PROWADZENIE KONTROLI SPEŁNIANIA WYMAGAŃ OCHRONY P.Poz - Mat dla insp.pdf

(51 KB) Pobierz
PROWADZENIE KONTROLI SPEŁNIANIA WYMAGAŃ OCHRONY
PRZECIWPOŻAROWEJ W ZAKŁADZIE PRACY
Kontrola – pojęcie najwęższe
Kontrola obejmuje jedynie porównanie stanu istniejącego ze stanem jaki powinien być.
Rola kontroli kończy się na sporządzeniu protokołu kontroli.
Nadzór – pojęcie szersze
Nadzór obejmuje kontrolę oraz możliwość własnego wkroczenia przez organ wyższy
w działalność jednostki (organu) podporządkowanego za pomocą wskazanych w przepisach
prawa
środków
nadzoru.
Kierownictwo – pojęcie najszersze
Kierownictwo występuje w stosunkach wewnętrznych danej organizacji polega na
możliwości wydawania poleceń służbowych – czyli stosunek kierownictwa zachodzi
pomiędzy przełożonym a podwładnym w danej organizacji.
Zapewnienie ochrony przeciwpożarowej polega również na skutecznej kontroli w tym
zakresie.
Realizując obowiązki wynikające z ustawy o ochronie przeciwpożarowej właściciel
obiektu powinien zorganizować odpowiedni system wewnętrznej kontroli, której głównym
celem powinno być zapewnienie ciągłej kontroli (nadzoru) nad stanem zabezpieczenia
obiektu.
Bardzo dużą rolę w tym zakresie odgrywać powinien zatrudniony
w obiekcie pracownik wykonujący czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej
(inspektor).
Pracownik ten sprawuje w imieniu właściciela obiektu bezpośrednią kontrolę, stąd też
ważne jest jego właściwe usytuowanie organizacyjne
w strukturze firmy i przyznanie mu szerokich uprawnień.
Podstawowym uprawnieniem powinno być prawo do przeprowadzenia wewnętrznych
kontroli stanu zabezpieczenia obiektu na analogicznych zasadach jak dotyczą przedstawicieli
PSP.
Częstotliwość i zakres kontroli powinny być uzależnione od występujących potrzeb,
uzależnionych m.in. od warunków lokalnych, specyfiki obiektu itd. Kontrole powinny być
prowadzone częściej w obiektach,
w których działa wiele niezależnych podmiotów gospodarczych, związanych z
właścicielem obiektu tylko umowami dzierżawy (najmu).
Częstotliwość kontroli zależeć powinna również od zagrożenia pożarowego.
Pracownicy prowadzący sprawy ochrony przeciwpożarowej w zakładzie powinni
przeprowadzać kompleksowe kontrole stanu bezpieczeństwa pożarowego przynajmniej 2 razy
w roku.
Oprócz tego, powinny być przeprowadzane kontrole doraźne, np. w dni wolne od pracy, po
godzinach pracy, itp., w zależności od potrzeb i charakteru danego zakładu bądź firmy.
Kontrola wewnętrzna powinna obejmować następujące zagadnienia:
realizację wniosków z poprzednich kontroli,
lokalizację obiektów,
składów, parkingów (itp.),
urządzeń na terenie sąsiadującej zabudowy,
możliwość dojazdu jednostek straży pożarnej do poszczególnych obiektów,
stan instalacji elektrycznych, grzewczych, gazowych, odgromowych, wentylacyjnych
(itp.),
drożność wewnętrznych dróg pożarowych, komunikacyjnych
i ewakuacyjnych (oznaczenia, drzwi, klucze, itp.),
przeciwpożarowe zaopatrzenie wodne (stan wewnętrznych hydrantów, ich
wyposażenie w węże, itp. oraz hydrantów zewnętrznych, w tym oznakowanie i dostęp
do nich),
stan wyposażenia pomieszczeń i ich wykończenia pod względem stosowanych
materiałów (czy nie są palne),
prawidłowość składowania i magazynowania materiałów palnych w magazynach,
ogólne porządki na stanowiskach pracy, w pomieszczeniach i na terenie zakładu,
inne istotne dla bezpieczeństwa pożarowego zagadnienia w zależności od charakteru
zakładu i jego podstawowej działalności.
Należy zaznaczyć,
że
prawidłowo przeprowadzona kontrola oraz wyegzekwowanie jej
wyników w zasadniczy sposób ogranicza możliwość powstania pożaru.
W wielu przypadkach powinny one być przeprowadzane wspólnie z inspektorem ds.
bhp, bądź też tematyka kontroli powinna uwzględniać zagadnienia bezpieczeństwa
i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej. Są one bowiem wspólne, jedne
implikują drugie, bądź też zależą od siebie nawzajem.
Rodzaje kontroli:
Kontrola może być prowadzona jako:
1)
kompleksowa,
która obejmuje całokształt działalności jednostki kontrolowanej,
2)
problemowa,
która obejmuje wybrane zagadnienia z działalności jednostki
kontrolowanej,
3)
sprawdzająca,
której celem jest sprawdzenie wykonania zaleceń i wniosków z kontroli
lub sprawdzenie zasadności odwołania się jednostki kontrolowanej od ustaleń poprzednich
kontroli,
4)
doraźna,
która ma charakter interwencyjny, wynikający z potrzeby pilnego zbadania
nagłych zdarzeń.
Kontrola doraźna może, w razie potrzeby, przyjąć formę kontroli kompleksowej lub
problemowej.
Kontrolę prowadzi się na podstawie:
1) rocznego planu kontroli,
2) programu kontroli.
W razie potrzeby, niezależnie od planu kontroli, można przeprowadzić kontrolę doraźną.
Plan kontroli zatwierdza kierownik zakładu pracy
Roczny plan kontroli powinien w szczególności określać:
1) temat kontroli,
2) nazwę jednostki kontrolowanej,
3) rodzaj kontroli,
4) termin kontroli.
Przed przystąpieniem do kontroli, pracownik wykonujący czynności
z zakresu ochrony przeciwpożarowej zobowiązany jest do sporządzenia programu
kontroli i przedstawienia go w celu zatwierdzenia kierownikowi zakładu.
Przy przeprowadzaniu kontroli należy przestrzegać następujących zasad:
1) legalności działania, tj. wykonywania czynności kontrolnych zgodnie z przepisami
prawa,
2) prawdy materialnej, tj. obiektywnego i rzetelnego udokumentowania wyników
kontroli,
3) dowodzenia ustaleń kontrolnych, tj. przedstawiania faktów wynikających ze
źródeł
dowodowych,
4) zachowania tajemnicy państwowej i służbowej.
Kontrola powinna być przeprowadzana
w czasie pracy określonym jej
regulaminem organizacyjnym, a jeżeli wymaga tego dobro kontroli również w dniach
wolnych od pracy i poza godzinami pracy.
Pracownik wykonujący czynności
z zakresu ochrony przeciwpożarowej
powinien być upoważniony do swobodnego
poruszania się na terenie zakładu bez obowiązku uzyskiwania przepustki.
Ponadto podlega przepisom o bezpieczeństwie i higienie pacy oraz przepisom
o ochronie informacji niejawnych.
Obowiązki kontrolowanych osób zarządzających obiektem lub pomieszczeniem:
1) zapewnienie warunków i
środków
niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia
kontroli,
2) przedstawianie na
żądanie
kontrolera dokumentów
i materiałów dotyczących przedmiotu kontroli,
3) niezwłoczne informowanie kontrolera o podjętych działaniach zaradczych
i usprawniających, w sytuacji wymagających niezwłocznego podjęcia działań,
4) udzielanie kontrolującemu ustnych i pisemnych wyjaśnień w zakresie objętym
kontrolą,
5) sporządzanie uwierzytelnionych odpisów i wyciągów z dokumentów oraz
zestawień i danych niezbędnych do kontroli,
6) zapewnienie nienaruszalności zabezpieczonych przez kontrolującego materiałów
pozostawionych na przechowanie w jednostce kontrolowanej.
Odmowa udzielenia wyjaśnień oraz udostępnienia materiałów może nastąpić, gdy dotyczą
one informacji niejawnych, a kontrolujący nie posiada odpowiedniego poświadczenia
bezpieczeństwa.
Pracownik wykonujący czynności
z zakresu ochrony przeciwpożarowej ustala stan faktyczny
na podstawie materiałów
zebranych w toku kontroli, stanowiących dowody w postępowaniu kontrolnym.
Dowodami w postępowaniu kontrolnym są w szczególności:
dokumenty,
zabezpieczone przedmioty,
wyniki oględzin,
zeznania
świadków,
opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia.
Pracownik wykonujący czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej
dokumentuje przebieg
i wyniki czynności kontrolnych, sporządzając, na podstawie dowodów w postępowaniu
kontrolnym
i oględzin stanowiących integralną część protokołu kontroli lub sprawozdania z kontroli.
Załączniki wraz z dowodami i innymi dokumentami, dołącza się do protokołu
kontroli lub sprawozdania
z kontroli w kolejności odpowiadającej kolejności dokonywanych czynności, numerując
kolejno strony kart. Załączniki służą wyłącznie do użytku służbowego, z zastrzeżeniem
przepisów o ochronie informacji niejawnych.
Ustalenia kontroli przedstawia się w:
1) protokole kontroli kompleksowej lub problemowej,
2) sprawozdaniu z kontroli sprawdzającej lub doraźnej.
Po zakończeniu kontroli przewidzianej w planie kontroli,
pracownik wykonujący
czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej
sporządza, na podstawie
protokołów kontroli, informację o wynikach kontroli.
Informację przekazuje się kierownikowi zakładu, w celu zatwierdzenia zawartych w
niej wniosków.
W przypadku, gdy kontrola planowa w tym samym zakresie przedmiotowym, została
przeprowadzona w więcej niż komórce organizacyjnej zakładu,
sporządza się jedną
informację
zawierającą wyniki kontroli we wszystkich jednostkach przewidzianych
programem kontroli.
Informacja, zawiera w szczególności:
1) określenie celu i tematu kontroli oraz czasu jej przeprowadzenia,
2) ustalenia kontroli,
3) ocenę działalności kontrolowanej komórki organizacyjnej, uwagi i wnioski z
kontroli,
4) wnioski dotyczące doskonalenia działalności jednostki kontrolowanej oraz
koniecznych zmian legislacyjnych.
Pracownik wykonujący czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej sporządzają
roczne sprawozdania
z działalności kontrolnej.
Sprawozdanie zawiera w szczególności informacje o:
1) liczbie kontroli przeprowadzonych w roku sprawozdawczym z wyszczególnieniem
rodzajów i problematyki kontroli, a także liczbie skontrolowanych komórek
organizacyjnych zakładu pracy,
2) stwierdzonych nieprawidłowościach, przyczynach ich powstania oraz o osobach za
nie odpowiedzialnych,
3) liczbie niezrealizowanych kontroli w roku sprawozdawczym.
Sprawozdanie przekazuje się w terminie do dnia ......... następnego roku
kalendarzowego do zatwierdzenia kierownikowi zakładu pracy.
Rola inspektora ochrony przeciwpożarowej powinna w znacznej mierze polegać na
sprawowaniu funkcji koordynatora zagadnień z obszaru zabezpieczenia obiektu.
Do jego obowiązków winno też należeć zgłaszanie właścicielowi lub zarządzającemu
obiektem wniosków, wynikających zarówno z potrzeby zapewnienia odpowiednich
warunków bezpieczeństwa w czasie bieżącej eksploatacji ale również przedstawianie
wniosków i propozycji związanych
z potrzebą spełniania tych wymagań w związku z planowanymi zmianami
zagospodarowania obiektu, istotnymi zmianami asortymentowymi (np. wprowadzenie do
obrotu materiałów pirotechnicznych, gazów skroplonych i innych materiałów
niebezpiecznych pożarowo), nowymi (innymi) uregulowaniami niektórych zagadnień w
obowiązujących przepisach, wymaganiami firmy ubezpieczeniowej.
Przyjęte w dokumentach wewnętrznych założenia organizacyjne i techniczne ochrony
przeciwpożarowej powinny być okresowo aktualizowane w zależności od potrzeb, sposób
uwzględniający wszystkie istotne dla ochrony przeciwpożarowej zmiany.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin