Instytucje rynkowe.doc

(93 KB) Pobierz
Rynek-to ogół stosunków wymiennych między sprzedającymi reprezentującymi podaż towarów i usług, a kupującymi reprezentującymi

RYNEK

-to ogół stosunków wymiennych między sprzedającymi reprezentującymi podaż towarów i usług, a kupującymi reprezentującymi popyt na towary i usługi.

-złożony układ powiązań podmiotów i przedmiotów funkcji kupna – sprzedaży o określonej orientacji przestrzennej i formalnej

Funkcje rynku:

-dystrybucyjna

-informacyjna

-regulacyjna

KUPIEC: osoba, która profesjonalnie zajmuje się pośrednictwem wymiany.

INSTYTUCJE RYNKOWE- organizacje lub osoby za pośrednictwem, których dokonuje się przepływ od producenta do finalnych odbiorców różnych strumieni rynkowych. Charakter tych strumieni jest ściśle powiązany z rodzajem rynku. Najwcześniej ukształtował się rynek produktów, potem rynek kapitałowo- pieniężny i wreszcie rynek pracy. Te dwa ostatnie rynki są ściśle powiązane z funkcjonowaniem rynku produktów.

Instytucja rynkowa ukształtowana historycznie- to wyspecjalizowana jednostka społeczna lub gospodarcza tworząca zorganizowaną całość, realizująca określony zakres działań w zakresie kupna-sprzedaży zgodnie z obowiązującym zespołem przepisów prawnych lub norm obyczajowych.

PODZIAŁ INSTYTUCJI:

I.Ze względu na sferę działania:

1)inst. działające w sferze realnej rynku:

  -ins. o dominującej funkcji zbytu,

  -     .................................handlowych,

  - .....................................transportowych,

  - .....................................magazynowych,

2)inst.. działające w sferze regulacyjno- informacyjnej:

  -inst. ochrony uczestników rynku,

  -inst. kontrolne,

  -finansowo-kredytowe,

  -ubezpieczeniowe,

  -celno-podatkowe,

  -naukowo-badawcze,

  -doradczo-marketingowe.

3)Inst.. działające w obu sferach.

II.Ze względu na branżowy charakter rynku:

1)Inst.. rynków dóbr konsumpcyjnych.

2).............................. inwestycyjnych.

3)Inst.. rynku usług.

4).................. pieniężnego.

5)................. mieszkaniowego.

6)................. pracy.

III.Dwie podst. grupy instytucji rynkowych:

1)Inst.. rynkowe w sensie podmiotowym (sensu stricte).

2)Inst.. rynkowe w sensie prawno-funkcjonalnym (sensu legro).

IV.Ze względu na zasięg, sposób rejestracji zasad działania:

1)Inst.. rynkowe sformalizowane,

2)Inst.. rynkowe zwyczajowe.

............................................................................

FRANCHISING

- sytuacja prawna, w której jedna ze stron (dawca franchisor) będąca najczęściej uznanym podmiotem na rynku i mającym na nim ugruntowaną pozycję, swym szyldem firmuje działalność innego podmiotu (biorcy, franchisee)

PODSTAWOWE ELEMENTY:

-Przedmiot franchisingu-procedura działalności usługowej, receptura i organizacja produkcji, know-how, marka firmy

-Franchise-dawca-posiada wartość będaca przedmiotem franchisingu

-Franchise-biorca-zwykle mała, tworząca się firma

-Umowa franchisingu- reguluje stosunki między franchise- dawcą, a franchise- biorcą

-Opłata franchisingowa-opłata przekazywana przez franchise-biorcę na rzecz franchise-dawcy

Ze zwzględu  na przedmiot prowadzonej działalności franchising można podzielić na:

-PRZEMYSŁOWY- w ramach, którego dawca zobowiązuje się do udostępnienia swojego know-how, technologii produkcji, tajemnicy zawodowej itp. Franchise- biorca wytwarza w swoim przeds. wyroby o identycznej jakości i cechach zewnętrznych jakie mają wyroby produkowane w macierzystym przedsięb.

-DYSTRYBUCYJNY- gdzie dawca zobowiązuje się do dostarczania określonych towarów, a franchise- biorca przejmuje obowiązek ich sprzedaży w ramach działalności swojego przedsiębiorstwa.

-USŁUGOWY- zawiera zobowiązanie biorcy do posługiwania się znakiem firmowym franchise- dawcy oraz stosowanym przez niego oznakowaniem przedmiotów i wykonywanych usług.

-MIESZANY- zawiera elementy franchisingu produkcyjnego, handlowego i usługowego.

RODZAJE UMÓW FRANCHISINGU:

-Umowa franchisingu indywidualnego: ma miejsce wtedy, kiedy fr.-dawca zawiera umowę z fr.-biorcą posiadającym tylko jedno przeds.

-Umowa franchisingu wielokrotnego: daje fr.- biorcy możliwość utworzenia na danym terenie kilku przedsiębiorstw, które będą prowadziły działalność gospodarczą sprecyzowana w tej umowie. Umowa zwykle określa liczbę jednostek tworzonych przez biorcę, ich charakter, struktury organizacyjno-gospodarcze, miejsce, datę i teren działalności.

-Umowa subfrachisingu: pozwala frachise- biorcy na zawieranie umów franchisingowych z innymi podmiotami; Fr.-biorca występuje zatem w podwójnej roli jako biorca i jako dawca franchisingu. Subfranchisedawca działa we własnym imieniu, relacje między nimi a kolejnymi biorcami są klasycznymi umowami.

-Umowa franchisingu bezpośredniego:

jest zawierana bezpośrednio między dawcą a biorcą ,

-Umowa franchisingu wydzielonego:

zezwala biorcy na prowadzenie działalności tylko w pewnym wycinku działalności fr.-dawcy.

KORZYŚCI DLA FRACHISE-DAWCY:

* rozbudowa kanałów dystrybucyjnych i wzmocnienie jego pozycji na rynku bez konieczności dokonywania większych inwestycji

* dochody z opłat franchisingowych

* zmniejszenie kosztów zarządzania i promocji

RYZYKO FRANCHISE-DAWCY:

Związane jest;

* z problemem nie przestrzeganiem warunków umowy przez frachise- biorców w tym „zepsuciem marki.

* możliwość przekształcenia się franchise-biorcy w rywala rynkowego.

KORZYŚCI DLA FRANCHISE- BIORCY:

* korzyści ze wspólnego zaopatrzenia, wspólnej promocji

*korzyści z marki

* technologii prowadzenia działalności

* ochrona lokalizacyjna

* pomoc w uzyskaniu kredytów

*pomoc w  wyposażeniu lokalu

* często wspólna księgowość

RYZYKO FRANCHISE- BIORCY:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin