Biuletyn_Polonistyczny-r1984-t27-n2_(92)-s200-202.pdf

(573 KB) Pobierz
Dobrosława Świerczyńska
"Autor-podmiot literacki- bohater.
Studia", Red. A.Martuszewska,
J.Sławiński, Wrocław 1983 :
[recenzja]
Biuletyn Polonistyczny 27/2 (92), 200-202
1984
ANTOLOGIA POEZOI DZIECII=CEO. Wybór i oprać.
3.
Cieślikow-
ski. Komentarz uzup. i teksty przejrz.: G. Frydrychowicz,
P. Matuszewska. Wyd. 3, rozszerzone. Gdańsk 1983, Oss.,
es. 416, zi 150,-
Antologię przygotowano z myślę o odbiorcach dorosłych (na­
uczycielach, studentach pedagogiki), zamieszczajęc wprowadze­
nie, noty o autorach i komentarze do niektórych tekstów. Wier­
sze ułożono w porządku chronologicznym, poczynając od XV wieku.
Najwięcej utworów pochodzi z wieków XX i XIX, są wśród nich
teksty pisane specjalnie dla dzieci, utwory należące do poezji
ogólnej, ale zaadaptowane przez literaturę dziecięcą oraz folk­
lor tworzony dla dzieci i przez dzieci.
BP/92/1
K.G.
AUTOR - PODMIOT LITERACKI - BOHATER. Studia. Red. A. Mar-
tuszeweka, 3. Sławiński. Wrocław 1983, PAN IBL. Z Dziejów
Form Artystycznych w Literaturze Polskiej. T. 63, es. 252,
z
150,-
ł
Tom przynosi wybrane referaty przedstawione na XIX Konfe­
rencji TeoretycznoliterackieJ Instytutu Filologii Polskiej
Uniwersytetu Gdańskiego i Instytutu Badań Literackich PAN (25
II - 1 III 1980 r.) : 0. Oanek: Nauka o literaturze a psycholo­
gia; W. Panas: Z zagadnień semiotyki podmiotu (komunikacja jako
kompromis między osobą a kodem i między fascynacją a informa­
cją); Z. Majchrowski: Pisarz i jego sobowtór (m.in. o autobio­
graf izmie i literaturze z kluczem); 0. Kaczorowski: Ten dziwny
intruz, który Jest we mnie (m.in. o podwójnej podmiotowości w
ćzaeie lektury);
3
. Baluch: Autorstwo a anonimowość (o nazwie
autora jako znaku wartości); A. Legeżyńaka: Tłumacz 1 jego kom­
petencje autorskie; H. Markiewicz: Postać literacka i jej bada­
nie (próba zakreślenia pola personologii literackiej);
BP/92/2
D.Ś.
AUTOR - PODMIOT LITERACKI - BOHATER C.d.
E. Kuźnia: Zniekształcenie postaci literackiej wywołane ję­
zykiem teoretycznym zastosowanym do jej opisu; 3. Danielewicz:
Relacja: autor - podmiot literacki w liryce greckiej; T. Stę­
pień: Autor, bohater i kontekst. Ńa przykładzie "Z wierszy o
Małgorzatce"
3.
Tuwima; A. Fiut: Poeta w roli ucznia i świadka
(m.in. na podstawie utworów Miłosza, Herberta i Borowskiego);
E. Rzewuska: "Osobny" teatr Mirona Białoszewskiego; K. 3akow­
aka : Autor kreowany w polskiej prozie międzywojennej (o werba­
lizacjach autorskiej roli narracyjnej); 3. Oarzębski: Co się
zdarzyło w "teatrze mowy"? (o narracji kontrapunktowej m.in. w
"Dziennikach" Gombrowicza i "Grze na zwłokę" Anderraana);
P. Stasiński: Autoironia jako postać wewnętrznej pragmatyki
tekstu (na przykładzie felietonu Passenta).
BP/92/2
D.Ś.
BARAŃCZAK Anna: Słowo w piosence. Poetyka współczesnej
piosenki estradowej. Wrocław 1983, Oss., PAN, Komitet Nauk
o Literaturze Polskiej. Rozprawy Literackie. 41, ss. 150,
z 70,-
ł
Autorka opisuje cechy poetyki polskiej piosenki ostatnich
kilkunastu lat, widziane przede wszystkim od strony jej tekstu.
Rozważa także istnienie analogii między systemem muzycznym a
językiem poetyckim, jak również problem wzajemnej korelacji se­
mantycznej tekstu słownego i muzycznego. Przedmiotem analizy są
głównie teksty piosenek prezentujących pewien specyficzny typ
kultury masowej. Interpretacje i oceny autorki prowadzę do
ostrożnie formułowanego wniosku, iż "piosenka o masowym zasięgu
ma również wewnątrz swego gatunku potencjalne możliwości rozwo­
jowej dynamiki".
BP/92/3
K.G,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin