Metody badania osobowości - ćwiczenia.docx

(29 KB) Pobierz

 

Metody badania osobowości

 

01.12.2018

 

Warunki zaliczenia:

Obecność na zajęciach

Aktywność podczas zajęć

Prezentacja badanego

Prezentacja wyników badań Skalą Jawnego Niepokoju „Jaki jesteś?” Oraz ich interpretacja

Napisanie opinii psychologicznej o dziecku (wyniki testu - w nawiasach z jakiego testu jest wynik)

Pozytywny wynik kolokwium w wersji testowej obejmującego wiedzę na temat poznanych metod oraz wybranych treści z literatury przedmiotu.

 

Jakie informacje powinny znaleźć się w wywiadzie dotyczącym dziecka:

Imię i nazwisko badanego dziecka, data przeprowadzenia badania, data urodzenia dziecka, etap edukacji szkolnej

Rodzina dziecka( pełna, zrekonstruowana, niepełna, rozwód, separacja, śmierć rodziców, samotne rodzicielstwo i inne)

rodzice/opiekunowie dziecka: wiek, wykształcenie, zawód, choroby przewlekłe, choroby psychiczne

rodzeństwo i inne osoby zamieszkujące z dzieckiem, wiek, płeć

Warunki życia w ocenie rodziców/opiekunów: rodzaj zajmowanego lokum, wielkość mieszkania, liczba osób w lokalu, posiadanie przez dzieci własnego pokoju

Rozwój dziecka: z której ciąży, adopcja, przebieg ciąży, przebieg porodu, obciążenia okołoporodowe, kamienie piersią, wiek, w którym zaczęło siadać, raczkować, chodzić, mówić, wszelkie trudności w rozwoju

Historia opieki nad dzieckiem: jak długi dziecko pozostawało pod opieką matki, kto opiekował się dzieckiem po zakończeniu urlopu maki, żłobek, przedszkole, w jakim wieku dziecko rozpoczęło naukę szkolną, ile czasu w ciągu dnia spędza z rodzicami

Stan zdrowia dziecka: choroby przewlekłe, hospitalizacje, poważne urazy ciała, wypadki, inne problemy ze zdrowiem

Bole brzucha u dziecka: częstość, przyczyna, postępowanie rodziny w przypadku bólu brzucha dziecka, hospitalizacje

Inne choroby w rodzinie: kto choruje, jakie dolegliwości, zdiagnozowane choroby, choroby psychiczne i przewlekle

Sen dziecka: długość snu, czy śpi samo, czy samo zasypia, czy budzi się w nocy, emocje dziecka, nastój, rozdrażnienie, płaczliwość, z czym to jest związane, w jakich okolicznościach

Zainteresowania dziecka

relacje dziecka z innymi: czy ma wielu kolegów, czy jest lubiany przez rówieśników, czy łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami, czy łatwo nawiązuje kontakty z dorosłymi, czy sprawia tzw. trudności wychowawcze, inne uwagi rodziców bądź badającego

 

Podstawą każdej diagnozy psychologicznej jest wywiad. Powinien obejmować najważniejsze sfery życia i funkcjonowania klienta

Problem który sprowadza klienta po pomoc psychologiczna

Aktualna sytuacja życiowa, rodzinna, zawodowa i zdrowotna

Przebieg życia dotychczas - informacje o rozwoju, sytuacji w rodzinie pochodzenia, wczesnych doświadczeniach społecznych - przedszkolnych, szkolnych, rówieśniczych, stan zdrowia dotychczas

Sfera osiągnięć - szkolnych, zawodowych, innych

Sfera relacji - interpersonalnych, intymnych, w związkach, w tym życie seksualne

Sfera zainteresowań, oczekiwań i marzeń - spełnionych, do spełnienia

Emocje - obawy, lęk, niepokój, radzenie sobie ze stresem

Ewentualne problemy ze zdrowiem psychicznym - klienta, jego najbliższych (w tym choroby członków rodziny, patologie, uzależnienia, konflikty z prawem, bieda)

Informacje istotne z perspektywy zgłaszającego problemu/ celu badania

 

Na co warto zwracać uwagę podczas obserwacji?

Zachowanie podczas badania

Ekspresja komunikatów o sobie i innych

Postawa badanego (otwarta/zamknięta)

Zachowanie dziecka w kontakcie z rodzicem

Budowa ciała dziecka, zgodność ubioru z płcią, schludność i czystość ubrania jak również samego dziecka

Napięcie (przyspieszony oddech, drżenie rak, zmiana poziomu ukrwienia w okolicy twarzy, przyspieszone tętno)

Mimika twarzy (grymasy, tiki)

Tempo ruchów (gestykulacja)

Dłuższe przerwy podczas mówienia

W opinii psychologicznej powinny znaleźć się jedynie konkluzje z prowadzonej obserwacji, pozwalające rozeznać się w stosunku osoby do badania.

 

Prawidłowy kontakt z badanym:

Pierwszy kontakt z osobą badaną może mieć znamienny wpływ na dalsze spotkania z nią i przebieg diagnozy

Zanim przystąpimy do badania zacznij od kilku pytań rozładowujących napięcie (np. Czy miał Pan trudności z dojazdem?)

Spróbuj wzbudzić zaufanie badanego do własnej osoby, poczucie bezpieczeństwa

Empatyczne rozumienie badanego - komunikowanie rozumienia, współbrzmienie

Okaż troskę, ciepło, otwartość i zrozumienie, wsparcie

Nie poddajemy odpowiedzi pacjenta ocenie moralnej

Nie sugeruj odpowiedzi (zarówno w sposób werbalny i niewerbalny)

Akceptuj badanego takim jakim jest

To czas na zapewnienie badanego o zachowaniu poufności

 

Etyka prowadzenia badania psychologicznego:

Naczelną wartością psychologa jest dobro drugiego człowieka

Szanuj prawo każdego człowieka do intymności - nie bądź wścibski

Dziecko podczas badania powinno być traktowane w sposób szczególny\szanuj zasadę dobrowolności uczestnika w badaniu - osoba na każdym etapie badania ma prawo zrezygnować

Dzieląc się wynikami badan pamiętaj o usunięciu wszelkich danych, które mogłyby przyczynić się do identyfikacji osób uczestniczących w badaniu

Nie zostawiaj badanego z „otwartym problemem”, jeżeli jest taka potrzeba poświęć czas na wysłuchanie

Szanuj badanego, gdyż odkrywa przed tobą swój punkt widzenia świata

 

Wprowadzenie skali jawnego niepokoju „jaki jesteś” (nie będzie na kolokwium historii testu)

Historia testu:

Punktem wyjścia do opracowania Skali Jawnego Niepokoju „Jaki Jesteś” były dwa kwestionariusze amerykańskie

 

Co bada skala?

Skala jest powszechnie stosowana w poradnictwie do badania lęku, jako cechy czyli względnie stałej dyspozycji osobowości. Służy do badania dzieci i młodzieży od 9 do 16 roku życia. Pozwala całościowo ująć lek jako zjawisko które w sposób stały zakłóca funkcjonowanie dziecka w szerokim spektrum sytuacji życiowej

W teorii c.d. Spielberga lek może występować w dwóch postaciach jako  cecha- stanowi istotny składnik osobowości. Kształtuje się pod wpływem doświadczeń powtarzających się w dzieciństwie zwłaszcza w relacji z osobami znaczącymi. Charakteryzuje się dużą stabilnością

k jako stan - wynika z sytuacyjnej reakcji na zagrożenie

 

Budowa narzędzia

Skala składa się z 50 pozycji, do których dziecko ma się ustosunkować zakreślając kółkiem odp. Tak lub nie.

Poszczególne itemy odnoszą się do 2 skal: skali neurotyczności (40 pozycji) i skali kłamstwa (9 pozycji)

Skala kłamstwa: pozwala zbadać na ile szczere są odpowiedzi udzielane przez badanego. Bada tendencje do udzielania odpowiedzi stawiających badanego w lepszym świetle.

Pierwsza pozycja nie podlega ocenie

 

Przebieg badania:

Badanie wymaga jednostronnego arkusza i przyrządu do pisania

badanie testowe odbywa się głównie indywidualnie, choć możliwe jest rownież przeprowadzenie go w grupie

Pamiętamy o precyzyjnej instrukcji - czyta ją badający

Przy odbieranie ….lucyna

 

Obliczanie wyników

Do skali neurotyczności wszystkie odpowiedzi tak diagnozowane (max wynik 40). Za każdą odpowiedz tak dziecko otrzymuje 1 pkt.

Do skali kłamstwa odpowiedzi tak diagnozowane dla pozycji 6, 8, 40. Odpowiedzi nie: są diagnozowane do pozycji 12, 10, 27, 35

Uwaga 7 sten w skali kłamstwa (wynik testu) oznacza, że należy uważać z interpretacja testu. Przy wysokim

 

W związku z tym rzetelność testu wynosi 0.8557? Nie jest zatem absolutna, konieczne obliczenie błędu standardowego pomiaru, który dla skali neurotycznej w przybliżeniu wynosi 3

Uzyskany wynik odpowiada w przybliżeniu wartości zmiennej u danej osoby. Określamy wiec przedział ufności w granicach którego, przy założonym ….

Test rysunku rodziny

 

TTR jako metoda projekcyjna

Metody projekcyjne opierają się na projekcji rozumianej jako sposób spostrzegania i reagowania na bodźce zewnętrzne. Zawsze uwarunkowany cechami osobistymi osoby spostrzegającej.

W metodach projekcyjnych stosuje się bodźce wieloznaczne, dopuszczające różnorodne reakcje badanego

 

W rysunku rodziny każdy badany rysuje rodzinę.

 

Rysunek pozwala zdobyć informacje na temat:

Relacji rodzinnych

Pokazuje osobę na tle rodziny

Motywów nieuświadomionych i nieświadomych sposobów radzenia sobie z sytuacjami trudnymi

Prywatnego świata badanego czyli jego cechy osobowości motywy nastawienia do innych

 

Procedura badania

Wygodne miejsce

Kredki świecowe cały komplet aby badany miał wybór

Podać kartki w formacie a4 w orientacji poziomej (2 szt.)

Nie można stosować ołówka, linijki ani gumki

Wprowadzenie korzystnego nastroju

Pozyskanie zaufania badanego

Badany nie powinien czuć się skrepowany lub wystraszony

Instrukcja „narysuj rodzinę: lub „ wyobraź sobie rodzinę i narysuj ja”

 

Na co zawsze zwracamy uwagę

Kolejność rysowania postaci, ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin