Psychologia-zdrowia-11-16-rozdzialy.docx

(72 KB) Pobierz

 

Heszen, Sęk- Psychologia zdrowia

 

Rozdział 11 – Psychologiczne mechanizmy chorób i dysfunkcji somatycznych

11.1 – Psychodynamiczne koncepcje wyjaśniające choroby i dysfunkcje somatyczne

Zygmunt Freud:

Jego zdaniem objawy somatyczne są wynikiem konwersji czyli transformacji wypartych treści popędowych libido objętych konfliktem; wyobrażenia niemożliwe do przyjęcia stają się nieszkodliwe dzięki przekształceniu się w coś cielesnego.

Najczęstsze objawy somatyczne: niedowłady, znieczulenia, ślepota, brak czucia, ból, wymioty, czkawka

Objawy somatyczne rozładowują napięcie, chory uzyskuje korzyści wtórne. Ten tok rozumowania wykorzystywano w myśleniu o chorobie jako ucieczce od trudności.

Wg Freuda w nerwicy objawy somatyczne nie maja symbolicznego znaczenia ale wynikają z napięcia popędowego i lęku.

Flanders Dunbar:

Tworzyła profile osobowościowe dla poszczególnych chorób psychosomatycznych

Pojęcia: osobowość zawałowca, osobowość astmatyka

Zarzucono jej, że badania były prowadzone na osobach chorych i trudno jest określić osobowość osoby przed chorobą. Osobowość jest tylko jednym z czynników ryzyka choroby somatycznej. Osobowość wchodzi w rozmaite interakcje z innymi czynnikami.

Franz Aleksander:

Szkoła chicagowska

Centralny konflikt

kształtuje się dla każdej choroby we wczesnym dzieciństwie;

wynika ze sprzecznych tendencji do brania i dawania, zatrzymywania i usuwania, zależności i autonomii

sprzeczności te tworzą emocje i wzory reagowania wegetatywnego

W różnych fazach rozwoju psychoseksualnego konflikty emocjonalne wiążą się z wzorami pobudzenia emocjonalnego i wzorami reakcji fizjologicznych; np. wzór psychodynamiki choroby nadciśnieniowej tendencje do wrogiej rywalizacji i obawy przed odwetem, wzrost zależnych zachowań, osłabienie poczucia własnej wartości, wzrost wrogiej rywalizacji, prowadzi to do lęku i hamowania agresywnych impulsów a finalnie do wzrostu ciśnienia.

Do określenia wzorów zachowań chorób psychosomatycznych brał pod uwagę:

Właściwości osobowościowe wynikające z konfliktów wczesnodziecięcych

Sytuację reaktywującą dawny konflikt

Konstytucjonalna słabość narządu

Wg niego choroba psychosomatyczna rozwija się pod wpływem współdziałania czynników w specyficznym wzorze reakcji psychodynamicznej.

Współczesna psychoanaliza:

Teoria desomatyzacji i resomatyzacji M. Schura:

Desomatyzacji zachodzi w toku rozwoju niemowlęcia, podczas rozwoju struktur poznawczych prowadzących do rozwoju emocji i ich regulacji. Dzieci nie reagują wtedy somatyzacją na pobudzenie.

Resomatyzacji występuje u osób o słabych procesach ego, gdy dochodzi do odnowienia się wczesnodziecięcych konfliktów lub zaistnienia traumy, dziecko reaguje wtedy somatyzacją.

Teoria traumy Krystal

Doświadczenie przez dziecko we wczesnym dzieciństwie traumy relacyjnej w kontakcie z opiekunem hamuje rozwój afektu. Są to np. doświadczenia rozstania, śmierć rodziców lub ciężka choroba, przemoc ze strony rodziny, nadużycia seksualne.

Gdy rodzice nie są dobrymi postaciami przywiązaniowymi lub ich zachowania na co dzień powoduje powstanie traumy u dziecka powstają zaburzeni afektu polegające na somatyzacji lub braku desomatyzacji.

Badania nad rolą przywiązania w rozwoju emocjonalnym i znaczenia tych mechanizmów dla zaburzeń somatycznych

Pomyślny rozwój emocjonalny dziecka współwystępuje z  przywiązaniem ufnym, pozostałe modele przywiązania mogą być przyczyną zaburzeń rozwoju w tym także takich które powodują somatyzaję.

Schore uznał, że przywiązanie polega na regulacji diady matka-dziecko; regulacja ta polega na redukcji nadmiernych emocji negatywnych, i wzmocnieniu pozytywnych, co pozwala na rozwój refleksyjnego selforaz stymulacji rozwoju połączeń nerwowych.

Pozabezpieczne wzory przywiązania przyczyniają się do zaburzeń rozwoju emocjonalnego, mogą także kształtować alekstymie

11.1.1. Psychoanalityczne źródła alekstymii i jej charakterystyka oraz znaczenie dla dysfunkcji psychosomatycznych

Sifones twórca pojęcia alekstymii

Dysfunkcjonalność w rozwoju emocjonalnym wskutek wczesnodziecięcych traumatycznych doświadczeń polega na:

Niezdolności do werbalizacji emocji co powoduje trudność w regulacji emocji i odpowiedniego stosowanie emocji

Niezdolności do odróżnienia fizjologicznego od emocji

Ubóstwie wyobrażeń i fantazji

Operacyjnym stylu myślenia

Osoby alekstymiczne:

Dominują u nich emocje negatywne

Mają trudności w przeżywaniu emocji pozytywnych tj. radość, szczęście, miłość

Brak zdolności modulacji procesów emocjonalnych przez procesy poznawcze

Tłumienie emocji i niemożność symbolizacji emocji i tych osób prowadzi do doświadczania ich w formie somatycznej a to z kolei prowadzi do dysfunkcji różnych układów fizjologicznych

Badania Schier

osoby chorujące na astmę jak i matki tych osób cechowały się gotowo...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin