wzorcowy projekt lekcji.pdf

(56 KB) Pobierz
KONSPEKT ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
I. Metryczka zajęć edukacyjnych
1. Imię i Nazwisko prowadzącego zajęcia :
…………………
2. Data:
22.05.2009
3. Placówka kształcenia :
Publiczna szkoła podstawowa nr ….Opolu
4. Grupa dydaktyczna ( klasa) :
V a
5. Nazwa przedmiotu :
informatyka
6. Miejsce realizacji zajęć :
pracownia/sala komputerowa
II. Umiejscowienie zajęć jako jednostki metodycznej
1. Zagadnienie ( blok, moduł programowy):
Zasady ruchu drogowego dla rowerzysty - przypomnienie wiadomości .
2. Realizowana jednostka programowa:
Wykorzystanie podstawowych funkcji przeglądarki do przeglądania stron WWW.
3. Opanowanie jakich treści programowych jest potrzebne do poprowadzenia
zajęć?
Uczeń powinien znać podstawowe zasady ruchu drogowego obowiązujące
rowerzystę ( podstawowe znaki drogowe poziome i pionowe) , wiedzieć jak
powinien być wyposażony rower , potrafi także rozwiązać krzyżówki drogowe.
Uczeń powinien umieć otwierać i obsługiwać się przeglądarka internetową , a
także powinien umieć kopiować pliki ( tekst) i wklejać/wstawiać. Minimalna
umiejętność poruszania się w programie Microsoft Word2007.
4. Temat prowadzonych zajęć:
Wychowanie komunikacyjne w Internecie – powtórzenie wiadomości
5. Jakie treści programowe realizowane są na zajęciach i jakie minimum
programowe wymagane jest od ucznia do opanowania?
Umiejętność wyszukiwania informacji o zasadach ruchu drogowego rowerzysty
przy pomocy wyszukiwarki. Znajduje potrzebne informacje za pomocą
wyszukiwarki Google. Zapisanie wyszukanych informacji. Po zajęciach uczeń
pamięta o zasadach drogowych obowiązujących rowerzystów . Potrafi się także
lepiej poruszać po Internecie – umiejętniej wyszukuje niezbędne informacje.
1
6. Planowane osiągnięcia ucznia:
Utrwalenie wiadomości zdobytych w klasie IV , podczas zadawania testu na
kartę rowerową,
Potrafi wypowiadać się swobodnie na temat ruchu ulicznego,
Potrafi wymienić obowiązujące rowerzystę znaki drogowe,
Rozpoznaje wybrane znaki drogowe,
Potrafi wypowiedzieć się na temat wyposażenia roweru ,
Potrafi rozwiązać krzyżówki drogowe i testy na kartę rowerową,
Potrafi korzystać umiejętnie z przeglądarki „Google”
Potrafi umiejętnie wyszukać informacji w Internecie ,
Potrafi zapisać uzyskane informacje na zasadzie – kopiuj/wlej do Worda( lub
notatnika),
7. Czas przewidziany na realizację tematu:
1 godzina lekcyjna ( 45 min. )
III. Tok zajęć
Elementy prowadzenia zajęć:
Graficzny
Graficzny element tematu lekcji stanowi prezentacja wykonana w PowerPoint-cie
(przygotowaną przez nauczyciela), zawierającą: rodzaje znaków drogowych pionowych i
poziomych które powinien znać rowerzysta, budowę i wyposażenie roweru a także kilka
przykładów krzyżówek drogowych.
Symboliczny
W wymienionej wyżej prezentacji zastosowane są animacje(tekst „wjeżdża „ po obrazku ),
które umożliwiają pracę z uczniami . Przykładowo, nauczyciel zaczynając od
przypomnienia rodzajów znaków drogowych poziomych , przed poprawną nazwą znaku
umożliwia uczniom najpierw podanie odpowiedzi , dopiero potem kliknięcie myszki lub
naciśnięcie na „enter” powoduje pojawienie się nazwy danego znaku.
Uczniowie podczas prezentacji biorą aktywny udział. Sami najpierw odpowiadają :
Jakie rodzaje znaków drogowych istnieją,
Jak nazywa się dany znak i o czym dany znak „mówi”,
Jak zbudowany i w co wyposażony jest rower,
W jakiej kolejności pojadą pojazdy – rozwiązywanie krzyżówek drogowych .
W prezentacji wszystkie pojęcia są precyzyjnie opisane .
Interaktywny
Na zajęciach uczniowie mają do wykonania zadania dotyczące zasad ruchu drogowego
rowerzysty. Odpowiedzi na zadane pytania ( każdy z uczniów dostaje kartkę z zadaniami –
tymi samymi) uczniowie wyszukują w Internecie korzystając z przeglądarki Google.
Znalezioną odpowiedz kopiują do Worda .
Oto zadania :
Kto może zostać rowerzystą ? Co wolno a czego nie wolno rowerzyście ? – zasady poruszania się rowerzysty po
drodze .
2. Ruch kierowany – kiedy nie działa sygnalizacja
świetlna
? Polecenia i znaki dawane przez policjanta lub inną
upoważnioną osobę na drodze.
3. Jak rowerzysta sygnalizuje zmianę kierunku jazdy ?
4. Jaka zasada obowiązuje na skrzyżowaniu dróg równorzędnych ( bez znaków drogowych)?
5. Testy na kartę rowerową – znaleźć przykładowy test i rozwiązać .
Nie obowiązkowe :
6. Co to jest „strefa zamieszkania ‘’ ?
7. Przejście dla pieszych –wyjaśnić pojęcie oraz jakim znakiem drogowym jest oznaczone .
8.
Co to jest rower ?
1.
1.
2
Ogniwa
zajęć
Wprowadz
enie
Czas
Czynności nauczyciela
Czynności ucznia
5 min.
Nauczyciel wita uczniów i prosi o
chwilowe nie logowanie się na swoich
kontach. Zaprasza ich to zajęcia
miejsc przy ławce na
środku
pracowni, na którym stoi włączony
komputer z przygotowaną przez
nauczyciela prezentacją.
Uczniowie zajmują
wyznaczone miejsca.
3 min.
Właściwy
tok lekcji
Nauczyciel wprowadza uczniów w
temat lekcji . Uświadomienie
uczniom,
że
temat zajęć jest
przypomnieniem wiadomości o
zasadach ruchu drogowego poznanych
w kl. IV , ale podczas tej lekcji
uczniowie będą także korzystać z
przeglądarki internetowej. (men)
20
min.
Nauczyciel korzystając z
przygotowanej przez siebie prezentacji
omawia : znaki drogowe pionowe i
poziome, budowę i wyposażenie
roweru , podaje przykładowe
krzyżówki drogowe. (men)
(Część graficzna)
Uczniowie czynnie
uczestniczą w
prezentacji ,
omawiają
pojawiające się w
prezentacji znaki
drogowe,
wypowiadają się na
temat budowy i
wyposażenia roweru ,
a także samodzielnie
zaprezentowane w
prezentacji
krzyżówki drogowe.
Poprawne odpowiedzi uczniów są
potwierdzane przez nauczyciela,
negatywne są poprawiane. (eks)
(Część symboliczna)
2 min.
Po skończonej prezentacji nauczyciel
prosi uczniów o zajęcie miejsc przy
komputerach i zalogowanie się na
swoich kontach.
Gdy uczniowie wykonują procedurę
logowania nauczyciel sprawdza
obecność (eks)
Uczniowie loguj się
na swoje komputery.
1 min.
3
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z
zadaniami .
9. 1.Kto może zostać rowerzystą ? Co wolno a czego nie
wolno rowerzyście ? – zasady poruszania się
rowerzysty po drodze .
10. .Ruch kierowany – kiedy nie działa sygnalizacja
świetlna
? Polecenia i znaki dawane przez policjanta
lub inną upoważnioną osobę na drodze.
3.Jak rowerzysta sygnalizuje zmianę kierunku jazdy ?
4. Jaka zasada obowiązuje na skrzyżowaniu dróg
równorzędnych ( bez znaków drogowych)?
5. Testy na kartę rowerową – znaleźć przykładowy test i
rozwiązać .
Nie obowiązkowe :
6.Co to jest „strefa zamieszkania ‘’ ?
7.Przejście dla pieszych –wyjaśnić pojęcie oraz jakim
znakiem drogowym jest oznaczone .
8.Co to jest rower ?
12
min.
Nauczyciel wyjaśnia na czym polega
zadanie uczniów . (eks + men)
Uczniowie wykonują
polecenie nauczyciela
.
Otwierają
przeglądarkę Google
i wpisują słowa
kluczowe , które
pomogą znaleźć
odpowiedzi do
poszczególnych
zadań .
Uczniowie mają wyszukać
odpowiedzi do zadań w Internecie
korzystając z przeglądarki Google i
wybierając właściwe strony WWW, w
których te odpowiedzi znajdą.
Następnie po wyszukaniu odpowiedzi
uczniowie mają skopiować
odpowiednie zdanie, bądź kilka zdań i
wkleić do WORDA. (tr + ter)
Na każde zadanie uczniowie mają
około 2 minut.
Nauczyciel bacznie obserwuje pracę
uczniów i wysłuchuje znalezionych
przez uczniów odpowiedzi do zadań .
(eks)
Gdy znajdą
odpowiedz do
zadania pierwszego
zgłaszają się i
odczytują swoja
odpowiedź do
zadania
Gdy uczniowie maja problem ze
znalezieniem odpowiedniej strony ,
nauczyciel naprowadza uczniów jakie
słowo kluczowe powinni wpisać w
przeglądarkę lub podaje adres strony
na której znajda odpowiedź. Kartę z
4
odpowiednimi stronami WWW,
nauczyciel ma przygotowana
wcześniej i w wazie problemów
rozdaje ja także uczniom (tr)
1.http://www.zspigdabrowa.republika.pl/index_pliki/brd_2/w
step.htm
2.http://szkola.wi.ps.pl/2002/karta_rowerowa ---
najważniejsze ( spis treści)
3.http://www.zspigdabrowa.republika.pl/index_pliki/brd_2/m
anewry.htm
4.http://www.eti.agh.edu.pl/brd - - - - skrzyżowania
równorzędne
5.http://www.eti.agh.edu.pl/brd/testy/1/quiz.htm
6.http://pl.wikipedia.org/wiki/Ruch_drogowy -----
wybieramy ze spisu treści strefa zamieszkania
7.http://pl.wikipedia.org/wiki/Przej%C5%9Bcie_dla_pieszyc
h
8.http://pl.wikipedia.org/wiki/Rower
2 min.
(Część interaktywna)
Zakończeni
ei
podsumow
anie
Nauczyciel ocenia pracę uczniów,
Nauczyciel omawia zastosowanie
wprowadzonej wiedzy i powtarza
pojęcia przytoczone na lekcji. (eks)
Uczniowie pokazują
wyszukane
odpowiedzi na
zadane zadania oraz
słuchają rad
związanych z
korzystaniem z
przeglądarki oraz
IV.
Określenie struktury metodycznej lekcji na podstawie toku zajęć.
1. Metody:
„burza mózgów”, pogadanka, dyskusja, prezentacja, praca przy komputerze
(ćwiczenia praktyczne)
2. Formy organizacyjne:
Praca z całą klasą i praca indywidualna uczniów .
3.
Środki
dydaktyczne:
Prezentacja, komputer , dostęp do Internetu
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin