URSZULA NOGA
TARGI
Starożytność Historia targów sięga starożytnego Egiptu, czasów cywilizacji greckiej i imperium rzymskiego, kiedy to podróżujący kupcy spotykali się z miejscowymi producentami na rynkach i bazarach. Rzymianie jako pierwsi przenieśli lokalizację organizowanych przez siebie "targów" z miejsc ruchomych do stałych i w ten sposób stworzyli pewien rodzaj "przemysłu targowego". Już Stary Testament (księga Ezekiela, rozdział 27) wspomina o miejscu targowym o nazwie Zor (obecnie znajdującym się w Libanie). Król Herod z Judei (lata 37-4 p.n.e.) jako pierwszy zbudował stałe centrum targowe o powierzchni 3 200 m2, otoczone murem. Zlokalizował je w mieście Botana, gdzie archeolodzy znaleźli dowody w postaci przede wszystkim monet, wskazujące na przebywanie w tym centrum targowym zwiedzających z Syrii, Egiptu, Włoch, Grecji, Hiszpanii i Francji.
Średniowiecze Termin "targi", który po raz pierwszy został użyty w średniowieczu, pochodzi od łacińskiego słowa "feria", które oznacza festiwal religijny, zwykle odbywający się w pobliżu klasztoru lub kościoła. To samo znaczenie odnajdujemy w określeniu obecnie powszechnie stosowanym w języku niemieckim - "Messe" - które wywodzi się z łacińskiego słowa "Missa" - oznaczającego obrządek mszalny, na zakończenie którego kapłan wymawiając słowa "ite, Missa est", oznajmiał koniec mszy i jednocześnie dawał znak do otwarcia rynku - zwykle znajdującego się na placu kościelnym. Pierwszymi tego rodzaju targami były "Foire de Saint Denis", odbywające się w pobliżu Paryża, założone przez króla Dagoberta w roku 629, które do roku 710 gromadziły już ponad 700 handlowców. Pierwszymi targami, podczas których prezentowano nie tylko wyroby na zasadzie małej hurtowni ("płacisz i wynosisz"), lecz także środki produkcji, były targi w Lipsku (Niemcy) zorganizowane w roku 1165. Dane znalezione w archiwach miasta Utrecht (Holandia) również wskazują, że biskup Godebald w roku 1127 nadał miastu przywilej, który mówił o zgodzie na organizowanie "targów" poza murami obronnymi miasta. W tym czasie miasto Utrecht organizowało już cztery targi w ciągu roku. Rewolucja przemysłowa Proces industrializacji, który rozpoczął się w XVIII wieku, uświadomił nowe wymogi w zakresie kanałów sprzedaży i dystrybucji i w ten sposób wpłynął na rozwój sektora targowego. W XVIII i XIX wieku targi ewoluowały z miejsca sprzedaży do miejsca prezentacji szerokiego wachlarza dostępnych wyrobów: wystawiane były jedynie próbki znacznie szerszej oferty. Te targi zyskały miano "targów wzorów" (z niemieckiego Mustermesse") i były zainicjowane przez Targi Lipskie. Targi wzorów, z szeroką ofertą dóbr konsumpcyjnych i inwestycyjnych, zdominowały europejską arenę targową do połowy XX wieku. Prócz tego, w końcu XIX wieku i w pierwszych dekadach XX wieku, organizowane były liczne wystawy o znaczeniu krajowym, zwykle poświęcone konkretnej tematyce, np. elektryczności, zdrowiu, mechanice. Były one przede wszystkim skierowane do publiczności
Czasy współczesne Po II wojnie światowej w branży targowej zaczęła zaznaczać się specjalizacja w zakresie poszczególnych branż. Rosła liczba targów specjalistycznych i w konsekwencji również powstawało coraz więcej nowych lokalizacji targów. Pomimo pojawiania się w XX wieku nowych metod i środków gwarantujących szybką komunikację, współczesne targi zdobywają coraz wyższą pozycję jako najbardziej dynamiczny i najbardziej skuteczny instrument sprzedaży i marketingu jaki obecnie istnieje. Targi jako kompozycja informacji, komunikacji i rozrywki, są naprawdę jedynym instrumentem marketingu pozwalającym na pełne wykorzystanie pięciu zmysłów w środowisku kontaktów bezpośrednich. Przemysł targowy początku XXI wieku charakteryzuje wciąż rosnąca liczba targów i wystaw: organizatorzy targów, angażując się we współpracę międzynarodową, bezustannie poszerzają zakres świadczonych przez nich usług na poziomie światowym.
TARGI - to jedna z najstarszych instytucji rynkowych powoływanych w celu ułatwienia sprzedaży. Umożliwiają one producentom i hurtownikom przekazywanie swojej oferty, a także obejrzenie oferty konkurencji i porównanie tej oferty z własną. Targi pozwalają na zbieranie informacji o preferencjach klientów oraz są okazją do zaprezentowania firmy jako wiarygodnej i profesjonalnej.
Mianem targów określa się lokalną wymianę towarową ale również kontakty handlowe pomiędzy producentami towarów i kupcami hurtowymi oraz detalicznymi, które zmierzają do zawierania transakcji, odbywające się w określonych terminach i miejscach.
Obecnie pojmowane jako wydarzenia targowe - narzędzie marketingu bezpośredniego (twarzą w twarz) służące budowaniu relacji z dotychczasowymi i potencjalnymi kontrahentami.
Targi prowadzą nie tylko do zacieśnienia kontaktów handlowych, ale także do wymiany informacji o możliwościach wytwórczych producentów, oraz o tym, jak kształtują się potrzeby konsumentów. Tego rodzaju targi są na ogół przedsięwzięciami handlowymi o dużej skali obrotów, na których zawiera się transakcje głównie na podstawie próbek i wzorów demonstrowanych nabywcom.
Podstawową funkcje targów:
Ø umożliwiają spotkanie z klientami znanymi i potencjalnymi,
Ø pozwalają na profesjonalną prezentację produktów,
Ø angażują odbiorców, którzy mogą zadawać pytania wystawcy i wyrażać swoją opinię,
Ø dają możliwość nawiązywania nowych, wartościowych kontaktów,
Ø są okazją do wprowadzenia na rynek i wypromowania nowych produktów, kreowania wizerunku firmy,
Ø stwarzają okazję do sprzedaży
Ø umożliwiają promocję hurtownika
Ø wpływają na zawieranie transakcji kupna - sprzedaży
Targi mogą mieć charakter ogólny lub specjalistyczny. W pierwszym przypadku prezentowane są towary należące do różnych branż, zaś w drugim prezentuje się tylko jedną branżę.
Ze względu na zasięg terytorialny oddziaływania rynku wyróżniamy:
v TARGI KRAJOWE – charakteryzują się tym, że wystawcami są głównie producenci krajowi. Na targach krajowych często nie dopuszcza się do ekspozycji producentów z innych krajów, podejmuje się natomiast starania o przyciągnięcie kupców zagranicznych do zawierania transakcji kupna.
v TARGI MIĘDZYNARODOWE – gromadzą zarówno wystawców, jak i interesantów krajowych i zagranicznych. Są one urządzane w stolicach państw lub miast szczególnie dogodnie położonych, stanowiących często poważne ośrodki gospodarcze. Targi te organizowane są zazwyczaj przez specjalnie w tym celu zakładane przedsiębiorstwo lub przez samorząd terytorialny. Odbywają się z reguły na dużych, specjalnie na ten cel przeznaczonych i odpowiednio wyposażonych terenach. Na tych terenach znajdują się zwykle stałe hale i budynki wystawowe, są też możliwości wznoszenia dodatkowych pawilonów wystawowych na jednorazowy użytek. Targi międzynarodowe odbywają się w określonych miejscach i terminach, najczęściej raz lub dwa razy do roku. Zawierane są na nich transakcje lub zawierane kontakty w celu dokonania sprzedaży po zamknięciu targów. Mają one jednak nie tylko cele handlowe, lecz także reklamowe i propagandowe. Koordynatorem targów w skali międzynarodowej jest Unia Targów Międzynarodowych z siedziba w Paryżu. Targi te przyczyniają się do usprawnienia wymiany towarowej stwarzając dogodne warunki do porównywania popytu z podażą w skali międzynarodowej.
W 1993 roku powstała w Poznaniu Polska Korporacja Organizatorów Targów i Wystaw Gospodarczych Krajowych i Międzynarodowych.
Poza wydatkami związanymi z samym udziałem w targach, zarówno wystawcy, jak i zwiedzający podczas pobytu na targach wydają ogromne sumy pieniędzy na noclegi, restauracje, środki transportu, rozrywkę i inne usługi pośrednio związane z tym pobytem. Wydatki te nie tylko zwiększają zyski lokalnego biznesu, lecz również powodują korzystne skutki w postaci wzrostu zatrudnienia i podatków. Badania dowodzą, że połowa kwoty wydatkowanej przez wystawców pozostaje w mieście i jego otoczeniu. Sami zwiedzający wydają dziennie w mieście kwoty od 200 do 350 dolarów. Szacuje się też, że targi przynoszą sześciokrotny wzrost przychodów, jakie miasto/region ma dzięki organizatorowi targów. Ten efekt określa się mianem "rentowności pośredniej". Dodatkowo targi i wystawy służą jako stymulator dla przemysłu krajowego oraz jako czynnik umożliwiający wzrost poziomu wiedzy technicznej oraz wzrost aktywności w dziedzinie eksportu, szczególnie w państwach gorzej rozwiniętych.
Udział w targach zagranicznych jest kosztowny, ale można ubiegać się o dofinansowanie, z czego korzysta coraz więcej firm. (...) Od 1 stycznia tego roku, po zmianie rozporządzenia Komisji Europejskiej w sprawie pomocy de minimis, o dofinansowanie udziału w targach mogą występować również firmy transportowe. Wartość wsparcia, jaką może otrzymać w ciągu trzech lat przedsiębiorca działający w transporcie drogowym, wynosi 100 tys. euro. Dla innych firm, z wyjątkiem określonych w art. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006, kwota pomocy de minimis podniesiona została z dotychczasowych 100 do 200 tys. euro."
Uczestnictwo w targach powinno być częścią precyzyjnie określonej strategii handlowej, opartej na potrzebach i środkach firmy. Prezentacja dobrze dobranego produktu na właściwych targach może stanowić początek aktywności handlowej na rynkach zagranicznych.Głównym celem targów jest zaprezentowanie produktu szerokiej lub wyspecjalizowanej grupie klientów. Targi umożliwiają również : szybka analizę potrzeb rynku i ocenę reakcji klientów jakie wzbudza produkt. Reakcję klientów, po przeprowadzeniu dokładnej analizy, należy przetworzyć na wielkość sprzedaży i ewentualnie zmodyfikować produkt, w celu powiększenia jego wartości rynkowej. Wielu producentów wykorzystuje targi do spotkania się i pozyskania agentów handlowych oraz dystrybutorów.Targi umożliwiają również poznanie oferty konkurentów :
· produkt
· ceny
· opakowanie
· sposoby sprzedaży
· stosowane środki promocji.
Wyróżniamy trzy rodzaje targów i ekspozycji :
Targi generalne : otwarte dla szerokiej publiczności, zazwyczaj organizowane są pod określonym tematem lub prezentują wyroby określonego kraju.
Targi specjalistyczne : przeznaczone dla biznesmenów z określonej branży.
Ekspozycja "solo" : stanowi zazwyczaj prezentację wyrobów określonego kraju, bądź prezentację, np. w sali hotelu, wyrobów określonej firmy.
Przed uczestnictwem w targach, szczególnie gdy sami je finansujecie , należy sobie odpowiedzieć na następujące pytania :
· jakich rynków dotyczą targi
· jakie produkty będą na nich prezentowane
· reputacja organizatorów targów
· ile osób, publiczności i handlowców, odwiedziło targi w ubiegłym roku
· ile firm uczestniczyło w targach
· ile firm uczestniczących oferowało produkty konkurencyjne do Waszego
· jakie są koszty uczestnictwa i jakie usługi pokrywają
· ostateczny termin wynajęcia powierzchni i dostarczenia eksponatów.
Przygotowując się do targów należy wybrać osobę organizującą uczestnictwo w targach i odpowiedzialną za :
· określenie celu wyjazdu na targi
· przygotowanie planu działania na targach i harmonogramu spotkań
· zebranie informacji o danym kraju i przekazanie ich wyjeżdżającym
· kontakt z przedstawicielami polskich rządowych placówek handlowych
· wykonanie kalendarza czynności przygotowawczych
· kontakt z Ministerstwem Gospodarki w celu uzyskania zwrotu części poniesionych kosztów
· przygotowanie budżetu i kontrolę wydatków
· wybór i przeszkolenie uczestników
· przygotowanie dokumentacji, reklamy i public relations ( dwujęzyczne wizytówki ! )
· wybór lokalizacji i animację stanowiska targowego
· opakowanie i ekspedycję eksponatów.
Głównym celem targów jest spotkanie potencjalnych klientów. Ponieważ czas targów jest ograniczony, na targach należy stosować specyficzne formy sprzedaży i ściśle kontrolować czas rozmów z odwiedzającymi. Przede wszystkim należy :
· przyciągać potencjalnych klientów
· identyfikować każda osobę wizytującą wasze stanowisko i traktować ją zgodnie z przyjętymi celami
o szybko ocenić stopień zainteresowania produktem
o dokonać prezentacji produktów
· trzeba pamiętać, że dokumentacja i podejmowane działania na targach muszą być zgodne z pożądanym imażem firmy i celami waszego uczestnictwa w targach.
Wyjeżdżających na targi powinien charakteryzować :
· entuzjazm i dynamizm
· dobra znajomość produktu
· talent negocjacyjny
· otwartość umysłu
· łatwość adaptacji
· umiejętność wychodzenia z trudnych sytuacji
· dyplomacja
· dobre zdrowie fizyczne i moralne
· znajomość lokalnego języka
· utrzymywanie kontaktu z firmą
Po zakończeniu targów należy na bieżąco robić notatki z rozmów. Korzystając z pobytu w danym kraju, po zakończeniu targów należy odwiedzić firmy potencjalnych klientów. Po przybyciu do własnej firmy należy zrealizować prośby osób, które odwiedziły nasze stanowisko i podziękować osobom, z którymi rozmawialiśmy. Należy również określić rentowność inwestycji w targi.Czego nie wolno zapomnieć ?
Stwórz solidna ekipę targową, minimum 4 osoby, i zmontujcie swoje stanowisko jeden raz przed wyjazdem.
a) Przed wyjazdem na targi uzyskajcie maksimum informacji o kraju i interesującym Was rynku. Korzystajcie z BRH.
b) Przed wystawieniem stoiska na targach należy, rok wcześniej, odwiedzić targi w charakterze zwiedzającego.
c) W miarę możliwości trzeba korzystać z ekspozycji rządowych.
d) W celu przyciągnięcia potencjalnych klientów należy gustownie ożywić ekspozycję.
e) Pomyśl czy dla twojego produktu prezentacja na targach jest najlepszym rozwiązaniem.
f)Rozpoczęte na targach rozmowy kontynuuj po zakończeniu targów.
Team89