Metody pakowania i transport roślin - ciętych kwiatów
Kwiaty cięte są bardzo delikatnym i trudnym obiektem transportu. Mniej kłopotliwe jest oczywiście przewiezienie kwiatów na krótkie odległości i może się to odbywać przy użyciu zwykłego samochodu. Transport na duże odległości odbywa się głównie przy użyciu samochodów chłodni lub przy najmniej izolowanych ciężarówek i drogą lotniczą.
Warunki transportu znoszą dobrze na ogół takie gatunki, jak: goździki, złocienie, gerbery, tulipany, a mniej do tego celu nadają się frezje czy niektóre odm. róż wielkokwiatowych.
Nieodpowiednie warunki transportu i niewłaściwe przygotowanie do niego kwiatów mogą być przyczyną dużych strat w obrocie kwiaciarskim, a znaczenie tego problemu będzie rosnąć miarę wzrostu eksportu naszych kwiatów.
Najważniejsze w trakcie transportowania kwiatów jest zabezpieczenie ich przed wzrostem zawartości etylenu oraz temperatury wewnątrz opakowań.
Przygotowanie kwiatów do transportu
· Właściwe przygotowanie kwiatów do transportu zaczyna się w momencie ich zbioru.
· Kwiaty, które są wrażliwe na choroby ( szczególnie na szarą pleśń), należy jeszcze przed ścięciem opryskać fungicydem, po czym muszą one obeschnąć, gdyż pakować można tylko kwiaty suche.
· Natychmiast po zbiorze kwiaty powinny zostać umieszczone w chłodni.
· Kwiaty przeznaczone do przewozu na duże odległości tnie się zwykle we wczesnej fazie pąka niż te, które zostaną bezpośrednio odstawione do kwiaciarni.
· Niektóre gatunki , np. goździki, przetrzymuje się w chłodni na sucho , większość jednak kwiatów, szczególnie gerbery, róże, złocienie, musi być przed wysyłką umieszczona w wodzie przynajmniej na kilka godzin.
· W przypadku kilkudniowego samochodowego transportu kwiatów czy jeszcze dłuższego – drogą morską, kwiaty muszą być kondycjonowane.
· Główne znaczenie tego zabiegu to zabezpieczenie kwiatów przed działaniem etylenu.
· Nie należy transportować kwiatów razem z owocami czy niektórymi warzywami jak : pomidory, papryka, brokuły czy selery.
· W celu oczyszczenia atmosfery otaczającej kwiaty umieszcza się w opakowaniach preparaty absorbujące etylen, np. Purafil.
· Najbardziej jednak skutecznym sposobem zabezpieczania kwiatów jest kondycjonowanie ich w STS (czyli w triosiarczanie srebra).
· Podczas transportu kwiatów bardzo ważna jest czystość samych środków transportu.
Każdorazowo przed użyciem wnętrze samochodu - czy to chłodni , czy zwykłej ciężarówki.- musi być dokładnie oczyszczone z wszelkich gnijących resztek organicznych, będących potencjalnym źródłem etylenu, oraz dobrze wymyte.
Należy również sprawdzić szczelność komory i sprawność urządzeń wentylacyjnych, aby spaliny nie dostawały się do wnętrza w czasie ruchu pojazdu.
Opakowania
· Większość kwiatów ciętych transportuje się na duże odległo ścina sucho w odpowiednich opakowaniach, np. z powszechnie używanej folii poliuretanowej, która skutecznie chroni je przed utratą wilgoci.
· Natomiast kwiaty, które nie znoszą niskiej temperatury jak: anturia, storczyki czy gloriozy, muszą być w czasie drogi zaopatrywane w wodę.
· Końce ich pędów umieszcza się w fiolkach lub gumowych balonach wypełnionych wodą i zamkniętych gumowym korkiem a następnie pakuje odpowiednio umocowując poszczególne pędy, w specjalne płaskie kartony, często wypełnione miękkim materiałem, chroniącym przed mechanicznymi uszkodzeniami w trakcie podróży.
· Uszkodzenia takie nie tylko powodują wzrost wydzielania etylenu, ale i utratę dekoracyjności (np. zranione miejsca na pochwie anturium czernieją)
· W krajach zachodniej Europy większość kwiatów transportuje się na duże odległości w specjalnych , znormalizowanych pudłach kartonowych.
· Pudła te mają na ściankach szczytowych po dwa otwory wentylacyjne z wieczkami, co umożliwia przepływ zimnego powietrza w trakcie schładzania kwiatów i/lub ich transportu.
· Specjalne kartony służą do transportu gerbery. Ich część wewnętrzna składa się z dwóch połówek, każda z otworami, w które wkłada się pojedyncze pędy kwiatów. Taką połówkę opakowania zawiesza się na stojaku tak że końce pędów są zanurzone w wodzie. W ten sposób kwiaty pozostają do momentu zapakowania i mogą jeśli zachodzi potrzeba, być przetrzymywane w chłodni przez kilka dni.
· Pakując gerbery do wysyłki, wkłada się obie połówki do kartonu o dopasowanych wymiarach i przykrywa wiekiem.
· Daleki transport gerbery na sucho zmniejsza jednak istotnie trwałość kwiatów.
· Amerykanie opracowali system opakowań przystosowanych do transportu tych kwiatów w wodzie.
· Holendrzy ulepszyli transport kwiatów – umieszczając na dnie pojemnika zamiast wody specjalną wyściółkę zwaną Agua Gel Mat, która dostarcza kwiatom wilgoci podczas transportu lotniczego i jest oczywiście dużo lżejsza niż woda, co obniża koszty a polepsza jakość kwiatów.
· Pojedyncze kwiaty gloriozy można pakować w nadmuchiwane plastikowe torebki, co zapewnia ochronę kwiatu w postaci” poduszki” powietrza i chroni przed wysychaniem. Poduszki takie można napełnić powietrzem o zmodyfikowanym składzie atmosfery.
· Pojedyncze kwiaty storczyków czy innych egzotycznych gatunków umieszcza się w fiolce z wodą i opakowane w efektowne pudełka z przezroczystego plastiku lub kartonowe o celofanowym okienku przewozi i sprzedaje się nie tylko w kwiaciarniach i w szeroko rozbudowanym systemie sprzedaży samoobsługowej.
· Z kolei system „Cash and Carry” opracowany został we Francji z myślą o indywidualnym kliencie, który kupuje wszystko od razu – kwiaty i wazon z wodą. Materiał roślinny (jest to już gotowa kompozycja)transportowany jest i sprzedawany w plastikowych torebkach z wodą, umieszczonych w ozdobnych opakowaniach z wodoszczelnej folii.
· Innym rozwiązaniem jest umieszczenie bukietów w gąbce z wodą, umieszczonej w dekoracyjnych, wytrzymałych opakowaniach z plastiku.
· Kwiaty cięte, które mają być dostarczonego niezbyt odległych odbiorników, wystarczy zapakować w papier. Wiąże się je w pęczki po 10-25 sztuk.
· Zamiast wiązać w pęczki, można pakować je w inny sposób. Kwiaty układa się ściśle obok siebie na odpowiednio przyciętym arkuszu papieru, po czym zwija się go wraz z kwiatami , które (tak opakowane)są mniej narażone na uszkodzenia niż te w pęczkach.
· Zarówno przy bliskim jak i dalekim transporcie kwiatów , ważną rolę spełnia nowy rodzaj papieru chłonącego wilgoć (Flower Dry), który zapobiega rozwojowi szarej pleśni i gniciu materiału roślinnego wskutek kondensacji pary wodnej wewnątrz opakowań.
Wstępne schładzanie
· Wszystkie cięte kwiaty, z wyjątkiem tropikalnych, muszą być transportowane w niskiej temperaturze.
· Schłodzenie kwiatów przed transportem jest zabiegiem bezwzględnie koniecznym.
· Temperatura w opakowaniach , zawierających nie schłodzone kwiaty, po 14 godzinach jazdy w izolowanym samochodzie bez urządzeń chłodniczych może wzrosnąć do 36-40o C.
· Temperatura róż , schłodzonych wstępnie i przewożonych w tych samych warunkach, może wzrosnąć do 10-11oC, co według Holendrów jest granicą dopuszczalną w ciągu kilkunastogodzinnego transportu.
· Dzięki pracy agregatów chłodniczych w trakcie przewożenia temperatura róż uprzednio nie schłodzonych może utrzymywać się na poziomie 21-23o C.
· Tylko w przypadku kwiatów schłodzonych i przewożonych chłodzonym samochodem temperatura róż utrzymywać się będzie na poziomie 4oC
· Najprostszym sposobem wstępnego schłodzenia kwiatów jest pozostawienie ich w chłodni na kilka godzin w nie zakrytych opakowaniach.
· Sposoby szybkiego schładzania kwiatów wewnątrz opakowań, stosowane w zachodniej Europie i w USA opierają się na wymuszonym przepływie zimnego powietrza przez opakowanie.
· Może się to odbywać na zasadzie wyciągania ciepłego powietrza, wtłaczania zimnego czy obu tych systemów jednocześnie.
· Najszybsze jest schładzania próżniowe, ale użycie tej metody wiąże się z niebezpieczeństwem wyschnięcia kwiatów.
· Nowoczesne urządzenia do próżniowego schładzania są niezwykle szybkie i wydajne , co minimalizuje ryzyko wysuszenia materiału roślinnego.
· Do szybkiego schładzania kwiatów wewnątrz opakowań wykorzystuje się powietrze schłodzone do 0-1oC, o wilgotności względnej powyżej 95%.
· Czas schładzania zależy od temperatury początkowej kwiatów, wysokości optymalnej temperatury warunkach transportu, wielkości chłodzonej partii kwiatów, wydajności agregatów chłodniczych i wentylatorów.
· Po wstępnym schłodzeniu kwiaty należy stale przetrzymywać w niskiej temperaturze.
· Jeżeli mają być one przewożone samochodem chłodnią, nie zamyka się otworów wentylacyjnych w kartonach, aby zimne powietrze mogło swobodnie opływać zapakowane kwiaty w trakcie przewozu.
· W przypadku transportu samolotem lub nie chłodzonym samochodem otwory te zamyka się, aby do wnętrza opakowań nie przenikało ciepłe powietrze.
· Po przybyciu na miejsce przeznaczenia kwiaty powinny być otoczone staranną opieką. Należy je jak najszybciej umieścić w wodzie lub pożywce przycinając uprzednio końce pędów.
· Kwiaty należy stopniowo przyzwyczajać do wyższej temperatury, aby nie uległy szokowi termicznemu.
rotheden