K&A_plus_13_PL.pdf

(96844 KB) Pobierz
Wstępniak: Szczęsliwa trzynastka
T
rzynastka, trzynastka, trzynastka – nie można by tak od razu przeskoczyć do czternastki?
Nic z tych rzeczy! Niestraszna nam przesądna liczba – zawsze staramy się ciężką pracą
stanąć na wysokości zadania i zaserwować Wam, drodzy Czytelnicy, tłuściutkie materiały.
Ciężką pracę czasem porównuje się do walki, a walka to niejednokrotnie sztuka. Potrzeba
ćwiczeń ciała i umysłu pod okiem mistrza, żeby ją opanować. Zastanawialiście się kiedyś, czy
sztukę tę opanowali bohaterowie Street Fightera II? C00k postanowił to prześledzić i z gąszczu
ciosów niemożliwych do wykonania wybrał te, które nie tylko istnieją, ale mają szlachetny ro-
dowód. Wszystko to w artykule „Street Fighter II. Fikcje i Fakty”.
Walka i przemoc – pojęcia te w grach wideo były mi obce aż do momentu, gdy mając trzy-
naście lat, po raz pierwszy zagrałem w grę strategiczną. Od tego czasu ubóstwiam ten gatu-
nek. Mam nadzieję, że Wy również żywicie ciepłe uczucia do gier strategicznych, bo główne
miejsce w tym numerze zajmuje klasyk gatunku – The Settlers. Przygotowaliśmy dla Was wy-
wiad z Volkerem Wertichem, twórcą Settlersów, w którym przeczytacie o procesie powstawa-
nia gry, jak również o dorastaniu z Commodore i „hodowaniu” osobistych testerów gier. Roz-
mawialiśmy także z Sordanem, który lata do Anglii tylko po to, aby pograć w Settlersów. Ci zaś
z Was, którzy dotąd nie interesowali się strategią, w pierwszej kolejności powinni przeczytać
szczegółowy opis pierwszej części The Settlers, który zamieściliśmy w tym numerze.
Nie kończy się na tym jednak wątek gier strategicznych. Logiker przygotował dla Was opis gry
Space Moguls oraz wywiad z jej twórcą, Carlem-Henrikiem Sk
å
rstedtem. Dowiecie się z niego
m.in., ile Space Moguls ma wspólnego z innym klasykiem gatunku – M.U.L.E.
Ale ponieważ nie samymi grami społeczność retro żyje, nie mogło również zabraknąć kolejne-
go felietonu Wacka o demoscenie, sprzętowych bojów GeoAnasa, a także dwóch nowych
cykli. Pierwszy poświęcony jest kolekcjonerom sprzętu retro, drugi – WinUAE.
Aby nie zdradzić wszystkiego, zapraszam do lektury najnowszego numeru naszego magazynu.
Jestem przekonany, że trzynastka nie okaże się pechowa i że będzie kolejnym krokiem w stro-
nę jeszcze lepszej jakości K&A+.
Pozdrawiamy
Minimoog i redakcja
Grafikę okładki – postać zabawnego rycerza, bohatera pierwszej odsłony amigowych Settlersów – wykonał
współpracujący z naszą redakcją Ruben Messeguer. Ruben jest grafikiem, któremu zawdzięczamy już kilka
wcześniejszych okładek, m.in. tę ze smokiem i mieczem z K&A+ #2, i choć nie jest on fanem komputerów retro,
dobrze orientuje się w kulturze gier komputerowych, co widać po stylu jego prac. Ruben dedykuje ten obrazek
swojemu zmarłem przed dziesięciu laty ojcu.
Dziękujemy wszystkim Czytelnikom za zakup wersji papierowych naszego magazynu oraz za wsparcie finansowe
udzielone przy pobieraniu wersji cyfrowych. Dotacje po wydaniu numeru #12 przesłali: Jasja Bos, Mark Davies,
Michael Steil, Michał Kopacz, Arthur Yarish, Krzysztof Lenard i Michał Lodowski.
`
SPIS TRESCI
SPIS TREŚCI
Yoomp! 64
Farming Simulator C64 edition
Alien Invasion
Tenebra Macabre
Mancave – a wife free zone
The Valley
Global Game Jam
Lenitive
25
26
28
29
30
31
32
33
wiosna/lato
2019
Plus/4
VIC-20
C16
C64
C128
53
54
58
62
64
74
77
COMMODORE
Space Moguls. Hołd M.U.L.E.
Carl-Henrik Sk
å
rstedt – wywiad
Roy Widding – Megastyle
Modem StrikeWiFi dla C64
Wacka demoscena, cz. III
Liverpool: The Computer Game
Wykopalisko: Bazair
AMIGA
Street Fighter 2. Fikcje i fakty
Barbarian+
The Settlers
GameDev Story: Volker Wertich
RNOPDF
Gunnar Kristjánsson – Amibian
12
14
16
20
38
40
Sordan – największy fan Settlersów 24
M68k
AOS 4.x
Aros
MOS
HighGFX i HD720 – tryby graficzne 43
Strefa Konsolowca: Pong 4k
Tiger Claw
Bridge Strike
WinUAE w praktyce, cz. I
Trap Runner
45
47
48
68
73
RÓŻNE
Wstępniak
Fresh News
K&A plus CoverCD, Disk #13
Galeria – Syntax Error
Galeria – Pixel Heaven
Commodore: The Inside Story
2
4
7
8
9
10
nowości
felietony
relacje
wywiady
emulacja
rysunki
Największa kolekcja Commodore
Retro rozsądek
Warlords Battlecry 2
Gadające Głowy: Emulanci
Johnny przedstawia:
Rozmowa przy barze
82
34
51
76
78
COVERDISK
Do tego numeru naszego magazynu przygotowaliśmy dla Was pierwszy fizyczny
coverdisk dla Amigi. Na płycie CD znajdziecie mnóstwo plików, a dokładną ich listę,
wraz z wyszczególnieniem autorów, podano na stronie 7. CoverCD kupicie w naszym
sklepie. Dostawę można połączyć z papierowym wydaniem magazynu.
Komoda & Amiga plus
Magazyn użytkowników komputerów Commodore
Redaktor naczelny:
Tomasz ’Tomxx’ Ankudowicz
Redaktor prowadzący:
Sebastian ’Minimoog’ Baranowski
Redaktor mediów społecznościowych:
Marcin 'Piana' Pianka
Fizyczne wydania gier:
Łukasz ’Bob8bit’ Bobrecki
Redaktorzy:
Arkadiusz ’Komek’ Kosiarski, Grzegorz ’MrMat’, Rafał ’Don
Rafito’
Pączko, Piotr ’c00k’ Machnowski, George ’GeoAnas’ Anastasiadis, Ariel ’Ari’
Zimny, Marcin ’phowiec’ Królikowski, Krzysztof 'Xysiek' Parzych, Daniel 'Thor-
walian’ Kazek, Martin 'Logiker' Roscher, Tomek 'tommysi' Garbarski, Monka,
Łukasz 'Ponki' Pączko, Mariusz ’Ramos’ Rozwadowski
WWW:
http://ka-plus.pl
E-mail:
team@ka-plus.pl
Facebook:
KomodaAmigaPlus
Twitter:
@KAplusmagazine
Oprawa graficzna, skład i łamanie:
Tomxx, Emilia
Projekt i wykonanie okładki:
Ruben Messeguer
Redakcja językowa i korekta:
Łukasz ’Hery’ Herman
Tłumaczenie tekstów:
Ari, Mateusz Skotarski, Krzysztof Drzazga, Tomxx,
Wacek, MrMat, Piana, Wojt
Korekta wersji angielskiej:
Darwin Meredith, Howard Knibbs
Współpraca:
uka, Jan
’Johnny’
Lorek, Leopold Tupalski, Dominik
’Petrichor’ Warkiewicz, Piotr
'Neurocide'
Haraszczak, Wacek, Sordan,
Marek 'MarX' Hać, Marcel Franquinet, Wojt
4
Komoda & Amiga plus
#13
Frantic Freddie II
Oziphantom
C64
Fresh
News
Robots Rumble
Digital Monastery
Let's invade 2
The New Dimension
C64
C64, Plus/4, VIC-20
Tak jest! Space Invaders ciągle
na topie. Let’s Invade 2 to kolejna
część gry wzorowanej na wielkim
hicie sprzed lat, czyli tradycyjnie:
ostra walka z napływającą falą ob-
cych. Druga odsłona gry to wciąż
dobra zabawa. Warto dodać, że
Let’s Invade 2 jest jedną z uczestni-
czek konkursu RGCD C64 16KB Car-
tridge GameDev Compo. Ciekawe,
jak sobie poradzi.
Komek
Wow! Stary, poczciwy Frantic
Freddie powraca! Ta wciągająca
zręcznościówka z pierwszej poło-
wy lat 80. niejednemu graczowi
utknęła w pamięci. Co nowego
w wersji drugiej? Dokładniejsza
animacja głównego bohatera,
inne stworki, bardziej urozmaico-
ne platformy no i lepsza ścieżka
dźwiękowa. Frantic Freddie II to
wciąż bardzo dobra gra, tyle że
w jeszcze lepszym wykonaniu.
Chwytamy za joya i jedziemy
z koksem!
Komek
Panzer
Sputnik World
C64
Już po pierwszym screenie z Robots
Rumble wiedziałem, że kolejny
efekt talentu Digital Monastery
i Hokuto Force ma duże szanse
mnie zauroczyć. Mimo że jest to
jeden z moich ulubionych stylów
graficznych, to w parze z nim
musi iść także solidna rozgrywka.
Od razu zdradzę – jest dobrze.
W grze wcielamy się w 45-letniego
Slade’a, który zawodowo zajmuje
się niszczeniem zepsutych robotów.
Jego misja polega na odwiedzaniu
kolejnych planet i doprowadzaniu
automatów do gorącej lawy. Cel
osiągamy przez właściwe operowa-
nie dwoma magnesami, tak aby
krok po kroku sprowadzić robo-
ta na dół planszy. Im dalej, tym
trudniej. Oprócz przeszkód tereno-
wych pojawiają się wszędobylscy
strażnicy, szklane podłogi i nie-
wygodne teleporty. Trzeba więc
ruszyć głową, bo Robots Rumble to
pełnoprawna gra logiczna, dodaj-
my – bardzo udana.
Thorwalian
RECENZJA
CD32 and Beer
EAROK
Amiga CD32
Co ma wspólnego amigowa kon-
sola z piwem? Bardzo dużo. Zestaw
imprezowy. Earok, tym razem stanął
na wysokości zadania, tworząc
składankę zawierającą 250 tytułów.
Strzelanki, bijatyki, gry sportowe,
samochodówki, klasyki, nowości.
Wszystko schludnie posegregowane.
Nic, tylko otworzyć browca i wziąć
do ręki joypada.
Don Rafito
Motywy z czołgami pojawiały się
już setki razy w grach wideo. Tym
razem kolej na hiszpańską grupę
Sputnik World, która wydała grę
Panzer. Celem gracza jest zdo-
bycie czterech baz wroga z po-
mocą trzech czołgów. W trakcie
misji należy zniszczyć wszystkie
wrogie czołgi i uważać na ukryte
miny. Sterowanie pojazdami nie
odbywa się metodą tradycyjną
(joystick), ale za pomocą panelu
sterowania, który znajduje się po
prawej stronie ekranu. Dobra gra-
fika i wpadająca w ucho muzyka
podnoszą wartość programu.
Warto zagrać.
Komek
wiosna/lato
2019
Komoda & Amiga plus
#13
5
Open Dune
NovaCoder
Amiga 040, RTG, AHI, OS 3.1
Amibian 1.5
http://www.amibian.net
Emulacja
GoADF
Amiga m68k
Bitplan Krzysztof Donat
Mimo że Dune 2 ma swoją wersję
na Amigę Klasyczną, na bazie
otwartych źródeł powstał port wersji
na PC. Gra, mimo wysokich wyma-
gań (w 2019?), oferuje rozgrywkę
na pełnym ekranie oraz w oknie
na Workbenchu. Port dostępny na
Aminecie. Do działania wymagane
są pliki z oryginalnej wersji.
Don Rafito
Po dłuższym oczekiwaniu doczeka-
liśmy się Amibiana, popularnego
pakietu z emulacjami w wersji 1.5.
Zmian i nowości jest całkiem sporo.
Więcej informacji w wywiadzie
z autorem, Gunnarem Kristjáns-
sonem, który znajdziecie w tym
numerze.
Piana
Lumber Jack Platform
River Raid Reloaded
Flashtro, Alpha One, Chipmunk
Amiga m68k
Amiga OCS/ECS
Lemming880
Dla Bridge Strike, którego opis za-
mieszczono w bieżącym numerze,
rośnie konkurencja. I to nie naj-
gorsza. Szczerze polecam skon-
frontować tytuł z pozycją wydaną
przez Koyota i ekipę, choćby dla
porównania.
Don Rafito
Nasz znajomy drwal doczekał się
kontynuacji w postaci platformów-
ki. Tym razem gracze wcielają się
w postać wąsatego pogromcy
lasów, który ciska w rywali siekierka-
mi niczym Indianin tomahawkami,
przy okazji skacząc z półki na półkę.
Tytuł dostępny na Aminecie, i to
zupełnie za darmo.
Don Rafito
Nasi rodzimi programiści po raz
kolejny pokazują, że europejską
kolebką Amigi Klasycznej jest
właśnie Polska. Program, o którym
mowa, wymaga do działania
systemu 2.0+. Co potrafi? Odczyt
informacji o obrazie dyskietki
w formacie ADF (DOS/NDOS);
przeglądanie zawartości plików
ADF w trybach plikowych i bloko-
wych, bez konieczności nagry-
wania ADF na fizyczny nośnik;
nagrywanie plików ADF na dys-
kietki; podpinanie obrazów ADF
w jednym z czterech udostęp-
nionych napędach wirtualnych.
Program dostępny bez żadnych
ograniczeń, na licencji shareware,
z dobrowolną rejestracją (30 zł).
Czy trzeba więcej argumentów,
aby zarejestrować amigową apli-
kację, która depcze po piętach
sprzętowemu emulatorowi napę-
dów FDD Gotek? Co więcej, autor
zapowiedział poprawki w kolejnej
wersji.
Don Rafito
AmiDuke AGA/RTG
NovaCoder
Amiga AGA/RTG 040/060
Skill Grid
Amiga AGA
Simone Bevilacqua
Sidelines
Iceout
C64
Na ile sposobów można ugryźć
ten sam temat? Na tyle, ile
pomysłów. Nowe porty znanej
strzelanki FPS pojawiły się na
Aminecie. Wymagane oryginalne
pliki z gry i Amiga z układami gra-
ficznymi AGA lub kartą graficzną.
Don Rafito
Wydania doczekał się tytuł zapo-
wiadany od wielu miesięcy. Skill
Grid to dynamiczna strzelanka
kosmiczna, w której stawia się na
jak najdłuższe przeżycie i uzbiera-
nie największej liczby punków. Grę
można kupić na platformie www.
retream.com za ok. 8 euro. Pozycja
dostępna w formie wydania fizycz-
nego lub elektronicznego.
Don Rafito
Iceout to mistrz minimalizmu, uwiel-
biam jego gierki. Tym razem zapro-
ponował nam ciekawą układankę
Slidelines. Gra polega na zmianie
położenia kresek znajdujących się
w lewym polu, aby uzyskać wzór
z prawego pola. Zadanie należy
wykonać w określonym czasie.
Jeśli chcesz odpocząć od wielkich
produkcji, zapraszam na Sidelines.
Warto zagrać.
Komek
RECENZJA
wiosna/lato
2019
Zgłoś jeśli naruszono regulamin