metoda lean enterprise. w poszukiwaniu innowacji cała książka.mobi

(10005 KB) Pobierz
Spis treści
Wstęp .............................................................................................................................. 11
CZĘŚĆ I. ORIENTACJA
Rozdział 1.
Rozdział 2.
Wprowadzenie ............................................................................................................... 21
Zarządzanie dynamiką portfela przedsiębiorstwa .................................................... 35
CZĘŚĆ II. EKSPLORACJA
Rozdział 3.
Rozdział 4.
Rozdział 5.
Modelowanie i pomiar ryzyka inwestycyjnego .......................................................... 57
Eksploracja niepewności w poszukiwaniu okazji do rozwoju .................................. 73
Ewaluacja dopasowania produktu do rynku .............................................................. 95
9
Kup książkę
Poleć książkę
CZĘŚĆ III. EKSPLOATACJA
Rozdział 6.
Rozdział 7.
Rozdział 8.
Rozdział 9.
Ciągłe ulepszanie .........................................................................................................117
Identyfikacja wartości i zwiększanie przepływu ......................................................135
Przyjęcie praktyk rozwojowych lean .........................................................................155
Eksperymentalne podejście do rozwoju produktu ..................................................171
Rozdział 10.
Wdrożenie dowodzenia przez misję ..........................................................................187
CZĘŚĆ IV. TRANSFORMACJA
Rozdział 11.
Rozdział 12.
Rozdział 13.
Rozdział 14.
Rozdział 15.
Rozwijanie kultury innowacyjności ...........................................................................205
Nastawienie
lean
w zarządzaniu ładem, ryzykiem i zgodnością ............................225
Napędzanie innowacji produktowej przez zarządzanie finansami .......................239
IT jako przewaga konkurencyjna ...............................................................................257
Zacznij tam, gdzie jesteś .............................................................................................273
Bibliografia ....................................................................................................................287
10
METODA LEAN ENTERPRISE
Kup książkę
Poleć książkę
ROZDZIAŁ 3.
Modelowanie i pomiar
ryzyka inwestycyjnego
Wątpliwość nie jest przyjemnym stanem umysłu, lecz pewność jest śmiesznym.
— Wolter
Dla przedsiębiorstw eksperymentujących z nowymi modelami biznesowymi i produktami,
tak samo jak dla start-upów, największym zagrożeniem jest niezdolność do stworzenia
czegoś, co ostatecznie zapewni użytkownikom wartość dodaną. Podejście Lean Startup pozwala
nam na szybkie odrzucanie pomysłów, które by takiej wartości nie zapewniły lub których nie
można by wdrożyć wystarczająco szybko, tak aby nie marnować na nie dostępnych zaso-
bów. Niemniej jednak zasady leżące u podstaw Lean Startup można zastosować w odniesieniu
do
wszystkich
rodzajów działań przedsiębiorstwa, takich jak tworzenie własnych narzędzi,
ulepszanie procesów, przekształcanie organizacji, zastępowanie systemów i wdrażanie
programów dotyczących zarządzania ładem korporacyjnym, ryzykiem i zgodnością (ang.
governance, risk, compliance
— GRC).
W tym rozdziale zaprezentujemy zasady i pojęcia, które pozwolą nam przyjąć systemowe
podejście do zarządzania ryzykiem towarzyszącym planowanym pracom poprzez groma-
dzenie informacji w celu ograniczenia niepewności. Te ramy działania posłużą za podstawy
praktycznego podejścia do eksploracji nowych okazji, które będziemy omawiać w części II.
Modelowanie ryzyka inwestycyjnego
W ramach pracy w przedsiębiorstwie na ogół konieczne jest opracowanie uzasadnienia bizne-
sowego wraz z planem, aby możliwe było uzyskanie zgody na realizację projektu. W związku
z tym przeważnie zespół ludzi zajmuje się przygotowaniem szczegółowego dokumentu
przedstawiającego oszacowanie wartości, jaką proponowana inicjatywa ma zapewnić. Uzasad-
nienie biznesowe prezentuje wymagane zasoby, zależności, a także misternie zestawione war-
tości liczbowe, szczegółowo opisujące planowane prace wraz z kosztami, kluczowymi wskaź-
nikami, planem korzystania z zasobów i ramami czasowymi. W zależności od poziomu
57
Kup książkę
Poleć książkę
szczegółowości i oszacowań dotyczących planowanych inwestycji, proces ten może trwać
tygodniami, a nawet miesiącami.
Ważnym celem procesu planowania jest wsparcie decyzji inwestycyjnej. Aby tę decyzję
podjąć, musimy się dobrze orientować w związanym z nią
ryzykiem.
Za Douglasem Hub-
bardem ryzyko definiujemy jako „stan niepewności, w którym niektóre możliwości wiążą
się ze stratą, katastrofą lub innym niepożądanym wynikiem”, a
pomiar
ryzyka jako „zbiór
możliwości, z których każda ma skwantyfikowane prawdopodobieństwo i skwantyfikowa-
ne straty”
1
. Na przykład: „Sądzimy, że istnieje 50-procentowe ryzyko anulowania projektu,
z czym wiąże się potencjalna strata 2 milionów dolarów zainwestowanych w rozwój”.
W
How to Measure Anything
Hubbard opowiada o swojej pracy nad analizowaniem uza-
sadnień biznesowych na potrzeby inwestycji IT
2
:
Każde z tych uzasadnień biznesowych obejmowało od 40 do 80 zmiennych, takich
jak wstępne koszty rozwoju, wskaźnik adopcji, zwiększenie produktywności, wzrost
dochodów itp. Dla każdego z tych przypadków stworzyłem w Excelu makro, które
obliczało wartość informacyjną każdej zmiennej. Na podstawie tej wartości okre-
śliłem, na czym należy skoncentrować się przy prowadzeniu pomiarów. Po uru-
chomieniu makra obliczającego wartość informacyjną wszystkich tych zmiennych
zacząłem dostrzegać pewien schemat: 1) Przeważająca większość zmiennych miała
zerową wartość informacyjną... 2) Zmienne o wysokiej wartości informacyjnej były
tymi, których pomiaru klient w ogóle nie prowadził. 3) Zmienne, na których po-
miar klienci przeznaczali najwięcej czasu, na ogół miały bardzo niską wartość in-
formacyjną.
Weźmy przykład szacowanie kosztów rozwoju w ramach tworzenia uzasadnień biznesowych
w celu uzyskania zatwierdzenia projektu. Wiąże się to zazwyczaj z analizowaniem miesięcy
przyszłej pracy, dzieleniem ich na mniejsze fragmenty i oszacowywaniem wysiłku, jaki
należy przeznaczyć na wykonanie poszczególnych fragmentów. Jak jednak zauważa Hubbard:
„Nawet w przypadku projektów o bardzo niepewnych kosztach rozwoju dane o kosztach
nie miały większej wartości informacyjnej z punktu widzenia decyzji inwestycyjnej... Naj-
ważniejszą nieznaną jest to, czy projekt zostanie anulowany... Drugą najważniejszą zmien-
ną jest wykorzystanie systemu, w tym to, jak szybko system zostanie wydany i czy ludzie
w ogóle będą z niego korzystać”
3
.
Uzasadnienie biznesowe jest wobec tego dziełem fikcji, którego akcja toczy się w bliżej nieokre-
ślonym — a być może nawet nieistniejącym — uniwersum. Tymczasem traci się olbrzymią
ilość czasu na szczegółowe planowanie, analizę i oszacowania, które zwracają masę infor-
macji o skrajnie ograniczonej wartości. Według badań Donalda Reinertsena, autora
The
Principles of Product Development Flow: Second Generation Lean Product Development
4
,
1
2
3
4
Definicje wzięto z [hubbard], s. 50.
[hubbard], s. 111.
http://www.cio.com/article/119059/The_IT_Measurement_Inversion
[reinertsen]
58
METODA LEAN ENTERPRISE
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin