Korekta balansu bieli na warstwach.pdf

(424 KB) Pobierz
Korekta balansu bieli na warstwach
W książce Katrin Eismann „Photoshop – Restauracja i retusz” natknąłem się na bar-
dzo ciekawą i mało znaną technikę korekcji balansu bieli. Technika ta pozwala na
korektę WB (balans bieli) zarówno plików RAW (choć tutaj nie ma zazwyczaj proble-
mu, bo można skorygować balans bieli na etapie wywoływania cyfrowego negatywu)
jak i JPGów. Metoda ta przyda się również do miejscowej korekcji zafarbów od lokal-
nych źródeł światła.
No ale do rzeczy...
Rys. 1. Zdjęcie z Canona 1D. Źle ustawiony balans bieli spowodował pojawienie się
niebieskiego zafarbu.
Spójrz na ilustrację powyżej, to zdjęcie słuchawek na białym parapecie, wykonane w
zachodzącym słońcu. Aparat zupełnie zgłupiał przy tej fotografii, ustawiając WB (ba-
lans bieli) na 3100K, a zdjęcie zalał niebieski zafarb.
Aby pozbyć się dominanty niebieskiej należy znaleźć na zdjęciu obszar, który
znajduje się w światłach lub półtonach i w oryginale był neutralnie szary. W przypad-
ku tego zdjęcia nie mam problemu z wyborem, cały parapet jest biały, biała jest kart-
ka papieru, szara jest obudowa słuchawek.
Na ilustracji 2 pobieram pipetą kolor z zacienionego obszaru parapetu.
Rys. 2. Pobieram pipetą kolor z zacienionego obszaru parapetu.
Tworzę nową warstwę (Layer
/ New layer)
i wypełniam go w całości próbko-
Tworzę negatyw warstwy (Image
/ Adjustments / Invert).
Zmieniam sposób łączenia nowej warstwy z tłem z „Normal” na „Color”.
wanym kolorem (Edit
/ Fill...).
Rys. 3. Zmieniam sposób łączenia nowej warstwy z tłem z -Normal
ostatnim kroku reguluję wartość -Opacity
nowej warstwy.
na -Color . W
W ostatnim kroku reguluję wartość „Opacity” nowej warstwy do momentu,
kiedy niebieskie zabarwienia zniknie. Zazwyczaj wartość „Opacity” w okolicach 50%
jest optymalna.
I to wszystko. Na ostatniej ilustracji widać, jak skutecznie działa ta metoda. Proste,
miłe i daje szansę pracować lokalnie, tylko na fragmencie ilustracji (poprzez wykaso-
wanie gumką fragmentów warstwy, nad obszarami, które powinny zostać niezmie-
nione).
Rys. 4. Skutek korekty zdjęcia numer 1.
I jeszcze jedno zdjęcie
Na zdjęciu z Olympusa E300 (rys. 5) słońce zaszło za chmury, a miałem na stałe
ustawiony balans bieli. Korekta fotki będzie podobna do zaprezentowanej wyżej. Ko-
lor neurtalny pobrałem z kasku jeźdzca.
Rys. 5. Na tym zdjęciu z Olympusa E300 słońce zaszło za chmury, a miałem na stałe
ustawiony balans bieli.
Po dopasowaniu balansu bieli zdjęcie pozostało nieco przygaszone. Technika korek-
ty balansu bieli na warstwach często może wymagać zwiększenia kontrastu. Dla tej
fotografii wybrałem korektę krzywymi (na wszystkich kanałach).
Rys. 6. Korekta kontrastu funkcją
Paczka warstw po korekcie wyglądała tak:
Rys. 7. Paczka warstw zdjęcia z korygowanym balansem bieli.
A tak wygląda skorygowane zdjęcie:
Zgłoś jeśli naruszono regulamin