogo-
waniu dodatkowo dostępne będą także do pobrania i zainstalo-
wania wszystkie aplikacje opisane w książce.
Jeśli poniżej nie ma płyty z kodem,
zwróć się do sprzedawcy
O braku płyty poinformuj również redakcję,
pisząc na adres redakcja@komputerswiat.pl
tu na Płycie znaJdziesz kOd BOnusOwy
Kod bonusowy należy zarejestrować
w aplikacji KŚ+ (ksplus.pl)
nauka
programowania
przez zabawę
od autora
Każdy powinien uczyć się programowania…
ponieważ to uczy, w jaki sposób myśleć.
Steve Jobs
Scratch to środowisko do nauki programowania. Programując, rozwi-
jamy wiele ważnych umiejętności, takich jak logiczne i strategiczne
myślenie oraz umiejętność rozwiązywania problemów. To, co i ile
stworzymy w Scratchu, zależy tylko od naszej wyobraźni.
Ta książka ma na celu wprowadzenie do świata programowania w Scratchu. Zaczyna się
od niezbędnych informacji, potrzebnych do rozpoczęcia pracy z tym środowiskiem pro-
gramistycznym. Dzięki nim poznamy jego wszystkie niezbędne funkcje. Potem nauczymy
się tworzyć kształty z wykorzystaniem funkcji rysowania w Scratchu. Tworząc rysunki,
zobaczymy, jak działa pętla w programowaniu. Następnie przyjdzie czas na wspólne
tworzenie bardziej skomplikowanych aplikacji. Zakodujemy kilka programów, a potem
przejdziemy do tworzenia gier komputerowych. Po tym etapie tworzenie aplikacji nie bę-
dzie już miało przed nami żadnych tajemnic i będziemy mogli zająć się rozwiązywaniem
zadań z programowania. Ostatni rozdział – to inspiracja na przyszłość. Znajdziemy w nim
informacje, jak – znając już podstawy programowania – zacząć przygodę z tworzeniem
urządzeń elektrycznych i aplikacji na smartfony.
Wersja online Scratcha jest dostępna za darmo w internecie, a wersję desktopową
programu – do zainstalowania w komputerze, znajdziemy na płycie dołączonej do książki
oraz w KŚ+ . Na płycie i w KŚ+ znalazły się także projekty omówione w kolejnych
rozdziałach i skrypty do wszystkich zadań.
Miłej lektury!
Piotr
Szlagor
OtO jak skOrzystać z e-wydania ksiąŻki
1
Otwieramy w przeglądarce stronę
www.ksplus.pl.
Logujemy się – mo-
na etykiecie płyty, która znajduje się na
wewnętrznej stronie
okładki. Wystarczy
kliknąć na link
i przepisać kod.
Możemy korzystać z e-wydania i mamy
pełny dostęp do
programów opisa-
nych we wskazów-
kach . Do KŚ+ mo-
żemy logować się
zawsze i wszędzie.
żemy użyć konta z serwisu
Komputerswiat.pl.
Jeżeli nie mamy konta, klikamy na , aby
się zarejestrować.
3
2
2
Po zalogowaniu się możemy zareje-
strować unikalny kod nadrukowany
scratch
Nauka programowaNia
scratch
nauka programowania
przez zabawę
2
wstęp
Od autora �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
2
1. Dlaczego warto poznać
4
scratcha
Programowanie – do czego mi się to przyda�½
�½ �½ �½ �½
5
Program 2: Tester refleksu
�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
Program 3: Prosty program do malowania
Program 4: Konwerter tekstu na
alfabet Morse’a
�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
Program 5: Wyścigi
�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
�½ �½ �½ �½ �½
48
�½ �½ �½ �½ �½
51
�½ �½ �½ �½ �½
55
�½ �½ �½ �½ �½
58
2. pierwsze kroki
ze scratchem
10
5. jak tworzyć gry
Uczymy się tworzyć gry
�½ �½ �½
Gra 1: Duszek w labiryncie
�½
Gra 2: Polowanie na kaczki
Gra 3: Pong �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
Gra 4: Atak rekina�½
�½ �½ �½ �½ �½
Gra 5: Tron�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
60
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
61
�½
65
�½
68
�½
71
�½
74
�½
76
Tworzenie i uzupełnianie konta w serwisie Scratch
11
Scratch bez internetu – instalacja edytora offline
�½
13
Tworzymy pierwszy program
�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
14
Strona projektu – co tu mogę znaleźć�½
�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
17
Okno Scratcha
�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
18
Scratch i muzyka
�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
21
Zmienne �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
23
Listy
�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
24
Tworzenie swoich bloczków
�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
26
Pętle i instrukcje warunkowe�½
�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
27
Zmienne chmurowe�½
�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
28
Korzystanie z dołączonej płyty
�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
29
6. zaDania
z programowania
Poziom 1�½
Poziom 2�½
Poziom 3�½
Poziom 4�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
78
�½
�½
�½
�½
�½
79
�½
81
�½
84
�½
87
3. rysujemy ze scratchem
32
Jak rysować w Scratchu
�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
Uczymy się rysować krok po kroku�½
�½ �½
Rysunki do samodzielnego wykonania
Więcej rysunków w KŚ+
�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
33
�½
34
�½
36
�½
40
7. nietypowe zastosowania
scratcha
92
Ujarzmiamy elektronikę – Scratch i Arduino
Arduino i dioda RGB �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
Budujemy czujnik oświetlenia
�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
Scratch na Raspberry Pi
�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
AppInventor – aplikacje mobilne�½
�½ �½ �½ �½ �½ �½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½ �½
93
�½ �½
96
�½ �½
97
�½
100
�½
102
4. proste programy
42
Jak tworzyć proste programy w Scratchu
�½ �½ �½ �½ �½ �½
43
Program 1: Prosty kalkulator
�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
45
Stopka redakcyjna
�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
104
scratch
nauka programowania
reDakcja
104
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin