Wschód Orient 1938 nr 3 (29).pdf
(
6945 KB
)
Pobierz
/ ' cT
TREŚĆ
-
INHALT
—
CONTFNT5
Str.
Uwagi o rosyjskiej polityce Niemiec —
Włodzimierz
B ą c z k o w s k i
..............................................................................
Betrachtungen iiber die deutsche Russlandspolitik —
Włodzimierz B ą c z k o w s k i
......................................................
Myśli wybrane Jana Kucharzewskiego...............................
Gewahlte Gedanken von Jan Kucharzewski . . . .
Bilans sowiecki
— M
........................................................................
Bilanz der Sowietunion —
M
...................................................
Współczesna sytuacja narodu ormiańskiego —
A . Dża-
m a lia n
.............................................................................................
The Present Situation of the Armenian Nation (Sum-
mary) —
A . D ja m a ł i a n
......................................................
Polityka wschodnia ks. A . Czartoryskiego w świetle naj
nowszych badań naukowych -—
J. R
..................................
Orient P o lsk i.....................................................................................
Recenzje
......................................................................................
1
9
21
25
31-
37
4 6 --
59
65
77
79
Die Artikel „Betrachtungen
landspolitik",
Gewahlte
tiber die deutsche
von
Jan
Russ-
Kucha-
Gedanken
rzewski“ und „Bilanz der Sowjetunion“
erscheinen in
voller deutscher tibersetzung des Originaltextes.
ujScLodoticftir
KWARTALNIK
POŚWIĘCONY
SPRAWOM
WSCHODU
WARS Z AWA, LIPIEC — WRZESIEŃ 1 5 3 8
ROK IX. Nr. 3 .
WŁODZIMIERZ BĄCZKOWSKI
U w agi
o
r o s y js k ie j
p o li t y c e
N ie m ie c
i.
Artykuł niniejszy ograniczamy do zagadnienia stosunku Niemiec do
idei prometejskiej, traktując tę ideę za główny trzon wszelkiej w naszych
czasach polityki rosyjskiej krajów przez Rosję w ten czy inny sposób
zagrożonych. Ideę prometejską pojmujemy jako umowny skrót politycz
nej koncepcji, zmierzającej do podziału Rosji (czerwonej czy białej) na
szereg suwerennych organizmów narodowo-państwowych. Mówić więc bę
dziemy o niemieckiej racji stanu wobec idei podziału Rosji na państwa
narodowe.
Należy na wstępie stwierdzić, że idea ta nie była w Niemczech popular
na. Niemcy od czasów najdawniejszych należały do krajów świata, szu
kających dobrych stosunków z Rosją. Wynikało to z braku bezpośrednie
go sąsiedztwa niemiecko-rosyjskiego, gdyż oba państwa przedzielała ba
riera polska, wypływało to ze znanej obawy Niemiec przed „koszmarem
koalicji” , wreszcie z dziwnego pruskiego romantycznego rusofilizmu.
W tym ostatnim zjawisku tkwiły również pewne zbliżające oba kraje mo
tywy... pokrewieństwa duchowego. Polski historyk filozofii i znawca
wschodniego chrześcijaństwa, prof. Bogumił Jasinowski, pisze o Eckhar-
cie z X IV stul., wzmiankuje o „Theologia Deutsch” , o Bóhme, zwanym
„philosuphus teutonicus” , wreszcie o twórczości Schellinga i innych, którzy
reprezentują specyficzne dla rosyjskiej mistyki i moskiewskiego świato
poglądu religijnego tendencje panteistyczne, gnostyckie, kult zbiorowiska
ludzkiego, jakiegoś integrału masy.
Po linii bliskiej do symbiozy rozwijały się niektóre płaszczyzny życia
niemieckiego i rosyjskiego nad Bałtykiem, w Petersburgu, w ogóle w t.zw.
zachodniej Rosji. Pruski leutnant i rosyjski gwardzista, niemiecki baron
i rosyjski „pomieszczyk” zżywali się świetnie, nieomal się uzupełniali.
Jednym imponowała wielkość Rosji, jej bezbrzeżność, wartości kwanty-
tatywne, innym „świadomość” , iż państwo rosyjskie jest dziełem Germa
nów', Nordów. Ten ostatni moment stanowił dominantę w pracach rosyj
skich historiografów, Niemców rdzennych, takich jak Schletzer, Bayer,
Muller i inni, którzy genezę ustrojowo-państwową Rosji widzieli w Ware-
gach i Niemcach. W Waregach z okresu Rusi Kijowskiej i w Niemcach
z Niemieckiej Słobody pod Moskwą. Druga połowa X IX stul. sprowadziła
nowy rodzaj rosyjskiej zarazy w Niemczech w postaci „wielkiej” litera
tury psychologicznej. Dostojewski i Tołstoj przeorali glębę duchową Nie
miec, otworzyli drogę dla potężnej inwazji literatury rosyjsko-sowieckiej
na Niemcy po r. 1918.
Wracając do czasów wcześniejszych, stwierdzić należy, że upadek Pol
ski w końcu X V III w. i uzyskanie wspólnej granicy rosyjsko-pruskiej
nie załamały przyjaźni rosyjsko-niemieckiej. „Polskij Wopros” raczej kon
solidował tę przyjaźń. Drugim realnie politycznym cementem przyjaźni
niemiecko-rosyjskiej było zacofaństwo cywilizacyjne Rosji i jej możliwo
ści kolonizacyjne. Inteligent niemiecki i spec techniczny mogli w' Rosji
pięknie się dorabiać. Pokrewieństwo dworów niemieckiego i rosyjskiego
patronowało zbliżeniu na dołach. Kiedy jeden z cesarzy rosyjskich zapytał
pewnego zasłużonego dygnitarza, czym mógłby go wynagrodzić za jego
pracę, ów odpowiedział: „Wasza Cesarska Mość, proszę mianować mnie
Niemcem” . Być Niemcem w Rosji było rzeczą popłatną. Niemieckie naz
wiska Pahlenów, von-Bekendorffów, Renenkampffów i setki innych, prze
wijają się przez stronice historii rosyjskiej administracji i życia gospo
darczego.
Rok 1914, jeno przez nieliczne jednostki w Niemczech przewidywany,
zdawało się jednym cięciem przerywał ten makabryczny ciąg potęgujące
go się zacierania granicy niemiecko- rosyjskiej. Piszemy „zdawało się”
dlatego, że źródło wybuchu wojny rosyjsko-niemieckiej nie kryło się w
znaczniejszym stopniu w stosunkach niemiecko-rosyjskich. Tkwiło raczej
w antagoniźmie Austro-Węgier z Rosją, w rosyjskiej ekspansji w kierun
ku cieśniny czarnomorskiej i t. d. Toteż klęska Rosji i Niemiec i pow
stanie Polski szybko zbliżyły oba te kraje w Rapallo, wprowadzając So
wiety do Europy i ratując Niemcy od zupełnej izolacji w świecie powojen
nym i t. d. W tym atoli momencie zupełnie niespodziewanie zarysowuje
się nowe istotne źródło konfliktu niemiecko-rosyjskiego. Odwieczna praw
da pięknie sformułowana przez Goethego, iż u źródeł w szelkich poczynań
r
ludzkich leżą prawdy religijne, sprawdzą się tu w całej pełni. Wrogość
niemiecko-rosyjska wybucha na tle ideologicznym, odsłaniając ukryty
2
za nim antagonizm polityczny. Gwałtowny proces odeuropej szczenią się
Rosji bolszewickiej, upadek zawieszonego w próżni Rosji nadbałtyckiej
Sankt-Petersburga, przez którego okulary obserwowano całą Rosję, ko
munizm rosyjski, wdzierający się do Niemiec i usiłujący doprowadzić do
końca dzieło zniszczenia Niemiec, czego nie powiodło się dokonać w woj
nie z Niemcami — zapoczątkowały rozkład idei współpracy niemiecko-ro-
syjskiej.
Nie zabrakło tu jednak i motywów namacalnie-politycznych. Rosja za
mierzonych pięciolatek, samowystarczalności i olbrzymich ambicji kiero
wanie całym światem traciła wartość terenu eksploatacyjnego dla Nie
miec. Toteż idea współdziałania rosyjsko-niemieckiego coraz bardziej od
chodzi na marginesy nowego życia Niemiec powojennych, chowa się w
zakamarkach „gasnącego świata” , w gronie Niemców z Rosji, w najbar
dziej przegranej dzielnicy pruskiej. Młotem, który rozwala ten gasnący
świat jest nacjonal-socjalizm, ścierający się z komunizmem, zza którego
wyziera twarz Kominternu, lepiej —
Moskwinternu,
jeszcze lepiej —
nowej
form y rosyjsko-m oskiew skiej ekspansji, używ ającej trujących gazów ko
munizmu do rozkładu i podboju państw bliższych i dalszych.
W powyższy sposób powstają siły, które można zredukować do trzech
głównych: 1) Rosja komunistyczna, 2) Niemcy nacjonal-socjalistyczne
i antysemickie i 3) gasnący świat Niemiec (i rosyjskiej białej emigracji),
usiłujący ratować ideę sojuszu niemiecko-rosyjskiego. Rozważmy po
kolei treść dwóch ostatnich elementów.
2
.
Czynnik nacjonal-socjalizmu jest elementem najtrudniejszym do uchwy
cenia, gdyż reprezentuje go niemieszcząca się w ramach codziennych kry
teriów wola i osobowość kanclerza Adolfa Hitlera. Czytanie jego pism
i mów nie na wiele się tu przyda, gdyż powstały one w dobie nowicjatu
politycznego A. Hitlera i w czasie organizacji przez niego nastrojów ma
sy niemieckiej, którą należało pociągać używając
jej
języka. Stosunek A.
Hitlera i nacjonal-socjalizmu do Rosji należy wyłuskiwać raczej z ana.li-
tycznego rozważania racji
Niemiec Hitlera,
dążących do wielkości świa
towej i w metodzie swej odrzucających nawyki i obciążenia myślowe klas,
dzielnic, lat dawnych. Ułatwia to niezmiernie zrozumienie tendencji nie
mieckiej polityki wschodniej, gdyż w wybitnym stopniu osłabia lub wyk
lucza nieobliczalny element historycznych pro-rosyjskich reminiscencji,
atawizmu i inercji w polityce.
Wydaje się, że wyraźnie anty-rosyjskie tendencje A. Hitlera i nacjonal-
socjalizmu opierają się na następujących realnych fundamentach myślenia
politycznego:
a)
odziedziczenie antyrosyjskiej racji Austro-Węgier zwłaszcza przez
Anszlus oraz opanowanie Sudetów. Prorosyjskie tendencje Prus i połnoc\
niemieckiej zostały tu przeważone przez zwiększony ogrom Niemiec po
łudniowych,
3
Plik z chomika:
Michal_Raj
Inne pliki z tego folderu:
Wschód 1930.07 nr 1.pdf
(3572 KB)
Wschód 1930.12 nr 2.pdf
(5702 KB)
Wschód 1931.03 nr 1 (3).pdf
(5110 KB)
Wschód 1931.07 nr 2 (4).pdf
(9581 KB)
Wschód 1932.01 nr 1–2 (5–6).pdf
(10504 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 21.01.2024
(…)
„Człowiek w Kulturze”
„Język a Kultura”
„Nauka Polska” (1918-1939) Warszawa
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin