K&A_plus_14_PL.pdf

(101610 KB) Pobierz
H
Wstępniak: Historia
istoria. Bez jej znajomości w żaden sposób nie da się zrozumieć współczesnego
świata. Ba, historia jest przecież z nami cały czas, wręcz tworzy się na naszych
oczach, a współczesne nam wydarzenia za jakiś czas znajdą się w szkolnych pod-
ręcznikach. Co prawda żyjemy w czasach bez konfliktów zbrojnych na skalę światową,
ale pamiętajmy, że polityka jest wojną bez działań militarnych. Rzymianie mądrze twier-
dzili: si vis pacem, para bellum. Tym bardziej że nie mamy do czynienia z żadnym mitycz-
nym „końcem historii”. Historia właśnie przyspiesza. Przyspiesza coraz bardziej, a wojna
handlowa USA – Chiny może się przekształcić w działania z użyciem wojska. Zwłaszcza
gdy przypomnimy sobie przyczyny wybuchu I wojny światowej.
Czy poznawanie historii poprzez gry strategiczne jest dobrą metodą? Uważam, że
całkiem niezłą, pod warunkiem że twórcy starają się wiernie odwzorować epokę i nie
umieszczają na przykład czołgów w średniowieczu (Cywilizacja i pochodne to oczywi-
ście inna półka – historii alternatywnych). Z kolei gracze zainteresowani tematem mogą
więcej poczytać o konflikcie, epoce i ówczesnych realiach już po skończeniu gry. To
z pewnością wyjdzie na dobre z wyżej wymienionych powodów. I do tego właśnie Was
zachęcamy, ponieważ gry o konfliktach historycznych są głównym motywem bieżącego
numeru. Z naciskiem na wojnę secesyjną, która przeorała świadomość mieszkańców Sta-
nów Zjednoczonych i której skutki obserwujemy do dziś.
Co jeszcze ciekawego w numerze? Nie chciałbym streszczać spisu treści, który znajdzie-
cie na kolejnej stronie, i sugerować, co czytać w pierwszej kolejności. Tradycyjnie mamy
dla Was opisy, recenzje, felietony, kilka dotychczasowych cykli i kilka nowych. Do wyboru
do koloru, a wszystko w jak najlepszej jakości, bo jakość to dla nas słowo-klucz. Z pew-
nością się nie zawiedziecie. Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystkie teksty zainteresują
każdego w takim samym stopniu. Staramy się jednak, aby dzięki różnorodności tematów
trafić do każdego miłośnika sprzętu komputerowego retro.
Życzymy interesującej lektury!
Pozdrawiamy
Piana i redakcja
Dziękujemy wszystkim Czytelnikom za zakup wersji papierowych naszego magazynu oraz za wsparcie
finansowe udzielone przy pobieraniu wersji cyfrowych. Dotacje po wydaniu numeru #13 przesłali:
Robert Rutkowski, Colin Vella, David Helmar, Johan Wahlstrom, Marcin Olejniczak, Mariusz Stańczyk.
`
SPIS TRESCI
SPIS TREŚCI
Good Old 8-Bit Games #1
Świeże strzelanki kosmiczne
Lala Prologue
Adventure Park
Zakurzone taśmy opsa:
Maze i Bomb Jack
Robots Rumble
18
19
8
12
14
17
lato/jesień
2019
Plus/4
VIC-20
C16
C64
C128
31
35
56
61
63
COMMODORE
Super Mario Bros C64
Konkurs: 10 linii w BASIC-u
Wacka demoscena, cz. IV
Najlepsze gry wojenne na C64
Dwa najlepsze symulatory na C64:
Steel Thunder i Fighter Bomber
AMIGA
Galeria – piękniejsza strona Amigi
BioJet
Skill Grid
Wings of Fury
WordWorth i polskie czcionki
ISO TrueType
40
10
16
20
24
M68k
AOS 4.x
Aros
MOS
HstWB Installer
Henrik Stengaard – wywiad
WinUAE w praktyce, cz. II
Desert Strike
Rozszerzenie pamięci A6095
Mali Amigowcy
46
47
49
52
70
76
RÓŻNE
Wstępniak
Fresh News
Adapter RetroJoy 2 USB (DIY)
Przegląd gier o wojnie secesyjnej
Iron Lord
2
4
22
26
32
Martin Noriander (Instant Remedy) 42
nowości
felietony
relacje
wywiady
emulacja
rysunki
Muzeum komputerów w Cambridge 66
A gdybym był młotkowym…
Zeppelin Games, cz 1. 1988-1990
Gadające Głowy: Amiga NG –
czy to w ogóle ma sens?
Johnny przedstawia: Rambo
78
82
68
73
COVER DISK
W bieżącym numerze rozpoczynamy cykl cover disków na C64 pod nazwą „Good
Old 8-Bit Games". Kolejne edycje będą się składały z naszego własnego loadera i 11
gier publikowanych za zgodą ich twórców lub wydawców. Nośnikiem serii GO8BG
będą dwustronne dyskietki 5.25''. Planujemy także przygotowanie pudełka do ich
przechowywania. Więcej informacji na stronach 8 i 9.
Komoda & Amiga plus
Magazyn użytkowników komputerów Commodore
Redaktor naczelny:
Arkadiusz ’Komek’ Kosiarski
Redaktor prowadzący:
Sebastian ’Minimoog’ Baranowski
Fizyczne wydania gier:
Łukasz ’Bob8bit’ Bobrecki
Redaktorzy:
Tomasz ’Tomxx’ Ankudowicz, Rafał ’Don
Rafito’
Pączko, Piotr
’c00k’ Machnowski, Ariel ’Ari’ Zimny, Marcin ’phowiec’ Królikowski, Krzysztof
'Xysiek' Parzych, Martin 'Logiker' Roscher, Tomek 'tommysi' Garbarski, Monka,
Łukasz 'Ponki' Pączko, Mariusz ’Ramos’ Rozwadowski
WWW:
http://ka-plus.pl
E-mail:
team@ka-plus.pl
Facebook:
KomodaAmigaPlus
Twitter:
@KAplusmagazine
Oprawa graficzna, skład i łamanie:
Tomxx, Emilia
Projekt i wykonanie okładki:
Tomxx
Redakcja językowa i korekta:
Łukasz ’Hery’ Herman
Tłumaczenie tekstów:
Ari, Mateusz Skotarski, Krzysztof Drzazga, Tomxx,
Wacek, Piana, Wojt
Korekta wersji angielskiej:
Darwin Meredith, Howard Knibbs, Conan Meredith
Współpraca:
Grzegorz ’MrMat’, George ’GeoAnas’ Anastasiadis, Dominik
’Petrichor’ Warkiewicz, Jan
’Johnny’
Lorek, Marcin 'Piana' Pianka, Leopold
Tupalski, Piotr
'Neurocide'
Haraszczak, Wacek, Wojt, Jędrzej Paszak
4
Komoda & Amiga plus
#14
Fresh
News
Wonder Girl in Monster
Place
Jackie McGeough
of Quest zachwyca złożonością,
bezbłędnym osadzeniem w swoim
gatunku i bogactwem warstwy
audiowizualnej. Inne platformy
mogą pozazdrościć VIC-owi tak
pełnokrwistego RPG-a. W K&A+ #15
opublikujemy pełną recenzję tego
dzieła.
Minimoog
Leu
AROS, MOS, AOS4, WOS, OS3.x
Marcus „ALB42” Sackrow
Fire
VIC-20
Rainer Kappler
Amiga 68k
Australijka Moya Jackie McGeo-
ugh, znana również jako Mighty-
Moya lub Amiga Cammy, pochwa-
liła się na swoim facebookowym
profilu postępami w pracy nad
amigową grą. Wonder Girl in Mon-
ster Place (taki roboczy tytuł nosi
ta produkcja) to klasyczna zręcz-
nościowa platformówka. W grafice
możemy doszukać się podobieństw
do Ruff 'n' Tumble, natomiast sama
bohaterka gry inspirowana jest
postacią Jill z trylogii pecetowych
platformówek: Jill of theJungle. Gra
jest we wczesnej fazie produkcji,
a autorka zmaga się z problemem
płynności, wynikającym z zastoso-
wania silnika Backbone. Co więcej,
Moya otwarta jest na współpracę
w zakresie dokończenie projektu.
Zapraszamy wszystkich chętnych.
Tommysi
RECENZJA
Wielu chłopców marzy o tym, żeby
zostać strażakami. To bardzo szla-
chetne z ich strony, choć zwykle
kończy się na czczych deklara-
cjach. Nie szkodzi jednak zagrać
w grę Fire – symulator strażackiej
pracy. Każdego z 65 dni należy
przedrzeć się przez zawikłane jak
labirynt miasto, uniknąć wypadku
podczas mknięcia wozem stra-
żackim po ulicy, wreszcie ratować
wyskakujących z płonących miesz-
kań ludzi. Podoba mi się, że autor
połączył w ten sposób kilka typów
gier. Jak na moje oko, Fire nadaje
się dla całej rodziny, szczególnie je-
śli Wasze pociechy marzą o karierze
strażaka. Niestety, kiedy to piszę,
na Double Sided Games skończył
się nakład gry.
Minimoog
Mimo mało znaczącej nazwy Leu to
prosta, ale bardzo przydatna prze-
glądarka, umożliwiająca wyświetla-
nie zawartości arkuszy kalkulacyj-
nych MS Excel (XLSX), OpenOffice
(ODS), Turbo Calc (TCD) i CSV. Pro-
gram korzysta z dobrodziejstw MUI
i już na obecnym etapie oferuje
podstawową edycję dokumentów
oraz eksport danych do obsługiwa-
nych formatów. Program dostępny
na wszystkie amigowe systemy, i to
całkowicie za darmo. Archiwum
dostępne jest za darmo na stronie
autora projektu.
Ponki
Looter: Haunted Castle
Marvin Hardy
C64
Realms of Quest V
Ghislain de Blois
VIC-20
Nareszcie! Oczekiwana od lat
wielka gra na VIC-20 została opu-
blikowana! Wydana nakładem
Double Sided Games piąta część
rozwijanej przez lata serii Realms
Pisząc ten krótki tekst, mam przed
sobą Lootera w wersji preview
i powiem wam, że jestem bardzo
podekscytowany. Przede wszystkim
uwielbiam gry, których tematem
są zamki, stwory, upiory itp. Główny
bohater gry to doświadczony
rabuś, który napotyka opuszczony
zamek kryjący mnóstwo skarbów.
Budowli strzegą przeróżne stwory
utrudniające szabrowanie. Bardzo
dobra grafika i ścieżka dźwiękowa
to główne atuty tego tytułu (o gry-
walności wersji preview trudno się
wypowiedzieć). Z niecierpliwością
czekam na pełną wersję.
Komek
lato/jesień
2019
Komoda & Amiga plus
#14
5
4M Arena
Darro99, Errazking, Narciso
C64
z Imperium. Gra oferuje świetną
oprawę graficzną i muzyczną. Ca-
łość stworzona w Amosie.
Ponki
AmiCraftNova 1.1
CarasGhant
OS4.1, Warp3D Nova
Podobno właściciele biją się ze
sobą niczym kibole w imię tego,
który komputer uważają za lepszy.
To nie do końca tak, ale w każdej
plotce jest ziarno prawdy. W grze
wcielamy się w przedstawiciela
jednego z klanów Commodore,
MSX, Amstrada lub Spectrum, a na-
stępnie możemy sobie wszystko
„wyjaśnić”. Pewnie znudzi się po
kilkunastu razach, ale po staranno-
ści wykonania widać, że gierka nie
jest za darmo.
c00k
SnoopDos
Amiga m68k, OS 2.x
Thomas Richter, Eddy Carroll
Czy jest ktoś, kto nie słyszał o kwa-
dratowym świecie Minecrafta? Od
teraz również użytkownicy Amigi
z systemem 4.1 mogą zacząć budo-
wać w nim własne światy. AmiCraft-
Nova korzysta ze sterowników War-
p3D Nova i jako jedna z pierwszych
gier w pełni wykorzystuje moc GPU
do generowania obrazu. Archiwum
dostępne na OS4Depot.
Ponki
Kilka miesięcy temu, obok za-
wiłości prawnych wokół marki
Amiga i w cieniu szumnie wydanej
wersji 3.1.4, została wydana nowa
aktualizacja pakietu Boing Bag
3&4, przeznaczona dla systemu
3.9.2 lub starszej wersji 3.9.4. Celem
pakietu jest uaktualnienie niektó-
rych komponentów oraz poprawa
stabilności i usunięcie błędów
Amiga OS. Jak zaznacza autor, to
wspólne dzieło amigowej społecz-
ności. Do instalacji wymagana
jest wcześniejsza instalacja Boing
Bag 1 i 2, a także oryginalna płyta
z systemem wydana przez Haage &
Partner. Archiwum do pobrania ze
strony amigan.1emu.net.
Don Rafito
JetHunt
Amiga 68k, AGA
Coagulus
Alex Kidd
Amiga 500, 1 MB
Erik Hogan
Znany program do monitorowania
aktywności AmigaOS doczekał się
aktualizacji. Według autora popra-
wiono błędy związane z przekazywa-
niem i sortowaniem pakietów między
systemowymi handlerami. Archiwum
dostępne na Aminecie.
Ponki
Star Dust Wars
Amiga 500, 1 MB Chip
Electric Black Sheep
Alex Kidd to wspaniała i barwna
platformówka stworzona w latach
80. przez Segę. Zanim firma stwo-
rzyła postać Sonica, to właśnie Alex
Kidd był jej maskotką. Aktualnie,
dzięki Erikowi Hoganowi, gra została
w zaledwie 48 godzin przeporto-
wana na Amigę z wykorzystaniem
Scorpion Engine i zaprezentowa-
na na imprezie KiwiJam w Nowej
Zelandii.
Ponki
Zapowiadany w sieci remake gry
H.E.R.O. w końcu ujrzał światło
dzienne. W labiryntówce wcielamy
się w postać ratownika, który musi
odnaleźć zaginionych w kopalni
górników. Bohater ma do pokona-
nia ciemne tunele, zablokowane
przejścia i jadowite pająki. Wyma-
gana Amiga z chipsetem AGA.
Don Rafito
VIC Nibbler
Hevco.uk
VIC-20
Boing Bag 3&4
Kto z fanów kosmicznej sagi
George'a Lucasa nie marzył, aby
stać się jednym z jej bohaterów?
W grze Star Dust Wars wcielamy się
w postać samego Luka Skywalkera
i za sterami supermyśliwca X-Wing
wspomagamy Rebelię w walce
Amiga 68k, OS 3.9.2
James Jacobs i in.
Lubicie małe gry? Ja ubóstwiam.
Pewnie dla tego VIC Nibbler
przypadł mi do gustu. Tytuł łączy
w sobie dwie klasyczne gry, które
lubię – Pac-Mana i Snake’a. Nie
jest to nowy pomysł, bo pochodzi
z arkadowej gry Nibbler z 1982 roku.
RECENZJA
lato/jesień
2019
Zgłoś jeśli naruszono regulamin