psych.-spo.-gotowiec.docx

(16 KB) Pobierz

2. Wyuczona bezradność  (wskaż poprawne odpowiedzi)

a. pojawia się w sytuacji  społecznej, w której człowiek nie ma wpływu na skutki swych działań

b. ma swe źródło we wczesnodziecięcych doświadczeniach pełnej aprobaty rodzicielskiej

              c. wiąże się z przekonaniem o braku osobistego wpływu na wydarzenia

d. wiąże się ze wzmożoną motywacją do działania na rzecz usunięcia bezradności

 

5. Małą grupą społeczną nazywamy zbiorowość

              a. złożoną przynajmniej z 2 osób

              b. jednostek, między którymi zachodzą sporadycznie bezpośrednie interakcje

              c. mającą wspólne cele, choć nie normy

d. jednostek pozostających ze sobą w częstych, choć krótkotrwałych interakcjach, inicjowanych najczęściej przez starszych

6. Struktura grupowa

a. we współczesnych grupach społecznych  nie powstaje

b. określa hierarchię pozycji i ról poszczególnych członków

c. w grupie czteroosobowej jest zawsze liniowa/szeregowa

d. szeregowa cechuje się brakiem przywódcy

9. Zachowanie polegające na publicznym ujawnianiu słabości partnera lub konkurenta, grożenie zrobieniem przedstawienia lub zemstą jest typowe dla strategii autoprezentacyjnej (wskaż poprawne odpowiedzi)

              a. autopromocji

              b. bezradnościowej

              c. zastraszania

              d. ofensywnej

10. Struktura procesu socjalizacji

              a. cechuje się niezmiennością

              b. cechuje się hierarchią

c. cechuje się brakiem przepływu informacji między jednostką a jej otoczeniem społ.

d. cechuje się trójczłonowością

12. Psychologia społeczna jest nauką:

                            a. o deregulacji stosunków ludzi z ich środowiskiem

                            b. o regulacji wzajemnych stosunków ludzi z otoczeniem

                            c. tożsamą z socjologią

                            d. o prawach rządzących w świecie zewnętrznym

13. Teoria pola Kurta Lewina jest szczególnie przydatna do badania:

              a. dynamiki procesów zachodzących w małych grupach np. konfliktów w małżeństwie

b. sposobu w jaki możemy przywrócić stan równowagi poznawczej w sytuacji społecznej

c. zjawiska solidaryzmu grupowego np. przyczyny posłuszeństwa żołnierzy wobec dowódcy

d. naśladownictwa społecznego

14. Rozważ następującą sytuację: Pan Adam lubi Pana Jana. Pan Jan ma psa o imieniu Reks. Pies stale warczy na Pana Adama, który z tego powodu nie lubi Reksa. Jednak Pan Jan lubi swego psa

(wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi)

a.       Pan Adam może mimo wszystko polubić psa

b.       Pan Adam może przestać darzyć sympatią Pana Jana

c.       Pan Adam może zróżnicować swój stosunek do jednostki Pan Jan-Reks i lubić Pana Jana za pewne jego zachowania, a za inne nie (np. za tresurę psa)

d.       Pan Adam może zmniejszyć jednostkę poznawczą czyli  odciąć psa od jego właściciela.

15. Wyniki wielu eksperymentów nad wpływem społecznym na proces pamięci dowodzą:

a. ilościowo i jakościowo lepiej zapamiętujemy materiał (argumenty) zgodne z naszymi postawami, ale wpływ społeczny nie dotyczy procesów zapominania

b. lepiej zapamiętujemy treści uznane za użyteczne

c. lepiej zapamiętujemy i zapominamy treści uznane za użyteczne

d. lepiej zapamiętujemy materiał (argumenty) zgodnie z naszymi postawami, ale wpływ społeczny nie dotyczy procesów zapominania a zniekształcenia dotyczą przede wszystkim treści sprzecznych z naszymi postawami

                           

16. Sytuację, w której osoba pracująca jest obserwowana przez osobę, która nie pracuje nazywamy:

                            a. efektem wpływu „punktu siedzenia” na punkt widzenia

                            b. efektem facylitacji

                            c. efektem audytorium

                            d. efektem echa

17. Pierwsze lata życia człowieka uznaje się

a. za nieistotne dla kształtowania się przekonań na temat społeczeństwa, państwa i dla preferencji człowieka w ciągu całego życia

b. za nieistotne dla kształtowania się przekonań na temat społeczeństwa, państwa i dla preferencji politycznych człowieka w ciągu całego życia

              c. za istotne dla kształtowania się przekonań na temat społeczeństwa i państwa, ale nieistotne dla preferencji politycznych w ciągu całego życia

d. … świadomego pełnego angażowania się w życiu społeczno-politycznym młodego człowieka

19. Grupy terrorystyczne:

                            a. są to duże organizacje mające statut legalnych

                            b. są to najczęściej ugrupowania duże

                            c. mają charakter jawny i są niezbyt liczne

                            d. są niezbyt liczne i mają charakter tajny lub wpół tajny

20. Określ cele działań terrorystycznych (wskaż poprawne odpowiedzi)

                            a. wzmocnienie władzy formalnej

                            b. destabilizacja władzy i jej struktur

                            c. zmiana osoby sprawującej władzę

                            d. wywołanie lęku i niezadowolenia w społeczeństwie

22. Do zadań władzy należy

                            a. regulacja dostępu do różnych dóbr materialnych i kulturalnych

                            b. regulacja stosunków między członkami zbiorowości

                            c. podejmowanie i realizowanie działań na rzecz grupy

                            d. ochrona bezpieczeństwa zbiorowości, która powołała daną władzę

23. Wskaż poprawne stwierdzenia

a. perswazja ma na celu zmianę postaw drugiej osoby i przyjmując postać komunikatu perswazyjnego, którego nie można uniknąć

b. perswazja przyjmuje formę komunikatu perswazyjnego , który nakierowany jest na stabilizację postaw drugiej osoby

c. odbiorca oddziaływań propagandowych najczęściej nie jest ich świadomy, ale może ich uniknąć

d. perswazji można uniknąć  - nie ma charakteru nieuniknionego, a propagandy nie można uniknąć, - atakuje zewsząd

 

24. Dobre wystąpienie publiczne  (wskaż poprawne odpowiedzi)

a. powinno mieć przejrzysty układ logiczny oraz odwoływać się do prawdziwych faktów i rzetelnej wiedzy

b. powinno być przede wszystkim oparte na życzeniach mówcy i jego wizji świata nawet jeśli nie jest sensowne, logiczne

c. powinno zawierać elementy ethosu, jak i oddziaływujące na emocje uczucia odbiorców  - tzw. pathos

27.Jakie objawy miłości romantycznej:

a) podniecenie płciowe w towarzystwie wybranej osoby i poczucie bliskości duchowej

b) poczucie bliskości duchowej z wybrana osobą i postanowienie o byciu razem z wybrana osobą

c) postanowienie o byciu razem z wybrana osobą i pożyciu płciowym

d) namiętność i pobudzenie seksualne

28. Jeśli myśląc o kimś pragniesz przede wszystkim zalegalizować Wasz związek to jest to przejaw miłości

                            a. doskonałej               b. pustej    c. braterskiej      d. czystej

Zgłoś jeśli naruszono regulamin