Pomoc psychologiczna - lab.docx

(43 KB) Pobierz

 

Pomoc psychologiczna

 

02.02.2019 laboratoria Sołtys

 

Zaliczenie:

·                     Kolokwium

·                     02.03.2019 - Zaprezentowanie na ostatnich zajęciach praktycznych porad wybranej interwencji (samobójstwa, napaść seksualna, przemoc na terenie instytucji, kryzysy w szkołach, katastrofy), specyfika kryzysu, mechanizmy

·                     Do 8 lutego przesłać listę tematów

·                     Nieobecności - Odrobienie zajęć lub zwolnienie lekarskie

 

Formy pomocy psychologicznej:

·                     Interwencja kryzysowa

·                     Poradnictwo

·                     Psychoterapia

 

Techniki używane w pomocy psychologicznej:

·                     Parafrazowanie - komunikaty: czy rozumiem; czy dobrze zrozumiałam; rozumiem że; jeżeli się mylę proszę mnie poprawić; powiedział Pan/Pani że; dowiedziałam się od Pana/Pani, że; podsumowując Pana wypowiedź

·                     Klaryfikacja - dopytanie o szczegóły, czy dobrze zrozumieliśmy co pacjent miał na myśli.

                         Komunikaty: Nie do końca zrozumiałam czy mógłby pan wyjaśnić; co oznacza, że…; pogubiłem się czy możesz…; czy chodzi o to że..;

 

Interwencja kryzysowa

zaliczenia wspólne – zbiorcze kolokwium z 3 zajęć (test)

Pomoc psychologiczna – rożne narzędzia, które są stosowane świadomie dobierając do danej osoby
profesjonalna-
nieprofesjonalna-

Na czym polega pomoc psychologa:
*psychoterapia – ciągłość, przepracowanie problemów, zmiana osoby
*grupy wsparcia
*poradnictwo – jednorazowa porada (jest zdrowy, przejawia trudności decyzyjne, ale potrzebuje kogoś aby ułatwił mu dokonanie decyzji (np. rodzic idzie po poradę dla dziecka)

*Interwencja kryzysowa – udzielana bardzo szybko, ukierunkowana na konkretne zdarzenie życiowe (wsparcie osoby w kryzysie)
*psychoedukacja (obniża się poziom lęku)
*prewencja, profilaktyka zdrowia (co robić, żeby zachować zdrowie psychiczne)

 

Czym się różnią techniki od from pomocy
*techniki- rozmowa

Techniki podtrzymywania kontaktu:
-prośba o udzielenie więcej informacji na ten temat
-parafrazowanie (powiedzenie innymi słowami)
-kontakt niewerbalny
-normalizowanie czegoś
-odzwierciedlanie uczuć  (komunikowanie tego co się widzi)
-pokazywanie sprzecznych informacji (co mi się wydaje)
-klaryfikacja (wyjaśnienie problemu)
-udzielanie informacji zwrotnej
-stworzenie przenośni

 

Parafrazy:
rozumiem że,
powiedziałeś,
jeśli dobrze rozumiem,
z tego co zrozumiałam,
próbując podsumować co pan powiedział,

Klaryfikacja:
nie do końca zrozumiałam,
słuchając pana nie było dla mnie do końca jasne
bardzo przepraszam pogubiłam się, czy mógłby pan doprecyzować
czy chodzi o to, że

Cel odzwierciedlania uczuć?
-osobie badanej daje poczucie zrozumienia
-może zachęcać do kontynuowania rozmowy

Zagrożenia wynikające z odzwierciedlania uczuć
-urażenie kogoś

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

02.02.2019 Głogowska

 

Wywiad ustrukturalizowany:

·         Posiada jakąś kolejność pytań

·         Wg jakiegoś schematu

·         nie musi go przeprowadzać psycholog

·         Bardziej w formie kwestionariusza

·         Krótkie konkretne odpowiedzi

Zalety: w przypadku wywiadu z dzieckiem

·         Konkretne odpowiedzi

·         Poczucie kontroli ze względu na ilość pytań

Wady

·         Ograniczona pula pytań i odpowiedzi

 

Wywiad swobodny:

·                     Podążamy za osobą z którą prowadzimy wywiad

·                     Pytania zależą tego jak się toczy rozmowa

·                     Może go przeprowadzić osoba z dużym doświadczeniem

Zalety:

·                     Dla dziecka otwartego będzie lepszy, dla zamkniętego duży stres

·                     Nie mierzalny w badaniach

·                     Ryzyko zagadania badacza

·                     Elastyczny

·                     Łatwiej zbudować kontakt między badanym a psychologiem

 

Kontrakt:

·                     Psychoterapia jako świadomy wybór - nawet jeżeli na początku nie jest, MUSI w końcu stać się świadomym wyborem

·                     Określenie istoty problemu - wspólnie ustalony problem, problem dla dziecka może być inny niż dla rodzina

·                     Czy problem jest rozwiązywalny, czy jesteśmy w stanie pomóc pacjentowi

·                     Przeciwdziałanie zakwestionowaniu osoby terapeuty - pacjent musi zaakceptować terapeutę takim jaki jest, jego osobność, nurt w którym pracuje itd.

·                     Dyskontowanie wtórnego zysku - pacjent musi mieć świadomość że pozbawienie go problemu zmieni jego życia i trzeba nauczyć go jak z tym żyć, różne rzeczy w życiu mogą się zmieni, mogą pojawić się nowe obowiązki

Dopiero po zawarciu kontraktu możemy zacząć terapię.

16.02.2019 Głogowska

 

Dziecko w sytuacji trudnej - rozwód:

·                     Rozwód „idealny”

·                     Różnice miedzy chłopcami a dziewczynkami w sytuacji rozwodu

·                     Ile może zająć dziecku ogarnięcie sytuacji rozwodu - ok. 2 lata

·                     Kiedy ludzie przychodzą do psychologa w sytuacji około rozwodowej - czego chcą od psychologia z jakim problemem przychodzą

      Jak ogarnąć rozwód żeby było najlepiej dla dziecka

    Opieka nad dzieckiem - kto powinien sprawować opiekę

    Szukanie sojusznika przez rodziców

 

Wsparcie dla rodziców:

Wstępne konsultacje dla pary - niezależnie od problemu:

·                     Terapia -  dla par, które chcą być razem , celem jest praca nad poprawą relacji i jakości związku

·                     Mediacja ( dla par, które nie chcą być razem; celem przygotowania się do rozwodu poprzez ustalenie kwestii związanych m.in. z opieka nad dzieckiem; możliwość zawarcia ugody - >Konsultacje rodzicielski

·                     Dalsze konsultacje - Terapia indywidualna - kiedy jedna osoba jest na nie, a druga chce naprawić, to dla niej może być potrzebna terapia

 

Rozwód jako zjawisko

·                     Definicja - rozwiązanie ważnego związku małżeńskiego przez sad na zadanie jednego lub obojga małżonkowi

·                     Rozwód oprócz owdowienia i unieważnia małżeństwa jest jedna z okoliczności kończących małżeństwo

·                     Rozwód - nienormatywny, nierozwojowy, nieprzewidywalny i niepożądany kryzys

 

Rozwód skala problemu

·                     Czynnik ryzyka - wzrost ekonomicznej niezależności kobiet

·                     Liczba rozwodów- 36,6%

 

Przyczyny:

·                     2005:

      Alkohol

    Niedochowanie wierności

    Brak zamieszkania + przemoc

·                     2011:

      niezgodność charakterów

    Niedochowanie wierności

    Nadużywanie alkoholu

 

Model etapów procesu rozwodowego w opracowaniu F. Kaslow

·                     Etap przedrozwodowy - emocjonalny rozwód

·                     Etap rozwodowy - decyzja o rozwodzie, rozdzielność majątkowa, alimenty - aspekty formalne; rozwój społeczny; kwestie religijne

·                     Etap porozwodowy - psychologiczny rozwód

 

Model Rydzewskiego

·                     Faza dyssayyafakcji - podjęcie decyzji czy terapia czy rozwód czy dziecko by uratować związek itd.

·                     Faza konfliktów - olśnienia - osoba niezadowolona uświadamia sobie ze przez partnera  jest nieszczęśliwa, brak chęci do walki o związek, przekonanie, że to nie ma sensu

·                     Faza decyzyjna - podjęcie decyzji o rozwodzie

·                     Faza stresu porozwodowego - pojawia się poczucie winy, wyrzuty sumienia, że

·                     ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin