rozdział-17.docx

(19 KB) Pobierz

Interwencje psychologiczne i rodzaje pomocy w psychologii zdrowia

Adresaci: osoby, grupy, społeczności, środowiska.

Do interwencji psychologicznej zaliczamy:

·         celowe zmiany w środowisku(np. organizacja pomieszczeń do porodów rodzinnych),

·         organizacja recepcji uwzględniająca potrzeby psychiczne klientów i dobrą jakość usług,

·         portal internetowy ułatwiający edukacje zdrowotną,

·         usuwanie czynników ryzyka w szkole.

Profesjonalna pomoc psychologiczna

·         działanie prospołeczne na rzecz dobra pozaosobistego, dobra osoby, grupy, społeczności.

·         Istotą jest zachowanie prozdrowotne, sprzyjające rozwojowi człowieka (realizacja celów, spełnianie zadań życiowych).

Relacja pomocowa- opierając się na zaufaniu interpersonalnym, tworzy się warunki do trafnego funkcjonowania profesjonalnych form wsparcia społecznego.

Normy powinnościowe- podstawowy wyznacznik wszystkich typów zachowań pomocnych psychologa profesjonalisty.

Aspekty promocji zdrowia:

·         Promocje zdrowia określa się jako proces umożliwiający każdemu człowiekowi zwiększenie oddziaływania na własne zdrowie w sensie jego poprawy i utrzymania.

·         Istotą promocji zdrowia jest działalność, która inicjuje i utrzymuje procesy społeczne sprzyjające poprawieniu i szerzeniu zdrowia jako wartości oraz zaangażowaniu ludzi w trosce o tę wartość.

·         Zdrowie rozumiane jako zasób, umożliwiający ludziom realizację aspiracji, zaspokajanie potrzeb oraz przeobrażenie i kontrolę środowiska. 

·         Promocja zdrowia jest działalnością na rzecz polepszenia powszechnej jakości życia (zadowolenie z życia w zdrowi i chorobie, kształtowanie warunków życia).

Obszary zadaniowe w  promocji zdrowia:

-budowanie prozdrowotnej polityki państwa,

-tworzenie środowisk sprzyjających zdrowiu,

-wzmacnianie działań społeczeństwa na rzecz zdrowia,

-rozwijanie indywidualnych umiejętności służących zdrowiu,

-reorientacja służby zdrowia.

Promocja zdrowia w psychologii- złożony zespół działań profesjonalnych psychologa, których celem jest rozwój i wzmacnianie zdrowia całej populacji w kontekście codziennego życia od poczęcia do późnej starości.

Cele:

·         zwiększenie świadomości zdrowia, jednostkowej i społecznej oraz znaczenia zachowań zdrowotnych,

·         umożliwienie człowiekowi kontroli nad procesami zdrowia i udziału w osiąganiu celów zdrowotnych,

·         rozwój i wzmacnianie zasobów zdrowotnych tkwiących w jednostce i jej środowisku.

Należy pamiętać o idei promocji zdrowia(działaniu na rzecz autonomii i partycypacji, przedstawienie oferty i pozostawienie jej do decyzji adresata, udział technik wpływu społecznego).

Formy działalności psychologa:

·         upowszechnianie wiedzy psychologicznej(psychoedukacja),

·         rozwój kompetencji(treningi, zajęcia).

Programy promocji zdrowia: indywidualne, grupowe, instytucjonalne.

Psychologiczna prewencja- zespół działań, w których wykorzystuje się metody i środki psychologiczne, by zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia zaburzeń w funkcjonowaniu somatycznym, psychologicznym i społecznym, przeciwdziałając czynnikom ryzyka i wzmacniając zasoby.

Prewencja właściwa(pierwotna)- zmniejszenie prawdopodobieństwa wystąpienie zaburzeń(wskaźnik zachorowalności), przeciwdziałanie czynnikom ryzyka.

Prewencja wtórna-gdy są wcześniejsze sygnały zaburzeń, celem jest zatrzymanie patologii.

Prewencja trzeciego stopnia- zapobieganie skutkom przebytej choroby i hospitalizacji oraz przeciwdziałanie nawrotom. Potrzebna jest psychologiczna wiedza na temat ryzyka zdrowotnego.

Ryzyko ma dwa znaczenia:

·         epidemiologiczne- gdy występują czynniki zwiększające zagrożenie i prawdopodobieństwo wystąpienia zaburzeń i choroby. Ustala się czynniki związane z przyczyną i skutkiem niekorzystnych zjawisk zdrowotnych i chorób.

·         decyzyjne- zapobieganie negatywnym konsekwencją działania w sytuacji ryzyka, optymalizacja racjonalnych decyzji.

 

 

Czynniki ryzyka:

·         sytuacja ryzyka(sporty ekstremalne, opalanie się)

·         środowiskowe czynniki  ryzyka(toksyczność, ubóstwo)

·         behawioralne czynniki(zachowania mające bezpośredni związek z powstawaniem zaburzeń)

·         grupy ryzyka(zachowanie, normy szkodzą innym ludziom i członkom grupy)

·         ryzyko związane z osobowością (osobowość WZA)

·         ryzykowne szanse(kryzysy rozwojowe)

Strategia negatywna- odziaływanie na czynniki ryzyka (apele w mediach, uświadomienie szkodliwych konsekwencji). Wywołuje zjawisko reaktancji ale jest skuteczny gdy ryzyko jest bardzo duże.

Strategie pozytywne- wzmacnianie zasobów odpornościowych jednostki i zasobów środowiska.  Jest uzupełnieniem strategii negatywnej. Promocja zdrowia i prewencja stanowią jednolity system działań.

Metody prewencji:

·         techniki informacyjno-edukacyjne(poszerzanie wiedzy o ryzyku),

·         techniki edukacji emocjonalnej(uczenie wyrażania wrażliwości i ekspresji emocji),

·         model działań alternatywnych(rozwój zainteresowań, aktywność),

·         trening umiejętności życiowych(budowanie pozytywnego obrazu siebie, samokontrola),

·         model wpływów społecznych(tworzenie norm osobistych).

Podstawowa zasada tworzenia programów: pogłębiona diagnoza potrzeb, czynników ryzyka i zasobów.

Cele i strategie prewencji:

·         rozwój indywidualny w cyklu życia (zmiana zachowań ryzykowanych)

·         modyfikacja indywidualnych ryzykownych zachowań(programy edukacyjne)

·         wspomaganie jednostek i rodzin(programy rozwijania umiejętności rodzicielskich)

·         poprawa warunków życia i pracy(zmniejszenie ryzyka zawodowego)

·         wspomaganie społeczności(bezpieczne place zabaw)

·         tworzenie makrospołecznych regulacji ustawowych w zakresie ekonomii, zdrowia ,itd.(zmniejszenie bezrobocia)

·         doskonalenie systemu opieki zdrowotnej i innych usług(finansowe wparcie opieki zdrowotnej).

Skuteczność programów profilaktycznych zależy od:

·         adekwatne i naukowe podstawy diagnozowania sytuacji i realizowania programu,

·         sprawdzone strategie redukowania czynników ryzyka i wzmacniania zasobów,

·         różne kanały wpływów, współpraca ze środowiskiem,

·         interaktywne techniki uczenia się,

·         uwzględnienie zróżnicowania poziomu zdrowia w grupie,

·         staranne przygotowanie programu i zespołu realizującego, badania pilotażowe, przygotowanie kadry,

·         opracowanie czasu intensywnego trwania programu i działań uzupełniających

·         tworzenie sieci wsparcia dla programu(sponsorzy).

Interwencja psychologiczna w sytuacji nagłego zagrożenia zdrowia:

Wykorzystuje się głównie techniki wsparcia społecznego(wsparcie emocjonalne, materialne, potrzebne informacje). Podstawą w takiej sytuacji jest szybka diagnoza sytuacji kryzysowej w której ocenia się poziom zagrożenia życia i zdrowia w kryzysie.  Należy określić czy reakcja kryzysowa jest spowodowana ostrym i nagłym stresem czy formą dezorganizacji w sytuacji przewlekłego stresu traumatycznego. Ważna jest ocena zasobów samodzielnego radzenia sobie  kryzysem. Interwencja może być indywidualna lub grupowa.

Ośrodki interwencji kryzysowej- pomoc w złagodzeniu cierpienia i bezradności, odzyskanie sił, kontrola nad własnym życiem, pomoc w egzekwowaniu swoich praw, w wyjątkowych przypadkach czasowe schronienie.

Terapia potraumatyczna-  łączenie terapii z pomocą antykryzysową, jest ściśle zależna od wydarzeń, których wspólną cechą jest silne zagrożenie dla życia i zdrowia oraz wyczerpanie podmiotowych zasobów zaradczych, wydarzenie wykraczają swoją treścią i nasileniem poza dotychczasowe doświadczenie człowieka. Najczęściej stosuje się: techniki opanowania lęku, techniki ekspozycyjne, konfrontujące z wydarzeniem i poznawczą rekonstrukcją.

Terapia psychologiczna:

Zaburzenia somatyczne wymagają specjalistycznych metod terapeutycznych.

Specjalistyczna metoda leczenia- świadome, celowe i programowe oddziaływanie psychologiczne w celu zmniejszenia zaburzeń w funkcjonowaniu psychicznym, somatycznym i społecznym oraz usunięcia ich psychospołecznych przyczyn. Taka psychoterapie stosuje tylko specjalista psychoterapeuta. Psychoterapia to działania:

-zamierzone i planowane,

-prowadzone przez odpowiednio wyszkolony personel,

-wobec osób o różnych zaburzeniach psychicznych, zachowania czy struktur lub procesów intrapsychicznych.

Ważny jest kontrakt terapeutyczny. Należy pamiętać, że w każdym systemie zostały określone czynniki leczące i warunki konieczne do uzyskania zamiany prozdrowotnej u pacjenta.

 

Zjawiska leczące zachodzące w trakcie psychoterapii:

-typ relacji terapeuta-pacjent,

-doświadczanie emocjonalne,

-uczenie się i zmiana schematów poznawczych,

-ćwiczenie zmiany zachowań.

W niektórych obszarach ważna rolę odgrywa psychoterapia grupowa(zaburzenia odżywiania, astma).

Wyróżnia się:

-grupową terapie analityczną,

-grupową terapie poznawczo-behawioralną,

-terapie systemowe.

Terapia bólu-w wyspecjalizowanych interdyscyplinarnych zespołach leczy się ból ostry oraz przewlekłe postacie bólu (pleców, kręgosłupa, migrenowy, nowotworowy). Psychiczne komponenty obniżają próg bólowy (napięcie mięśniowe, lęk, depresja). W przypadkach ostrego bólu stosuje się techniki odwracania uwagi, natomiast w przypadkach bólu przewlekłego sprawdza się technika koncentracji i wizualizacji neutralnych lub pozytywnych.

Psychoterapia elementarna-coś pomiędzy psychoterapią podtrzymującą a poradnictwem psychologicznym.

Cele:

·         łagodzenie emocjonalnych skutków choroby i leczenia,

·         wzmocnienie psychicznych sił i zasobów pacjenta,

·         nawiązanie dobrej współpracy z personelem i unikanie jatrogenii.

Psychoterapia działa na drodze motywacyjno-elementarnej(pozytywne emocje, optymizm), poprawia rozumienie sytuacji.

Formy aktywnego uczestnictwa:

·         grupy samopomocy- Psycholog służy jako konsultant i ekspert(jak trafnie udzielać sobie wsparcia), może przygotowywać wolontariuszy lub być superwizorem(rozładowanie przeciążeń emocjonalnych)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin