Praktyczny poradnik savoir vivre wobec osób niepełnosprawnych.pdf

(811 KB) Pobierz
Praktyczny poradnik savoir – vivre
wobec osób niepełnosprawnych
AUTOR:
Judy Cohen
ACCESS RESOURCES
Ilustracje:
Yvette Silver
Publikacja:
United Spinal Association
Tłumaczenie na zlecenie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych
Adaptacja
Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych
1
Spis treści
Wstęp do wydania polskiego ...................................................................................... 4
Wstęp............................................................................................................................5
Podstawowe zasady....................................................................................................6
Wskazówki terminologiczne..........................................................................................8
Osoby korzystające z wózka lub niepełnosprawne ruchowo., .....................................9
Osoby niewidome lub niedowidzące .........................................................................13
Osoby niesłyszące lub niedosłyszące .......................................................................17
Osoby z zaburzeniami mowy.....................................................................................22
Osoby niskiego wzrostu ............................................................................................23
Osoby z porażeniem mózgowym ..............................................................................24
Zespół Tourette'a.......................................................................................................25
Osoby o odmiennym wyglądzie.................................................................................26
Ukryta niepełnosprawność ........................................................................................27
Epilepsja (padaczka) .................................................................................................28
Wieloczynnikowa nadwrażliwość chemiczna (ang. Multiple Chemical Sensitivity)
oraz zaburzenia układu oddechowego ......................................................................30
HIV & AIDS........................... ....................................................................................32
Zaburzenia psychiczne (choroba umysłowa) .............., ............................................33
Zaburzenia poznawcze .............................................................................................34
Osoby z upośledzeniem umysłowym..............................................................34
Trudności z przyswajaniem wiedzy.................................................................35
Urazowe (lub nabyte) uszkodzenie mózgu .....................................................36
Zwierzęta pomagające osobom niepełnosprawnym..................................................37
Procedury ewakuacji w sytuacji awaryjnej.................................................................38
Zarządzanie konfliktami.............................................................................................39
Uwagi końcowe .........................................................................................................41
Oznakowanie.............................................................................................................41
O Autorze ..................................................................................................................42
2
3
Wstęp do wydania polskiego
Szanowni Państwo,
Oddajemy w Państwa ręce publikację, którą można uznać za wyjątkową. Po pierwsze
dlatego,
że
dotyczy osób i sytuacji z którymi możemy spotkać się na co dzień. Po drugie
dlatego,
że
w sposób bardzo przystępny podpowiada, jak powinniśmy w takich sytuacjach
się zachować .
Książka ta została napisana i opublikowana w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej
i jest adresowana zarówno do osób prywatnych jak też do przedstawicieli różnych instytucji
i firm, których klientami i pracownikami mogą być osoby niepełnosprawne.
Autorka tej publikacji jest wybitnym ekspertem i znawcą tematu z wieloletnim
doświadczeniem w dziedzinie mediacji w sprawach związanych z niepełnosprawnością.
Wydawcą zaś Stowarzyszenie mające kilkudziesięcioletni dorobek wynikający z działań
podejmowanych na rzecz osób niepełnosprawnych i realizacji ich praw. Notki o Autorce
oraz Stowarzyszeniu znajdziecie państwo na końcu książki.
Decydując się na przetłumaczenie i udostępnienie polskiemu odbiorcy tej publikacji
zdawaliśmy sobie sprawę z różnic, jakie występują pomiędzy naszymi krajami.
W niektórych przypadkach musieliśmy dokonać adaptacji tekstu i opisywanych sytuacji
do warunków polskich. W innych zmuszeni byliśmy zrezygnować z tłumaczenia rozwiązań,
które nie są stosowane w naszym kraju, dotyczy to na przykład korzystania z powszechnej
w Stanach Zjednoczonych usługi telefonu tekstowego (TTY/TTD). Mimo tego uznaliśmy,
że
uniwersalne przesłanie tej publikacji, a także – może nawet przede wszystkim – jej
praktyczna użyteczność stanowi wystarczające uzasadnienie dla jej
szerokiego
udostępnienia w Polsce. Pragniemy tą drogą złożyć szczególne podziękowania
Stowarzyszeniu
United Spinal Association,
które zgodziło się na jej przetłumaczenie
na język polski, dokonanie niezbędnych adaptacji i szerokie bezpłatne rozpowszechnienie.
Wierzymy,
że
lektura tej niewielkiej książeczki przybliży wszystkim czytelnikom problemy,
na jakie w codziennym funkcjonowaniu mogą napotykać osoby z różnymi rodzajami
niepełnosprawności oraz podpowie jak zachować się w kontaktach z nimi i jak przyjść im
ze skuteczną i właściwą pomocą, gdy tego potrzebują.
Mamy też nadzieję,
że
publikacja ta stanie się obowiązkową lekturą dla wszystkich,
którzy w
życiu
zawodowym i prywatnym stykają się z osobami niepełnosprawnymi.
Być może stanie się ona także inspiracją dla opracowania praktycznego rodzimego
poradnika.
Pełnomocnik Rządu do Spraw
Osób Niepełnosprawnych
Jarosław Duda
4
Wstęp
Nie musisz czuć się niezręcznie w obecności osoby niepełnosprawnej. Niniejsze
opracowanie zawiera podstawowe wskazówki na temat zachowania wobec tych osób.
A jeżeli kiedykolwiek będziesz miał wątpliwości, co do tego, jak się zachować czy też
co powiedzieć takiej osobie – po prostu ją o to zapytaj!
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin