Metody badania osobowości
01.12.2018
Warunki zaliczenia:
Obecność na zajęciach
Aktywność podczas zajęć
Prezentacja badanego
Prezentacja wyników badań Skalą Jawnego Niepokoju „Jaki jesteś?” Oraz ich interpretacja
Napisanie opinii psychologicznej o dziecku (wyniki testu - w nawiasach z jakiego testu jest wynik)
Pozytywny wynik kolokwium w wersji testowej obejmującego wiedzę na temat poznanych metod oraz wybranych treści z literatury przedmiotu.
Jakie informacje powinny znaleźć się w wywiadzie dotyczącym dziecka:
Imię i nazwisko badanego dziecka, data przeprowadzenia badania, data urodzenia dziecka, etap edukacji szkolnej
Rodzina dziecka( pełna, zrekonstruowana, niepełna, rozwód, separacja, śmierć rodziców, samotne rodzicielstwo i inne)
rodzice/opiekunowie dziecka: wiek, wykształcenie, zawód, choroby przewlekłe, choroby psychiczne
rodzeństwo i inne osoby zamieszkujące z dzieckiem, wiek, płeć
Warunki życia w ocenie rodziców/opiekunów: rodzaj zajmowanego lokum, wielkość mieszkania, liczba osób w lokalu, posiadanie przez dzieci własnego pokoju
Rozwój dziecka: z której ciąży, adopcja, przebieg ciąży, przebieg porodu, obciążenia okołoporodowe, kamienie piersią, wiek, w którym zaczęło siadać, raczkować, chodzić, mówić, wszelkie trudności w rozwoju
Historia opieki nad dzieckiem: jak długi dziecko pozostawało pod opieką matki, kto opiekował się dzieckiem po zakończeniu urlopu maki, żłobek, przedszkole, w jakim wieku dziecko rozpoczęło naukę szkolną, ile czasu w ciągu dnia spędza z rodzicami
Stan zdrowia dziecka: choroby przewlekłe, hospitalizacje, poważne urazy ciała, wypadki, inne problemy ze zdrowiem
Bole brzucha u dziecka: częstość, przyczyna, postępowanie rodziny w przypadku bólu brzucha dziecka, hospitalizacje
Inne choroby w rodzinie: kto choruje, jakie dolegliwości, zdiagnozowane choroby, choroby psychiczne i przewlekle
Sen dziecka: długość snu, czy śpi samo, czy samo zasypia, czy budzi się w nocy, emocje dziecka, nastój, rozdrażnienie, płaczliwość, z czym to jest związane, w jakich okolicznościach
Zainteresowania dziecka
relacje dziecka z innymi: czy ma wielu kolegów, czy jest lubiany przez rówieśników, czy łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami, czy łatwo nawiązuje kontakty z dorosłymi, czy sprawia tzw. trudności wychowawcze, inne uwagi rodziców bądź badającego
Podstawą każdej diagnozy psychologicznej jest wywiad. Powinien obejmować najważniejsze sfery życia i funkcjonowania klienta
Problem który sprowadza klienta po pomoc psychologiczna
Aktualna sytuacja życiowa, rodzinna, zawodowa i zdrowotna
Przebieg życia dotychczas - informacje o rozwoju, sytuacji w rodzinie pochodzenia, wczesnych doświadczeniach społecznych - przedszkolnych, szkolnych, rówieśniczych, stan zdrowia dotychczas
Sfera osiągnięć - szkolnych, zawodowych, innych
Sfera relacji - interpersonalnych, intymnych, w związkach, w tym życie seksualne
Sfera zainteresowań, oczekiwań i marzeń - spełnionych, do spełnienia
Emocje - obawy, lęk, niepokój, radzenie sobie ze stresem
Ewentualne problemy ze zdrowiem psychicznym - klienta, jego najbliższych (w tym choroby członków rodziny, patologie, uzależnienia, konflikty z prawem, bieda)
Informacje istotne z perspektywy zgłaszającego problemu/ celu badania
Na co warto zwracać uwagę podczas obserwacji?
Zachowanie podczas badania
Ekspresja komunikatów o sobie i innych
Postawa badanego (otwarta/zamknięta)
Zachowanie dziecka w kontakcie z rodzicem
Budowa ciała dziecka, zgodność ubioru z płcią, schludność i czystość ubrania jak również samego dziecka
Napięcie (przyspieszony oddech, drżenie rak, zmiana poziomu ukrwienia w okolicy twarzy, przyspieszone tętno)
Mimika twarzy (grymasy, tiki)
Tempo ruchów (gestykulacja)
Dłuższe przerwy podczas mówienia
W opinii psychologicznej powinny znaleźć się jedynie konkluzje z prowadzonej obserwacji, pozwalające rozeznać się w stosunku osoby do badania.
Prawidłowy kontakt z badanym:
Pierwszy kontakt z osobą badaną może mieć znamienny wpływ na dalsze spotkania z nią i przebieg diagnozy
Zanim przystąpimy do badania zacznij od kilku pytań rozładowujących napięcie (np. Czy miał Pan trudności z dojazdem?)
Spróbuj wzbudzić zaufanie badanego do własnej osoby, poczucie bezpieczeństwa
Empatyczne rozumienie badanego - komunikowanie rozumienia, współbrzmienie
Okaż troskę, ciepło, otwartość i zrozumienie, wsparcie
Nie poddajemy odpowiedzi pacjenta ocenie moralnej
Nie sugeruj odpowiedzi (zarówno w sposób werbalny i niewerbalny)
Akceptuj badanego takim jakim jest
To czas na zapewnienie badanego o zachowaniu poufności
Etyka prowadzenia badania psychologicznego:
Naczelną wartością psychologa jest dobro drugiego człowieka
Szanuj prawo każdego człowieka do intymności - nie bądź wścibski
Dziecko podczas badania powinno być traktowane w sposób szczególny\szanuj zasadę dobrowolności uczestnika w badaniu - osoba na każdym etapie badania ma prawo zrezygnować
Dzieląc się wynikami badan pamiętaj o usunięciu wszelkich danych, które mogłyby przyczynić się do identyfikacji osób uczestniczących w badaniu
Nie zostawiaj badanego z „otwartym problemem”, jeżeli jest taka potrzeba poświęć czas na wysłuchanie
Szanuj badanego, gdyż odkrywa przed tobą swój punkt widzenia świata
Wprowadzenie skali jawnego niepokoju „jaki jesteś” (nie będzie na kolokwium historii testu)
Historia testu:
Punktem wyjścia do opracowania Skali Jawnego Niepokoju „Jaki Jesteś” były dwa kwestionariusze amerykańskie
Co bada skala?
Skala jest powszechnie stosowana w poradnictwie do badania lęku, jako cechy czyli względnie stałej dyspozycji osobowości. Służy do badania dzieci i młodzieży od 9 do 16 roku życia. Pozwala całościowo ująć lek jako zjawisko które w sposób stały zakłóca funkcjonowanie dziecka w szerokim spektrum sytuacji życiowej
W teorii c.d. Spielberga lek może występować w dwóch postaciach jako cecha- stanowi istotny składnik osobowości. Kształtuje się pod wpływem doświadczeń powtarzających się w dzieciństwie zwłaszcza w relacji z osobami znaczącymi. Charakteryzuje się dużą stabilnością
Lęk jako stan - wynika z sytuacyjnej reakcji na zagrożenie
Budowa narzędzia
Skala składa się z 50 pozycji, do których dziecko ma się ustosunkować zakreślając kółkiem odp. Tak lub nie.
Poszczególne itemy odnoszą się do 2 skal: skali neurotyczności (40 pozycji) i skali kłamstwa (9 pozycji)
Skala kłamstwa: pozwala zbadać na ile szczere są odpowiedzi udzielane przez badanego. Bada tendencje do udzielania odpowiedzi stawiających badanego w lepszym świetle.
Pierwsza pozycja nie podlega ocenie
Przebieg badania:
Badanie wymaga jednostronnego arkusza i przyrządu do pisania
badanie testowe odbywa się głównie indywidualnie, choć możliwe jest rownież przeprowadzenie go w grupie
Pamiętamy o precyzyjnej instrukcji - czyta ją badający
Przy odbieranie ….lucyna
Obliczanie wyników
Do skali neurotyczności wszystkie odpowiedzi „tak” są diagnozowane (max wynik 40). Za każdą odpowiedz tak dziecko otrzymuje 1 pkt.
Do skali kłamstwa odpowiedzi „tak” są diagnozowane dla pozycji 6, 8, 40. Odpowiedzi „nie: są diagnozowane do pozycji 12, 10, 27, 35
Uwaga 7 sten w skali kłamstwa (wynik testu) oznacza, że należy uważać z interpretacja testu. Przy wysokim
W związku z tym iż rzetelność testu wynosi 0.8557? Nie jest zatem absolutna, konieczne obliczenie błędu standardowego pomiaru, który dla skali neurotycznej w przybliżeniu wynosi 3
Uzyskany wynik odpowiada w przybliżeniu wartości zmiennej u danej osoby. Określamy wiec przedział ufności w granicach którego, przy założonym ….
Test rysunku rodziny
TTR jako metoda projekcyjna
Metody projekcyjne opierają się na projekcji rozumianej jako sposób spostrzegania i reagowania na bodźce zewnętrzne. Zawsze uwarunkowany cechami osobistymi osoby spostrzegającej.
W metodach projekcyjnych stosuje się bodźce wieloznaczne, dopuszczające różnorodne reakcje badanego
W rysunku rodziny każdy badany rysuje rodzinę.
Rysunek pozwala zdobyć informacje na temat:
Relacji rodzinnych
Pokazuje osobę na tle rodziny
Motywów nieuświadomionych i nieświadomych sposobów radzenia sobie z sytuacjami trudnymi
Prywatnego świata badanego czyli jego cechy osobowości motywy nastawienia do innych
Procedura badania
Wygodne miejsce
Kredki świecowe cały komplet aby badany miał wybór
Podać kartki w formacie a4 w orientacji poziomej (2 szt.)
Nie można stosować ołówka, linijki ani gumki
Wprowadzenie korzystnego nastroju
Pozyskanie zaufania badanego
Badany nie powinien czuć się skrepowany lub wystraszony
Instrukcja „narysuj rodzinę: lub „ wyobraź sobie rodzinę i narysuj ja”
Na co zawsze zwracamy uwagę
Kolejność rysowania postaci, ...
qbgirl