Bierdiajew M. Nowe średniowiecze.pdf

(5752 KB) Pobierz
MIKOŁAJ BIERDIAJEW
NOWE ŚREDNIOWIECZE
jii/Jonll nicoiicjilnrmi, iu zewnątrz niidcwifTCtrjJ-
n n r c!: -{$iraL C
t
.-.
i
.cr kościoła nic uk iruj* v.ę
wyminie. n»r ntoćiui kh
vrfkar*!
jako co* n utrr-
j‘Jr.:r u .łtM ^ :r;v ,
t y c h
kr>'«*itfa
j a : tajem nicą
i drr»^ ;c^u iJ e :n«x^ by, pojęte ro7Uflvm, OucJi
winnic
kęuy rh r- I w iyciu koirir/t odbywaj*
J ę twórca- frvetty,
¿tore. h n rq ę
xrwnctrmir, O
-
Gcjtiln'r. cxyrl© rjcjeciaUttycaur.
wydaj* tie
o{
kv>\in!owi Kryzy» ku)iury pok^a właściwie
:..i lean *r nlr tr
kv
oni
b y ł
obojęto* pod wcslę-
dcm rrk^ijaym j nrnif cbarjklcm humini«?yr/*
nero i ic m ik ocu nicim'\:iięiuc vu£
ile
llV> V*/*
bdi\^,
AWyrbTTckijiiijaŁ^ cywlKncj*. ałbo uŚwię-
cx»n.j, kvyclchi* kultura. chrrc<rijai Jkicm prteo-
brj^mtem >\ci A :© «kr!'1 ^rponujc twórczy pro-
res w łwiic koir.irh, objtt^knic cKrrricijańircj
iraw Jy o człow iek i i
powołaniu we \wrth-
w ire k a tak/c o»utcune objaw imię tajemnicy
tv.*7rrnr», t.ijcmnky iyria kó*n*catt£Ot Prawdy
anuopcl j . 'i i k^Mnoiorji nic były d^utecmic wy«
jjś:ucr>c p^?C7 tbryitjuouni »¿»borów powvrchnvch
i przez dnktnró.ł kcńc:©U. Kc*eiA> *c *wcj i>!o*y
)rs\
k<*nv>/.ny i
d f >. nim CiiŁi pełnia
bytu Kok kił je« * h r> : ' ; ;\nijowonym ko«m<v.em.
T.\\i
ten mmi pnjrM f bvwoderwan* teoretyem*
prawd*, powłoim
j
L
i
Cnr prawd* ¿ycinw prak-
'*,
tycm*.
KfS<
ipowi ri rr n rrrww* i tym okresem
shtjo
'tftJcuó
ktAry' byl niejako kunaer.irarj.i
WYDAWNICTWO ANTYK MARCIN
DYBC
MIKOŁAJ
BIERDIAJEW
NOWE
ŚREDNIOWIECZE
WYDAWNICTWO
ANTYK
MARCIN DYBOWSKI
Projekt okładki: Marcin Dybowski
Tłumaczenie z upoważnienia autora: Marian Reutt
Reprint wydania z 1936 roku
Towarzystwa Wydawniczego Rój
Drukarnia „Linolit" w Warszawie
ISBN 83-86482-39-7
Nakład 2000 egz.
Komorów 1997
Wydawnictwo Antyk składa podziękowania
Ks. Kanonikowi Henrykowi Czepułkowskiemu
za udostępnienie oryginału książki
Wydawnictwo
ANTYK
Marcin Dybowski
Pismo Konserwatystów Antyk
Grupa Konserwatywna Antyk
05-806 Komorów, ul. Klonowa lOa
tel/fax Warszawa 7580359
email: antyk@pol.pl
Księgarnia Katolicka i Konserwatywna
Fundacji Pomocy Antyk
Warszawa, pl. Trzech Krzyży 3, tel. 6220297
Gdańsk, ul. Długie Ogrody 21, tel. 318439
P R Z E D M O W A
Mikołaj Bierdiajew należy do najwybitniejszych
przedstawicieli idealistycznej
rosyjskiej.
Reprezentuje kierunek w pewnym sensie skrajny
i bezkompromisowy. Filozof ja jego jest filozof ją re­
ligijną. Bierdiajew szuka prawdy chrześcijańskiej,
jako jedynej absolutnej prawdy, z którejwypływa,
jako logiczna konieczność - sprawiedliwość chrześ­
cijańska.
Prawda i Sprawiedliwość, oto najwyższe pojęcia
oceny rzeczywistości. W nich zamyka się niejako cel,
do którego niezmordowanie dąży Bierdiajew. Wal­
ka o Prawdę i Sprawiedliwość jest dla niego najwyż­
szym obowiązkiem moralnym każdego chrześcija­
nina. Wartość życia ludzkiego mierzy się stopniem
jego oddania się służbie realizowania tych dwu na­
czelnych wytycznych.
Średniowiecze przenika idea realizowania praw­
dy i sprawiedliwości, których źródłem jest Bóg. To­
też życie średniowieczne było niezmordowanem
dążeniem do Boga. Zespolenie życia ludzkiego z Bo-
5
giem nadawało całemu Średniowieczu surowy, a za­
razem podniosły charakter, przyczyniło się do
do rozkwitu średniowiecznej myśli filozoficznej,
wyrzeźbiło duchową strukturę człowieka, dając mu
potrzebną dyscyplinę wewnętrzną i w konsekwen­
cji umożliwiło potężny wybuch sił twórczych w o-
kresie Renesansu.
Bierdiajew posiada ogromną intuicję historyczną,
umie uchwycić to, co pewne epoki miały najistot­
niejszego, umie wyłowić w przeszłości nieprzemija­
jący element odwiecznej Prawdy i skonstruować
na tej podstawie syntetyczny zarys tego, co w roz­
woju dziejowym przynosi przyszłość.
Wynikiem tej zdolności Bierdiajewa jest „Nowe
Średniowiecze”, które stanowi syntezę, wynikają­
z
połączenia nieprzemijających elementów prze­
szłości
z
tern, co pozostanie wiecznym i trwałym
dorobkiem współczesności.
Punktem wyjścia Bierdiajewa jest teza, że źród­
łem rozwoju dziejowego jest Bóg, działający przez
człowieka. W historji występuje Jego działanie i
realizują się Jego cele. Historja, w ujęciu Bierdia­
jewa, jest mistycznem łączeniem człowieka z Bo­
giem. W podstawach jej leży mit, tajemnica, której
umysł ludzki bez wiary nie zgłębi. „Historja - mó­
wi Bierdiajew
niejest czemś danem obje
empirycznie, historja jest mitem. Mit, ze swej stro­
ny, to nie wymysł, a realność, ale realność innego
-
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin