Czołg Leopard 2 - cz. I, wersje A0-A4.pdf
(
1362 KB
)
Pobierz
Czołg Leopard 2 cz. I, wersje A0A4
W 1969 roku było już po amerykańsko
niemieckim czołgu MBT70/KPz 70.
Nowatorski, a nawet wyprzedzający swoje
czasy pod kątem zaawansowanych
technologii wóz, okazał się zbyt drogą i
kapryśną zabawką. Turbinowy silnik,
hydropneumatyczne zawieszenie, cała
trzyosobowa załoga umieszczona w
kapsulewieży (przez co skomplikowano
system obrotu stanowiska kierowcy),
uzbrojenie w postaci armatywyrzutni
kalibru 152 mm, nowoczesne przyrządy
obserwacyjnocelownicze (pasywne do
walki nocnej), ale słabe opancerzenie. To
wszystko
pochłonęło
dla
Niemców
astronomiczne 830 mln DM. Gdy projekt
zaczął przerastać twórców, gdy pojawiły się
problemy jak wyjść od etapu prac
konstrukcyjnych
do
wdrożeniowych,
pozostały rozbieżne pomysły na przyszłość.
MBT70/KPz 70 zakończył swój żywot a oba
kraje rozpoczęły na bazie zebranych
doświadczeń
samodzielne
prace.
Amerykański projekt otrzymał nazwę XM803
i po perturbacjach z Kongresem został
zarzucony, by następnie za kilka lat pojawić
się jako XM1, czyli przyszły M1 Abrams.
Eber, Keiler, Leopard...
Niemcy byli bardziej konsekwentni i przewidujący i zabezpieczyli się przed
porażką. Wykorzystując elementy Leoparda 1, w ramach 25 milionowego (DM)
kontraktu pod kierownictwem legendy konstruktorów czołgów, Ferdynanda Porsche
zobowiązali w 1968 roku firmę KraussMaffei do budowy dwóch prototypów.
Powstały one w latach 196970. Kolejne czołgi prototypowe, nazywane już Leopard
2, miały być pojazdami nowoczesnymi, ale w sposób ostrożny wykorzystującymi
doświadczenia ze wspólnej międzynarodowej kooperacji. Różne rozwiązania z KPz
70 jeszcze raz sprawdzono, tyle, że tym razem na gruncie miejscowym.
Początkowo niemiecki czołg miał mieć masę około 40 ton (potem zwiększona do
około 50 ton), stabilizowaną armatę kalibru 105 mm (przez pewien czas
rozpatrywano jeszcze Leoparda 2FK – czyli wóz z armatowyrzutnią Shillelagh
kalibru 152 mm), armatę przeciwlotniczą kalibru 20 mm na stropie wieży,
hydromechaniczny układ napędowy współpracujący silnikami Mercedes Benz (810
920 kW). Pewien wpływ na przyszłego Leoparda 2 miał również projekt wozu
nazwany Eber (Odyniec) z zawieszeniem hydropneumatycznym i armatą kalibru
105 mm. Odyniec powstał tylko jako makieta.
Pierwsze prototypy miały wieże zbliżone do tych z Leopardów 1, u góry
wóz ze 120 mm armatą gładkolufową, na dole również z działkiem
przeciwlotniczym kalibru 20 mm.
Jako głównego dostawcę kolejnych prototypów wybrano ponownie zakłady
KraussMaffei z Monachium. Łącznie w ramach szeroko zakrojonych prac
projektowych powstało 16 kadłubów i 17 wież. Dziesięć wież uzbrojono w armaty
105 mm z lufami dwóch długości, a siedem w gładkolufowe kalibru 120 mm dwóch
typów, obie produkowane przez Rheinmetall. Kadłuby miały zawieszenia
hydropneumatyczne lub na wałkach skrętnych. Podwozia jak i wieże testowano
oddzielnie, a także jako złożone komplety w latach 197275. Testy i badania
odbywały się w Niemczech, ale i w Kanadzie czy Stanach Zjednoczonych. Wyniki
testów spowodowały rezygnację z zawieszenia hydropneumatycznego (problem
szczelności w niskich temperaturach). Z kolei analiza konfliktu izraelskoarabskiego
z 1973 roku wymusiła wzmocnienie opancerzenia przyszłego czołgu Bundeswehry,
a tym samym jego masy do przedziału 5060 ton. W wersji nazwanej Leopard 2/3 z
kolei ponownie sprawdzono możliwość umieszczenia całej załogi w kapsule
wieżowej, z tak nowatorskiego pomysłu ostatecznie zrezygnowano.
Powstało łącznie blisko 20 pojazdów na których testowano różne
rozwiązania konstrukcyjne, zdjęcie górne przedstawia PT14 podczas
testów w Arizonie (Stany Zjednoczone) w maju 1975 roku.
W dalszym ciągu istniała nić szansy, że zarówno w Niemczech jak i w Stanach
Zjednoczonych pojawi się w linii ten sam czołg. W 1974 roku oba kraje podpisały
Memorandum od Understanding, w którym zobowiązywano się do jak największej
standaryzacji ich programów pancernych. W 1976 roku sprecyzowano ustalenia co
do wspólnego wyboru napędu, uzbrojenia armatniego, systemu kontroli ognia,
środków obserwacji. Leopard 2 miał szansę stać się wozem bojowym armii Stanów
Zjednoczonych, więc konstruktorzy firm Porsche, KraussMaffei i Wegmann zabrali
się do modyfikacji istniejących planów konstrukcyjnych czołgu, tworząc prototypy
docelowego Leoparda 2AV (Austere Version). Wcześniej przetestowano nawet
amerykańską turbinę AGT 1000 na Leopardzie. Austere Version otrzymał zalecane
wzmocnienie osłony w postaci pancerza stalowoceramicznego, lepsze
opancerzenie dna kadłuba, nową wieżę z charakterystycznymi dla Leopardów
pionowymi ścianami i nowy system kontroli ognia. Do 1976 roku powstały dwa
prototypy podwozi i trzy wieży. Jedna z wież posiadała system kontroli ognia firmy
Hughes oraz 105 mm armatę L7A3, druga posiadała także 105 mm armatę, jednak
przystosowana była do szybkiego montażu 120 mm armaty Rheinmetall, trzecia z
kolei niemiecki sko typu EMES 13 i 120 mm gładkolufową armatę Rheinmetall. W
sierpniu 1976 roku niemiecki prototyp Leoparda 2AV (plus jeszcze jedno podwozie)
przybył do amerykańskiego Aberdeen, gdzie do grudnia tego roku przechodził
próby porównawcze z amerykańskim XM1 (późniejszy M1 Abrams) i brytyjskim
Chieftain. Według przeprowadzających testy Amerykanów, XM1 charakteryzował
się lepszym opancerzeniem przy zbliżonej manewrowości, ale byli pod wrażeniem
niemieckiej armaty 120 mm.
Ostatecznie, jak wiadomo US Army do uzbrojenia przyjęła XM1, tymczasowo z
armatą 105 mm. Własne, mocniejsze uzbrojenie ostatecznie jednak nie zostało
wdrożone, M1 po kilku latach został jednak dozbrojony w niemiecką 120mm
armatę RhM120 (oznaczenie własne M256) znaną z Leoparda 2 i stał się czołgiem
M1A1.
Leopard 2AV przygotowany na amerykańskie testy przypominał już
docelową konfigurację czołgu.
We wrześniu 1977 roku niemieckie federalne ministerstwo obrony zadecydowało
o zakupie 1800 czołgów Leopard 2 w pięciu seriach produkcyjnych. Jako głównego
realizatora kontraktu wybrano KraussMaffei, wspieraną przez firmę Krupp MaK z
Kolonii. W tej pierwszej miało powstać 990 czołgów, w drugiej 810. Pierwsze
podwozia w celach treningowych Bundeswehra otrzymała w końcu 1978 roku, na
Plik z chomika:
Zabr7
Inne pliki z tego folderu:
Bradley.pdf
(281400 KB)
Abrams.pdf
(173909 KB)
Armored car.pdf
(154976 KB)
2С3 «Акация» (2S3«Akacja») 2012.pdf
(30680 KB)
2С19 «Мста-С» (2S19«Msta-S») 2012.pdf
(32538 KB)
Inne foldery tego chomika:
Akcesoria
Amunicja
Broń biała i łucznictwo
Broń EMP
Broń rakietowa
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin