licencjat strach jako narzędzie w kampaniach spoółecznych.pdf

(830 KB) Pobierz
Uniwersytet Warszawski
Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych
Katarzyna Nytko
Nr albumu: 355759
Strach jako narzędzie w kampaniach społecznych.
Matka i dziecko w wybranych kampaniach prozdrowotnych
Praca licencjacka
na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna
w specjalności dziennikarstwo
Praca wykonana pod kierunkiem
dra Michała Głowackiego
Zakład Komunikacji Społecznej i Public Relations
Instytut Dziennikarstwa
Oświadczenie kierującego pracą
Oświadczam, że niniejsza praca została przygotowana pod moim kierunkiem i stwierdzam, że
spełnia ona warunki do przedstawienia jej w postępowaniu o nadanie tytułu zawodowego.
Data
Podpis kierującego pracą
Oświadczenie autora pracy
Świadoma odpowiedzialności prawnej oświadczam, że niniejsza praca dyplomowa została
napisana przez mnie samodzielnie i nie zawiera treści uzyskanych w sposób niezgodny z
obowiązującymi przepisami. Oświadczam również, że przedstawiona praca nie była
wcześniej przedmiotem procedur związanych z uzyskaniem tytułu zawodowego w wyższej
uczelni. Oświadczam ponadto, że niniejsza wersja pracy jest identyczna z załączoną wersją
elektroniczną.
Data
Podpis autora pracy
Streszczenie
Praca przedstawia analizę wykorzystywania strachu w kampaniach społecznych. Rozdział
teoretyczny wyjaśnia pojęcie kampanii społecznych, opisuje techniki marketingowe w nich
wykorzystywane, określa nadawcę i odbiorcę kampanii. W tym kontekście poruszane są
zagadnienia związane z zasadnością wykorzystywania strachu i czynnikami mającymi wpływ
na odbiór kampanii. W pracy prezentowana jest typologia oraz klasyfikacja narzędzi
kampanii społecznych ze szczególnym uwzględnieniem obrazu matki i dziecka. Istotę pracy
stanowi analiza ilościowa i jakościowa trzech prozdrowotnych kampanii społecznych.
Wybrane materiały audiowizualne analizowane są w oparciu o klucz kodowy.
Słowa kluczowe:
kampania społeczna, strach, matka, dziecko, zdrowie, narzędzie wpływu, emocje
Dziedzina pracy (kody wg programu Socrates-Erasmus)
15.100 Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Kod seminarium licencjackiego
2101-L-D6SELI-DZIEN
Tytuł pracy w języku angielskim
Fear as a tool of influence in social campaigns. Mother and a child in the selected pro-health
campaigns.
Spis treści
Wstęp ........................................................................................................................................ 1
1. Kampanie społeczne jako narzędzie wpływu ........................................................................3
1.1 Pojęcie, cechy i cele kampanii społecznych ...........................................................3
1.2 Zasadność wykorzystania strachu w kampaniach społecznych .............................7
1.3 Typologie kampanii społecznych .........................................................................12
2. Charakterystyka prozdrowotnych kampanii społecznych oraz obraz matki w kampaniach
społecznych ..............................................................................................................................14
2.1 Cele i rodzaje prozdrowotnych kampanii społecznych...........................................14
2.2 Narzędzia wykorzystywane w prozdrowotnych kampaniach społecznych ...........15
2.3 Wizerunek matki w kampaniach społecznych .......................................................22
3. Przedstawienie i analiza spotów reklamowych wybranych kampanii społecznych ............26
3.1 Opis, cel, przebieg i odbiór kampanii: „Stop pneumokokom”, „Ash Babies” [ash
ang. „popiół”, babies „dzieci”] i „One decision” [Jedna decyzja] ..............................26
3.2 Analiza porównawcza wykorzystywanego strachu w trzech wybranych spotach
kampanii społecznych ..................................................................................................32
Zakończenie .............................................................................................................................41
Bibliografia...............................................................................................................................43
WSTĘP
Tematem mojej pracy jest strach wykorzystywany w kampaniach społecznych. W głównej
mierze skupiłam się na analizie prozdrowotnych kampanii oraz relacji matki z dzieckiem w
nich występujących. Zasadniczy cel stanowi ukazanie sposobu wykorzystywania strachu w
kampaniach prozdrowotnych na postawie materiałów audiowizualnych trzech wybranych
kampanii społecznych. Praca ma na celu weryfikację hipotezy, że kampanie społeczne
prozdrowotne o matce i dziecku wykorzystują w swoim przekazie strach.
Literatura na temat teoretycznego ujęcia tematyki kampanii społecznych jest obszerna.
Pozycjami, które okazały się kluczowe w trakcie tworzenia pracy, były następujące
opracowania: D. Maison, P. Wasilewski (red.) (2008).
Propaganda dobrych serc, czyli
pierwszy tom o reklamie społecznej.
Kraków: Agencja Wasilewski oraz P. Wasilewski (2007).
Szlachetna propaganda dobroci, czyli drugi tom o reklamie społecznej.
Kraków: Agencja
Wasilewski. Pozycje te zawierają teoretyczne oraz praktyczne zagadnienia dotyczące
wykorzystywanego strachu w kampaniach społecznych. Dodatkowo, omawiając koncepcje i
typologie
kampanii
społecznych,
korzystałam
ze
strony
internetowej
www.kampaniespoleczne.pl, na której znaleźć można większość z omawianych przeze mnie
kampanii.
Pytania badawcze dotyczą w głównej mierze strachu i sposobu w jaki jest on
wykorzystywany w kampaniach społecznych. W tym kontekście zastanawiałam się za
pomocą jakich narzędzi i w jakiej formie przejawia się strach? Jakie ryzyko może nieść za
sobą wykorzystanie strachu w kampaniach prozdrowotnych? Jaki jest społeczny odbiór
kampanii tego typu? Czy reguły wpływu społecznego stworzone przez R. Cialdiniego mają
swoje zastosowanie także w reklamach społecznych?
Chcąc udzielić odpowiedzi na zadane pytania korzystałam z wielu metod badawczych.
W rozdziale teoretycznym prezentuję analizę koncepcji, definicji i typologii, które związane
są z problematyką kampanii społecznych. W rozdziale trzecim, który został poświęcony
badaniom empirycznym w oparciu o wybrane materiały audiowizualne, korzystałam z
samodzielnie sporządzonego klucza (Aneks załączony do pracy). Prowadzone przeze mnie
badanie dotyczyło ilościowego i jakościowego spojrzenia na zawartość wybranych spotów
kampanii. Oprócz tego, w celu zbadania społecznego odbioru kampanii analizowałam
zawartość forów internetowych oraz komentarze internautów. Praca ma zatem charakter
problemowo – analityczny.
1
Zgłoś jeśli naruszono regulamin