Mysle pozytywnie-Ebook dla nauczycieli.pdf

(6179 KB) Pobierz
1
dla nauczycieli
2
Projekt finansowany ze środków z Ministerstwa Edukacji Narodowej
w ramach Narodowego Programu Zdrowia
Samorozwój
poprzez sztukę
1
dla młodzieży
2
17-21
lat
rafał czachorowski
3
4
S
ztuka jest mówieniem nie wprost. Mówieniem przez słowa, które zdają się
znaczyć coś innego niż zwykle – jak w powieści czy wierszu, mówieniem przez
obraz – jak w malarstwie czy grafice, mówieniem przez kształt – jak w rzeźbie czy
instalacjach, mówieniem przez dźwięk – jak w muzyce. Są sztuki, które łączą to
mówienie nie wprost – jak opera czy film.
Sztuka jest rozmową poprzez opowieść – nawet w niewielkim wierszu, jak na
przykład w tym pięknym wierszu Poświatowskiej:
Nie widziałam Cię już od miesiąca.
I nic. Jestem może bledsza,
trochę śpiąca, trochę bardziej milcząca.
Lecz widać można żyć bez powietrza.
Rozumiemy, że poetka mówi o tęsknocie. Choć słowo „tęsknota” nie pada. Ostatni
wers mówi nam, że możemy żyć bez powietrza, ale wiemy, że nie jest to niemożliwe
przecież. Ale – ponieważ wiemy, że to wiersz – szukamy jakiegoś sensu i tęsknota
staje się tym sensem. Powietrze staje się ukochanym, o którym poetka opowiada
w pierwszym wersie. Nie musi to być zresztą ukochany mężczyzna, może to być
ktokolwiek kogo kochamy – mama, tata, przyjaciółka… Wszystko zależy od nas.
Ale wiemy, że możemy żyć bez kogoś, kogo nawet bardzo kochamy, rozumiemy
– o dziwo! – ostatni wers. Ale zarazem, wiemy, że przecież nie da się żyć bez
powietrza, więc… No właśnie, czy da się wprost powiedzieć, o czym pisze poetka?
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin