Tomasz Goban-Klas - Społeczeństwo medialne.pdf

(2321 KB) Pobierz
EDUKACJA
MEDIALNA
Tomasz Goban-Klas
Spo³eczeñstwo
medialne
WsiP
2005
1.1
Komunikowanie i narodziny mediów
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
1.1.1 Cz³owiek-komunikator (Homo
communicans
. . 15
1.1.2 Komunikowanie jako proces . . . . . . . . . . . . . 19
1.1.3 Mowa utrwalana przez media . . . . . . . . . . . . . 20
1.1.4 Media i terminy pokrewne . . . . . . . . . . . . . . . 22
1.2
Model przekazu informacji i komunikowania . . . . . . 25
1.3
Media masowe oraz nowe media . . . . . . . . . . . . . . . . 26
1.4
Mediamorfozy i transformacje spo³eczne . . . . . . . . . 29
1.4.2 Mediamorfoza jako symbiotyczny rozwój mediów
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Wielkie transformacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
1.5
Poszukiwanie nazwy nowego spo³eczeñstwa . . . . . . . 38
1.5.1 Miasto, masa, maszyna . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
1.5.2 Krzemowi samuraje i spo³eczeñstwo informacyjne
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
1.5.3 Spo³eczeñstwo sieciowe . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Spo³eczeñstwo medialne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Pierwsza mediamorfoza: pismo jako zapis wiedzy . . . . . . . . . . . . . . .
Protomedia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Od rysunku do hieroglifów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Pismo alfabetyczne jako rewolucja komunikacyjna . . . . . . . .
Kamieñ i papier - czas czy przestrzeñ? . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Od papirusu do kodeksu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Biblioteka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Benedyktyñska cierpliwoœæ w scriptorium . . . . . . . . . . . . . . .
Druga mediamorfoza - druk jako obieg wiedzy
..................................................
Chiñska tradycja i europejska przedsiêbiorczoœæ . . . . . . . . . .
Gutenberg i jego ruchome czcionki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Cenzura druków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Mechaniczne pisanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Szko³a i oœwiata publiczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Trzecia mediamorfoza: propaganda i informacja dla mas . . . . . . . . . .
Druk jako orê¿ polityczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozkwit propagandy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Prasa jako
Ÿród³o
informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
52
52
54
56
57
58
59
61
61
61
62
65
68
69
74
74
74
76
6
Cechy gazety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Od pras Gutenberga do pras rotacyjnych . . . . . . . . . . . . . . . .
Od gazety elitarnej do tabloidu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Media jako noœniki reklamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
79
81
83
85
Czwarta mediamorfoza: ikonosfera dla mas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Magazyny ilustrowane - kultura dla dam . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Fotografia - obraz
œwiat³em
rysowany . . . . . . . . . . . . 91
Bracia Lumière i narodziny kina
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
Od kinoteatru do kina domowego . . . . . . . . . . . . . . . 98
Gatunki filmowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Elektroniczny goϾ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Historia telewizji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Telewizja na drucie (kablowa) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Pi¹ta mediamorfoza: - muzyka i s³owo dla mas . . . . . . . . . . . . . . . .
RzeŸbienie dŸwiêku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Nagrania muzyczne jako medium powszechne . . . . . . . . . .
Magnetofon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Radio . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Od radiotelegrafu do radiofonii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Szósta mediamorfoza: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Telegraf - wiktoriañski Internet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Faksowanie - transmisja obrazów . . . . . . . . . . . . . . .
Telefon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Telewizja z kosmosu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Siódma mediamorfoza: wirtualne multimedia . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Supermaszyna: od abakusa do komputera . . . . . . . . . . . . . .
Babbage i jego wspania³e licz¹ce machiny . . . . . . . . . . . . . .
Komputer jako maszyna intelektualna . . . . . . . . . . . . . . . . .
Fonografia cyfrowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Cyfrowa konwergencja mediów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
106
106
109
111
111
115
116
116
119
120
122
127
127
128
137
142
147
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
Od mediów jednokierunkowych do mediów interakcyjnych
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
7
Ósma mediamorfoza: globalne infostrady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
Internet i jego protokó³ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
Dziewi¹ta mediamorfoza: medialna mobilnoœæ . . . . . . . . . . . . . . . . .
Telefon oderwany od drutu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Radio cyfrowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Bezprzewodowe po³¹czenia i
bluetooth
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
158
158
162
165
Prawa mediów wg McLuhana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Teleœwiat i McWorld . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Globalizacja: kurczenie i rozszerzanie
œwiata
. . . . . . . . . . . .
Glokalizacja czyli globalne w lokalnym . . . . . . . . . . . . . . . .
Multimedia - zabawiæ siê na
œmieræ
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Praca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Telepraca - odzyskany warsztat domowy . . . . . . . . . . . . . . .
171
171
175
184
185
187
Chory z komputera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
Z dyskietk¹ w tornistrze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193
E-szko³a i m-szko³a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197
Biblioteka wspomagana komputerem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Sztuka multimediów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
Wojna: szukanie piêty Achillesa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210
Scena publiczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Medialna agora: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Terroryzm wobec telewidzów . . . . . . . . . . . . . . . . .
Globalny bazar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Diab³y i anio³y Internetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Prawa obywatelskie w spo³eczeñstwie informacyjnym . . . . . . . . . . .
E- administracja, sprawny rz¹d i urzêdy . . . . . . . . . . . . . . . .
Pañstwo nadzoru i powszechna inwigilacja . . . . . . . . . . . . . .
Cz³owiek jako medium dla mediów . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Pokolenie SMSów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
213
213
219
220
221
221
229
232
235
235
8
MedialnoϾ i mobilnoϾ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242
Media i my . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242
Kolumbowie Internetu: kompetencje medialne i edukacja medialna
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242
Wykluczenie spo³eczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
Zamiast podsumowania - P2C2BE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
Kwestie do przemyœlenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250
Nota bibliograficzna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250
Zgłoś jeśli naruszono regulamin