wspieranie-rozwoju-dziecka-z-zespolem-aspergera-i-zaburzeniami-integracji-sensorycznej-159-06e8.pdf

(325 KB) Pobierz
bliżej dziecka
Agnieszka Kozdroń
Wspieranie przez zabawę rozwoju dziecka
z zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej
związane jest m.in. ze stworzeniem przestrzeni przyjaznej dziecku
z dysfunkcjami sensorycznymi. Warto zauważyć, iż zaburzenia
SI obserwuje się u większości dzieci niepełnosprawnych,
nie tylko tych z diagnozą zespołu Aspergera.
Wspieranie rozwoju dziecka z zespołem
Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej
Zbigniew Przyrowski, wybitny specjalista z dziedziny
terapii integracji sensorycznej, zauważył, że przedszko-
la publiczne (…)
są tak zorganizowane, że przeciążają
system nerwowy nadmiarem wrażeń, dezorganizując
zachowanie dzieci
1
.Analiza organizacji sali przedszkolnej
pod kątem potrzeb dzieci z zaburzeniami sensorycznymi
powinna uwzględniać zarówno potrzeby dzieci bardzo
wrażliwych, jak i dzieci poszukujących wrażeń sensorycz-
nych. Im przyjaźniejsze otoczenie zewnętrzne, w którym
przebywa przedszkolak, tym większa jego otwartość na
uczestniczenie w zabawach, cyklicznie organizowanych
przez pedagogów. Praktycznym rozwiązaniem było-
by stworzenie dwóch niezależnych kącików zabaw dla
poszczególnych typów dzieci w sali przedszkolnej. Na
etapie projektowania należałoby uwzględnić przy ich
aranżacji takie elementy, jak kwestie związane z oświe-
tleniem, natężeniem dźwięków, kolorystyką i fakturą
znajdujących się w kąciku przedmiotów, odległością od
źródeł zapachów (kuchnia i łazienka).
Realizacja scenariusza zabawy integracyjnej z udziałem
dziecka z zespołem Aspergera powinna być poprzedzo-
na czynnościami przygotowawczymi.
Po pierwsze, pedagog musi bardzo dobrze po-
znać dziecko oraz posiadać wiedzę o zespole
Aspergera i zaburzeniach integracji sensorycznej. Na-
wiązanie pozytywnej relacji i zdobycie zaufania dziecka
z zespołem Aspergera to umiejętność wykorzystania ak-
tualnej fiksacji dziecka podczas wzajemnej interakcji.
Drobny upominek, wręczony dziecku po każdej interakcji
z pedagogiem, w postaci np. kolorowanki przedstawia-
jącej przedmiot fiksacji dziecka to budowanie w świado-
my relacji sposób z dzieckiem z ZA, które kojarząc peda-
goga z przyjemnością, chętniej zrealizuje polecenie
w zamian za oczekiwaną nagrodę. Dziecko z zespołem
Aspergera bardzo szybko uzewnętrzni swoją sympatię
do pedagoga.
Po drugie, dziecko uprzedzone o zaplanowanych
aktywnościach danego dnia płynniej wejdzie
w proces ich realizacji, pod warunkiem że komunikat
słowny wzmocniony zostanie przekazem graficznym.
Pod koniec danego dnia pedagog na pożegnanie może
wskazać dziecku uprzednio przygotowaną planszę, na
której w postaci zdjęć przedstawione zostaną zaplano-
wane zajęcia na dzień następny. Czynności te należy po-
wtórzyć nazajutrz po przyjściu dziecka do przedszkola.
Plansza ta zawierać powinna godziny danych aktywności
oraz ich zdjęcia. Zaplanowanie zabawy na dywanie, gdy
wszystkie dzieci siedzą w kole, poprzedzone być winno
pokazem zdjęcia pustej podłogi w sali dziecka, a następ-
nie zdjęcia dzieci siedzących w kole na dywanie.
24
2
1
Komunikat słowny o zaplanowanej zabawie
w grupie, wyartykułowany do dziecka, powinien
uwzględniać aktualne zainteresowania dziecka z ZA, by
z przyjemnością oczekiwało na zabawę. Gdy przedmio-
tem fiksacji jest samochód, dzieci zdecydowanie preferu-
ją zabawki realistyczne. Przygotowanie plastikowych,
bajkowych, nierealistycznych pojazdów do pracy nad
kształtowaniem kompetencji społecznych dziecka z ZA,
gdy rekwizytem ma być auto, może się zakończyć nie-
powodzeniem.
3
Zespół Aspergera to zaburzenie, które zasadza się
na braku umiejętności funkcjonowania w rzeczy-
wistości społecznej. Trudność tę odczuwają także opieku-
nowie dziecka. Efektywniejsze będą oddziaływania dy-
daktyczno-wychowawcze, gdy w proces ten włączą się
aktywnie rodzice. Wyznaczenie celu pracy z dzieckiem
4
1) Przyrowski Z.,
Integracja sensoryczna wprowadzenie do teorii, diagnozy i terapii,
EMPIS, Warszawa 2012, s. 47.
nr 12.159
grudzień 2014
przez pedagoga, np. by usiadło ze wszystkimi dziećmi na dywa-
nie, wzmocnione obiecaną i pożądaną nagrodą w postaci zakupu
przez rodziców ulubionej zabawki, aktywuje motywację we-
wnętrzną dziecka do świadomej pracy nad osiągnięciem danego
celu. Przy braku dobrej współpracy z rodzicami, pedagog może
obiecać nagrodę w postaci kolorowanki przedstawiającej przed-
miot fiksacji dziecka wskazany przez niego.
Pedagog w pracy z dzieckiem z zaburzeniami autystyczny-
mi powinien uwzględnić fakt, że czas zamanifestowania
przez dziecko oczekiwanego rezultatu to miesiące, a nawet i lata
świadomej pracy dydaktyczno-wychowawczej. Jednak aktywność
i kreatywność pedagoga przy współpracy z gronem osób mają-
cych kontakt z dzieckiem z ramienia przedszkola, może ten pro-
ces przyspieszyć.
5
„Łamanie dziecka na siłę”, czyli przymuszanie do aktywno-
ści w postaci np. fizycznego sadzania dziecka na dywanie
z innymi dziećmi, karania przez izolowanie przy braku posłuszeń-
stwa, poniżanie, krzyki, uaktywni i wzmocni zachowania dysfunk-
cyjne i w pracy szczególnie z dziećmi z ZA nie jest polecane.
6
Zaplanowana zabawa powinna odbyć się w godzinach po-
rannych, ponieważ dzieci z ZA zdecydowanie lepiej funk-
cjonują zaraz po przyjściu do przedszkola niż w godzinach po-
południowych.
7
wyposażenie szkół i przedszkoli
sklep z instrumentami i akcesoriami do tańca dla dzieci
koncerty edukacyjne zespołu „Tęczowa muzyka”
wypożyczalnia nagłośnienia oraz oświetlenia
wraz z obsługą na imprezy szkolne i przedszkolne
organizacja i prowadzenie imprez
edycja nut, nagrywanie podkładów muzycznych
komponowanie muzyki do przedstawień
A
R
E
K
L A
M
Najlepszym dniem do tego rodzaju pracy jest wtorek lub
środa. Dziecko po weekendzie przypomina sobie zasady
panujące w przedszkolu, natomiast przy końcówce tygodnia
może być już bardzo zmęczone różnorodnością bombardują-
cych je bodźców.
8
Jeżeli dziecko jest nadwrażliwe sensorycznie, należy myśląc
o pracy w kole na dywanie, posadzić dziecko blisko peda-
goga, którego lubi, dbając o zachowanie odpowiedniej przestrze-
ni, by dziecko z ZA nie było narażone nawet na przypadkowe
dotknięcie przez rówieśnika. Można rozważyć przy pierwszych
zajęciach posadzenie dziecka na krzesełku obok pedagoga
i w miarę postępów dziecka powoli się wycofywać z tej formy.
9
Dotykam, czuję, doświadczam
Zabawa rozwijająca
motorykę małą – stymulująca zmysły
Cele:
dostarczenie różnorodnych bodźców wzrokowych, do-
tykowych i węchowych, słuchowych, praca nad rozwijaniem
motoryki małej, aktywacja potencjału jednostki, rozwijanie ta-
lentów, stymulacja intelektualna.
Czas zabawy:
około 40 minut.
Materiały:
duży, gruby karton do pracy całej grupy lub przygo-
towane kartony dla każdego dziecka wielkości A4, groch typu
jasiek, fasolka biała i kolorowa, ziarna kawy, kasza gryczana,
makaron, goździki, ziarenka ziela angielskiego, ryż. Ponadto
dla każdego przedszkolaka plastikowe kubeczki, przezroczy-
sta folia, gumki, lub sznureczki, klej „Magic”, pojemniki na klej
i pędzelki do kleju.
Przebieg:
Dzieci siadają w kręgu na dywanie. Pedagog, znając
potrzeby dziecka z zespołem Aspergera, wyznacza mu miej-
sce, które najbardziej zaspokaja jego potrzeby, wynikające
z syndromu i zaburzeń SI. Zabawa przebiegać będzie według
kontakt:
sklep@teczowamuzyka.pl
info@teczowamuzyka.pl
tel. 601 485 685
bliżej dziecka
trzech etapów. Pierwszy z nich polega na bliższym
poznaniu faktury poszczególnych elementów przy-
gotowanych do zabawy. Drugi etap to sporządzenie
jednego większego kolażu sensorycznego lub indy-
widualnych prac dzieci o dowolnej tematyce. Trzecim
etapem jest wykonanie przez przedszkolaki dźwięko-
wych kubeczków.
I etap zabawy.
Pedagog w pojedynczych pojemni-
kach przygotowuje przed zabawą określone mate-
riały. W każdym pojemniku znajduje się oddzielnie
groch, kawa, ryż itd. Prezentując dzieciom pojemnik
z danym produktem, pedagog prosi, by go nazwa-
ły. Następnie zachęcając do wykorzystania zmysłów:
dotyku, wzroku, węchu – prosi, aby określiły właści-
wości badanych materiałów:
jakiej są wielkości?
(małe, średnie, duże);
jakie są w dotyku?
(gładkie,
chropowate, śliskie, szorstkie, przyjemne, drażniące);
jaki mają zapach?
(delikatny, mocny, przyjemny,
drażniący, są bezzapachowe);
jaki mają kolor?
jaki
mają kształt?
Gdy dzieci poznały i wypowiedziały się
na temat poszczególnych elementów, pedagog może
zachęcić przedszkolaki do dokonania kategoryzacji
produktów, według określonych przez prowadzącego
lub dzieci kryteriów: największy lub najmniejszy, najład-
niejszy lub najbrzydszy, najładniej pachnący, brzydko
pachnący itd.
26
II etap zabawy.
Prowadzący razem z dziećmi przygo-
towuje kolaż sensoryczny. Na środku koła, w którym
siedzą dzieci na dywanie, pedagog rozkłada wielki
karton (z racji ciężkości materiałów, do przygotowa-
nia kolażu wskazany byłby bardzo gruby karton z du-
żego pudła, np. po lodówce), zapraszając dzieci do
stworzenia artystycznego dzieła z wykorzystaniem
wszystkich elementów. Dzieci dysponując pojemnika-
mi z klejem (typu „Magic”), pędzlami do nanoszenia
kleju na tekturę oraz materiałami sypkimi typu kawa,
groch, goździki, makaron itp. mają za zadanie stwo-
rzenie obrazka. Najpierw rysują klejem kontury wy-
myślonego przez siebie przedmiotu (dom, zwierzę,
zabawka …), potem przyklejają wybrany materiał typu
groszek, makaron itp. Pedagog może ukierunkować
pracę dzieci, podając jej tematykę. Bardziej inspirująca
i wyzwalająca potencjał dziecka jest praca wykona-
na spontanicznie (każde dziecko kreuje własną wizję
na kawałku tektury). Praca z tak małymi elementami
ćwiczy motorykę małą. Zmysł dotyku, wzorku i wę-
chu uruchomiony podczas zabawy stymuluje mózg.
Zaangażowanie wszystkich przedszkolaków wyzwala
ich potencjał, rozwija kreatywność, stymuluje intelek-
tualnie, rozwija społecznie. Po zapełnieniu całej prze-
strzeni kartonu i po wyschnięciu dzieła praca ta może
być dodatkowym źródłem stymulacji dotykowych dla
dzieci poszukujących takich wrażeń. Dzieci mogą pod-
chodzić do kolażu, dotykać dzieła, doświadczać róż-
norodnych stymulacji dotykowych (śliska powierzchnia
grochu, chropowata powierzchnia goździków). Po-
nadto spontanicznie wykreowane dzieło kryje w sobie
kształty, przedmioty, które pedagog razem z dziećmi
Każde dziecko z zespołem Aspergera i zaburzeniami
integracji sensorycznej jest inne. By wyzwolić aktyw-
ność dziecka z ZA podczas zabawy, należy wskazać
mu dodatkowo sensowność zabawy w połączeniu
z jego aktualną fiksacją. W scenariuszu zabaw z ma-
teriałami sypkimi, w przypadki fiksacji np. na tle dino-
zaurów, prowadzący może zachęcić dziecko do stwo-
rzenia obrazka dinozaura z wybranych przez dziecko
elementów. Dziecko z ZA może wykonać tylko jedno
z trzech poleceń. Istotne jest, by pedagog zauważył
nawet mały wysiłek, a nie koncentrował się na tym,
czego nie udało się zrealizować.
może odkrywać po zakończonym procesie twórczym.
Inną wersją zabawy jest skomponowanie obrazków
indywidualnych przez dzieci z wykorzystaniem wyżej
wymienionych elementów. Dzieci samodzielnie planu-
ją, co stworzą na tekturkach. Po zakończonym etapie
twórczym przedszkolaki wspólnie mogą odgadywać,
co autor dzieła wykreował.
III etap zabawy.
Każde dziecko otrzymuje od pedago-
ga plastikowy kubeczek, folię do przykrycia kubeczka
i gumkę do zabezpieczenia folii, by umieszczone przez
dziecko we wnętrzu elementy przy poruszaniu kubecz-
kiem nie wysypały się. Dzieci mają za zadanie stworze-
nie dźwiękowego kubeczka z elementów, które zostały
po stworzeniu dzieła. Pedagog może zwrócić uwagę
dzieci, jak brzmią poszczególne elementy umiesz-
czone w kubeczku, którym się potrząsa. Inny dźwięk
wydawać będą ziarna kawy, inny makaron, a jeszcze
inny goździki. Dzieci mogą dodatkowo ozdobić ku-
beczki według własnego pomysłu, wykorzystując ma-
teriały sypkie. Po zakończeniu pracy zadaniem dzieci
może być opowiedzenie, z jakich elementów stworzyły
swój dźwiękowy kubeczek (poprzez zaprezentowanie
dźwięku). Podczas tego etapu wskazane jest, by pro-
wadzący zwrócił uwagę na kilka elementów
:
każdy
element umieszczony w kubeczku wydaje inny dźwięk;
jest on różnicowany w zależności od liczby elementów
umieszczonych w kubeczku. Zapełnienie inny dźwięk
wydadzą trzy ziarna fasoli, a zupełnie inny – kubeczek
wypełniony po brzegi fasolą;
ozdobienie zewnętrz-
ne kubeczka, przy umieszczeniu w nim tych samych
trzech ziaren fasoli, da nowy efekt dźwiękowy (z uwagi
na to, że ozdoby mogą tłumić dźwięk wydobywają-
cy się ze środka);
różna jest intensywność dźwięku
(w zależności od użytego materiału: od cichego po
głośniejszy).
Zakończenie.
Pedagog chwali dzieci za kreatywność, za-
angażowanie, spostrzegawczość. Po zakończonej pracy
pozwala dzieciom, by zabrały do domu własnoręcznie
przygotowane grzechoczące kubeczki.
Agnieszka Kozdroń
– pedagog zdrowia i profilaktyki społecznej, coach,
autorka książek „Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedago-
gów animatorów kultury i rodziców, e-poradników” i „Zespół Aspergera
zrozumieć, aby pomóc”. Prywatnie matka chłopca z zespołem Aspergera,
który pokonał w znacznej mierze deficyty wynikające z syndromu.
nr 12.159
grudzień 2014
Zgłoś jeśli naruszono regulamin