Przygotowanie wojskowe młodzieży szkolnej i obozy letnie przysposobienia wojskowego ogólnego męskiego na Pomorzu pod koniec lat dwudziestych i w latach trzydziestych XX w _Saja,P.pdf

(762 KB) Pobierz
DOI: 10.32089/WBH.phw.2019.2(268).0002
orcid.org/ 0000-0002-1115-6786
P iotr Saja
Przygotowanie wojskowe młodzieży szkolnej
i obozy letnie przysposobienia wojskowego
ogólnego męskiego na Pomorzu pod koniec
lat dwudziestych i w latach trzydziestych
XX wieku
W okresie międzywojennym XX w. niepodległość Polski uzależniona
była w  dużym stopniu od własnych przedsięwzięć związanych z  propago-
waną wówczas ideą „narodu pod bronią”. Przygotowanie młodego poko-
lenia do obrony kraju było ważnym elementem polityki władz cywilnych
i wojskowych. W miarę możliwości organizacyjnych i finansowych starano
się znaleźć jak najbardziej efektywne rozwiązanie tego problemu, mając na
uwadze szybko zmieniającą się sytuację polityczną i  militarną w  Europie.
Przez cały okres międzywojenny doskonalony był system przygotowania
wojskowego młodzieży. Zadanie to realizowały głównie dwa resorty – Mi-
nisterstwo Spraw Wojskowych (MSWojsk.) i  Ministerstwo Wyznań Reli-
gijnych i  Oświecenia Publicznego (MWRiOP). Bardzo ważnym ogniwem
w  procesie szkolenia młodych ludzi były organizowane od 1922 r. obozy
letnie przysposobienia wojskowego (PW). Ich koncepcję doskonalono przez
lata, bazując na zebranych doświadczeniach.
Publikacja dotyczy przygotowania młodzieży męskiej szkolnej z przyspo-
sobienia wojskowego. Jest przyczynkiem i  nie wyczerpuje ważnego – do tej
pory – niewystarczająco opracowanego tematu, szczególnie w wymiarze regio-
nalnym. Autor ukazuje w artykule, że prowadzone w okresie międzywojennym
XX w. szkolenie miało nie tylko pozwolić na wyrobienie podstawowych umie-
jętności i nawyków ułatwiających późniejsze pełnienie służby w wojsku, lecz
także wychować świadomego obywatela, obrońcę ojczyzny.
Ze względu na obowiązujące w  periodykach wymogi wydawnicze autor
zmuszony był ograniczyć się do selektywnego doboru treści merytorycznych
Piotr Saja: Przygotowanie wojskowe młodzieży szkolnej i obozy letnie przysposobienia wojskowego...
29
związanych z tematem. Artykuł jest uzupełnieniem wydanej w 2009 r., na łamach
„Przeglądu Historyczno-Wojskowego” publikacji dotyczącej obozów letnich PW
dla młodzieży na Pomorzu w pierwszej połowie lat dwudziestych XX w.
1
Szkolenie z PW młodzieży
W pierwszej połowie lat dwudziestych prace z zakresu PW na Pomorzu
realizowane były przez podległe MSWojsk. Dowództwo Okręgu Korpusu
(DOK) nr VIII w Toruniu, które w kwestiach dotyczących młodzieży szkol-
nej współpracowało z Kuratorium Okręgu Szkolnego Pomorskiego (KOSP).
Te dwa organy władzy – wojskowy i cywilny – różniły się zasięgiem teryto-
rialnym, podziałem administracyjnym i podległością w stosunku do władz
zwierzchnich
2
. Wymagało to koordynacji działań i konsultacji. Nie zawsze
współpraca układała się poprawnie. Troska władz kuratoryjnych, aby stwo-
rzyć jak najlepsze zaplecze dla szkolenia młodzieży i – tym samym – zapew-
nić jej odpowiednie warunki bytowe w czasie obozów letnich PW, bywała
czasami powodem nieporozumień z władzami wojskowymi odpowiedzial-
nymi za ich organizację. Nie wynikało to ze złej woli, lecz przede wszystkim
z ograniczonych możliwości finansowych i materiałowych wojska oraz bra-
ku doświadczenia w tej dziedzinie. Z czasem udało się jednak wypracować
odpowiedni sposób szkolenia z PW i organizacji obozów letnich.
Na najniższym szczeblu sprawami administracyjnymi związanymi
z przygotowaniem do obozów letnich PW zajmowali się oficerowie instruk-
cyjni urzędujący w powiatowych komendach uzupełnień (PKU)
3
. W poro-
zumieniu z  dyrekcjami szkół sporządzali oni zbiorcze listy z  deklaracjami
uczestnictwa, które przesyłane były do referenta Przysposobienia Rezerw
Oddziału III (a od 1924 r. Referatu Przysposobienia Wojskowego Oddziału
Wyszkolenia) DOK. Na szczeblu wyższym leżało to w gestii DOK nr VIII
i KOSP. W 1925 r. Ministerstwo Spraw Wojskowych dokonało reorganizacji
P. Saja,
„Naród pod bronią”. Obozy letnie przysposobienia wojskowego dla młodzieży szkol-
nej i pozaszkolnej na Pomorzu w latach 1922–1925,
„Przegląd Historyczno-Wojskowy” (dalej:
PHW) 2009, nr 4 (229), s. 25–40.
1
Jeśli wziąć pod uwagę administracyjno-wojskowy podział kraju, to obszar DOK nr VIII
obejmował, uwzględniając podział administracyjno-cywilny: województwo pomorskie, część
powiatów należących do województwa poznańskiego (inowrocławski, mogileński, żniński,
wągrowiecki, wyrzyski, chodzieski, bydgoski, szubiński), a  także warszawskiego (rypiński,
lipnowski, włocławski, nieszawski). Ta rozbieżność w podziale administracyjnym powodo-
wała, że DOK nr VIII, realizując szkolenie z  zakresu PW dla młodzieży szkolnej, oprócz
współpracy z  KOSP współdziałało także z  Kuratorium Okręgu Szkolnego Poznańskiego
i Kuratorium Okręgu Szkolnego Warszawskiego.
2
P. Saja,
„Naród pod bronią”. Obozy letnie przysposobienia wojskowego dla młodzieży szkol-
nej i pozaszkolnej...,
s. 30.
3
30
Przegląd Historyczno-Wojskowy 2019/2. ARTYKUŁY I STUDIA
w strukturach władz terenowych PW. Zlikwidowane zostały funkcje ofice-
rów instrukcyjnych w PKU. Ich zadania przejęli oficerowie PW pełniący tę
funkcję przy pułkach piechoty i rejonach dywizyjnych.
Po zamachu stanu Józefa Piłsudskiego z maja 1926 r. wzrosło znaczenie
MSWojsk. jako ważnego organu kierującego i koordynującego prace związa-
ne z przygotowaniami społeczeństwa na wypadek wojny. Rozporządzeniem
Rady Ministrów z  28 stycznia 1927 r. utworzony został Państwowy Urząd
Wychowania Fizycznego i  Przysposobienia Wojskowego (PUWFiPW)
podporządkowany MSWojsk.
4
Rozporządzenie powoływało również Radę
Naukową oraz wojewódzkie, powiatowe i  miejskie komitety wychowania
fizycznego i  przysposobienia wojskowego (WFiPW)
5
. Zastąpiły one komi-
tety WFiPW, które istniały od 1925 r. i podlegały Radzie Naczelnej WFiPW
podporządkowanej MWRiOP. PUWFiPW utworzony został w  celu kiero-
wania pracami związanymi z rozwojem wychowania fizycznego i szkolenia
wojskowego poza armią, lecz we współdziałaniu ze strukturami podległymi
MSWojsk.
6
13 grudnia 1927 r. PUWFiPW wydał instrukcję o wyszkoleniu
oddziałów PW. Zgodnie z jej treścią przygotowanie z PW obejmowało kilka
kategorii osób. Zaliczano do nich młodzież szkolną, młodzież pozaszkolną,
młodzież akademicką, rezerwistów oraz kobiety
7
.
Wprowadzone zostały również zmiany w strukturze organizacyjno-teryto-
rialnej. PUWFiPW podlegały, utworzone na przełomie 1928/29 r. na szczeblu
DOK, Okręgowe Urzędy WFiPW (OUWFiPW). Były to organy robocze do-
wódcy okręgu korpusu (OK) w sprawach związanych z przysposobieniem woj-
skowym i wychowaniem fizycznym. Ponadto przy dowództwach dywizji po-
wstały rejonowe komendy WFiPW, będące organami wykonawczymi dowód-
ców dywizji w dziedzinie PW
8
. Każda obejmowała obszar należący do jednej
4
Rozporządzenie Rady Ministrów z  28 I 1927 r. w  sprawie utworzenia Państwowego
Urzędu Wychowania Fizycznego i Przysposobienia Wojskowego oraz wojewódzkich, powia-
towych i miejskich komitetów wychowania fizycznego i przysposobienia wojskowego (M.P.
1927, nr 26, poz. 59, s. 40); J. Kęsik,
Naród pod bronią. Społeczeństwo w programie polskiej
polityki wojskowej, 1918–1939,
Wrocław 1998, s. 74–75; szerzej P. Rozwadowski,
Państwowy
Urząd Wychowania Fizycznego i Przysposobienia Wojskowego,
Warszawa 2000, s. 25 i n.
Szerzej P. Saja,
Komitety Wychowania Fizycznego i  Przysposobienia Wojskowego w  wo-
jewództwie pomorskim w  okresie Drugiej Rzeczypospolitej,
Toruń 2012, s.  83–85; P. Rozwa-
dowski,
Państwowy Urząd Wychowania...,
s. 76–80;
Rada Naukowa Wychowania Fizycznego,
„Wychowanie Fizyczne” 1927, z. 4, s. 100–101; 1927, z. 6 (dokończenie), s. 156–158.
5
P. Saja,
Komitety Wychowania Fizycznego...,
s.  82; L. Wyszczelski,
Ministerstwo Spraw
Wojskowych (1918–1939),
Warszawa 2010, s. 156–157; J. Wojtycza,
Przysposobienie wojskowe
w  odrodzonej Polsce do 1926 roku,
Kraków 2001, s.  143–149; J. Kęsik,
Naród pod bronią...,
s. 74–75.
6
7
8
L. Wyszczelski,
Ministerstwo Spraw...,
s. 156.
Archiwum Państwowe w Bydgoszczy (dalej: AP w Bydgoszczy), Urząd Wojewódzki Po-
morski (UWP) w Toruniu 1920–1939, sygn. 9204, Wojewódzki Komitet WF i PW w Toruniu
Piotr Saja: Przygotowanie wojskowe młodzieży szkolnej i obozy letnie przysposobienia wojskowego...
31
z trzech dywizji piechoty, jakie stacjonowały na terenie każdego DOK. Z kolei
przy dowództwach pułków piechoty utworzone zostały obwodowe komendy
PW podległe dowódcom pułków. W skład obwodu pułkowego wchodziły 2–3
powiaty. Komendom obwodowym podlegały powiatowe komendy PW. Orga-
ny te pod koniec lat dwudziestych i w latach trzydziestych były bezpośrednio
odpowiedzialne za organizację i  rozwój PW w  terenie. Do obowiązków ko-
mend powiatowych PW należało m.in.:
– wyszkolenie i zaopatrzenie jednostek PW na podległym obszarze,
– prowadzenie wychowania fizycznego w powiecie, w szczególności w od-
działach PW,
– współpraca z władzami administracyjnymi, szkolnymi, instytucjami sa-
morządowymi i społecznymi, a także zarządami działających w powiecie
stowarzyszeń, w których prowadzone było przysposobienie wojskowe
9
.
W  skład każdej powiatowej komendy PW wchodzili: powiatowy ko-
mendant PW, personel pomocniczy i  kadra instruktorska. Komendantowi
powiatowemu PW podlegały wszystkie jednostki PW istniejące na obsza-
rze powiatu
10
. Do jednostek PW zaliczane były hufce szkolne i pozaszkolne
młodzieży oraz oddziały i  drużyny PW istniejące w  ramach działających
w  powiecie organizacji i  stowarzyszeń paramilitarnych, kombatanckich
i społecznych.
Na obszarze DOK nr VIII, z  siedzibą w  Toruniu, ogólne kierownictwo
nad działalnością związaną z  PW sprawował dowódca OK. Jego organem
roboczym był 8 Okręgowy Urząd WFiPW. Okręg WFiPW dzielił się na re-
jony WFiPW. Każdy rejon zasadniczo pokrywał się z obszarem pokojowe-
go rozmieszczenia jednej dywizji piechoty. Ponieważ na obszarze DOK nr
VIII stacjonowały trzy dywizje piechoty, 8 Okręg WFiPW liczył 3 rejony.
Były to rejony: 4 Dywizji Piechoty (DP) – z miejscem postoju dowództwa
w Toruniu, 15 DP – z miejscem postoju dowództwa w Bydgoszczy i 16 DP
– z miejscem postoju dowództwa w Grudziądzu
11
.
Przysposobienie wojskowe wprowadzone zostało już na początku lat
dwudziestych, lecz w ograniczonym zakresie. W okresie międzywojennym
przeszło ono ewolucję. Władze wojskowe i cywilne stopniowo upowszech-
niały je nie tylko w  placówkach oświatowych, lecz także w  organizacjach
i stowarzyszeniach paramilitarnych i społecznych. W wyniku porozumienia
– instrukcje 1927–1931, t. 1: „Władze i jednostki wychowania fizycznego i przysposobienia
wojskowego. Przepisy służbowe MSWojsk.”, Warszawa 1928, s. 15–17.
9
10
11
Ibidem,
s. 19.
Ibidem,
s. 20.
Archiwum Państwowe w  Toruniu (dalej: AP w  Toruniu), Akta miasta Torunia (dalej:
AmT), sygn. 5573, Instrukcje dla organizacji pracy PW i  formacji paramilitarnych 1929–
1939, „Podział terytorialny organizacji pracy PW. Instrukcja nr 5”, Warszawa 1929, s. 8.
32
Przegląd Historyczno-Wojskowy 2019/2. ARTYKUŁY I STUDIA
MSWojsk. z MWRiOP 1 grudnia 1922 r. wydane zostało rozporządzenie obu
ministrów dotyczące organizacji przysposobienia wojskowego w  szkołach
średnich i zawodowych
12
. Jego uzupełnieniem był wydany przez MSWojsk.,
1 stycznia 1923 r. rozkaz zawierający zarządzenie wykonawcze dotyczące
tworzenia hufców PW
13
. To samo zarządzenie ukazało się również w  roz-
porządzeniu opublikowanym 5 stycznia 1923 r. przez MWRiOP
14
. Zgod-
nie z treścią zarządzeń o wyborze szkół, w których mogło być prowadzone
nauczanie z  przysposobienia wojskowego, decydowały kuratoria okręgów
szkolnych w  porozumieniu z  właściwymi DOK. Szkolenie mogło być or-
ganizowane w szkołach zawodowych, średnich, wyższych i seminariach na-
uczycielskich, o  ile zgłosi się odpowiednia liczba chętnych. Przynależność
do hufców była dobrowolna. Nauka PW dotyczyła młodzieży męskiej, któ-
ra ukończyła 16 lat i  cieszyła się dobrym stanem zdrowia. Począwszy od
1923 r., hufce szkolne PW zaczęły być tworzone na szerszą skalę. Tendencja
ta widoczna była również w województwie pomorskim, gdzie władze KOSP
sugerowały dyrekcjom szkół potrzebę tworzenia nowych hufców PW. I tak
np. kurator Jan Szwemin w styczniu 1926 r. wydał okólnik, w którym czy-
tamy: „Z uwagi na projekt ustawy o powszechnym obowiązku wychowania
fizycznego młodzieży i o przysposobieniu wojskowym, zatwierdzony przez
Radę Ministrów i przekazany ciałom ustawodawczym, niewątpliwie będzie
uchwalony, uważam już teraz za wskazane zwrócić uwagę na to, że stanie
się wówczas przedmiotem obowiązkowym w szkołach [...] Nie zamierzając
przed uchwaleniem wspomnianej na początku ustawy nakładać na szkoły
obowiązku tworzenia hufców szkolnych polecam Dyrekcjom i  Kierownic-
twom tych szkół, w których organizacji tego rodzaju nie ma dotychczas, aby
wspólnie z Radami Pedagogicznymi ponownie rozważyły, czy nie nastąpiły
już obecnie warunki sprzyjające założeniu hufca szkolnego”
15
.
Na początku lat trzydziestych nastąpiła zmiana. Na mocy zarządze-
nia MSWojsk. i MWRiOP z 4 lutego 1931 r. udział młodzieży w zajęciach
hufców szkolnych, w placówkach oświatowych, szkołach średnich ogólno-
kształcących, seminariach nauczycielskich i  szkołach zawodowych stał się
obowiązkowy, a  nie jak wcześniej dobrowolny, o  ile zgodę na to wyrażą
Rozporządzenie Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego i Ministra Spraw
Wojskowych z 1 XII 1922 r. w sprawie organizacji przysposobienia wojskowego w szkołach
średnich i zawodowych (Dz. U. M. W. R. i O. P. 1923, nr 1, poz. 2, s. 2–5).
12
13
14
J. Wojtycza,
Przysposobienie wojskowe...,
s. 58.
Rozporządzenie Ministra Wyznań Religijnych i  Oświecenia Publicznego z  5 I 1923 r.
w  sprawie przysposobienia wojskowego młodzieży szkolnej (Dz. U. M. W. R. i  O. P. 1923,
nr 1, poz. 3, s. 5–7).
AP w Bydgoszczy, Kuratorium Okręgu Szkolnego Pomorskiego (dalej: KOSP) w Toruniu,
sygn. 3582, KOSP w Toruniu – okólniki 1926 r., Okólnik KOSP w sprawie hufców szkolnych
PW, 8 I 1926 r., k. 5.
15
Zgłoś jeśli naruszono regulamin