Koło.docx

(22 KB) Pobierz

 

Rodzaje diagnoz z uwagi na cel badania.

- Profilaktyczna (przesiewowa) – monitorowanie postępów w rozwoju dziecka w celu wykrycia podwyższonego prawdopodobieństwa albo ryzyka wystąpienia nieprawidłowości rozwojowych zanim jeszcze się pojawią.

 

- Pogłębiona (funkcjonalna) – szczegółowe rozpoznanie aktualnego poziomu rozwoju dziecka oraz jego zasobów rozwojowych, a także określenie nieprawidłowości czy dysharmonii rozwojowych osoby diagnozowanej.

 

- Różnicowa (klasyfikacyjna, kliniczna) – służy sklasyfikowaniu i przyporządkowaniu określonego stanu dziecka do typu zaburzeń klinicznych.

Głównym celem tej diagnozy jest postawienie rozpoznania zgodnie z obowiązującą klasyfikacją np.

- klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa DC 10-3R

- klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania ICD – 10

- Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia ICF

 

Diagnoza zaburzeń rozwojowych według Klasyfikacja Diagnostyczna CD : 0-3 R

Osie diagnostyczne.

I – Zaburzenia kliniczne

II – Klasyfikacja relacji

III – Choroby i problemy zdrowotne oraz rozwojowe

IV – Stresory psychospołeczne

V – Funkcjonowanie emocjonalne i społeczne

 

OŚ I: Diagnoza podstawowa

100. Zaburzenie po stresie traumatycznym

150. Zaburzenie związane z deprywacją/ zaniedbaniem

200. Zaburzenia afektu (nastroju)

210. Przedłużająca się reakcja żałoby/ smutku

220. Zaburzenia lękowe w niemowlęctwie i wczesnym dzieciństwie

221. Zaburzenia związane z lękiem separacyjnym

222. Specyficzne postacie fobii

223. Zaburzenia związane z lękiem społecznym (fobia społeczna)

224. Zaburzenia lęku uogólnionego

225. Nieokreślone zaburzenie lękowe

230. Depresja w niemowlęctwie i wczesnym dzieciństwie

231. Typ I: depresja duża

232. Typ II: zaburzenia depresyjne nieokreślone

240. Mieszane zaburzenia ekspresji emocjonalnej

300. Zaburzenie przystosowania (adaptacyjne)

400. Zaburzenia regulacji związane z przetwarzaniem bodźców sensorycznych

410. Nadwrażliwość

420. Obniżona wrażliwość/ reaktywność

430. Poszukiwanie stymulacji sensorycznej/ impulsywność

 

OŚ IV: Stresory psychospołeczne

przykłady:

- urazy emocjonalne doświadczane w ciązy

- zmiana pierwotnego opiekuna dla dziecka

- pojawienie się nowego członka w rodzinie (narodziny nowego rodzeństwa, adopcja dziecka, nowy partner rodzica itd.)

- historia dzieciństwa rodziców (relacje w rodzinie rodziców)

- zaburzone więzi, nieprawidłowe postawy rodzicielskie

- pogorszenie warunków bytowych rodziny, rozwód lub separacja rodziców

- choroba somatyczna lub psychiczna rodzica, śmierć członka rodziny lub innej bliskiej osoby

- zaniedbania dziecka, przemoc w rodzinie, itp.

Ostateczna siła wpływu stresującego zdarzenia lub utrzymującego się stresu zależy od trzech czynników:

- Stopnia dotkliwości stresora (jego intensywności i czasu trwania, gwałtowności początkowo doświadczanego stresu, częstotliwości i nieprzewidywalności pojawienia się).

- Poziomu rozwojowego niemowlęcia lub małego dziecka (wieku chronologicznego , historii społeczno-emocjonalnej, biologicznej podatności na stres, siły ego).

- Dostępności i zdolności dorosłych ze środowiska opiekuńczego do pełnienia roli ochronnego bufora oraz do udzielenia pomocy w zrozumieniu i poradzeniu sobie przez dziecko ze stresorem.

 

Proces diagnozowania rozwoju – etapy

- Prediagnostyczny

- Właściwego badania diagnostycznego (identyfikacji)

- Wyjaśniania i opiniowania (orzekania)

- Interwencji

- Rediagnostyczny – czyli uaktualnienie diagnozy oraz dostosowania programu postępowania do zmieniających się potrzeb rozwojowych i zdrowotnych dziecka.






 

Etap właściwego badania diagnostycznego

Rozpoznanie problemu:

- podjęcie diagnozy na wniosek opiekuna

- rozpoznanie zapotrzebowania na diagnozę

- kontakt i zgoda na badanie

- zbieranie informacji o dziecku

- rozpoznanie środowiska rozwoju dziecka

- decyzja o wykonaniu diagnozy

1. Kto sygnalizuje problem, czego spodziewa się po diagnozie?

2. Jak opisuje problem dziecka i czy tak samo widzą go inni?

3. W jakich sferach dziecko przejawia ewentualne trudności?

4. W jakim kontekście ujawnia się problem?

5. Czy istnieją przyczyny, które mogą mieć związek ze zgłaszanym problemem?

7. Kiedy i jakie działania podejmowali rodzice w związku z problemem?

8. Czy potrzebne są specjalne warunki, pozwalające na przeprowadzenie badania?

9. Jakie są wcześniejsze doświadczenia rodzica w związku z diagnozowaniem dziecka i czego spodziewa się po diagnozie?

 

- zakres badania

zastosowane metody i kolejność doboru narzędzi diagnostycznych

- konieczność wykonania innych badań (poza psychologicznymi), np. lekarskich, pedagogicznych, logopedycznych itp.

- potrzebę objęcia procesem diagnozowania inne osoby poza dzieckiem (np. rodzeństwo, rodzice, osoby opiekujące się dzieckiem)

- traktowanie diagnozy jako procesu

- integrowanie danych o dziecku – sformułowanie diagnozy pozytywnej i negatywnej, funkcjonalnej i psychospołecznej

 

Badanie diagnostyczne

- obecność rodziców podczas badania

- kontakt

- warunki badania

- realizacja strategii diagnozowania

- zebranie informacji na temat indywidualnych cech dziecka

- ustalenie kontekstu rozwojowego i relacji dziecko-rodzic



 

Ogólne warunki skutecznych działań diagnostycznych:

- szacunek dla prawa o.b. do samostanowienia o sobie

- nieszkodzenie osobie diagnozowanej

- odpowiedzialność za wybór metod, technik i narzędzi badawczych

- utrzymanie wyników diagnozy w tajemnicy

- sprawiedliwe traktowanie wszystkich badanych

- dążenie do przeprowadzenia diagnozy pełnej (wszystkich etapów diagnozy + pozytywnej i negatywnej)

- uwzględnienie kontekstu środowiskowego

- warunki fizyczne – pomieszczenie i wyposażenie

- warunki psychiczne leżące po stronie dziecka – czynniki pozwalające na zaprezentowanie przez dziecko jego rzeczywistych możliwości

- warunki wiązane z relacjami społecznymi – zapewnienie poczucia bezpieczeństwa oraz utrzymanie właściwych relacji między diagnostą a dzieckiem

- kompetencje osoby prowadzącej diagnozę – tj. wiedza, rozumienie, umiejętności

 

Etap wyjaśniania i opiniowania

wyjaśnianie przyczyn – w kontekście cech indywidualnych i oddziaływań środowiskowych
 

opracowanie wyników diagnozy i opiniowanie -> przygotowanie propozycji działań

- integracja danych ilościowych i jakościowych

- scalenie informacji z różnych źródeł

- odpowiedź na pytania diagnostyczne

- rozpoznanie sfer aktualnego rozwoju

- wskazanie sfer najbliższego rozwoju

- informacje zwrotne

-przechowywanie dokumentacji

 

Etap interwencji i diagnozy

Planowanie i wdrożenie interwencji

- sformułowanie celów i zadań do realizacji

- określenie rodzaju działań interwencyjnych

- ustalenie miejsca i harmonogramu realizacji oddziaływań

- określenie efektu końcowego z możliwością jego pomiaru

Ocena efektów interwenci i rediagnoza

- ocena wcześniejszych wyników diagnozy

- ocena efektów działań terapeutycznych zamierzonych lub niezamierzonych , ew odroczonych

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin