PROWADZĄCA: Katarzyna Szmit
DATA: 29.10.2018r
GRUPA: 3 – latki
TEMATYKA KOMPLEKSOWA: „DBAMY O CZYSTOŚĆ”
TEMAT: „W Czyścioszkowie”- rozmowa połączona z działaniem w oparciu o opowiadanie M. Kownackiej
CELE EDUKACYJNE:
Dziecko:
- wysłucha krótkiego opowiadania, inscenizowanego sylwetami
- odpowie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
- wybierze przedmioty, które służą do mycia rąk
- dowie się, w jaki sposób należy korzystać z przyborów służących do mycia rąk
- postara się zachowywać poprawną kolejność mycia rąk
CELE WYCHOWAWCZE:
- dowie się, że należy się myć i bez protestów będzie poddawało się takim zabiegom
- wykona ze zrozumieniem proste polecenia
- postąpi zgodnie z oczekiwaniami dorosłych.
METODY:
- zadań stawianych do wykonania,
- słowne (rozmowa),
- oglądowa (pokaz).
FORMY:
- grupowa (praca z całą grupą);
- indywidualna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Tekst opowiadania „Kukuryku na ręczniku”, sylweta Kogutka- Złotobutka, igłą, kolorowe nici, magiczny worek, ręczniczek z Kogutkiem, mydło, ręczniczek, gąbka, szczoteczka do paznokci, szczoteczka do zębów, kubeczek, talerz z wodą, pieprz, duży ręcznik, mydło w płynie, obrazki z kolejnością mycia rąk, radio, nagranie piosenki- powitanki
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I. CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Piosenka- powitanka „Wszyscy są”
2. Nauczycielka wita się z dziećmi zgodnie z poleceniem, np. machają rączką dzieci, które umyły dziś ręce przed śniadaniem, myły rano zęby, itp.
II. CZĘŚĆ GŁÓWNA
1. „Kukuryku na ręczniku”- słuchanie opowiadania nauczycielki ilustrowanego sylwetami.
2. Rozmowa na podstawie wysłuchanego opowiadania.
Dzieci odpowiadają na proste pytania dotyczące tekstu:
- O czym przypominała mama dzieciom przed jedzeniem?- Czy dzieci pamiętały o myciu rąk?- Co mama postanowiła zrobić, aby dzieci pamiętały o myciu rąk?- W jaki sposób kogut przypomina dzieciom o myciu rąk?- Jakimi słowami mama przypominała dzieciom o potrzebie zachowania higieny?- Czy Wy zawsze pamiętacie o myciu rąk? W jaki sposób rodzice przypominają Wam, że trzeba umyć ręce?
3. „Wizyta Kogutka- Złotobutka”
Dzieci zapoznają się z postacią Kogutka. Oglądają oraz nazywają skarby zgromadzone w „magicznym worku”, przyniesionym przez gościa. Wybierają te przedmioty, które służą do mycia rąk. Zauważają, że brakuje mydła, które jest niezbędne do umycia rąk.
4. Doświadczenie z mydłem
Na talerz z wodą wsypujemy dużą ilość pieprzu- brudu. Zanurzamy w nim dłoń oraz obserwujemy efekt (pieprz- brud przykleja się do dłoni). Drugą dłoń smarujemy mydłem, również zanurzamy i obserwujemy efekt (pieprz- brud „ucieka” od mydła). Wyjaśnienie dzieciom, że mycie rąk mydłem sprawia, że brud znika.
5. Zabawa ruchowa przy piosence „Głowa, ramiona…”
Naśladują gest mydlenia dłoni a następnie śpiewając piosenkę „myją” części ciała występujące w zabawie.
6. „Jak myjemy ręce?”
Rozmowa z dziećmi o poprawnej kolejności czynności podczas mycia rąk w oparciu o ilustracje na tablicy.
7. Wspólne mycie rąk w toalecie przedszkolnej
III. CZĘŚĆ KOŃCOWA
1. Podsumowanie zajęć- przypomnienie dzieciom o konieczności mycia rąk.
KUKURYKU NA RĘCZNIKU
Mama woła przed każdym jedzeniem:
— Zosiu! Tadziku! Umyjcie ręce!
l co dzień mama musi to powtarzać, a te ręce zawsze zapomną się umyć i potem trzeba wstawać od stołu i biec do umywalni. Czasami są goście, wstyd przypominać.
Mamie bardzo się to sprzykrzyło, więc wreszcie wymyśliła sobie pomocnika.
A ten pomocnik nie byle jaki!
Posłuchajcie:
Wzięła mama długi kawał szarego płótna, wzięła dużo bawełnianych nitek: czerwonych, zielonych, szafirowych, pomarańczowych, żółtych... szyła... szyła... igiełką migała, do siebie się uśmiechała.
Najpierw wyskoczył z szarego płótna żółty dziobek, potem czerwony grzebień, potem piórka: czerwone, zielone, szafirowe, pomarańczowe. Oj! We wszystkich kolorach! A na końcu... na końcu... złote butki, jak to mają kogutki!
l Kogutek-Złotobutek był gotów!
A potem mama powiedziała do Kogutka-Złotobutka:
- Mój Kogutku-Złotobutku,
wieszam cię tu na gwoździku,
piejże głośno: Kukuryku!
Kukurykaj z całej siły,
żeby dzieci ręce myły!
Dzieci wracają ze szkoły, zaglądają do umywalni, a kogutek tam woła:
- Kukuryku! Kukuryku! Myj się, Zosiu i Tadziku!
l od tej pory mama już nie potrzebuje mówić nic o myciu rąk przed jedzeniem, bo kogutek o tym przypomina.
Czasami... czasami... jeżeli są goście i dzieci nie usłyszą, jak kogutek w umywalni pieje, to mama uśmiecha się i mówi za niego cichutko:
— Kukuryku!
A dzieci już dobrze wiedzą, co to znaczy!
kasiazabka123