Naprawa.pdf

(4928 KB) Pobierz
NAPRAWA GŁÓWNA SILNIKA
139FMB
Spis treści:
1. WSTĘP.
1.1. Oznaczenia śrub.
W niniejszej instrukcji podane są wymiary śrub, występują dwa rodzaje śrub z łbem
sześciokątnym:
-śruby z gwintem na całej długości trzpienia:
gdzie:
- s: szerokość łba sześciokątnego
sześciokątnego(numer klucza)[mm];
- D: średnica gwintu[mm];
- P: skok gwintu;
- g :długość części gwintowanej[mm];
- k=l-g: wysokość łba śruby[mm];
- l: długość całkowita[mm];
- W: klasa wytrzymałości.
Wymiary podane w formacie: sxDx
DxPxl-W;
-śruby z łbem sześciokątnym z gwintem na części trzpienia:
gdzie:
- s: szerokość łba sześciokątnego[mm]
sześciokątnego[mm](numer klucza);
- D: średnica gwintu[mm];
- P: skok gwintu;
- g: długość części gwintowanej[mm];
- k=l-r: wysokość łba śruby[mm];
- r: długość trzpienia[mm];
- l: długość całkowita[mm];
- g: długość części gwintowanej[mm];
- W: klasa wytrzymałości.
Wymiary podane w formacie: sxDxPxlxg-W;
Dane dla innych rodzajów śrub podano w tekście.
1.2. Oznaczenia pierścieni uszczelniających(uszczelniaczy).
AxBxC, gdzie:
A - średnica wewnętrzna;
B - średnica zewnętrzna;
C - wysokość pierścienia.
1.3. Oznaczenia pierścieni uszczelniających o przekroju kołowym (o-ringów).
AxB, gdzie:
A - średnica wewnętrzna;
B - średnica przekroju(grubość).
1.4. Oznaczenia szczotek silnika elektrycznego.
AxBxC, gdzie:
A - długość krótszej ściany przekroju;
B - długość dłuższej ściany przekroju;
C - wysokość.
1.5. Oznaczenia silnika.
Symbol silnika: 139FMB
1 – liczba cylindrów;
39 – średnica tłoka;
F - niewymuszone chłodzenie powietrzem;
M – silnik motocyklowy;
B – zakres dopuszczalnej pojemności skokowej.
Dodatkowe oznaczenia dla innych, podobnych silników:
Litery po pierwszej cyfrze:
P - cylinder z głowicą w pozycji poziomej;
E – silnik dwusuwowy;
V – silnik z cylindrami w układzie widlastym.
Litera po cyfrach przed literą M:
Q - wymuszone chłodzenie powietrzem;
Y – niewymuszone chłodzenie powietrzem wraz z chłodnicą oleju.
1.6. Ocena stanu technicznego silnika.
W pierwszej kolejności należy sprawdzić poziom oleju w silniku, wycieki oleju w miejscach
uszczelnień oraz kompletność silnika. Następnie sprawdzić ciśnienie sprężania które powinno
wynosić około 10 bar, spadek poniżej 6 bar świadczy o nadmiernym zużyciu układu tłok-cylinder,
uszkodzonej uszczelce pod głowicą, nieszczelnych zaworach głowicy lub zbyt małym luzie
zaworów głowicy. Przy tych uszkodzeniach lub nadmiernym zużyciu może również dochodzić do
nierównomierności pracy silnika, metalicznych stuków.
2. DEMONTAŻ SILNIKA.
2.1 Demontaż silnika z nadwozia.
Przed wymontowaniem silnika z ramy motoroweru należy oczyścić silnik strumieniem wody
z kurzu i błota. Odłączyć rurę wydechową, kolektor dolotowy razem z gaźnikiem, linkę sprzęgła,
zdemontować pokrywę koła zębatego zdawczego odkręcając 2 śruby 8xM6x1x34x21, rozpiąć i
zdjąć łańcuch napędowy, odłączyć od silnika przewody instalacji elektrycznej i przewód wysokiego
napięcia od świecy zapłonowej oraz zdemontować podnóżki kierowcy mocowane do silnika
4 śrubami 13xM8x1,25x20-8.8. Spuścić olej silnikowy, odkręcając śrubę spustową oleju
17xM12x1,5x15 (fot.1). Następnie odkręcić dwie śruby mocujące silnik w ramie. Najlepiej podłożyć
podstawę pod silnik do jego przytrzymania i najpierw odkręcić dolną a potem górną śrubę.
Zdemontowany silnik można umyć jeszcze naftą, olejem napędowym lub płynem do mycia
silników zabezpieczając otwory wlotowy i wylotowy głowicy.
Demontaż silnika należy rozpocząć od demontażu głowicy ale przed tym odkręcić napinacz
rozrządu kluczem 14 (fot.1).
Fot. 1
1 - śruba napinacza rozrządu, 2 – śruba spustowa oleju.
2.2. Głowica.
Odkręcić 4 nakrętki głowicy (fot.2) kluczem 10, dokręcać z momentem 10 Nm.
Fot. 2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin