Kendall - zaburzenia okresu dziecinstwa i adolescencji.pdf

(8137 KB) Pobierz
Zaburzenia
okresu dzieciÒstwa
i adolescencji
Rozdzia˘ 3
Specyficzne problemy zwi‡zane
z zaburzeniami okresu dzieciÒstwa
Dzieci nie s‡ „ma˘ymi doros˘ymi". S‡ one oczywi˙cie mniejsze fizycznie, ale s‡
tak˝e mniej dojrza˘e emocjonalnie, ich rozwój spo˘eczny i poznawczy nadal
jest w toku i brak im jeszcze do˙wiadczenia. Nic wiÊc dziwnego,
˝e
dzieciom
trudno jest zdawa„ sobie sprawÊ z w˘asnych problemów psychologicznych.
Dzieci ró˝ni‡ siÊ tak˝e od doros˘ych problemami, z których powodu pod-
dawane s‡ terapii, reagowaniem na pewne formy terapii i przebiegiem ich za-
burzeÒ. Dlatego te˝ zrozumienie problemów psychologicznych dzieci i opra-
cowanie metod leczenia wymaga specjalnych badaÒ.
Badacze oceniaj‡,
˝e
w Stanach Zjednoczonych 15-22% dzieci i nastolat-
ków ma powa˝ne, wymagaj‡ce terapii problemy (Costello, Burns, Angold
i Leaf, 1993), ale mniej ni˝ 20% dzieci z problemami uzyskuje faktyczn‡ po-
moc (Tuma, 1989). Jak pokaza˘y prowadzone przez dwadzie˙cia lat badania
pod˘u˝ne, którymi objÊto dzieci z Londynu (Champion, Goodall i Rutter,
1995), wiele z nich równie˝ w wieku doros˘ym cierpi na zaburzenia psychicz-
ne. W przypadku kilku typów zaburzeÒ
˙redni
wiek wyst‡pienia zaburzenia
po raz pierwszy przypada miÊdzy 13. a 25. rokiem
˝ycia;
inne zaburzenia
mo˝na zdiagnozowa„ przed 7. rokiem
˝ycia.
ZajÊcie siÊ tymi problemami ma bardzo du˝e znaczenie zarówno dla do-
tkniÊtych nimi jednostek, jak i dla spo˘eczeÒstwa. Je˙li nie bÊdzie siÊ leczy„
powa˝nych problemów dzieci, one same z nich nie wyrosn‡, natomiast mog‡
sta„ siÊ w przysz˘o˙ci zaburzonymi psychicznie doros˘ymi. Na przyk˘ad doro-
˙li,
u których zdiagnozowano zaburzenie lÊkowe, bardzo czÊsto tak˝e w dzie-
ciÒstwie cierpieli na zaburzenia lÊkowe (np. Last, Hersen, Kazdin, Francis
i Grubb, 1987). Równie˝ ciÊ˝kie zaburzenia psychiczne u dzieci, nawet przej-
˙ciowe,
mog‡ mie„ powa˝ne konsekwencje
-
czÊsto powa˝niejsze ni˝ u doro-
s˘ych
-
poniewa˝ zaburzenie mo˝e przeszkadza„ w uczeniu siÊ i rozwoju
dziecka. Dziecko zaburzone psychicznie mo˝e mie„ trudno˙ci z opanowaniem
SPECYFICZNE PROBLEMY ZWI¿ZANE Z ZABURZENIAMI OKRESU DZIECI—STWA
4 5
kluczowych dla ró˝nych okresów
˝ycia
zadaÒ rozwojowych, takich jak rozwój
poczucia w˘asnej warto˙ci, nawi‡zywanie kontaktów z rówies'nikami, rozwi‡-
zywanie konfliktów interpersonalnych i nabywanie wiedzy szkolnej. Te nie-
prawid˘owo˙ci mog‡ z kolei prowadzi„ do wzrostu frustracji i poczucia odrzu-
cenia. Poza tym, je˙li przeminie okres rozwojowy w˘a˙ciwy dla ustalenia siÊ
poczucia w˘asnej warto˙ci i innych wa˝nych funkcji psychicznych, w przypad-
ku niektórych dzieci znalezienie innych mo˝liwo˙ci poradzenia sobie z kon-
kretnymi wyzwaniami rozwojowymi mo˝e okaza„ siÊ trudne.
Prawie wszyscy specjali˙ci zajmuj‡cy siÊ zdrowiem psychicznym, niezale˝-
nie od tego, jaki model czy teoriÊ wyja˙niaj‡c‡ ludzkie zachowanie reprezen-
tuj‡, zgadzaj‡ siÊ co do jednej wspólnej zasady: wczesne lata rozwoju maj‡
istotne znaczenie dla póÍniejszego przystosowania siÊ, a problemy wystÊpuj‡-
ce w tym okresie s‡ zwiastunami póÍniejszego nieprzystosowania. „Ojcem
1
Cz˘owieka
-
Dziecko Ma˘e" . Na przyk˘ad je˙li dzieci naucz‡ zachowywa„ siÊ
w sposób aspo˘ecznie agresywny, to znaczna czÊ˙„ z nich pozostanie agresyw-
na. Je˙li agresja nie bÊdzie poddana terapii, stanie siÊ trwa˘‡ cech‡ zachowa-
nia cz˘owieka. Stwierdzono,
˝e
poziom antyspo˘ecznych zachowaÒ w dzieciÒ-
stwie jest dobrym predyktorem poziomu antyspo˘ecznych zachowaÒ w wieku
doros˘ym (np. Robins, 1966; Robins i Price, 1991).
W nastÊpnych rozdzia˘ach opisano symptomy zaburzeÒ, przedstawiono
dane o ich rozpowszechnieniu i wyniki badaÒ naukowych oraz omówiono
charakter i sposoby leczenia konkretnych zaburzeÒ. Zanim jednak zajmiemy
siÊ natur‡ i sposobem leczenia specyficznych zaburzeÒ, zapoznajmy siÊ z
czterema ogólnymi problemami wi‡˝‡cymi siÊ z zaburzeniami psychicznymi
u dzieci w ogólno˙ci: psychopatologi‡ rozwojow‡, czynnikami zwi‡zanymi ze
sprawowaniem opieki rodzicielskiej i z rodzin‡, diagnozowaniem i klasyfika-
cj‡ zaburzeÒ okresu dzieciÒstwa oraz terapi‡ zaburzeÒ u dzieci.
psychopatologia rozwojowa, wywodz‡ca siÊ z badaÒ normalnego rozwoju
dziecka i jego zwi‡zku z nieprzystosowaniem (Cicchetti, 1993), rozpatruje
eprzystosowanie psychologiczne w odniesieniu do g˘ównych zmian zacho-
[
Z
‡cych
w trakcie cyklu
˝ycia.
Nie odwo˘uje siÊ ona do
˝adnej
konkretnej teo-
rii psychopatologii, ale k˘adzie najwiÊkszy nacisk na szybki rozwój zachodz‡-
,
miÊdzy urodzeniem siÊ a dojrza˘o˙ci‡ (Achenbach, 1990).
Psychopatologia rozwojowa uznaje i podkre˙la znaczenie interakcji miÊdzy
dzieckiem i
˙rodowiskiem.
Istniej‡ ró˝ne style zachowania siÊ, jak równie˝
ró˝ne s‡ przekonania na temat tego, jakie zachowanie jest dopuszczalne, i je-
˙li
.dopasowanie" miÊdzy jednostk‡ a jej kontekstem spo˘ecznym jest z˘e (np.
energiczne dziecko
˝yj‡ce
w
˙rodowisku,
które nie toleruje nawet normalnego
poziomu aktywno˙ci), doro˙li mog‡ spostrzega„ to jako nieprzystosowanie
(Lerner, Hess i Nitz, 1990). Nacisk, jaki k˘adzie psychopatologia rozwojowa
na interakcjÊ miÊdzy dzieckiem a
˙rodowiskiem,
uwidacznia siÊ w jej podej-
˙ciu
do przystosowania siÊ dziecka do zadaÒ normalnego rozwoju (Sroufe
i Rutter, 1984). WeÍmy jako przyk˘ad nastÊpuj‡ce zadania rozwojowe. MiÊ-
dzy 3. a 5. rokiem
˝ycia
dzieci stoj‡ przed zadaniami nauczenia siÊ samokon-
troli, polegania na sobie i nawi‡zywania kontaktów z rówie˙nikami; zada-
niem dziecka w wieku od 6 do 12 lat jest zrozumienie
˙wiata
spo˘ecznego,
natomiast wyzwaniem wieku m˘odzieÒczego jest nabycie zdolno˙ci elastycz-
nego my˙lenia, uniezale˝nienie siÊ i okre˙lenie swojej to˝samo˙ci. Sukcesy
lub niepowodzenia w stawianiu czo˘a problemom w jednym momencie roz-
woju traktowane s‡ jako podwaliny sukcesu lub niepowodzenia w poradze-
niu sobie z problemami, które trzeba bÊdzie rozwi‡za„ w póÍniejszym okre-
sie
˝ycia.
Zaburzenia wieku dzieciÊcego najlepiej uwidaczniaj‡ siÊ na tle normal-
nego rozwoju. Wa˝n‡ cech‡ psychopatologii rozwojowej jest fakt,
˝e
ocenia
ona zaburzenia u dziecka w porównaniu z tym, co jest normalne dla danego
wieku (Campbell, 1986). Konkretny wzorzec zachowania jest lub nie jest
uznawany za nieprzystosowawczy w zale˝no˙ci od tego, w jakim okresie
˝y-
cia dziecka wystÊpuje. KwestiÊ tÊ rozja˙ni konkretny przyk˘ad. Czy jest to
zaburzenie, kiedy czterolatek do˙wiadcza okre˙lonego lÊku
-
lÊku ostrego
-
takiego jak lÊk przed ciemno˙ci‡? Rodzice s‡ speszeni i skrÊpowani zacho-
waniem dziecka, a dziecko wydaje siÊ bardzo zaniepokojone nawet na
wzmiankÊ o tym,
˝e
ma przebywa„ w ciemno˙ci. Dane statystyczne wskazu-
j‡,
˝e
oko˘o 90% dzieci w wieku miÊdzy 2. a 14. rokiem
˝ycia
do˙wiadcza˘o
co najmniej jednego takiego specyficznego lÊku, a lÊk przed ciemno˙ci‡ jest
powszechny u dzieci w takim wieku. Uznanie takiego lÊku za nienormal-
ny by˘oby chyba nies˘uszne, skoro wydaje siÊ on zwyk˘‡ czÊ˙ci‡ normalne-
go rozwoju. W rzeczywisto˙ci mo˝na utrzymywa„,
˝e
to w˘a˙nie dziÊki
przezwyciÊ˝eniu takiego i innych podobnych lÊków dziecko rozwija w so-
bie poczucie kontroli i zaufania w wypadku spotykania siÊ w przysz˘o˙ci
Psychopatologia rozwojowa
Co do jednej kwestii nie ma
˝adnych
w‡tpliwo˙ci
-
organizm ludzki w trakcie
swego
˝ycia
przechodzi liczne zmiany. Wiele z nich zachodzi w dzieciÒstwie.
Zmiany te obejmuj‡ aspekty poznawcze, emocjonalne, spo˘eczne, seksualne
i biologiczne, wymieniaj‡c tylko kilka z nich. Jedna z dziedzin psychologii, psy-
chologia rozwojowa, bada te i inne zmiany jako czÊ˙„ przebiegu normalnego
rozwoju cz˘owieka. Wiedza pochodz‡ca z badaÒ nad normalnym rozwojem od-
grywa istotn‡ rolÊ w okre˙laniu tego, czym jest nieprawid˘owe przystosowanie.
Wydawnictwo Pax.
(s. 143). Warszawa:
46
ZABURZENIA OKRESU DZIECI—STWA I ADOLESCENCJI
SPECYFICZNE PROBLEMY ZWI¿ZANE Z ZABURZENIAMI OKRESU DZIECI—STWA
47
z nowymi, nieznanymi zjawiskami, zagro˝eniem fizycznym czy zagro˝eniem
poczucia w˘asnej warto˙ci. Taki sam lÊk u osoby 22-letniej mo˝e ju˝ by„ nie-
normalny. Okre˙lenie tego, czy lÊk jest normalny czy patologiczny, zale˝y od
wieku, w jakim jest przejawiany, i od tego, jakie zak˘ócenia w codziennym
˝yciu
powoduje.
na przyk˘ad wskaÍnikom rozwodów w USA. Wed˘ug danych przedstawionych
w 1997 roku po˘owa zawartych ma˘˝eÒstw siÊ rozpada. Blisko 40% dzieci do-
rasta w rozwiedzionych rodzinach. Jak dzieci przystosowuj‡ siÊ do zmian
zwi‡zanych z rozwodem? Reakcje dzieci nie s‡ jednorodne i po czÊ˙ci zale˝‡
od ich wieku i p˘ci.
Eksperci twierdz‡,
˝e
wiÊkszo˙„ dzieci w wieku przedszkolnym po rozwo-
dzie rodziców przechodzi 2-, 3-letni okres ponownego przystosowywania siÊ;
mo˝e siÊ to wyra˝a„ w postaci agresji, depresji, niepos˘uszeÒstwa, zastÊp-
czego odreagowywania (acting
out)
i problemów w relacjach z rówie˙nikami
(Hetherington, Stanley-Hagen i Anderson, 1989; Wallerstein, Corbin i Lewis,
1988; Weiss, 1979). Wydaje siÊ jednak,
˝e
po pocz‡tkowym okresie zmartwie-
nia i niepokoju przystosowanie siÊ m˘odszych dzieci ulega poprawie. Na pod-
stawie wywiadów z dzie„mi w wieku przedszkolnym i dzie„mi starszy-
mi, przeprowadzonych po dziesiÊciu latach od rozwodu rodziców, badacze
stwierdzili,
˝e
m˘odsze dzieci przejawia˘y mniej problemów ni˝ dzieci starsze
(Wallerstein i Blakeslee, 1989).
U dzieci w wieku przedszkolnym na przystosowanie siÊ po rozwodzie
wp˘yw wywiera p˘e„ dziecka. Ch˘opcy maj‡ powa˝niejsze i d˘u˝ej trwaj‡ce
problemy z przystosowaniem siÊ ni˝ dziewczynki. Jaki mo˝e by„ tego powód?
Prawdopodobnie dla ch˘opców rozpad ma˘˝eÒstwa rodziców jest bardziej
przykry, by„ mo˝e, gorzej radz‡ sobie z rozwodem, a mo˝e okazuj‡ swoje
cierpienie bardziej otwarcie ni˝ dziewczynki. Inna mo˝liwo˙„, która wyja˙nia
lepsze radzenie sobie dziewczynek po rozwodzie rodziców, to fakt,
˝e
w wiÊ-
kszo˙ci niepe˘nych rodzin matki sprawuj‡ opiekÊ nad dzie„mi, a istniej‡ dane
wskazuj‡ce,
˝e
dzieci znajduj‡ce siÊ pod opiek‡ rodzica tej samej co one p˘ci
po rozwodzie rodziców wykazuj‡ lepsze przystosowanie emocjonalne (Cama-
ra i Resnick, 1988; Furstenberg, 1988; Santrock i Warshak, 1986; Zill, 1988).
Na podstawie innych danych mo˝na przypuszcza„,
˝e
na przystosowanie
siÊ dziecka po rozwodzie mo˝e mie„ wp˘yw jego styl przetwarzania informa-
cji
-
sposób, w jaki dziecko nadaje sens spo˘ecznemu
˙wiatu.
Dzieci, które
spostrzega˘y swoje
˙rodowisko
spo˘eczne w sposób katastroficzny, przejawia-
˘y
wiÊcej symptomów, natomiast dzieci, które mia˘y poczucie wysokiej kon-
troli osobistej i optymistyczny stosunek do przysz˘o˙ci, przejawia˘y mniej
symptomów (Mazur, Wolchik i Sandler, 1992; zob. tak˝e Kerig, 1998). Posta-
wa jednostki wobec wydarzeÒ mo˝e wp˘ywa„ na jej przystosowanie do tych
wydarzeÒ.
A jak znosz‡ rozwód nastolatki? W okresie wczesnego dorastania pocz‡t-
kowa reakcja czÊsto cechuje siÊ odreagowywaniem
(acting-out)
i trudno˙cia-
-i w szkole oraz wczesnym wycofywaniem siÊ i od˘‡czaniem od rodziny
(Hetherington, 1987; Wallerstein i in., 1988). To uwolnienie siÊ mo˝e mie„
korzystny wp˘yw, je˙li aktywno˙„ poza rodzin‡ wi‡˝e siÊ z pozytywnymi in-
terakcjami ze wspieraj‡cymi i troszcz‡cymi siÊ osobami. Jednak˝e wczesne
Czynniki zwi‡zane ze sprawowaniem opieki
rodzicielskiej i z rodzin‡
Pogl‡d,
˝e
spo˘eczny kontekst rozwoju dziecka ma istotne znaczenie dla psy-
chologicznego przystosowania, jest powszechnie g˘oszony i mocno zakorze-
niony, jak to ju˝ wcze˙niej odnotowali˙my, omawiaj‡c systemowe i behawio-
ralne modele psychopatologii. Oczywiste jest,
˝e
za podstawowy spo˘eczny
kontekst, w którym dziecko siÊ rozwija, uwa˝ana jest jego rodzina.
Wczesne
-
a jak dzi˙ wiadomo, niepoprawne
-
wyja˙nienia niektórych po-
wa˝nych zaburzeÒ oskar˝a˘y matkÊ dziecka; s‡dzono,
˝e
zaburzenie auty-
styczne jest wynikiem zimnego i pozbawionego mi˘o˙ci stosunku matki do
dziecka. Chocia˝ obecnie wiadomo,
˝e
takie skrajne wyja˙nienia przyczyn au-
tyzmu s‡ nietrafne (zob. rozdzia˘ 10), ilustruj‡ one wcze˙niejsz‡ sk˘onno˙„
specjalistów zajmuj‡cych siÊ zdrowiem psychicznym, jak i laików, do szukania
wyja˙nieÒ przystosowania psychologicznego we wczesnych praktykach wy-
chowawczych. Wprawdzie podany przyk˘ad okaza˘ siÊ
˙lep‡
uliczk‡, inne do-
ciekania by˘y jednak bardziej owocne.
W niektórych obszarach badaÒ uda˘o siÊ ustali„, jakie style wychowawcze
przyczyniaj‡ siÊ do zaburzeÒ emocjonalnych i zaburzeÒ zachowania u dzieci.
W kilku dalszych rozdzia˘ach przytoczymy badania nad rol‡ zachowaÒ rodzi-
cielskich w przejawianiu przez dzieci zaburzeÒ w zachowaniu oraz nad tym,
jakie korzy˙ci w zmniejszaniu problemów dzieci przynosi szkolenie rodziców.
Inne programy badawcze ustali˘y wp˘yw biologicznych czynników przyczyno-
wych, jak na przyk˘ad w przypadku zespo˘u Downa, zespo˘u genetycznego
wi‡˝‡cego siÊ z upo˙ledzeniem umys˘owym. Poniewa˝ wnioski z badaÒ s‡
ró˝ne w zale˝no˙ci od rodzaju zaburzeÒ u dzieci, szczegó˘owe ich omówienie
oraz komentarze dotycz‡ce roli praktyk rodzicielskich przedstawiono w roz-
dzia˘ach dotycz‡cych konkretnych zaburzeÒ. Na razie rozwa˝my jeden ogólny
problem zwi‡zany z rodzicami
-
rozwód
-
i to, co wiemy na temat jego skut-
ków dla dzieci.
Rozwód: korzystne rozwi‡zanie czy krzywda dla dzieci?
Rozwody s‡ zjawiskiem powszechnym na ca˘ym
˙wiecie:
wprawdzie czÊstotli-
wo˙„ i akceptacja rozwodów ró˝ni‡ siÊ w zale˝no˙ci od kultury i pokolenia,
ale rozpadanie siÊ ma˘˝eÒstw wzrasta w alarmuj‡cym tempie. Przyjrzyjmy siÊ
SPECYFICZNE PROBLEMY ZWI¿ZANE Z ZABURZENIAMI OKRESU DZIECII—STWA 49
48
ZABURZENIA OKRESU DZIECI—STWA I ADOLESCENCJI
od˘‡czanie siÊ od rodziny ch˘opców z rodzin samotnych rodziców mo˝e na-
razi„ ich na wiÊksze ryzyko problemowych zachowaÒ i zwiÊkszy„ ich podat-
no˙„ na antyspo˘eczn‡ presjÊ kolegów (Dornbusch i in., 1985; Steinberg,
1987).
Warto jednak odnotowa„, cho„ nie stanowi to g˘ównego przedmiotu za-
interesowania tej ksi‡˝ki,
˝e
zachowania nastolatków w wieku 13-18 lat
w trakcie rozwodu rodziców s‡ bardzo zró˝nicowane. W jednym z badaÒ po-
d˘u˝nych stwierdzono,
˝e
w
˙rodkowym
okresie dojrzewania nastolatki,
podobnie jak m˘odsze dzieci, wyra˝aj‡ wkrótce po rozwodzie z˘o˙„, przeja-
wiaj‡ symptomy depresji, a niektóre reaguj‡ wybuchami agresji (Wallerstein
i Blakeslee, 1989; Wallerstein i Kelly, 1974). Ponadto autorzy tych badaÒ
stwierdzaj‡,
˝e
te same nastolatki mia˘y poczucie straty, zdrady i obaw
o przysz˘e
˙rodki
finansowe i trwa˘o˙„ zwi‡zku. Nastolatki w
˙rodkowym
okresie dorastania by˘y te˝ sk˘onne dystansowa„ siÊ od swojej rodziny. Ogól-
nie rzecz bior‡c, przystosowanie poprawia˘o siÊ po pewnym czasie, ale jedna
trzecia starszych dzieci nadal w 5 do 10 lat po rozwodzie przejawia˘a wobec
rozwodu uczucia smutku i z˘o˙ci. NajwyraÍniej, dla niektórych skutki rozwo-
du nie by˘y krótkotrwa˘e.
Dlaczego dzieci, których rodzice siÊ rozwodz‡, wykazuj‡ problemy emo-
cjonalne i problemy z zachowaniem? Mo˝liwe,
˝e
rozwód jest dla dzieci trau-
m‡,
˝e
poczucie trwa˘o˙ci rodziny jest na zawsze naruszone, lub te˝
˝e
prak-
tyki rodzicielskie rozwodz‡cych siÊ doros˘ych s‡ powa˝nie zaburzone. Mo˝e
by„ te˝ tak,
˝e
dzieci te ju˝ przed rozwodem radz‡ sobie gorzej ni˝ inne.
Z metodologicznego punktu widzenia wa˝ne jest, aby badaj‡c ewentualne
ró˝nice w przystosowaniu siÊ dzieci po rozwodzie, bra„ pod uwagÊ ich przy-
stosowanie siÊ przed rozwodem. Badania uwzglÊdniaj‡ce ten postulat prze-
prowadzi˘ i przedstawi˘ Cherlin i jego wspó˘pracownicy (1991). Badacze ci
przedstawili wyniki dwóch pod˘u˝nych badaÒ, jednego przeprowadzonego
w Wielkiej Brytanii, drugiego w USA. Wyniki tych badaÒ wskazuj‡,
˝e
w wy-
padku ch˘opców wp˘yw separacji lub rozwodu na zachowanie i wyniki szkol-
ne znacznie mala˘, kiedy uwzglÊdniono problemy z zachowaniem, poziom
osi‡gniÊ„ i problemy rodzinne wystÊpuj‡ce wcze˙niej
-
przed rozwodem.
W wypadku dziewcz‡t wp˘yw rozwodu tak˝e stawa˘ siÊ mniej widoczny, ale
w nieco mniejszym stopniu. A zatem warunki wystÊpuj‡ce przed separacj‡
lub rozwodem maj‡ istotny wp˘yw na przewidywania dotycz‡ce przystosowa-
nia siÊ dzieci po rozwodzie.
Dla dzieci prawdopodobnie najtrudniejsza jest sytuacja, kiedy rodzice
wci‡gaj‡ dziecko w ich w˘asne konflikty. Poni˝szy przypadek kliniczny ilu-
struje tak‡ sytuacjÊ.
LizÊ poddawano terapii z powodu silnego lÊku separacyjnego
-
prawie w ogó-
le nie by˘a w stanie przebywa„ bez matki. WiÊkszo˙„ nocy spa˘a z ni‡ razem
w
˘ó˝ku.
Kiedy j‡ zostawiano w szkole, odczuwa˘a niezwyk˘y niepokój. Mia˘o to
tak˝e wp˘yw na jej
˝ycie
towarzyskie. Nie mog˘a spÊdzi„ nocy u przyjació˘ i czÊsto
przejawia˘a nieokre˙lone dolegliwo˙ci somatyczne, a tak˝e powa˝niejsze sympto-
my, szczególnie kiedy rodzice starali siÊ j‡ zmusi„ do kontaktów z kolegami albo
do spania we w˘asnym
˘ó˝ku.
Lisa mia˘a 13 lat, a jej rodzice rozwiedli siÊ, kiedy
mia˘a lat 11.
G˘ównym czynnikiem zaostrzaj‡cym jej dolegliwo˙ci, czynnikiem, który wywie-
ra wp˘yw na wiele dzieci rozwodz‡cych siÊ rodziców, by˘o to,
˝e
rodzice wci‡gali
j‡ w ich konflikt. Mama Lisy powiedzia˘a jej,
˝e
tata by˘ strasznie pod˘y... a ojciec
Lisy skar˝y˘ siÊ jej,
˝e
matka zabiera mu wszystkie pieni‡dze i nie przeznacza ich
na dzieci, jak to nakaza˘ jej s‡d. Mama zwierza˘a siÊ córce na temat osobistych
spraw, które stawia˘y ojca w z˘ym
˙wietle.
Kiedy Lisa nie chcia˘a spÊdza„ czasu
z ojcem, ojciec z˘o˙ci˘ siÊ i oskar˝a˘ matkÊ. Dziecko znalaz˘o siÊ w
˙rodku
konfliktu
miÊdzy rodzicami.
eprecjonowanie charakteru drugiego rodzica, próba niszczenia zwi‡zku Lizy
drugim rodzicem, a nawet próby wci‡gniÊcia Lisy w spisek z jednym rodzi-
em przeciwko drugiemu by˘y tymi aspektami rozwodu jej rodziców, które
rzyczynia˘y siÊ, zaostrza˘y i podtrzymywa˘y jej psychologiczne cierpienie,
ak wida„, liczba i jako˙„ kontaktów, jakie dziecko ma po rozwodzie z oby-
wojgiem rodziców, mo˝e by„ istotnym czynnikiem wp˘ywaj‡cym na jego
rzystosowanie.
Diagnozowanie i klasyfikacja zaburzeÒ wieku dzieciÊcego
Psychologowie oraz inni specjali˙ci zajmuj‡cy siÊ zdrowiem psychicznym za-
projektowali i poddali ocenie wiele metod pomiaru ludzkich zachowaÒ. Po-
dobnie jak wszelkie zachowania, zaburzenia psychiczne mog‡ by„ oceniane
za pomoc‡ takich metod, jak kwestionariusze samoopisu, obserwacje,
ustrukturalizowane wywiady i wykonywanie zadaÒ w warunkach laborato-
ryjnych. W wypadku dzieci stosuje siÊ podobne procedury diagnozy jak
w przypadku doros˘ych, ale wystÊpuj‡ pewne istotne ró˝nice, poniewa˝ dzie-
ci czasami nie potrafi‡ wys˘owi„ siÊ lub nie chc‡ wspó˘pracowa„, albo te˝ nie
u˙wiadamiaj‡ sobie swoich emocji lub zachowaÒ. Dlatego te˝ diagnoza psy-
chologiczna w wypadku dzieci obejmuje ocenianie zachowaÒ dziecka przez
rodziców i nauczycieli, ustrukturalizowane wywiady z dzieckiem i jego
rodzicami, a tak˝e kwestionariusze samoopisu i ustrukturalizowane obser-
wacje zachowaÒ.
Diagnozy psychologiczne s‡ u˝yteczne, je˙li s‡ rzetelne i trafne. Ocena rze-
telno˙ci i trafno˙ci to sposób, w jaki psychologowie sprawdzaj‡ warto˙„ testów.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin