Sekularyzacja prawosławia a rewolucja_Kaźmierczyk,Z.pdf

(115 KB) Pobierz
ISSN 2082–0860
Vol. XXVIII (2017/3)
s. 163-172
S
enSuS
H
iStoriae
Zbigniew Kaźmierczyk
Uniwersytet Gdański
Sekularyzacja prawosławia a rewolucja
rosyjska
Uwaga wstępna
genezie rewolucji bolszewickiej niezbędne jest uwzględnienie sekula-
ryzacji prawosławia. Prawdziwym wyzwaniem jest ukazanie związku
pomiędzy bezprzykładnie okrutną rewolucją a wiarą prawosławną. Etiologia
rewolucyjnego niszczycielstwa domaga się uwzględnienia wschodniego ro-
dowodu prawosławia. Wyjaśnienie tragicznych rezultatów jego sekularyzacji
możliwe jest w ujęciu religioznawstwa historycznego. Wiedza o heretyckich
sektach rozwiniętych w pierwszych wiekach n.e. w łonie chrześcijaństwa
wschodniego daje bowiem możliwość wyjaśnienia niszczycielstwa komuni-
zmu — warunkuje wyjaśnienie genezy, wytłumaczenie dynamiki i rezulta-
tów rewolucji bolszewickiej. Spośród klasycznych opracowań tematu dobrym
przykładem takiej niemożności są prace Hannah Arendt
O rewolucji
1
i
Ko-
rzenie totalitaryzmu
2
. Nasuwają one wniosek, że w etiologii totalitaryzmu
komunistycznego nie wystarczy analiza rezultatów ogólnej sekularyzacji
chrześcijaństwa w Europie. Niezbędna jest odpowiedź na pytanie o rezultat
sekularyzacji gnostycko-manichejskich idei i wierzeń religijnych wschod-
niego chrześcijaństwa, wchłoniętych przez prawosławie i przechowanych
w rosyjskim sekciarstwie.
W
1
2
H. Arendt,
O rewolucji,
przeł. M. Godyń, Wydawnictwo X, Kraków 1991.
H. Arendt,
Korzenie totalitaryzmu,
przeł. M. Szawiel i D. Grinberg, Niezależna Oficyna
Wydawnicza, Warszawa 1993.
163
Zbigniew Kaźmierczyk
Rosyjskie odrodzenie religijne
Na początku XX w. nastąpiło odrodzenie religijne w Rosji. Trwało do po-
czątku lat 20. Decydujący cios zadała mu rewolucja październikowa wznie-
cona w roku 1917. Włodzimierz Lenin, kilka lat po jej wywołaniu, po wojnie
domowej i wojnie z Polską (1919–1920), gdy tężał terror policji politycznej,
w roku 1922 wygnał kilkudziesięciu twórców renesansu religijnego na Za-
chód — statkiem przez Morze Bałtyckie
via
Szczecin. Wśród nich znaleźli się
m.in. twórcy wolnej akademii kultury duchowej, która „odniosła ogromny
sukces, ale została zamknięta w 1922 roku po aresztowaniu i wysłaniu z Ro-
sji Bierdiajewa i jego współtowarzyszy”
3
. Wprawdzie Lenin skazał na bani-
cję kwiat inteligencji rosyjskiej, ale zarazem, możemy to powiedzieć, patrząc
z perspektywy terroru stalinowskiego lat 30., przyczynił się do zachowania
rosyjskich teologów i filozofów przy życiu. Ruch ten w Rosji zainspirowała
głównie twórczość Fiodora Dostojewskiego przedstawiona w dziele Mereż-
kowskiego
Tołstoj i Dostojewski
(1902), ale także myśl Włodzimierza Soło-
wiowa — autora
Trzech rozmów o wojnie, postępie i końcu światowej historii
z włączeniem
Krótkiej opowieści o Antychryście
i z dodatkami. Wymienieni
pisarze i myśliciele okazali się ojcami renesansu religijnego, który trwał
w Rosji dwie dekady, a przez kilka następnych — w diasporze — znalazł
kontynuacje indywidualne.
Dostojewski i Sołowiow ujawniali rudymenty światopoglądowe Rosjan.
Odsłaniali przede wszystkim władającą nim zasadę dualizmu. Uwidaczniali
jego antyświatowy radykalizm. Nie dysponowali językiem religioznawstwa
— właściwym do analizy prawosławia i sekciarstwa rosyjskiego pod ką-
tem związków z gnostycyzmem i manicheizmem oraz wschodnim chrze-
ścijaństwem, ale stworzyli język obrazujący bohaterów w stanie radykalnej
kontestacji świata. Uczynili to ze znawstwem twórców obdarzonych tempe-
ramentem gnostycko-manichejskim. Za pośrednictwem dostępnego im ję-
zyka literatury, teologii i filozofii przedstawili z wielką wnikliwością istotę
psychologii społecznej Rosjan, której czuli się sukcesorami. W swej twórczo-
ści ukazali rosyjską skłonność do inwersji teologicznej, czyli podatność na
ideę Szatana jako księcia tego świata, a co za tym idzie, gotowość do akcep-
tacji poglądu na kosmos, naturę i cały świat jako diabelski wodewil. Ukazali
też konsekwencję tych antyświatowych wyobrażeń teologicznych i kosmolo-
gicznych w wymiarze antropologicznym. Ujawnili rosyjski sceptycyzm wo-
bec natury ludzkiej, przekonanie o jej pierworodnej grzeszności. Odsłonili
dualizm światopoglądowy wyrażający się w idei ciała jako więzienia ducha,
N. Ziernow,
Rosyjskie odrodzenie religijne XX wieku,
przeł. H. Paprocki, Wydawnictwo
Aletheia, Warszawa 2015.
3
164
Sekularyzacja prawosławia a rewolucja rosyjska
w przeświadczeniu o marności człowieka zdeterminowanego przez cielesne
konieczności — na postronkach popędów; w dybach demonicznej materii.
W wymiarze eschatologicznym ojcowie odrodzenia religijnego rzucili swym
następcom wyzwanie, portretując Rosjanina jako typ mentalny, który jedno-
czy wewnętrznie i scala społecznie wyczekiwanie końca doczesności. Końca
wybawiającego z opresji życia w księstwa tego świata. Mikołaj Bierdiajew do-
wiódł, że Dostojewski przedstawił Rosjan jako urodzonych apokaliptyków,
ale w wykładach zebranych w pracy
Światopogląd Dostojewskiego
(1921) nie
umiał jeszcze tej skłonności nadać wyjaśnienia historycznego. Nie dostrze-
gał, że apokaliptyka rosyjska jest gnostycka. Gnostyckie (marcjonistyczne)
pochodzenie skłonności Rosjan do rozłamu ideału i rzeczywistości jako al-
gorytm strukturalny rosyjskiej umysłowości, stwierdził dopiero w ostatniej
ważnej pracy
Rosyjska idea
(1946). Zauważył w niej, że nastawienie apokalip-
tyczne, nieskończona tęsknota do życia pod innym niebem, na innej ziemi,
rozluźnia relacje Rosjan z doczesnością, a w konsekwencji zobojętnia na ak-
sjologiczny i materialny wymiar teraźniejszości. Nastawienie to nazwał ro-
syjskim nihilizmem. Bierdiajew dostrzegł w Dostojewskim (dotyczyłoby to
również Sołowiowa) proroka wstrząsów rewolucyjnych, ale przede wszyst-
kim wizjonera uwzględniającego wpływ sekularyzacji gnostyckich idei reli-
gijnych w łonie rosyjskiego prawosławia i sekciarstwa. Prawdziwą rewelacją
w pisarstwie autora
Biesów
okazało się portretowanie Rosjan jako urodzo-
nych dualistów, ujawnienie dualizmu Rosjan jako stałego wyznacznika ich
stanu mentalnego.
Wrażliwość polska
Czy rosyjskie odrodzenie religijne XX w. wpływało na polskie rosjoznawstwo?
Można powiedzieć tyle, że już przed rewolucją bolszewicką 1917 r. polscy
autorzy dopełnili obraz mentalności rosyjskiej z pozycji specyfiki religijnej
i kulturowej. Władysław Jabłonowski
4
, wiedziony intuicją dualizmu teolo-
gicznego Słowian wschodnich, a więc ich skłonnością do oddawania świata
W. Jabłonowski (1865–1956) był polskim arystokratą z Podola. Po ukończeniu gimna-
zjum w Białej Cerkwi, a następnie Politechniki Lwowskiej, odbył studia w Szwajcarii (École
d’Antropologie) i we Francji (Collège de France). Działał tam w towarzystwach i organizacjach
młodzieży polskiej. Po powrocie do kraju został aresztowany i zesłany do Wierchnieuralska od
1893 do 1896 r. Podobnie, jak Mickiewicz i romantycy, poznał Rosję osobiście. Porównywał
dwie kultury, polską i rosyjską ze stanowiska antropologii kulturowej i psychologii społecznej.
Odwoływał się do historii Kościoła w celu porównania duchowości klasztorów i monastyrów.
Jako kulturoznawca posługiwał się kategoriami Wschodu i Zachodu w perspektywie antro-
pologicznej — ustalając rudymentarne różnice między obu formacjami. Pozbawiony zaplecza
religioznawstwa ujawniającego wschodnią genezę wierzeń i idei religijnych prawosławia oraz
4
165
Zbigniew Kaźmierczyk
w pacht zasadzie Zła, odsłania, pod wrażeniem prac odrodzenia religijnego:
Pawła Biriunkowa
Duchoborcy,
Wasilija Rozanowa
Ciemne oblicze
i Pankra-
towa
Poszukując Boga,
typowe dylematy światopoglądowe i ich rozwiązania
na gruncie religijności rosyjskiej:
Albo świat i życie, wówczas trzeba wyrzec się „królestwa niebieskiego”, zba-
wienia, Boga; albo zbawienie, które wymaga wyrzeczenia się ziemi, ciała
płci. […] Dusza zmuszona jest wybierać, opowiedzieć się za czymś jednym.
Gdy się opowie za Bogiem — dokonywa gwałtu na życiu, gdy za życiem —
wypiera z siebie Boga, gwałci w sobie istotę religijną.
5
Ostrość tego dylematu jest typowo wschodnia. Uderzające jest w nim za-
warte
implicite
przeświadczenie, że świat i Bóg są antagonistami. Kto służy
światu, zdradza Boga. Wierność Bogu wymaga wyrzeczenia się świata Zła.
W głębszej warstwie tego dylematu jest zawarta reliktowa pamięć dualizmu
teologicznego wschodniego chrześcijaństwa, które pod wpływem idei gno-
styckich i manichejskich tworzyło wizję świata we władzy złego demiurga,
zaś dobrego Boga sytuowało w przestrzeni akosmicznej, gdzie obcy temu
stworzeniu przebywał jako
Deus otiosus.
Dlatego Rosjanie – według Jabło-
nowskiego — „wędrują wciąż, tułają się wciąż w duchu z głęboko wszcze-
pionym weń przekonaniem, że jak się nie jest «z Bogiem przeciw światu»,
to jest się «ze światem przeciw Bogu»”
6
. Na to reliktowe podłoże dualizmu
Słowian nałożył się umiarkowany dualizm judeochrześcijański. Praca Jabło-
nowskiego dowodzi, że w prawosławiu uzyskał on ostrość dualną Wschodu.
Dlatego religijność rosyjską charakteryzuje silna ekspozycja idei szatana jako
księcia tego świata.
Według Jabłonowskiego podatność na idee skrajnego dualizmu naraża
Rosjan na egzystencjalne rozdarcie pomiędzy złem Tego i blaskiem Tamtego
Świata. W pracy
Dwie kultury
(1913) przykładem służy nauka Ojca Serafima:
Świat jest dziedziną innego, tj. księcia wieku tego. Nie uwolniwszy się od
świata, dusza nie może kochać Boga. Nie można zupełnie wyrzec się świata,
pozostając w świecie. Żeby uczuć światło Chrystusowe, trzeba oderwać się
od przedmiotów widomych, nie mieć w sobie żadnych zmysłowych wyobra-
żeń, schować się jakby w sercu ziemi. Trzeba na wszystko stać się martwym.
Innej drogi nie ma.
7
sekciarstwa rosyjskiego, z niezwykła intuicją zrekonstruował gnostycko-manichejski typ ro-
syjskiego temperamentu.
W. Jabłonowski,
Dwie kultury. Studia historyczne i literackie,
Księgarnia E. Wende i S-ka,
Warszawa 1913, s. 122.
5
6
7
Ibidem,
s. 131.
Ibidem.
166
Sekularyzacja prawosławia a rewolucja rosyjska
Natężenie dualizmu w tym wystąpieniu przypomina surowy binaryzm tek-
stów gnostyckich. Idee dualizmu padały na podatny grunt. Myśląc w ten
sposób, staroobrzędowcy poddawali się zakopaniu w ziemi żywcem — nad
Dniestrem po kilkudziesięciu naraz. Takie bywały implikacje głębokiego
uwewnętrznienia dualizmu teologicznego. Jeżeli nie przybierały form tak
drastycznych, pozostawiały wyznawców w głębokim przekonaniu, że świat
w Złu leży, że jego zasada jest demoniczna, że jest immanentnie zły z po-
wodu materialności. Stanisław Kutrzeba
8
, także pod wpływem pracy Jabło-
nowskiego, uznał dualizm teologiczny za symptomatyczny dla uczuciowości
i myśli rosyjskiej. Wskazał na afektywność prawosławnych, którzy: „Uwiel-
biają tego Boga, którego po śmierci ujrzą w blasku, we wspaniałości całego
Jego majestatu” przekonani głęboko, że dla nich: „Szczęśliwość — poza gro-
bem dopiero, tam zbawienie, tam cnota. Świat zewnętrzny, ten świat, wśród
którego żyjemy, jest zły; to utwór szatana, dobrego w nim nie znaleźć, ani
spodziewać się, ani starać o to, by go naprawiać
9
. Według Jabłonowskiego
ten radykalny dualizm teologiczny Rosjan określił ich afektywność: „Cechą
najbardziej stałą duszy rosyjskiej jest wstręt do umiarkowania i stateczno-
ści”
10
. Również Mikołaj Bierdiajew, w prowadzonych w tym czasie wykła-
dach o Dostojewskim, opublikowanych w pracy
Światopogląd Dostojewskiego
(1921), wywiódł tę niezdolność do cierpliwego i wytrwałego czynienia sobie
ziemi poddaną z religijności Rosjan — urodzonych dualistów:
Rosjanie, gdy najbardziej wyrażają cechy swoiste swego narodu, są apoka-
liptykami i nihilistami. Oznacza to, że nie mogą tkwić w przeciętnym życiu
duchowym, w przeciętnej kulturze, że ich duch jest ukierunkowany ku spra-
wom ostatecznym i granicznym.
11
W
Rosyjskiej idei
(1946) przyznał im skłonności marcjonistyczne ze względu
na powszechność oskarżeń Boga: że jest Bogiem surowego prawa i zemsty,
a nie miłosierdzia. Wcześniej Bogumił Jasinowski
12
w pracy
Wschodnie
S. Kutrzeba (1876–1946), urodzony i wykształcony w Krakowie, profesor historii prawa
i rektor UJ. Uczestniczył w moskiewskich rozmowach na temat powołania Tymczasowego
Rządu Jedności Narodowej, od 1945 r. poseł do Krajowej Rady Narodowej. W swej przed-
wojennej pracy
Przeciwieństwa i źródła polskiej i rosyjskiej kultury
(Lwów 1916) ukazał wielkie
różnice polskiej i rosyjskiej kultury religijnej, prawnej, charakteru i obyczaju.
8
S. Kutrzeba,
Przeciwieństwa i źródła polskiej i rosyjskiej kultury,
Księgarnia Polska B. Poło-
nieckiego, Lwów 1916, s. 31.
9
10
11
W. Jabłonowski,
Dookoła Sfinksa,
Księgarnia E. Wende i S-ka, Warszawa 1910, s. 8.
M. Bierdiajew,
Światopogląd Dostojewskiego,
przeł. H. Paprocki, Wydawnictwo Marek
Derewiecki, Kęty 2004, s. 10.
B. Jasinowski (1883– 1969) studiował na Cesarskim Uniwersytecie Warszawskim. Wy-
kształcenie pogłębiał w Charkowie, Berlinie, Monachium, Zurychu i Wiedniu. Wykładał na
KUL-u i na Uniwersytecie Wileńskim od 1931 r. W czasie wojny od 1940 r. w Buenos Aires,
12
167
Zgłoś jeśli naruszono regulamin