WIELKIE JEZIORA MAZURSKIE 2020 – STRATEGIA.pdf

(3934 KB) Pobierz
WIELKIE JEZIORA MAZURSKIE 2020 – STRATEGIA
Strategia powstała w wyniku współpracy samorządów lokalnych skupionych wokół idei rozwoju i promocji
Krainy Wielkich Jezior Mazurskich. W pracach nad Strategią brali udział pracownicy urzędów: Miasta Giżycko,
Gminy Giżycko, Gminy Mikołajki, Gminy Miłki, Miasta Mrągowo, Gminy Mrągowo, Gminy Orzysz, Gminy Pisz,
Gminy Pozezdrze, Gminy Ruciane-Nida, Gminy Ryn i Gminy Węgorzewo.
Prace były wspierane przez zespół Geoprofit, pod kierunkiem prof. Wojciecha Dziemianowicza, w skład
którego weszli: dr Marta Derek, dr Sylwia Kulczyk, dr Katarzyna Szmigiel-Rawska, Klaudia Peszat, Kamil
Przyborowski, Jan Charkiewicz, Anna Dąbrowska i Edyta Woźniak.
GMINY WJM
Warszawa – WJM, marzec 2014 r.
SPIS TREŚCI:
1.
WPROWADZENIE ............................................................................................. 5
1.1.
1.2.
2.
3.
C
EL I ZAKRES
S
TRATEGII
...................................................................................... 5
M
ETODYKA PRZYGOTOWANIA
S
TRATEGII
............................................................... 6
WIZJA ROZWOJU WJM, MISJA STRATEGII ........................................................ 8
DIAGNOZA STRATEGICZNA OBSZARU WJM ................................................... 10
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
3.5
3.6.
3.7.
3.8.
3.9.
3.10.
S
PECYFIKA KRAJOBRAZU
WJM .......................................................................... 10
S
TAN ŚRODOWISKA I OCHRONA PRZYRODY
........................................................... 12
T
URYSTYKA
NA STYKU PRZYRODY I GOSPODARKI
................................................. 13
P
OTENCJAŁ LUDNOŚCIOWY
............................................................................... 18
K
APITAŁ LUDZKI I KAPITAŁ SPOŁECZNY
................................................................. 19
P
RZEDSIĘBIORCZOŚD I RYNEK PRACY
.................................................................... 21
WJM
A INTELIGENTNE SPECJALIZACJE WOJEWÓDZTWA WARMIOSKO
-
MAZURSKIEGO
.... 22
D
OSTĘPNOŚD KOMUNIKACYJNA
......................................................................... 23
I
NFRASTRUKTURA TECHNICZNA
.......................................................................... 23
P
OZIOM ZAMOŻNOŚCI I ŚRODKI Z
UE
POZYSKIWANE PRZEZ GMINY
WJM ................... 25
4.
ANALIZA SWOT .............................................................................................. 28
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
M
OCNE STRONY
WJM .................................................................................... 28
S
ŁABE STRONY
WJM....................................................................................... 28
S
ZANSE
WJM
W JEGO OTOCZENIU
..................................................................... 30
Z
AGROŻENIA
WJM
W JEGO OTOCZENIU
.............................................................. 30
5.
CELE STRATEGII .............................................................................................. 32
5.1.
C
EL GŁÓWNY
................................................................................................. 32
5.2.
C
ELE STRATEGICZNE
........................................................................................ 33
5.2.1.
Wysoki poziom edukacji i partycypacji społecznej ............................ 34
5.2.2.
Konkurencyjna gospodarka ............................................................... 35
5.2.3.
Spójnośd komunikacyjna wewnętrzna i zewnętrzna ......................... 36
5.2.4.
Wysokiej jakości środowisko przyrodnicze ........................................ 36
6.
WSPÓLNE KIERUNKI DZIAŁAO NA RZECZ REALIZACJI CELÓW ......................... 38
K
IERUNEK
1. N
OWOCZESNA EDUKACJA
KONKURENCYJNY ROZWÓJ
......................... 39
K
IERUNEK
2. I
NTEGRACJA SPOŁECZNA I BUDOWA ZAUFANIA
.................................... 41
K
IERUNEK
3. P
RZEDSIĘBIORCZOŚD I ZATRUDNIENIE
................................................ 43
K
IERUNEK
4. R
EGIONALNY PRODUKT TURYSTYCZNY
W
IELKICH JEZIOR
M
AZURSKICH
..... 46
K
IERUNEK
5. I
NWESTYCJE KOMUNIKACYJNE
......................................................... 49
K
IERUNEK
6. MASTERPLAN II –
CZYSTE ŚRODOWISKO PRZYRODNICZE I ZASOBNE
JEZIORA
51
6.1.
6.2.
6.3.
6.4.
6.5.
6.6.
7.
STRATEGIA WJM A DOKUMENTY KRAJOWE I WOJEWÓDZKIE ........................ 53
S
TRATEGIA ROZWOJU KRAJU
2020..................................................................... 53
K
RAJOWA
S
TRATEGIA
R
OZWOJU REGIONALNEGO
. R
EGIONY
, M
IASTA I OBSZARY WIEJSKIE
54
7.3.
S
TRATEGIA ROZWOJU SPOŁECZNO
-
GOSPODARCZEGO
WO
JEWÓDZTWA
W
ARMIOSKO
-
M
AZURSKIEGO DO ROKU
2025 ...................................................................................... 55
7.1.
7.2.
8.
REKOMENDACJE WDRAŻANIA STRATEGII ...................................................... 57
Strona
2
9.
MONITORING I EWALUACJA .......................................................................... 58
10.
OPIS PRZEDSIĘWZIĘD KLUCZOWYCH ORAZ PROJEKTÓW KOMPLEMENTARNYCH
……………………………………………………………………………………………………………………….60
11.
WYKORZYSTANE ŹRÓDŁA ........................................................................ 150
Strona
3
Używane skróty:
Skrót
B+R
GUS
IOB
JBR
KPZK
KSRR
MIR
MRR
OSI
OZE
PGR
PKB
SRK
SR WJM
SSE
UE
WJM
W-M
W-MBPP
Rozwinięcie
badania i rozwój
Główny Urząd Statystyczny
instytucje otoczenia biznesu
jednostka badawczo-rozwojowa
Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2010-2020. Regiony, miasta, obszary wiejskie
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
obszar strategicznej interwencji
odnawialne źródła energii
Paostwowe Gospodarstwo Rolne
Produkt Krajowy Brutto
Strategia Rozwoju Kraju 2020 (nazywana średniookresową Strategią Rozwoju Kraju)
Strategia Rozwoju obszaru Wielkich Jezior Mazurskich
Specjalna Strefa Ekonomiczna
Unia Europejska
Wielkie Jeziora Mazurskie
Warmiosko-mazurskie
Warmiosko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego w Olsztynie
Mapa 1. Obszar Wielkich Jezior Mazurskich
Węgorzewo
Pozezdrze
Giżycko
Giżycko
Mrągowo
Mrągowo
Ryn
Miłki
Mikołajki
Orzysz
Pisz
Ruciane-Nida
Źródło: opracowanie własne.
Strona
4
1. WPROWADZENIE
1.1. CEL I ZAKRES STRATEGII
Cel stworzenia Strategii WJM został określony w misji (rozdz. 2). Strategia ma
ułatwid samorządom lokalnym WJM przygotowanie i realizację wspólnych
przedsięwzięd w oparciu o zasoby własne, jak i pojawiające się różnorodne
możliwości wsparcia zewnętrznego do 2020 roku.
Zakres Strategii w pełni odpowiada wyzwaniom, przed jakimi stoją samorządy
lokalne obszaru Wielkich Jezior Mazurskich. Dokument składa się z
następujących części:
1.
Wizja rozwoju i misja dokumentu
– w tej części zaprezentowano wspólnie
wypracowaną wizję rozwojową oraz wskazano jaka jest misja Strategii.
Celowo wizję umieszczono na wstępie, ponieważ to od niej rozpoczął się
proces współpracy. Taka też jest logika tworzenia nowoczesnych
dokumentów.
2.
Diagnoza strategiczna obszaru WJM
– obejmuje swoim zakresem wszystkie
ważne – z punktu widzenia współpracy – zagadnienia o znaczeniu
strategicznym. Z jednej strony w diagnozie zaprezentowano dane dla całego
obszaru WJM na tle województwa warmiosko-mazurskiego i Polski, z drugiej
zaś wskazano również zróżnicowanie wewnątrz obszaru Wielkich Jezior
Mazurskich.
3.
Analiza SWOT
– przeprowadzono ją dwuetapowo. W pierwszej kolejności
wskazano najważniejsze cechy obszaru WJM oraz zjawiska zewnętrzne
wynikające z diagnozy i warsztatów strategicznych. W drugim etapie
dokonano nieznacznej modyfikacji analizy SWOT, po opracowaniu celów i
kierunków działao (usunięto zapisy zbędne, do których nie ma odniesieo w
celach i kierunkach działao).
4.
Cele Strategii
– dokument operuje kilkoma poziomami celów. Prace zespołu
zakładały koncentrację na zagadnieniach najważniejszych, dlatego liczba
celów jest ograniczona. Każdy cel został uzasadniony, wskazano również
relacje między celami.
5.
Wspólne kierunki działao na rzecz realizacji celów
– kierunki działao
opisane są pod kątem relacji z analizą SWOT oraz ze Strategią rozwoju
społeczno-gospodarczego
województwa
warmiosko-mazurskiego
i
założeniami Umowy Partnerstwa.
6.
Relacje między Strategią Rozwoju WJM a dokumentami krajowymi i
wojewódzkimi
– ta częśd Strategii przedstawia, które cele strategiczne WJM
odnoszą się do celów: „Strategii rozwoju kraju 2020” (ŚSRK –
średniookresowa strategia rozwoju kraju), „Krajowej Strategii Rozwoju
Regionalnego 2020. Regiony, miasta, obszary wiejskie”, „Strategii Rozwoju
Polski Wschodniej” oraz „Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
Województwa Warmiosko-Mazurskiego do roku 2025”.
Strona
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin